Niepołomice, Drwinia

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kaszmir » 25 paź 2021, 9:53

Wielu pasażerów, m.in. z ciągu kurdwanowskiego, dojeżdża do Borku czy Ruczaju liniami "204/244" bo nie ma wyboru. Opcja to jednak średnia bo autobusy stoją w korkach przy Górze Borkowskiej, na Halszki itd. Po otwarciu TŁ, pewniakiem jest tramwaj do Borku Fałęckiego, który przejmie borkowskie potoki. To zmniejszy zapotrzebowanie na autobusy.

Podobnie z Ruczajem. Nawet jeśli z TŁ byłby tramwaj tylko do Łagiewnik, już umożliwi przesiadkę na "11/17" (plus "578") co podbierze pasażerów "204" - tym bardziej, że i autobus często wymusza przesiadkę bo na Ruczaju obsługuje tylko pętlę. A przecież jest możliwość, że TŁ dostanie nawet bezpośredni tramwaj w stronę Ruczaju, skoro są spore potoki w tej relacji.

W takim układzie, też spodziewam się zmian co najmniej na jednej linii ("204" lub "244"), może na obu. Jakich? Do tej pory obstawiałem skrócenie do jakiejś końcówki za Bieżanowską - może Podgórza SKA, może Zajezdni Wola Duchacka, itd. Jednak skoro ZTP szuka kandydata do wzmocnienia ciągu "301", a "204" ma podobną f, to można to wykorzystać i skierować linię właśnie do centrum, robiąc z niej "311".

Z kolei "224" ma tylko parę kursów, a Wieliczka chciała mieć dojazd do Centrum Jana Pawła II więc możliwe, że zostanie.

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: WDZ » 25 paź 2021, 11:24

A co w zamian na Jugowickiej i Zawiłej?

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: yosujiro » 25 paź 2021, 11:54

Może trzeba przekierować do Kurdwanowa 136, może pod nowym numerem? Nie pamiętam układu ulic, ale może dałoby się ją wtedy z Pod Fortu puścić uliczkami osiedli i przez Komuny Paryskiej, gdzie nie ma autobusu? Ostatnio bardzo dużo nią jeździłem i jeździ praktycznie w parze ze 194, więc jej napełnienie nie robi szału. Jedynie w weekendy, kiedy jest synchro, to jeździ z w miarę stałym napełnieniem 50%+, więc może trzeba by pomyśleć o jakimś wzmocnieniu weekendowym 194? Np do f-15? Albo zrobić tej 136 wtedy częstotliwość jak obecne 204, a wtedy za oszczędzone wzkm (o ile będą, wy się lepiej znacie na liczeniu tego) przeznaczyć na przywrócenie 166, aby Kobierzyńska aż tak nie ucierpiała.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kaszmir » 25 paź 2021, 12:09

WDZ pisze: 25 paź 2021, 11:24A co w zamian na Jugowickiej i Zawiłej?
Jeśli zostanie np. "244" to ono wystarczy. Jeśli znikną stamtąd zarówno "204" jak i " 244", to w zamian pewnie jakaś dedykowana linia o niskiej f? Albo przetrasować część swoszowickich linii by jechały Jugowicką zamiast Kąpielową?

Wydaje mi się, że na Jugowickiej będzie bardzo mało pasażerów. Połączenie Kurdwanów-Borek obsłuży tramwaj, a na samej Jugowickiej jest tylko jeden przystanek, położony ledwie 400 m od Góry Borkowskiej. Nawet się zastanawiam czy tam w ogóle zostanie autobus, choć pewnie całkowita likwidacja byłaby niepolityczna.

PS. Inna rzecz, że gdyby "244" uwolniło się od koordynacji z "204", to może w zamian dałoby się zrobić takt "224+244"? Czyli wziąć obecną łączną liczbę kursów obu, i rozdzielić po równo między oba, tak by jeździły skoordynowane. I może bardziej scalić też trasy w Wieliczce. Tylko głośno myślę.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: fysztof » 25 paź 2021, 13:00

Kaszmir pisze: 25 paź 2021, 9:53 Podobnie z Ruczajem. Nawet jeśli z TŁ byłby tramwaj tylko do Łagiewnik, już umożliwi przesiadkę na "11/17" (plus "578") co podbierze pasażerów "204" - tym bardziej, że i autobus często wymusza przesiadkę bo na Ruczaju obsługuje tylko pętlę.
Czyli komunikacją miejską będzie przejazd naokoło, z mało wygodną przesiadką (w jedną stronę różne perony 11/17 i 578, a w drugą stronę np. całe skrzyżowanie do pokonania z 578 na tramwaj w kierunku TŁ). Do tego poza szczytem i w weekendy nie wspomnę o przypuszczalnym czasie oczekiwania na tę przesiadkę. W ramach alternatywy - samochodem autostradowy przelot w kilka minut trzema pasami z tunelami. Rzeczywiście, miasto wypromuje w ten sposób komunikację zbiorową jak nic. Pogratulować!
Kaszmir pisze: 25 paź 2021, 9:53 A przecież jest możliwość, że TŁ dostanie nawet bezpośredni tramwaj w stronę Ruczaju, skoro są spore potoki w tej relacji.
To rozwiąże tylko jedną bolączkę powyższego (czyli przesiadkę). Nadal - wobec idiotycznego według mnie braku linii tramwajowej na całej długości TŁ - będzie to podróż zdecydowanie naokoło, czasowo nieakceptowalnie dłuższa niż samochodem. Jedynym motywatorem do wyboru KM mogą być problemy parkingowe na Ruczaju. Na pewno nie czas poruszania się. Dla mnie, jak już sugerowałem, jedyną opcją uratowania sytuacji i jakiejkolwiek zachęty do KM w odniesieniu do TŁ jest uruchomienie przyspieszonej linii autobusowej łączącej Ruczaj przez TŁ z Kurdwanowem, Prokocimiem, Bieżanowem.
Może - w świetle zamierzeń Wieliczki i Niepołomic - coś takiego stworzyć w połączeniu z tą pierwszą? Po prawdopodobnym dopchaniu Alej kolejnym autobusem z tego kierunku (301), przy obecności już innego (304), nie widzę szans na dalsze linie z tych gmin na tym ciągu. Natomiast zamiast 204 takie 311 na trasie Wieliczka - Wielicka - Nowosądecka - TŁ - Ruczaj wygląda ciekawie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kaszmir » 25 paź 2021, 17:28

Nie pisałem o autobusie wzdłuż TŁ, jedynie o tym że wg mnie Jugowicka straci prawie całkowicie znaczenie, oraz że jedno albo oba "2x4" mogą iść do skrócenia. Jeśli będzie uzasadnienie, pewnie warto skierować jakiś autobus wzdłuż TŁ. Tylko czy musi to być linia z Wieliczki? Wg mnie czas rozdzielić te funkcje.

Acz nie jestem entuzjastyczny wobec autobusu przez TŁ na Ruczaj. Tramwaj może i pojedzie odrobinę naokoło, jednak i tak będzie szybciej niż obecnie (jadąc "204"). A czy przez TŁ będzie tym szybciej? W godzinach małego ruchu pewnie tak. Jednak w ciągu dnia obstawiam korki przy wylotach TŁ, tak samo jak korkują się Nowohucka, Stella-Sawickiego i prawie każda główna ulica. Szczególnie newralgiczne będzie skrzyżowanie TŁ z Kobierzyńską. Mając wybór: autobus wzdłuż TŁ albo tramwaj przez Łagiewniki, wybrałbym tramwaj bo w praktyce może być szybciej i bez opóźnień.

Co do Łagiewnik i "11/17" oraz "578". Główną osią jest tramwaj, autobus wymieniłem dla kompletności. Acz przystanki w stronę Ruczaju są tuż obok, można spokojnie stać na końcu tramwajowego i autobus jest w zasięgu parunastu metrów. W drugą stronę oczywiście masz rację, jest dużo do przejścia - jednak "578" jest tylko dodatkiem.

Krytyki "311" nie rozumiem - samo ZTP szuka takiego rozwiązania (i nasza propozycja "204"->"311" wywołała zainteresowanie urzędników, co oczywiście nie oznacza, że będzie wdrożona), więc miejsce - i przede wszystkim zapotrzebowanie - na takie połączenie jest. A na Alejach tłok na buspasach jest też przez busy, z którymi agloekspressy właśnie próbują się rozprawić. Ponowię co pisałem, "3xx" mają być alternatywą dla busów i zmniejszyć ich liczbę w centrum tak, jak zrobiło to kiedyś "304".

lukasmaj
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: lukasmaj » 25 paź 2021, 22:05

Kaszmir pisze: 25 paź 2021, 17:28
Krytyki "311" nie rozumiem - samo ZTP szuka takiego rozwiązania (i nasza propozycja "204"->"311" wywołała zainteresowanie urzędników, co oczywiście nie oznacza, że będzie wdrożona), więc miejsce - i przede wszystkim zapotrzebowanie - na takie połączenie jest. A na Alejach tłok na buspasach jest też przez busy, z którymi agloekspressy właśnie próbują się rozprawić. Ponowię co pisałem, "3xx" mają być alternatywą dla busów i zmniejszyć ich liczbę w centrum tak, jak zrobiło to kiedyś "304".
Kaszmir 100% racji i poparcia :!: Przypomnijcie sobie, ile jeszcze kilka lat temu było firm prywatnych - busów, kursujących od strony Wieliczki do centrum Krakowa. Ośmielam się twierdzić, że dzisiaj jest ich o połowę mniej, może nawet więcej! "304" skutecznie przejęła pasażerów z busów, szczególnie w momencie zwiększenia częstotliwości do f=10. Obserwuję od września kursy "304" około godziny 6.30-7.00 z pętli w Wieliczce. Z pętli autobusy ruszają z kompletem zajętych miejsc siedzących i z osobami stojącymi. Przy wyjeździe z Wieliczki w autobusach jest czarno i sam niechętnie bym podróżował w takich warunkach. I tutaj muszę dodać, że sam znam kilka osób, które w dojeździe do Krakowa chciałyby skorzystać z "304", ale zniechęca ich przepełnienie pojazdów, same kilka razy rezygnowały z przejazdu z powodu przepełnienia i podróżują do Krakowa samochodem prywatnym. Na myśl przychodzi mi pięć znajomych osób, jednak ich są pewnie setki.

Musicie też wiedzieć, że obecnie na "301" też jest problem z przepełnionymi kursami, o czym Gmina Niepołomice i Gmina Wieliczka wie. Stąd szybkie działania i gwarancja zwiększenia wydatkowania środków finansowych na linię "301" od 1 stycznia 2022. Jeszcze dwa lata temu głównym środkiem komunikacji na trasie Kraków - Niepołomice był "MAT-BUS", "301" miała rolę wspomagającą. Po dodaniu 100% kursów w dzień powszedni na "301", liczba pasażerów diametralnie wzrosła. Dzisiaj MAT-BUS kursuje tylko do Chobotu przez Niepołomice (zlikwidowali kursy kończące w Niepołomicach). Jak jeszcze dwa lata temu MAT-BUS miał 6-7 kursów na godzinę, dzisiaj ma tylko 2 kursy, i to nie zawsze... "MAT-BUS" odjazd z Niepołomic do Krakowa ma w rozkładzie o 10:08 a następny 11:55. :arrow: Zobaczcie jak się odwróciły role pomiędzy autobusem "301" a prywatnym przewoźnikiem, w momencie przygotowania odpowiedniej oferty "301"... Stąd kolejne przygotowane rozwiązania dla "301" od nowego roku.

Uważam, że zamiana "204" - > "311" jest potrzebna! Szczególnie patrząc na planowane zmiany na "301" oraz zmiany na"2x4", wynikające z otwarcia TŁ. Nie pociągnie ona dużych skutków finansowych (liczba kursów obecnego "204" a przyszłego "311" byłaby myślę zbliżona), a na pewno wpłynie na zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających z korytarza wielickiego do Krakowa. Dla "311" to nie musi być koniecznie końcówka Nowy Kleparz, jednak ważne żeby na odcinku Rondo Grunwaldzkie - Wieliczka, linie "304" i "301/311" stanowiły moce połączenie :!:

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: fysztof » 26 paź 2021, 10:17

W sumie przeglądnąłem wcześniejszą korespondencję i póki co nie bardzo widzę krytykę pomysłu 311. Sam również pomysłu nie krytykuję. Widzę tylko w kilku wpisach obawy czy ciąg ATW wytrzyma kolejne mocne linie... Jeśli mamy taką pewność, to ok. Coraz mniejszą obecność busów widać na co dzień - i jak dla mnie bardzo dobrze!
Z mojej strony krytyka dotyczy podejścia do 'bylejakiego' zapewnienia komunikacji na ciągu TŁ, ale to w sumie nie ten wątek.
Według mnie nie wszyscy z Wieliczki (tudzież Niepołomic) mogą chcieć jechać na Aleje. Na ten moment dojazd do ścisłego centrum daje pociąg, dojazd do Alej daje 304 (+301 za chwilę). Uruchomienie kolejnej 3xx z Wieliczki przez TŁ na Ruczaj otworzyłoby potencjalnie kolejny kierunek - w tym przypadku nawet lepiej nadać temu numer zgodnie z tym, skąd jedzie. Jeśli 'tylko' z Wieliczki, to 314. Jeśli aż z Niepołomic, to 311. Ale to szczegół.
Z perspektywy Niepołomic oraz Wieliczki, ale i Krakowa również, ja bym przy okazji naciskał, by wreszcie coś zrobiono z ciągłością buspasów. W kierunku centrum od Bonarki do d. hotelu Forum jest dziura. Jeszcze gorzej jest w kierunku wyjazdowym, brak od Konopnickiej aż po Wielicką. Przy tym, jak to się blokuje, przerzucenie 301 mocno odbije się na punktualności... Pojawił się taki projekt w Budżecie Obywatelskim, ciekawe czy przejdzie - niemniej te gminy również mogłyby dorzucić swoje dwa grosze;-)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kaszmir » 27 paź 2021, 10:32

lukasmaj pisze: 25 paź 2021, 22:05Przypomnijcie sobie, ile jeszcze kilka lat temu było firm prywatnych - busów, kursujących od strony Wieliczki do centrum Krakowa. Ośmielam się twierdzić, że dzisiaj jest ich o połowę mniej, może nawet więcej!
lukasmaj pisze: 25 paź 2021, 22:05Jeszcze dwa lata temu głównym środkiem komunikacji na trasie Kraków - Niepołomice był "MAT-BUS", "301" miała rolę wspomagającą. Po dodaniu 100% kursów w dzień powszedni na "301", liczba pasażerów diametralnie wzrosła. Dzisiaj MAT-BUS kursuje tylko do Chobotu przez Niepołomice (zlikwidowali kursy kończące w Niepołomicach).
Jakiś czas po uruchomieniu "304", ludzie pisali że linia wyeliminowała busy na trasie Kraków - Wieliczka. Zostały tylko te, które jechały przez Wieliczkę dalej, do rejonów gdzie nie dociera "304". Z tego co piszesz, podobne rzeczy zaczynają dziać się w Niepołomicach. Ja to rozumiem, sam korzystam z busów tylko jeśli nie ma sensownej alternatywy bo komfort podróżowania nimi jest bardzo niski.
fysztof pisze: 26 paź 2021, 10:17Według mnie nie wszyscy z Wieliczki (tudzież Niepołomic) mogą chcieć jechać na Aleje. Na ten moment dojazd do ścisłego centrum daje pociąg, dojazd do Alej daje 304 (+301 za chwilę). Uruchomienie kolejnej 3xx z Wieliczki przez TŁ na Ruczaj otworzyłoby potencjalnie kolejny kierunek
Na pewno nie wszyscy chcą jechać do centrum, acz zdecydowanie jest to najpopularniejszy kierunek. "304" obecnie nie wyrabia, a choćby z wcześniejszych postów można wnioskować, że zainteresowanych mieszkańców jest więcej tylko już się nie mieszczą do pojazdów. Po skierowaniu "301" do centrum, potoki się więc tym bardziej zwiększą, a jeszcze będą przecież pasażerowie z Niepołomic. Obstawiam, że w "301" i "304" dalej będzie tłok i dodatkowe wzmocnienie - np. proponowane "311" - będzie zwyczajnie konieczne. A skoro środki są ograniczone, to warto w pierwszej kolejności zapewnić należytą obsługę najpopularniejszych kierunków.

Jak pisałem, do autobusu na TŁ nie jestem przekonany bo szybciej może wyjść tramwajem. Jednak gdyby doszło do jego uruchomienia, pytanie czy musi to być linia z Wieliczki? Wg mnie lepiej właśnie aglo skierować do centrum (by powalczyły o pasażerów busów), a TŁ może zawsze pojechać inny autobus - albo nowa linia, albo wydłużona istniejąca. Na szybko, nawet "153" nie wydaje się być złym kandydatem.
fysztof pisze: 26 paź 2021, 10:17Z perspektywy Niepołomic oraz Wieliczki, ale i Krakowa również, ja bym przy okazji naciskał, by wreszcie coś zrobiono z ciągłością buspasów. W kierunku centrum od Bonarki do d. hotelu Forum jest dziura. Jeszcze gorzej jest w kierunku wyjazdowym, brak od Konopnickiej aż po Wielicką.
Sercem też jestem za tym, acz z tego co wiem urzędnicy mocno się niepokoją, czy po uruchomieniu takiego buspasa nie staną ulice dojazdowe do tego ciągu. Czyli np. autobusy pojadą szybciej Kamieńskiego, za to km będzie jeszcze dłużej stać na Sławka, Puszkarskiej, Kalwaryjskiej itp.

WIK
Znawca
Posty: 147
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: WIK » 28 paź 2021, 16:42

Apel o przeguba dla Wieliczki i Niepołomic https://www.facebook.com/WikWieliczka/p ... 8671131837
Wielicka Informacja Komunikacyjna - WIK

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: damian_krk2 » 28 paź 2021, 17:08

WIK pisze: 28 paź 2021, 16:42 Apel o przeguba dla Wieliczki i Niepołomic https://www.facebook.com/WikWieliczka/p ... 8671131837
Wielicka Informacja Komunikacyjna - WIK
Nowe "301" będzie mieć około brygad, linia "304" ma 12 brygad. Nie sądzę by dałoby się wysłać tyle przegubów na aglo - wciąż planowany jest powrót 429 i 503 co 7 minut.

Druga kwestia MPK się nie zgodzi dopóki nie będzie większych stawek za przeguba niż solo bo im się to zwyczajnie nie opłaca na stan dzisiejszy.

WIK
Znawca
Posty: 147
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: WIK » 28 paź 2021, 17:10

Nie musi byc przegub na każdej brygadzie. Wystarczyłyby tylko w godzinach szczytu.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: damian_krk2 » 28 paź 2021, 17:20

WIK pisze: 28 paź 2021, 17:10 Nie musi byc przegub na każdej brygadzie. Wystarczyłyby tylko w godzinach szczytu.
W godzinach szczytu to będzie 5 brygad na 301 i 1 brygada 304

WIK
Znawca
Posty: 147
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: WIK » 28 paź 2021, 17:28

Przede wszystkim chodzi nam o nagłośnienie sytuacji o zapełnieniu 301 + 304 i podjęciu jakichś starań w gminie Wieliczka. Od 2019r. chwalą się, że w gminie jest transport priorytetem. W ubiegły piątek odbyło się Posiedzenie Komisji Transportu Metropolii Krakowskiej w Wieliczce. Niech coś wreszcie zrobią a nie szczycą się na fb czy tv.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Niepołomice, Drwinia

Post autor: Kitek » 13 lis 2021, 11:28

Dobre wieści :)
„Niepołomicki” autobus aglomeracyjny 301 ma kursować wkrótce dużo częściej i znacznie bliżej centrum Krakowa niż obecnie. Co ważne - wyczekiwany przez pasażerów projekt obejmie także weekendy. To nie koniec dobrych informacji dla mieszkańców gmin Niepołomice i Wieliczka, korzystających z autobusów MPK. Szykuje się zwiększenie częstotliwości także na linii 211, a połączenie 221 dostanie dodatkowy kurs.
https://dziennikpolski24.pl/powiat-wiel ... YnT4BEnKMw
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 14 gości