Niepołomice, Drwinia

- Linie, trasy, rozkłady
Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Mr. Passenger » 10 mar 2022, 15:55

Ja dalej uważam, że brak przegubów na "304" to tylko i wyłącznie zła wola wszystkich podmiotów za to odpowiadających. Jeżeli jest problem ze zmieszczeniem wszystkich kursów na pętli w Wieliczce to dlaczego nikt, przez te ponad 5 lat, nie wytyczył żadnej nowej końcówki, najlepiej specjalnie dedykowanej dla "304"? Nie chce mi się wierzyć by w prawie 25-tysięcznym mieście nie było miejsca, w którym dwa autobusy przegubowe mogłyby zawrócić i mieć kilkuminutową przerwę. No a do tego dochodzi jeszcze sama postawa MPK i ich irracjonalny opór przed posyłaniem jakichkolwiek przegubowców poza granicę miasta. Nie zdziwię się jeśli taka sama śpiewka będzie w przypadku "301", które z miesiąca na miesiąc będzie się stawało coraz większym glonojadem.

Swoją drogą sytuacja trochę absurdalna, bo na Alejach już teraz pojawiają się sytuacje, w których zatoczki pękają w szwach, więc zarówno w interesie ZTP, jak i MPK, powinno być maksymalne wykorzystanie pojemności każdego kursu, bo jeszcze parę agloexpressów i nie będzie za bardzo miejsca by dokładać kolejne. Chyba, że w końcu zrobi się porządek z busiarzami, ale to też nie rozwiąże problemu

lukasmaj
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: lukasmaj » 11 mar 2022, 11:08

Odnośnie przegubów na aglomeracji, to zawsze był problem z wysłaniem tego typu pojazdów poza granice miasta. Zawsze były przeszkody. Nie wiem dlaczego, ale w Warszawie nie ma tego problemu. Autobusy wielkopojemne kursują bez przeszkód na liniach "7xx"
Teraz kiedy jest nadmiar pojazdów przegubowych w Krakowie w stosunku do pojazdów standardowych, upycha się je tam, gdzie nie ma nawet takiej potrzeby "123" czy "128".
W tym samym czasie, pasażerowie "301" czy "304" są zmuszeni do podróży w ścisku.

Wiem o argumentacji w sprawie "304", co do "301" problem dopiero zaczyna się pojawiać na wybranych kursach. Jednak uważam, że też Miasto Kraków powinno bardziej zacząć współpracować z Gminami, przygotowując pewne rozwiązania i propozycje. Do tej pory to ZTP/wcześniej ZIKIT, czekało na wniosek Gminy, zazwyczaj poprzedzony liczną korespondencją. Fakt, w tej materii obecnie się nieco zmieniło - ZTP proponuje agloekspeesy! Czy to jednak wystarczy?

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: damian_krk2 » 11 mar 2022, 12:40

lukasmaj pisze: 11 mar 2022, 11:08 Odnośnie przegubów na aglomeracji, to zawsze był problem z wysłaniem tego typu pojazdów poza granice miasta. Zawsze były przeszkody. Nie wiem dlaczego, ale w Warszawie nie ma tego problemu. Autobusy wielkopojemne kursują bez przeszkód na liniach "7xx"
Teraz kiedy jest nadmiar pojazdów przegubowych w Krakowie w stosunku do pojazdów standardowych, upycha się je tam, gdzie nie ma nawet takiej potrzeby "123" czy "128".
W tym samym czasie, pasażerowie "301" czy "304" są zmuszeni do podróży w ścisku.

Wiem o argumentacji w sprawie "304", co do "301" problem dopiero zaczyna się pojawiać na wybranych kursach. Jednak uważam, że też Miasto Kraków powinno bardziej zacząć współpracować z Gminami, przygotowując pewne rozwiązania i propozycje. Do tej pory to ZTP/wcześniej ZIKIT, czekało na wniosek Gminy, zazwyczaj poprzedzony liczną korespondencją. Fakt, w tej materii obecnie się nieco zmieniło - ZTP proponuje agloekspeesy! Czy to jednak wystarczy?
Akurat na "123" jest taka potrzeba - na 128 niekoniecznie

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1805
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Scania_9640 » 11 mar 2022, 13:32

damian_krk2 pisze: 11 mar 2022, 12:40
lukasmaj pisze: 11 mar 2022, 11:08 Odnośnie przegubów na aglomeracji, to zawsze był problem z wysłaniem tego typu pojazdów poza granice miasta. Zawsze były przeszkody. Nie wiem dlaczego, ale w Warszawie nie ma tego problemu. Autobusy wielkopojemne kursują bez przeszkód na liniach "7xx"
Teraz kiedy jest nadmiar pojazdów przegubowych w Krakowie w stosunku do pojazdów standardowych, upycha się je tam, gdzie nie ma nawet takiej potrzeby "123" czy "128".
W tym samym czasie, pasażerowie "301" czy "304" są zmuszeni do podróży w ścisku.

Wiem o argumentacji w sprawie "304", co do "301" problem dopiero zaczyna się pojawiać na wybranych kursach. Jednak uważam, że też Miasto Kraków powinno bardziej zacząć współpracować z Gminami, przygotowując pewne rozwiązania i propozycje. Do tej pory to ZTP/wcześniej ZIKIT, czekało na wniosek Gminy, zazwyczaj poprzedzony liczną korespondencją. Fakt, w tej materii obecnie się nieco zmieniło - ZTP proponuje agloekspeesy! Czy to jednak wystarczy?
Akurat na "123" jest taka potrzeba - na 128 niekoniecznie
To zależy od kursu, ile razy byłem u znajomego na 123 i miał przeguba to nie było dużo ludzi i marnował się

Kierman
Specjalista
Posty: 351
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kierman » 11 mar 2022, 17:06

lukasmaj pisze: 11 mar 2022, 11:08 Odnośnie przegubów na aglomeracji, to zawsze był problem z wysłaniem tego typu pojazdów poza granice miasta. Zawsze były przeszkody. Nie wiem dlaczego, ale w Warszawie nie ma tego problemu. Autobusy wielkopojemne kursują bez przeszkód na liniach "7xx"
Przegub na 304 wykręciłyby na pętli w Wieliczce, wystarczy zamienić miejscami 204/244 z 304. Tam nawet dwa przeguby by stanęły koło siebie na obecnym stanowisku 204/244, choć rozkłady są tak ułożone, że w Wieliczce jest max 10-12 min przerwy, więc do takich sytuacji by nie dochodziło. Argument, że przejazd przez centrum jest ciasny odrzucam, bo są miejsca i skręty w samym Krakowie, gdzie trzeba grubo wypuścić się na drugi pas ruchu. Mnie się wydaje, że ta zła wola wynika tylko z tego, że jeśli jedna gmina dostałaby przeguby, to inne by zaczęły o nie się upominać np. taki Czernichów. Ostatnio na 229 na 8 kursów, tylko ten pierwszy o 5 rano miałem pusty. Pozostałe siedem miało napełnienie rzędu 80-90%.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: mkm3 » 11 mar 2022, 18:02

Gdyby w kwestii taboru była jakaś niechęć MPK to nie widzę problemu, żeby MPK też miało zróżnicowane stawki ze względu na wielkość pojazdu.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: tomta1 » 11 mar 2022, 19:07

Temat autobusów przegubowych na liniach aglo był już poruszany w wątku dot. gminy Zabierzów. Wówczas też się wypowiadałem:
tomta1 pisze: 31 sie 2021, 20:38 Autobusy przegubowe pojawiają się (lub pojawiały) i na dziennych liniach aglomeracyjnych (udało mi się wyłapać 201, 208, 209, 292, 304, choć pewnie było tego więcej) i na nocnych (904). Sam fakt bycia linią aglo nie dyskwalifikuje od możliwości obsługi autobusem przegubowym.

Problemem może być niewystarczająca infrastruktura (wąska jezdnia, ciasne łuki lub promienie skrętu na skrzyżowaniach, mała pojemność pętli itd.). Poza Krakowem może być jej całkiem sporo. Ale czy na tyle dużo lub na tyle słabych parametrach, by na danej trasie nie mógł kursować przegub? Nie wiem, nie znam dobrze okolic, nie mogę ocenić. Należałoby się zastanowić, czy infrastruktura na trasie potencjalnej linii nie dyskwalifikuje od możliwości obsługi autobusu przegubowego. Jeśli nie, to nie widzę przeciwwskazań.
Mogę jedynie dodać, że w mieście też są miejsca, które nie są dostosowane do przejazdu autobusu przegubowego. Jakoś nie słyszę, by „brak przegubów na linii 121 to była czysta złośliwość MPK, bo przecież niedasię ich puścić na Kliny”.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kaszmir » 15 mar 2022, 9:59

Prawda leży po obu stronach.

Tajemnicą poliszynela jest, że MPK niechętnie wysyła przeguby na aglo. Pewnie wynika to z niskiej stawki wzkm. Często szukają więc argumentów by nie puszczać 18-metrowców. Ciasny zakręt, mała pętla, itp. - nierzadko jednak te powody są prawdziwe. Trzeba zatem brać takie trasy, by wytrącić argumenty z ręki. Da się, a przykłady z ostatnich lat zostały podane, m.in. "292", "904", "209".

W Wieliczce idzie o rozmiar pętli, a rozwiązanie nie jest proste. Kierman - dwa przeguby nie zmieszczą się na zewnętrznej pętli, można zmierzyć (w przybliżeniu) w google maps. Jest ok. 30 m, a potrzeba przynajmniej 37. Drugi pojazd blokowałby więc wjazd na osiedle. Mr. Passenger - co do zmiany trasy, skrócenie nie wchodzi w grę bo odcięłoby część pasażerów od głównej linii. Wydłużenie z kolei wymagałoby dołożenia masy pieniędzy ze strony Wieliczki więc pewnie nie mają parcia.

Wg mnie realnym rozwiązaniem jest poczekać do otwarcia Trasy Łagiewnickiej - i wtedy, skoro i tak będą roszady na "204/244", wytargować przesunięcie jednej albo obu na inną pętlę w Wieliczce. Wtedy może przegubowe "304" się pomieści. Postaramy się zasugerować temat jako PKK.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kaszmir » 16 mar 2022, 12:00

Jeszcze jedna rzecz:
MichalTyniec pisze: 10 mar 2022, 15:32a nie stać ich żeby jeździł co 15 min jak każdy inny
To jest nieprawda, przecież nawet w mediach wspominano, że Niepołomice zaproponowały ciut więcej kursów niż "301" ostatecznie dostało, a to ZTP zalecił obecną liczbę. A skąd to wynika? Dzięki f20 można linię połowicznie skoordynować z "304", a od Jerzmanowskiego również z "503". Przy f15 byłoby to niemożliwe.

Po drugie, ze wstępnych reakcji wydaje mi się, że ZTP może być otwarte na pomysł który zgłaszaliśmy, by docelowo "204" albo "244" zamienić w dublujące "311" z Wieliczki do N. Kleparza. Linie te mają obecnie f24/30. Czyli wystarczy dołożyć parę kursów więcej i będzie f20/30. Wtedy można jedną z nich skoordynować z "301".

Niepołomice mają pieniądze, w ciągu ostatnich lat dwa razy wzmacniały "301", teraz dodały też kursy na pozostałych liniach, a trwają dyskusje nad kolejnymi poprawkami.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: fysztof » 16 mar 2022, 12:38

Zgadzam się ze wszystkim z jednym naciskiem - aby proponowane 311 nie jechało do Kleparza lecz przez Nowosądęcką i Trasę Łagiewnicką do Ruczaju. Przez Aleje połączeń jest już dość sporo (nie mówię, że dość - ale sporo). Natomiast dobrego połączenia Wieliczki i południowego-wschodu Krakowa z Ruczajem i tamtejszymi centrami i uczelniami brakuje bardzo.

lukasmaj
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: lukasmaj » 16 mar 2022, 13:13

fysztof pisze: 16 mar 2022, 12:38 Zgadzam się ze wszystkim z jednym naciskiem - aby proponowane 311 nie jechało do Kleparza lecz przez Nowosądęcką i Trasę Łagiewnicką do Ruczaju. Przez Aleje połączeń jest już dość sporo (nie mówię, że dość - ale sporo). Natomiast dobrego połączenia Wieliczki i południowego-wschodu Krakowa z Ruczajem i tamtejszymi centrami i uczelniami brakuje bardzo.
Też popieram! Chodzi także o dobre połączenie Wieliczka - Skawina.

Dodatkowo napiszę, że ostatnie kilka kursów na trasie: Chobot - Niepołomice - Wieliczka - Kraków Wielicka - Kraków (obsługiwane przez firmę Mat - Bus) od początku kwietnia ulega likwidacji :!: . Tak więc "301" szybko się rozprawiła z prywatnymi przewoźnikami. Żaden prywatny przewoźnik od kwietnia nie będzie kursował z Niepołomic do Krakowa przez Wieliczkę.
Jedna uwaga, już obecnie część kursów "301" jest mocno przepełnione. Chodzi o kursy w okolicach godzin rozpoczęcia i zakończenia zmian pracowniczych w Niepołomicach, ale także m.in. w Ochmanowie (Oknoplast).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kaszmir » 16 mar 2022, 14:48

Jedno nie wyklucza drugiego ;) A też chodzi o wzmocnienie "301" do centrum Krakowa, bo linia do Czerwonych Maków - jakkolwiek sama w sobie świetna - nie pomoże "301" bardziej niż obecne "204/244" bo będzie się pokrywać z "trzysta jedynką" tyle samo.

"204/244" i tak raczej nie zostanie na Jugowickiej (zastanawiam się, czy cokolwiek tam pojedzie po otwarciu TŁ). Można by zrobić tak:
"204": zamiana w "311" Wieliczka - jak "301" - Nowy Kleparz,
"244": Wieliczka - TŁ - Czerwone Maki.

simon625
Pasażer
Posty: 48
Rejestracja: 03 sty 2022, 13:05

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: simon625 » 16 mar 2022, 16:24

lukasmaj pisze: 16 mar 2022, 13:13 Dodatkowo napiszę, że ostatnie kilka kursów na trasie: Chobot - Niepołomice - Wieliczka - Kraków Wielicka - Kraków (obsługiwane przez firmę Mat - Bus) od początku kwietnia ulega likwidacji :!: . Tak więc "301" szybko się rozprawiła z prywatnymi przewoźnikami. Żaden prywatny przewoźnik od kwietnia nie będzie kursował z Niepołomic do Krakowa przez Wieliczkę.
Jedna uwaga, już obecnie część kursów "301" jest mocno przepełnione. Chodzi o kursy w okolicach godzin rozpoczęcia i zakończenia zmian pracowniczych w Niepołomicach, ale także m.in. w Ochmanowie (Oknoplast).
I mimo wszystko to dobra informacja, ponieważ lepszy autobus MPK od jakiegoś busa, który jeździ jak mu się podoba. "211" + "301" zdecydowanie robią robotę. Gorzej będzie z innymi miejscowościami, gdzie busiarze rezygnują. Firma Travel Bus rezygnuje z trasy Zręczyce - Kraków, a Michalus z trasy Skrzydlna - Kraków i tam może być problem, gdyż raczej nie dojeżdża tam inny transport.

lukasmaj
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: lukasmaj » 16 mar 2022, 16:38

Kaszmir pisze: 16 mar 2022, 14:48 Jedno nie wyklucza drugiego ;) A też chodzi o wzmocnienie "301" do centrum Krakowa, bo linia do Czerwonych Maków - jakkolwiek sama w sobie świetna - nie pomoże "301" bardziej niż obecne "204/244" bo będzie się pokrywać z "trzysta jedynką" tyle samo.

"204/244" i tak raczej nie zostanie na Jugowickiej (zastanawiam się, czy cokolwiek tam pojedzie po otwarciu TŁ). Można by zrobić tak:
"204": zamiana w "311" Wieliczka - jak "301" - Nowy Kleparz,
"244": Wieliczka - TŁ - Czerwone Maki.
Kaszmir oczywiście Twoja propozycja też jest ok - tak dla jasności sprawy ;) , uważam że jednak lepsza będzie opcja :arrow:

"224" - Wieliczka Miasto - (bez zmian) - Wielicka - Jakubowskiego - Wielicka - (bez zmian) - Centrum JP2. Wjazd autobusu pod Szpital Uniwersytecki wydłuża czas przejazdu na trasie Wieliczka - węzeł przesiadkowy Prokocim Szpital, przez co trasa nie jest zbyt atrakcyjna. Jeżeli, jedna z linii powinna wjeżdżać pod Szpital Uniwersytecki od strony Kurdwanowa jak i Wieliczki, najlepszym rozwiązaniem jest skierowanie właśnie autobusu 224, być może przy zwiększeniu częstotliwości do = 60 minut przez cały dzień. Os. Krzyszkowice w Wieliczce cały czas się rozwija i przybywa mieszkańców, wzmocnienie dla "224" i "244" będzie niedługo konieczne.

"204" - Likwidacja linii. Na terenie Wieliczki ciąg obsługiwany w dotychczasowy sposób przez nową linię 344.

"244" - Wieliczka Miasto - (bez zmian) - Wielicka - Malborska - Klonowica - Beskidzka - Halszki - (bez zmian ) - Borek Fałęcki. Połączenie zapewni obsługę komunikacyjną ul. Jugowickiej, wydaje mi się że obsługa przystanku przy tej ulicy musi być zachowana.. Skierowanie przez ul. Malborską i Klonowica, nie będzie powodować jazdy autobusu wzdłuż linii tramwajowej.

"344" - Nowa linia na trasie: Wieliczka Miasto - Wieliczka Piłsudskiego - Wielicka - Nowosądecka - Witosa - "Trasa Łagiewnicka" - Grota Roweckiego - Bobrzyńskiego - Czerwone Maki P+R. Linia z taką samą częstotliwością jak "301" (zbliżona do 204, którą ma zastąpić), z Wieliczki zsynchronizowana z odjazdami "301". Od przystanku Prokocim Szpital "344" w kierunku Ruczaju z przystankami tylko w głównych punktach przesiadkowych. Uważam, że relację Wieliczka/ Prokocim / Kurdwanów - Ruczaj, trzeba koniecznie połączyć, najlepiej właśnie autobusem przyśpieszonym. Linia 344 pozwoli także na sprawne skomunikowanie miast Wieliczka i Skawina przy wykorzystaniu połączenia 344 + 283, co jest istotne ze względu na podróże pomiędzy tymi dwoma miastami.

outofrange
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: outofrange » 17 mar 2022, 22:30

Zastanawiam się, czy Zawiła też nie wymaga połączenia z Wieliczką i Kurdwanowem. Może 344 wg propozycji tylko wydłużyć końcówkę z Maków do Pod Fortem? 204 zbiera też trochę pasażerów w Kobierzynie, na Babińskiego. Może warto coś zostawić, np. takie przedłużone 344.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 17 gości