Działalność MPK

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Kojak
Znawca
Posty: 116
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Działalność MPK

Post autor: Kojak » 13 maja 2023, 13:37

mario pisze: 13 maja 2023, 7:16 Znam się trochę na autobusach, to się wypowiem.
Nie ma szans, żeby niesprawny autobus wyjechał na miasto. Każdy przed wyjazdem sprawdza auto i jeśli cokolwiek jest nie tak, jedzie się na halę napraw. Jeśli nie da się usunąć usterki na już (spalona żarówka, coś z elektroniką itp) to po prostu podmienia się autobus. Owszem, często po zjeździe autobusy są "niesprawne" ale najczęściej to drobiazgi.
Jeśli na trasie zdarzy się usterka/awaria, która w jakikolwiek sposób może zagrażać bezpieczeństwu to od razu jest zjazd.
Do do sipu a ab. Nie wiem skąd przekonanie, że jest z tym źle. Owszem automaty czasami nie działają, ale najczęściej wystarczy je zresetować. Jak nie pomaga to przyjeżdża mechanika. Najwięcej zgłoszeń od pasażerów to problem z płatnością kartą z powodu braku zasięgu. (Inna sprawa, że takie płatności na kilka zł mogłyby być autoryzowane offline)
Co do jakości serwisowania i stanu technicznego autorów MPK i Mobilisa, to polecam wycieczkę na Czerwone Maki. Porównajcie sobie jak wygląda stanowisko 578 i każde inne empekowskie.
Ta jasne... przychodzi kierowca do mistrza i mówi, ze przy hamowaniu ściąga auto, hamulce nierówno biorą
Odp mistrza: trzymaj mocno kierownicę, nie mam innego auta

Na zajezdniach odbywa się fikcja ze sprawdzaniem sprawności autobusów na nocce...
Jak na zajezdni masz ze 150 - wyjazdów nad ranem, to co myślisz ze w ciągu kilku godzin w nocy ktoś te auta choć przejrzy? Majster w ciemno bije sprawność i tyle. A jak kierowcy za dużo powypisują, to kilku mechaników na nocy tego nie zrobi, jak potrzeba żeby auto wyjechało to wyjeżdża, byle by jedno kółko zrobiło...

szakal
Miłośnik
Posty: 87
Rejestracja: 19 lut 2020, 15:15

Re: Działalność MPK

Post autor: szakal » 13 maja 2023, 15:20

Rozumiem, że masz na to mocne dowody. Jesteś tym mistrzem hali i to podpisujesz? Nikt o zdrowych zmysłach nie wypuści auta z dużą usterką. Owszem, drobne, nie zagrażające bezpieczeństwu może ktoś przepuści, ale tych większych na 100% nie.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Działalność MPK

Post autor: yosujiro » 13 maja 2023, 15:58

Ostatnio co prawda go nie widziałem, ale przez dobry miesiąc widziałem na Bronowicach prawie dzień w dzień BU340, który po kilkunastu minutach postoju gubił powietrze tak, że prawie tyłkiem dotykał asfaltu. To jest poważna usterka i nie jest to odosobniony przypadek. Za coś takiego ITD zabiera dowód rejestracyjny. Tłukące się zawieszenia, których jest cała masa, w szczególności w najstarszych BU, to nie tylko brak komfortu prowadzenia, ale w wielu przypadkach brak stabilności jazdy. To też nie są małe usterki. W jednym z BU (już nie pamiętam numeru) na Bronowicach z tydzień temu były z tyłu prawie łyse opony, jak gadałem o tym z kierowcą, to mówi, że to dawno zgłaszali, ale mają jeździć, bo brakuje solówek. W MPK od dawna to tak wygląda, że autobusy są pospiesznie naprawiane, żeby było czym jeździć, a braki w krótkich są takie, że jak zjeżdżasz awaryjnie, to czekasz aż naprawią co innego zanim wyjedziesz na linię. Czasem jak idę na punkt i słyszę co mówią kierowcy o usterkach, to się włos na głowie jeży... Stąd dziwi mnie brak przetargów na solówki, a już tym bardziej sprzedanie ostatnio Kłosokowi za bezcen SU12. Kiedyś MPK stawiałem za wzór dbałości o auta, a ostatnio widać, że na mechanice szukają oszczędności. Ja myślę, że gdyby ITD zrobiło porządny nalot, a nie pokazówkę na świeżych wozach jak to mają w zwyczaju, to by się rozkręciła grubsza afera.

Kojak
Znawca
Posty: 116
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Działalność MPK

Post autor: Kojak » 13 maja 2023, 16:40

Może idź na nockę na jakąkolwiek zajezdnię i zobacz jak to wygląda...
Masz 10 ludzi na zmianę, z czego ze 3-4 elektryków. Ile pojazdów jesteś w stanie sprawdzić w ciągu tych kilku godzin.
Praktyka jest taka, że jak kierowca nic nie wpisze, to majster w ciemno klepie.
Jakby było tak jak mówisz to auta by nie dektowały zaraz po wyjeździe.

Kierman
Specjalista
Posty: 351
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Działalność MPK

Post autor: Kierman » 13 maja 2023, 19:46

szakal pisze: 13 maja 2023, 15:20 Rozumiem, że masz na to mocne dowody. Jesteś tym mistrzem hali i to podpisujesz? Nikt o zdrowych zmysłach nie wypuści auta z dużą usterką. Owszem, drobne, nie zagrażające bezpieczeństwu może ktoś przepuści, ale tych większych na 100% nie.
Ja potwierdzam, że tak to często wygląda. Auto jak nie zdążą zrobić przez noc, wyjeżdża na dwurazówkę i robią z nim potem w przerwie przed kolejnym wyjazdem.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Działalność MPK

Post autor: tomek_m » 13 maja 2023, 19:47

yosujiro pisze: 13 maja 2023, 15:58 ... brakuje solówek. W MPK od dawna to tak wygląda, że autobusy są pospiesznie naprawiane, żeby było czym jeździć, a braki w krótkich są takie, że jak zjeżdżasz awaryjnie, to czekasz aż naprawią co innego zanim wyjedziesz na linię.
Powodu tego stanu rzeczy trzeba upatrywać "wyżej". Decyzją polityczną było, aby Kraków miał jeden z najmłodszych jak nie najmłodszy tabor ze wszystkich miast w Polsce. Pozbyto się całkiem dobrych autobusów bo nie spełniały Euro5/6. Ten stan z brakiem taboru się ciągnie od 2018, a nawet mam wrażenie że po 2021 się pogłębia.

miloszkasperczyk
Specjalista
Posty: 352
Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
Lokalizacja: Cianowice

Re: Działalność MPK

Post autor: miloszkasperczyk » 13 maja 2023, 20:05

tomek_m pisze: 13 maja 2023, 19:47 Powodu tego stanu rzeczy trzeba upatrywać "wyżej". Decyzją polityczną było, aby Kraków miał jeden z najmłodszych jak nie najmłodszy tabor ze wszystkich miast w Polsce. Pozbyto się całkiem dobrych autobusów bo nie spełniały Euro5/6. Ten stan z brakiem taboru się ciągnie od 2018, a nawet mam wrażenie że po 2021 się pogłębia.


Można wysłać na 301 i 304 przegubowce to trochę solówek się zwolni. Natomiast zatwardziałość MPK w sprawie nie wysyłania przegubowców poza administracyjne granice Krakowa na to nie pozwala.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Działalność MPK

Post autor: Bayer2003 » 13 maja 2023, 20:29

yosujiro pisze: 13 maja 2023, 15:58 brakuje solówek
Podobnie jak brakuje 26-metrowych tramwajów ;). Linie takie jak "124", "169", "424" lub "469" bywają przepełnione, a przegubowe autobusy z tej grupy pojawiają się tylko na niektórych brygadach "169". Wspomniane już "301" czy "304" to również oczywistość. Nie ma żadnego braku 12-metrowych autobusów, jest tylko nieumiejętny rozdział taboru.

Co do tematu stanu technicznego - autobusami często wprawdzie nie jeżdżę, jednak wczoraj w tramwaju HZ289 zauważyłem takie coś na dachu:
Obrazek
W rzeczywistości wyglądało to jeszcze gorzej niż na zdjęciu, jednak jak widać nikt w MPK takim stanem taboru się nie przejmuje. Uszkodzony fragment dachu z pewnością dałoby się wymienić, jednak najwidoczniej MPK wychodzi z założenia, że w tramwaju szczytowym znaczenia to nie ma... Wiele usterek nie jest naprawianych - nawet niskowejściowy tramwaj HK458 stoi w zajezdni od ponad 2 lat. Kilka dni temu w którejś z PES zauważyłem drzwi "uchylające się" podczas jazdy. Przy przepełnionym kursie (co zdarza się często na liniach gdzie te tramwaje kursują) pasażer opierający się o nie mógłby razem z nimi wypaść z tramwaju. Naprawdę to wszystko wygląda nieciekawie...
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Działalność MPK

Post autor: tomek_m » 13 maja 2023, 20:55

Bayer2003 pisze: 13 maja 2023, 20:29 Przy przepełnionym kursie (co zdarza się często na liniach gdzie te tramwaje kursują) pasażer opierający się o nie mógłby razem z nimi wypaść z tramwaju. Naprawdę to wszystko wygląda nieciekawie...
Czy taki przypadek już w Krakowie nie miał miejsca przed laty w którymś z NGT6?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Działalność MPK

Post autor: Bayer2003 » 13 maja 2023, 21:00

tomek_m pisze: 13 maja 2023, 20:55 Czy taki przypadek już w Krakowie nie miał miejsca przed laty w którymś z NGT6?
Miał miejsce 9 lat temu: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... -2458.html
Niestety jak widać MPK od tego czasu nie wyciągnęło żadnych wniosków...
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 751
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Działalność MPK

Post autor: suchy » 14 maja 2023, 1:17

Bayer2003 pisze: 13 maja 2023, 21:00 Miał miejsce 9 lat temu: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... -2458.html
Niestety jak widać MPK od tego czasu nie wyciągnęło żadnych wniosków...
Ale ten wypadek nie był spowodowany przepełnieniem wagonu ani żadną usterką - masz przecież wyraźnie napisane, że pasażer nie trzymał się uchwytów/poręczy. Gdy tramwaj po ruszeniu z Bratysławskiej wszedł w łuk (zaraz za wiaduktem nad torami kolejowymi), to pod wpływem siły odśrodkowej faceta zarzuciło w prawo i UDERZYŁ całym ciałem centralnie w środek drzwi (pomiędzy gumy). Z tego powodu płaty drzwi pod wpływem siły uderzenia się rozszczelniły i rozerwały, a pasażer wypadł przez powstałą dziurę na torowisko pomiędzy wagon a barierki.

Zwykłe opieranie się o drzwi nie wyzwoli aż tak dużej siły jak UDERZENIE bezwładnego ciała, które straciło równowagę.

Damian15
Pasażer
Posty: 2
Rejestracja: 14 maja 2023, 8:40

Re: Działalność MPK

Post autor: Damian15 » 14 maja 2023, 9:13

Kto ma ochotę, niech zerknie sobie na wyrok dotyczący tej sprawy, w którym dzieci zmarłego pasażera domagały się od MPK zadośćuczynienia. Generalnie tramwaj był sprawny technicznie, ale wg ustaleń rolka prowadnicy drzwi była umieszczona zbyt płytko względem wymagań producenta.

http://orzeczenia.krakow.sa.gov.pl/cont ... -02-08_003

Ps. To mój pierwszy post, choć PKK (również w poprzednim wcieleniu) śledzę od niemal 10 lat. Witam wszystkich serdecznie :)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Działalność MPK

Post autor: Bayer2003 » 14 maja 2023, 9:35

suchy pisze: 14 maja 2023, 1:17 Ale ten wypadek nie był spowodowany przepełnieniem wagonu ani żadną usterką - masz przecież wyraźnie napisane, że pasażer nie trzymał się uchwytów/poręczy. Gdy tramwaj po ruszeniu z Bratysławskiej wszedł w łuk (zaraz za wiaduktem nad torami kolejowymi), to pod wpływem siły odśrodkowej faceta zarzuciło w prawo i UDERZYŁ całym ciałem centralnie w środek drzwi (pomiędzy gumy). Z tego powodu płaty drzwi pod wpływem siły uderzenia się rozszczelniły i rozerwały, a pasażer wypadł przez powstałą dziurę na torowisko pomiędzy wagon a barierki.

Zwykłe opieranie się o drzwi nie wyzwoli aż tak dużej siły jak UDERZENIE bezwładnego ciała, które straciło równowagę.
Tylko weź pod uwagę, że w przepełnionym tramwaju czasami ciężko jest trzymać się czegokolwiek, a na drzwi może być ciągle ogromny napór. Myślę, że źle zamocowane drzwi mogą niestety doprowadzić do powtórki tej tragedii :(.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Działalność MPK

Post autor: Adrian14 » 14 maja 2023, 9:57

Bayer2003 pisze: 14 maja 2023, 9:35 Tylko weź pod uwagę, że w przepełnionym tramwaju czasami ciężko jest trzymać się czegokolwiek, a na drzwi może być ciągle ogromny napór. Myślę, że źle zamocowane drzwi mogą niestety doprowadzić do powtórki tej tragedii :(.
A czy aby zapobiec tragedii zgłosiłeś fakt motorniczemu lub chociaż zadzwoniłeś do MPK z informacją o takiej usterce? Motorniczy podczas jazdy na pewno tego nie dostrzeże, a na zajezdni pieron wie czy taka usterka jest do wychwycenia bez głębszego grzebania.

suchy
Ekspert
Posty: 751
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Działalność MPK

Post autor: suchy » 14 maja 2023, 10:11

Bayer2003 pisze: 14 maja 2023, 9:35 Tylko weź pod uwagę, że w przepełnionym tramwaju czasami ciężko jest trzymać się czegokolwiek, a na drzwi może być ciągle ogromny napór. Myślę, że źle zamocowane drzwi mogą niestety doprowadzić do powtórki tej tragedii :(.
Powtarzam po raz kolejny - zwykły napór stojących ludzi jest o wiele mniejszy i rozłożony w czasie niż NAGŁE KRÓTKIE UDERZENIE Z DUŻĄ SIŁĄ. Obowiązują tutaj zwykłe zasady fizyki.

Dla przykładu, żeby zrozumieć:
- weź się w domu zwyczajnie oprzyj ramieniem o szybę w oknie i trzymaj tak przez kilka minut. Stanie się coś? NIE - bo siła nacisku się rozkłada w czasie oraz przestrzeni (tzn. nacisk jest powolny, długi oraz na całej długości ramienia, czyli na dużej powierzchni), więc punktowo siła jest mała.

- a teraz weź stań ok. 1 metr od tego okna, rozpędź się (tak jakbyś się przewrócił w tramwaju) i uderz pięścią w tą samą szybę. Stanie się coś? ;) Owszem, szyba zapewne się rozbije - dlaczego? Bo siła przyłożona przez twoją pięść w tym przypadku była wysoka, przyłożyłeś ją nagle i gwałtownie, a uderzone miejsce było o wiele mniejsze (więc punktowo zadziałało o wiele większe naprężenie).

Co zaś do źle zamontowanych drzwi - gdyby tak było, to takie drzwi zwyczajnie by nie działały, bo nie byłyby w stanie się otworzyć/zamknąć.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości