Kobierzyn, Kliny, Pod Fortem

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Kobierzyn, Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 17 lip 2020, 22:03

W Internecie krąży petycja dot. przywrócenia linii "178" na starą trasę. Tu link, a poniżej wklejam jej treść:
https://www.petycjeonline.com/przywroce ... trzejowice
W związku ze zmianami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, wprowadzonymi od dnia 4 lipca br., znacznemu skróceniu uległa trasa linii autobusowej 178, łączącej dotychczas Mistrzejowice z Osiedlem Pod Fortem.

Wspomniane skrócenie trasy ww. linii autobusowej do przystanku Łagiewniki mocno ogranicza możliwość swobodnego poruszania się mieszkańców Krakowa pomiędzy północno – wschodnim, a południowym rejonem miasta. Pasażerowie zmuszeni są do korzystania z dwóch (a nawet 3) odrębnych środków komunikacji, co zdecydowanie wydłuża podróż i zwiększa jej koszt.

Sytuacja ta szczególnie dotkliwie uderza w mieszkańców Klinów, jednego z najgorzej skomunikowanych osiedli w Krakowie, na którym gęstość zaludnienia wzrasta w ekspresowym tempie za sprawą zasiedlania kolejnych, nowopowstałych bloków.

Obecnie jedyne połączenie Klinów z centrum miasta stanowi autobus linii 114, który w godzinach porannego szczytu już na przystanku Borkowska bywa mocno przepełniony. Linia 178 w dużym stopniu pomagała rozładować tłum pasażerów wsiadających na Klinach, zabierając tych którzy przemieszczali się w kierunku Płaszowa, Czyżyn, Mistrzejowic czy Nowej Huty. Niestety, znaczne obniżenie komfortu podróży, a nawet wzrost ryzyka "niezałapania się na autobus" z powodu przepełnienia, najprawdopodobniej skutkować będą zwiększeniem liczby prywatnych aut na - już teraz - korkujących się osiedlowych uliczkach, a następnie ul. Zawiłej, ul. Borkowskiej, ul. Kobierzyńskiej - i dalej w stronę centrum.

Skrócenie trasy autobusu 178 to nie jedyna z nowości, gdyż z Mistrzejowic zniknęła także linia 478. Sytuacja obecna wydaje się być podróżą w czasie albowiem ponad 10 lat temu mieszkańcy obu wspomnianych części Krakowa mieli problem z przemieszczaniem się pomiędzy nimi. W tym okresie również w dzielnicy Mistrzejowice nastąpił znaczny wzrost liczby mieszkańców, spodziewających się raczej rozbudowy połączeń komunikacyjnych niż ich ograniczania.

Niestety od kilku dni czas podróży z płn.- wsch. części miasta do części płd. trwa tyle co ponad dekadę temu. Mając na uwadze fakt, iż z transportu publicznego licznie korzystają osoby starsze, niepełnosprawne, rodzice z dziećmi w wózkach, niewłaściwym jest podzielenie trasy jaką przebywają na odrębne odcinki, ponieważ utrudnia to bezpieczne i sprawne przemieszczanie się z punktu A do B, co powinno być myślą przewodnią w organizowaniu transportu publicznego.

Nowa linia autobusowa 578 jest linią przyspieszoną w związku z czym nie jest możliwe swobodne wsiadanie i wysiadanie na dowolnym przystanku, co w gruncie rzeczy wymusza przesiadki i oczekiwanie na kolejny autobus, który pozwoli mieszkańcom na dotarcie do/z Mistrzejowic.
Wdrożenie systemu przesiadkowego sprawdza się w miastach, w których sieć transportu publicznego oraz infrastruktura drogowa jest na tyle rozbudowana, że pozwala na płynne oraz punktualne poruszanie się pasażerów środkami komunikacji miejskiej. Tymczasem rozdzielona linia 178, to czas na przesiadkę wynoszący 2 min i niemożliwy do osiągnięcia na trasie Mistrzejowice - Łagiewniki, co wyklucza szanse pasażerów na kontynuację podróży bez straty czasu oraz oczekiwania kilkadziesiąt minut na kolejny autobus.

Kraków to nie tylko ścisłe centrum. To również okolice peryferyjne - jak Kliny czy Mistrzejowice, i ludzie którzy osiedlają się tam, pracują, wychowują kolejne pokolenie mieszkańców ... By miasto mogło rozwijać swój potencjał nie może stać się miejscem nieprzyjaznym do życia. Sprawny i w miarę komfortowy dojazd do pracy, szkoły, placówek służby zdrowia, instytucji publicznych itd. to jeden z najistotniejszych parametrów.

Dlatego apelujemy o przywrócenie kursowania linii 178 na trasie Mistrzejowice - Pod Fortem.

Lepsze Kliny

Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Krakowianin » 28 lip 2020, 16:26

Jak podaje na instagramie ZTP 114 będzie poza szczytem do 15 minut od 3 sierpnia

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kitek » 29 lip 2020, 12:43

Krakowianin pisze: 28 lip 2020, 16:26Jak podaje na instagramie ZTP 114 będzie poza szczytem do 15 minut od 3 sierpnia
Jest już komunikat w tej sprawie. Osobiście popieram dodanie kursów. Widziałem wczoraj "114" na Słomianej w stronę Centrum przed godziną 12 i autobus na oko miał z 30% napełnienia.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 29 lip 2020, 15:09

Pytanie, czy ZTP nie rozważa "114" z ~f=7,5/15 w roku szkolnym, jako częściową rekompensatę za zabranie "194"? Wydaje mi się, że była taka koncepcja.

Wobec braku "194", po powrocie większych potoków, "114" z ~f=12 w szczycie nie wyrobi.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kitek » 29 lip 2020, 21:14

Kaszmir pisze: 29 lip 2020, 15:09 Pytanie, czy ZTP nie rozważa "114" z ~f=7,5/15 w roku szkolnym, jako częściową rekompensatę za zabranie "194"? Wydaje mi się, że była taka koncepcja.
Wobec braku "194", po powrocie większych potoków, "114" z ~f=12 w szczycie nie wyrobi.
Na Pod Fortem wystarczy f~12 szczyt, gorzej od Lipińskiego w stronę Centrum, więc zgadzam się z Tobą, że wysoka częstotliwość "114" będzie konieczna. Oby tylko nie odbiło się to na frekwencji na "18" (odkąd pocięto ją do f~15 to na Ruczaju frekwencja była taka sobie a autobusy nabite po dach). A jednak siła przyzwyczajenia może przyciągać osoby, które do tej pory jeździły "114", by nadal korzystały z autobusu zamiast jeździć "18" (głównie chodzi o obiekty między I obwodnicą a ATW).
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Zieleńczanin » 29 lip 2020, 23:09

To może dojdzie do czegoś takiego?
"114" - jak obecnie f~15/15
"414" - Przybyszewskiego/Chełmońskiego/Bronowice Małe - Lipińskiego f~15 szczytowo.
Pełna synchronizacja "106/136" ze "114" w dni powszednie. W weekendy synchronizacja wszystkich linii na Kobierzyńskiej.
Jeśli "414" pojedzie do Przybyszewskiego wypadałoby wydłużyć "511".

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: kot_feliks » 30 lip 2020, 10:19

A ja się zastanawiam, czy na Lipińskiego x Kapelanka tanim kosztem nie dałoby się wygospodarować miejsca na.. pętlę autobusową :D

Pozwoliłoby to zarówno na:
- przedłużenie '178' do Lipińskiego,
- stworzeniu dodatkowego np. '414' jako szczytówki na skróconej trasie;

W którym miejscu? Ano mamy wielki, bezsensowny wlot Lipińskiego na skrzyżowanie, z 3 pasami na wylocie i.... 4 na wlocie. Kwestia ścięcia kawałek pasa zieleni i powinno być ok :) Nawet miejsce na PKR tam jest :)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 30 lip 2020, 17:55

Kitek pisze: 29 lip 2020, 21:14A jednak siła przyzwyczajenia może przyciągać osoby, które do tej pory jeździły "114", by nadal korzystały z autobusu zamiast jeździć "18" (głównie chodzi o obiekty między I obwodnicą a ATW).
Czy "18" jest konkurencją dla "114"? W drodze do Filharmonii czy T. Bagatela jedzie mocno naokoło i sądziłem, że większość osób raczej preferuje autobus. Czy jest inaczej?
Zieleńczanin pisze: 29 lip 2020, 23:09Jeśli "414" pojedzie do Przybyszewskiego wypadałoby wydłużyć "511".
Gdyby było tłoczno, to zawsze w pobliżu jest jeszcze Cichy Kącik ;)
kot_feliks pisze: 30 lip 2020, 10:19W którym miejscu? Ano mamy wielki, bezsensowny wlot Lipińskiego na skrzyżowanie, z 3 pasami na wylocie i.... 4 na wlocie. Kwestia ścięcia kawałek pasa zieleni i powinno być ok :) Nawet miejsce na PKR tam jest :)
Jestem za - wtedy przynajmniej byłaby przesiadka ze "178" na większość ruczajowych tramwajów. I też mnie zastanawia, po co wybudowano tyle pasów na wlocie Lipińskiego. Czy ta droga nie miała być przedłużana?

Piwko Wielkie
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 19 lut 2020, 20:56

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Piwko Wielkie » 31 lip 2020, 0:01

Kaszmir pisze: 30 lip 2020, 17:55 I też mnie zastanawia, po co wybudowano tyle pasów na wlocie Lipińskiego. Czy ta droga nie miała być przedłużana?
Miała - w planach pojawiała się początkowo jako Nowoobozowa, a później jako 8 Pułku Ułanów. W założeniu miała być drogą mniej więcej równoległą do ul. Kobierzyńskiej, prowadzącą od omawianego skrzyżowania ulic: Brożka, Kapelanka, Lipińskiego i Grota Roweckiego do ul. Zawiłej w rejonie skrzyżowania z ul. Żywiecką i Skośną. 10 lat temu doczekała się własnego planu miejscowego: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=30161. Obecnie (chyba) w fazie projektowania, choć ogólnie inwestycja idzie opornie: https://www.krakow.pl/aktualnosci/23543 ... lanow.html.
Swoją drogą - wlot w Lipińskiego ogromny, a projektowana droga ma być w standardzie 2x1. Przy nowych blokach powstających jak grzyby po deszczu wydaje mi się zbyt małym przekrojem.
Natomiast zastanawiam się, czy na istniejącym układzie wlotu ul. Lipińskiego autobus nie da rady się wykręcić?

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: kot_feliks » 31 lip 2020, 9:26

Ta droga ma być budowana, przy czym nie wiem, czy ona kiedyś nie miała być jako 2x2? Natomiast projekt jest jeszcze z czasów "Migdała", gdzie budowano tyle pasów ruchu, "ile się zmieści" (ot przykład al. Pokoju, gdzie mamy 2x2, ale na skrzyżowaniu z Lema zmieściły się 3 pasy na wprost - to dali trzy, plus pasy wyłączania, plus pasy wyłączania z pasów wyłączania ;) ).

Odnośnie samej nawrotki na tym wlocie, nie wiem, czy autobus tam wykręci bez ścięcia końcówki pasa zieleni oddzielającego wlot/wylot z Lipińskiego(?) :)

Niemniej miejsce na końcówkę dla 178 wydaje mi się naprawdę spoko:
- nie trzeba przedłużać aż do Tesco;
- całkiem spoko przesiadka na tramwaj, bo przystanki są na wlocie od strony G-R;
- można to zrobić bardzo tanim kosztem;
- jest punkt socjalny dla kierowców itd.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 31 lip 2020, 10:22

kot_feliks pisze: 31 lip 2020, 9:26- jest punkt socjalny dla kierowców itd.
Co masz na myśli? Tam gdzieś jest punkt socjalny?

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kitek » 31 lip 2020, 11:01

Kaszmir pisze: 30 lip 2020, 17:55Czy "18" jest konkurencją dla "114"? W drodze do Filharmonii czy T. Bagatela jedzie mocno naokoło i sądziłem, że większość osób raczej preferuje autobus. Czy jest inaczej?
Poniekąd tak. O ile na odcinku Czerwone Maki - Rondo Grunwaldzkie i Krowodrza Górka - Teatr Bagatela frekwencja na "18" była bardzo wysoka to na odcinku Bagatela - Rondo Grunwaldzkie już szału nie było (a jednak spora wymiana pasażerów była na "114" i "194" czy to na Jubilacie czy Muzeum Narodowym). Masz rację, że tramwaj jeździ naokoło i to może być główna przyczyna.

A przedłużenie "178" w rejon Lipińskiego bardzo mi się podoba ;)
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: tomta1 » 31 lip 2020, 19:59

kot_feliks pisze: 31 lip 2020, 9:26 Ta droga ma być budowana, przy czym nie wiem, czy ona kiedyś nie miała być jako 2x2? Natomiast projekt jest jeszcze z czasów "Migdała", gdzie budowano tyle pasów ruchu, "ile się zmieści" (ot przykład al. Pokoju, gdzie mamy 2x2, ale na skrzyżowaniu z Lema zmieściły się 3 pasy na wprost - to dali trzy, plus pasy wyłączania, plus pasy wyłączania z pasów wyłączania ;) ).
Być może kiedyś była 2x2, obecnie jest planowana jako 1x2 z brukowanym pasem środkowym oraz z rondami jako elementami uspokojenia ruchu. Jakby ktoś chciał zobaczyć dosyć świeżą wersję, polecam rzucić okiem na stronę z audytami pieszo-rowerowymi.

Zresztą, czasy tego pana (o którym wspominasz w swej wypowiedzi) się już poniekąd skończyły. Projekty ulic, które swoje początki miały niedawno, są jednak na dużo lepszym poziomie niż w tamtym czasie. Oczywiście, należy uwzględnić, że część projektów była wykonywana na etapach studialnych lub koncepcyjnych lata temu, kiedy to polityka projektowania ulic była inna, więc teraz, jeśli taki projekt wraca na etapie projektu budowlanego, to za wiele tam zmienić się nie da (a już na pewno nie ogólnego przebiegu ulicy, przekroju czy typu skrzyżowań), czego idealnym przykładem jest trasa, której budową zajmuje się spółka o nazwie tej trasy, na czele której stoi… właśnie ten pan.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 05 sie 2020, 17:41

ZTP odpisało, że nie chce przywracać "178" na Kliny. Przyznaje natomiast, że rozważane jest zwiększenie częstotliwości "114" od jesieni. Skan odpowiedzi ZTP w linku: https://www.facebook.com/16280801375805 ... 005984092/

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 14 sie 2020, 16:18

ZTP planuje więcej kursów „114” od jesieni
https://krabok.wordpress.com/2020/08/14 ... d-jesieni/
Wg planów, teraz obie częstotliwości miałyby zostać zwiększone i w tych porach linia pojechałaby odpowiednio co 7,5 oraz co 15 minut.
Trzeba mieć na uwadze, że z powodu pandemii krakowski budżet przeżywa kryzys i ostateczne decyzje zapewne zapadną dopiero we wrześniu. Jeśli finanse pozwolą, to w planach jest nawet zwiększenie częstotliwości jeszcze kilku innych połączeń. Szczegóły niebawem.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość