Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Kaszmir » 22 lip 2020, 9:38

Wow! :idea:

Kraków: Powstanie koncepcja tramwaju do os. Rżąka – z możliwością wydłużenia do Wieliczki
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 65276.html
Wykonawca przygotuje co najmniej cztery warianty, w tym dwa określone przez miasto. Jeden z nich zakłada przebieg wydzielonej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Wielickiej, a drugi – pasa autobusowo-tramwajowego. Co więcej, w każdym z wariantów wykonawca ma przeanalizować możliwość przedłużenia linii tramwajowej w kierunku Wieliczki – w szczególności kluczowa jest tutaj kwestia przekroczenia autostrady A4, wraz z dowiązaniem do układu drogowego po południowej stronie autostrady.
Co do pętli na Rżące:
- jeden peron dla odjeżdżających tramwajów i co najmniej dwa dla przyjeżdżających
- miejsce na postój przynajmniej trzech tramwajów mega (45-metrowych)
- z możliwością objazdu pętli
- dodatkowo pętla autobusowa ze stoiskami dla elektryków

Naprawdę czuć, że w urzędach zaczęły zasiadać odpowiednie osoby. Tramwaj na Piastowskiej i to z pociągnięciem nawet do Królowej Jadwigi, możliwość wydłużenia tramwaju z Rybitw do Złocienia, czy z Rżąki do Wieliczki - aż chce się powiedzieć "nareszcie"! :)

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: fysztof » 22 lip 2020, 17:54

Są pewne symptomy zmian, bez wątpienia na plus! Ale niestety pod pewnymi względami wciąż są to półśrodki i dziwna oszczędność, która potem skutkuje takimi kwiatkami, jak pętla na Makach... Miejsce na pętli na trzy tramwaje to trochę mało jeśli myślimy przyszłościowo. Pewnie będą dwa tory, na zewnętrznym dwa tramwaje, na wewnętrznym jeden. Zerknij na pętlę w Borku - to powinno być wyznacznikiem założeń projektowych. Trzy tory, zewnętrzny znacząco ponad 100 m.
Inna bzdura - parking na 500 miejsc. A ile tysięcy aut wjeżdża od tamtej strony do Krakowa? Dane z 2017 mówią, że dziennie do Krakowa wjeżdżało 246 tys. aut (z czego ok. 40 tys. to tranzyt, reszta docelowo!). Ruch dobowy na wjeździe od strony Wieliczki (z perspektywy Wieliczki jeszcze przed wiaduktem na A4) to według pomiatów ok. 58 tys. aut. Przy takim ruchu, parking na 500 miejsc to faktycznie niezwykle rozwojowy i perspektywiczny jest...
Kolejna sprawa: łącznika Kurdwanów - Bieżanów jak nie było, tak nie ma i nadal jest w sferze abstrakcji. Bądźmy realistami. Czterech zwrotnic i kilkudziesięciu metrów toru nie można w tym mieście zrobić, a nagle powstaną kilometry torów? Tia... taki rozmach w PRL też mieli - i równie świetnie kreślili plany na papierze;-)

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Cukier » 22 lip 2020, 21:21

fysztof pisze: 22 lip 2020, 17:54 Miejsce na pętli na trzy tramwaje to trochę mało jeśli myślimy przyszłościowo.
Nie zgodzę się. Jeśli z góry zakładamy że dana pętla będzie miała istotne znaczenie tylko przez pewien czas i powstaje tylko dlatego że inwestycja jest etapowana, to nie ma sensu budować jej z wielkim rozmachem. To właśnie przez przyszłościowe myślenie nie planuje się wielkiej pętli w tym miejscu (podobnie zresztą jak na Małym Płaszowie), ponieważ docelowo będzie tam kończyć jedna linia a reszta pojedzie dalej. Czy dzisiaj wielki trzytorowy Dworzec Towarowy czy Prokocim miałyby sens?

Poza tym możliwość oblotu pętli znacznie zwiększa jej przepustowość - nie wystąpi zajechanie się brygad, można się kręcić w kółko i nikogo nie blokować.
Kaszmir pisze: 22 lip 2020, 9:38 Naprawdę czuć, że w urzędach zaczęły zasiadać odpowiednie osoby. Tramwaj na Piastowskiej i to z pociągnięciem nawet do Królowej Jadwigi, możliwość wydłużenia tramwaju z Rybitw do Złocienia, czy z Rżąki do Wieliczki - aż chce się powiedzieć "nareszcie"!
Mnie najbardziej martwi, że ludzie co prawda kompetentni, ale budżet miejski w podbramkowej sytuacji. Były fundusze nie było chęci, są chęci nie będzie funduszy :(

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Kaszmir » 22 lip 2020, 22:10

Cukier pisze: 22 lip 2020, 21:21Jeśli z góry zakładamy że dana pętla będzie miała istotne znaczenie tylko przez pewien czas i powstaje tylko dlatego że inwestycja jest etapowana, to nie ma sensu budować jej z wielkim rozmachem. To właśnie przez przyszłościowe myślenie nie planuje się wielkiej pętli w tym miejscu (podobnie zresztą jak na Małym Płaszowie), ponieważ docelowo będzie tam kończyć jedna linia a reszta pojedzie dalej. Czy dzisiaj wielki trzytorowy Dworzec Towarowy czy Prokocim miałyby sens?
Do tego sam odcinek do Rżąki jest krótki, tam główną linią wciąż będzie ta do Nowego Bieżanowa. Nawet jeśli dokonają niezbędnych usprawnień, to dużo więcej linii na Wielicką nie wejdzie ze względu na przepustowość trasy. A nie wyobrażam sobie cięcia km do Nowego Bieżanowa by skierować więcej linii do Rżąki.
Cukier pisze: 22 lip 2020, 21:21Mnie najbardziej martwi, że ludzie co prawda kompetentni, ale budżet miejski w podbramkowej sytuacji. Były fundusze nie było chęci, są chęci nie będzie funduszy :(
Tak, choć akurat ta trasa jest dość krótka więc i koszty będą niskie. Zwłaszcza, że (chyba?) powstanie bez znacznych inwestycji w resztę układu drogowego.

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Cukier » 22 lip 2020, 23:07

Kaszmir pisze: 22 lip 2020, 22:10 Tak, choć akurat ta trasa jest dość krótka więc i koszty będą niskie. Zwłaszcza, że (chyba?) powstanie bez znacznych inwestycji w resztę układu drogowego.
No z drugiej strony miasto od dłuższego czasu próbuje przepchnąć skrzyżowanie wielopoziomowe przy Teligi, z Wielicką w tunelu. Póki co bezskutecznie, ale jak się to przepchnie pod przykrywką tramwaju, niczym trasę łagiewnicką czy wolbromską, to będzie znacznie łatwiej te piniążki wtopić.

Jeśli dobrze rozumiem to za mądre planowanie trasy tramwaju i pętli odpowiada ZTP, ale swoje do powiedzenia będzie miało jeszcze ZDMK i to ono pewnie będzie chciało przepchnąć ów tunel.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Kaszmir » 23 lip 2020, 9:06

Cukier pisze: 22 lip 2020, 23:07Jeśli dobrze rozumiem to za mądre planowanie trasy tramwaju i pętli odpowiada ZTP
ZTP i UMK też :)

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Łukasz » 22 gru 2020, 19:23

Nowa linia tramwajowa do os. Rżąka, a może nawet do Wieliczki!
https://lubie.krakow.pl/nowa-linia-tram ... RVdqT9XNMw
Miasto ogłosiło właśnie przetarg na opracowanie koncepcji linii tramwajowej, która miałaby zostać poprowadzona od skrzyżowania ul. Wielickiej-Teligi-Kostaneckiego do os. Rżąka.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Kaszmir » 23 lut 2021, 16:55

Pięć firm złożyło oferty w przetargu na opracowanie koncepcji linii tramwajowej na osiedle Rżąka i dalej do Wieliczki
https://gazetakrakowska.pl/krakow-piec- ... 1-15455484
Oferty w przetargu na projekt linii tramwajowej do os. Rżąka i ewentualnie dalej do Wieliczki złożyły firmy:

* Fehlings Krug Polska ( Kraków) - 869 610 zł,
* konsorcjum: MP (lider, Kraków), Mosty Kraków, Mosty Katowice - 959 400 zł,
* Sweco Polska (Poznań) - 987 628 zł,
* Paweł Kudelski PROGREG (Siepraw) - 1 094 700 zł,
* LPW (Katowice) - 1 227 540 zł.
Budżet przeznaczony na to zadanie to milion złotych, zatem trzy oferty się w nim mieszczą.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Kaszmir » 08 kwie 2021, 16:23

Trasa tramwajowa łącząca ulicę Wielicką z osiedlem Rżąka, wyłoniony w przetargu wykonawca to firma Sweco z zaproponowaną kwotą za wykonanie projektu 988 tysięcy złotych.
https://investmap.pl/krakow-jest-decyzj ... ow.a148520

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kucyk » 08 kwie 2021, 17:17

No, no. Trzy na cztery przetargi (równe 75 % z możliwych do zgarnięcia 100 % zgarnia ten sam podmiot). Coś mi to śmierdzi. Pozostawiam bez komentarza. :shock:

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1231
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: GoMeZz391 » 08 kwie 2021, 18:11

Rozstrzygnięte:
1. Nowy Kleparz - Plac Inwalidów (Sweco)
https://appimeri.um.krakow.pl/app-pub-s ... 97?id=7106

2. Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka (Sweco)
https://appimeri.um.krakow.pl/app-pub-s ... 97?id=7098
Dokładna cena jaką zaoferował wykonawca: 987 628,50 PLN brutto, 802 950,00 PLN netto

3. Węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy (Sweco)
https://appimeri.um.krakow.pl/app-pub-s ... 74?id=7109

Tylko z informacją z otwarcia "kopert":
1. budowy linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem P+R i rozbudowy ulicy Domagały w obszarze Rybitw - powtórzenie, gdzie najniższa oferta jest od firmy LPW z Katowic.
https://appimeri.um.krakow.pl/app-pub-s ... eme-normal

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kucyk » 28 kwie 2021, 20:59

Miasto podpisało umowę z wykonawcą:
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 68581.html?

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Łukasz » 04 mar 2022, 19:11

Wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniami ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego, a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem Park&Ride https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... m-parkride

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Kaszmir » 06 mar 2022, 17:05

W dużym skrócie:
W1, W2 - torowisko środkiem Wielickiej, pętla przy Wielickiej w rejonie Czerwiakowskiego (W1 - zielone torowisko, W2 - PAT),
W3 - torowisko środkiem Wielickiej, pętla na tyłach szpitala przy Kosocickiej/Rydygiera,
W4 - torowisko na wschód od Wielickiej, pętla za autostradą.

Trzy z czterech wariantów (W1, 2, 3) zakładają że torowisko będzie przeniesione na środek jezdni i to jeszcze przed przystankiem "Prokocim Szpital" (jadąc od centrum). Zatem tramwaje jadące z/do Nowego Bieżanowa zjadą specjalnie na środek by zaraz z powrotem zjechać na bok. Czyli dwa niepotrzebne przecięcia z ruchem ogólnym, dodatkowe światła itp. Wg mnie - słabo. Jedynie czwarty wariant tego nie zakłada bo tam tory są cały czas poprowadzone po wschodniej stronie, również na nowym odcinku.

Wg mnie powinno się rozważyć połączenie wariantów W4 oraz np. W3 - czyli tory na wschód od Wielickiej, bez niepotrzebnych przecięć, natomiast pętla w rejonie szpitala oraz Rżąki. Plus łatwe wyprowadzenie torów w przyszłości ku Wielickiej.

W załączonym raporcie, zarekomendowano warianty W1/2.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: tomta1 » 06 mar 2022, 21:25

Kaszmir pisze: 06 mar 2022, 17:05 Wg mnie powinno się rozważyć połączenie wariantów W4 oraz np. W3 - czyli tory na wschód od Wielickiej, bez niepotrzebnych przecięć, natomiast pętla w rejonie szpitala oraz Rżąki. Plus łatwe wyprowadzenie torów w przyszłości ku Wielickiej.

W załączonym raporcie, zarekomendowano warianty W1/2.
Akurat wybrałeś najgorsze możliwe połączenie wariantów :lol:

Wadą wariantu trzeciego jest to, że ta trasa ma najsłabsze wzięcie, tj. najmniejsze potoki pasażerskie. Bo oprócz szpitala, może obsłużyć tylko parę bloków przy Kurczaba. Z tym że szpital sam w sobie nie jest ogromnym generatorem ruchu (personel raczej ma swoje pojazdy, a na oddziały raczej tramwajem się nie jeździ – zostają tylko poradnie; choć nawet gdyby i personel jeździł tramwajem, to szpitale i MCO same w sobie nie generują ruchu, który wymagałby aż linii tramwajowej), a spora część bloków przy Kurczaba ma już dostęp do linii tramwajowej na przystanku „Prokocim Szpital” oraz dodatkowo do przystanku autobusowego „Jerzmanowskiego”.

Wadą wariantu czwartego jest… właśnie lokalizacja torowiska na skrzyżowaniu z ul. Teligi. Zrozumiałe jest, że większość tramwajów będzie jechało na Nowy Bieżanów, więc pomiędzy pętlą w Prokocimiu a ul. Teligi będą musiały dwukrotnie zmienić przebieg. Takie rozwiązanie ma swoje wady, ale paradoksalnie jest ono lepsze i to z wielu powodów. Najważniejszym z nich jest sterowanie ruchem na inkryminowanym tym skrzyżowaniu. Lokalizacja torowiska, jego przecięć z poszczególnymi strumieniami ruchu oraz ogólna geometria układu wskazuje na to, że linie zatrzymania na wlocie ul. Teligi będą umieszczone tak daleko od skrzyżowania, że po zadku rykoszetem bardzo trudnymi warunkami ruchowymi oberwie całe skrzyżowanie. Więc mimo na to, że wygląda to tak, że ten wariant będzie najbardziej przyjazny dla KMK (najmniej przecięć z ruchem samochodowym), to tak naprawdę może być dokładnie na odwrót. I już pomijam fakt, że najbardziej w tym wszystkim oberwałyby autobusy i to praktycznie we wszystkich relacjach (najmocniej te na ul. Teligi i ul. Kostaneckiego). I o ile dobrze pamiętam, tak wychodzi też z obliczeń.

Imho najlepszy wydaje się wariant 2 w rejonie skrzyżowania ul. Wielickiej z ul. Teligi/ul. Kostaneckiego (PAT może zwiększyć zwartość węzła przesiadkowego). A co do dalszego przebiegu – cóż, trudno powiedzieć. W1/W2 wydaje się dość typowym rozwiązaniem, a z kolei W4 może mieć mocny wpływ na przyciągnięcie nowych pasażerów (obsługa większego rejonu niż wszystkie trzy pozostałe plus możliwość ściągnięcia ruchu wjazdowego do miasta z Wieliczki i częściowo z autostrady jeszcze przed samą autostradą – część samochodów mogłoby zniknąć z typowo miejskiego układu drogowego).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości