Borek Fałęcki

- Linie, trasy, rozkłady
Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Kierman » 15 mar 2023, 14:25

Adrian14 pisze: 15 mar 2023, 14:11 A za wysepką się nie złoży?
Ciężko jest z tego co wiem, więc sobie ułatwiają i robią to przed

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Scania_9640 » 15 mar 2023, 14:34

Adrian14 pisze: 15 mar 2023, 14:11 A za wysepką się nie złoży?
Złoży się, musi tylko dobrze wziąć promień skrętu

Justforfun
Znawca
Posty: 134
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Justforfun » 15 mar 2023, 17:00

Są wozy, z którymi był problem się złożyć w tym miejscu. Ja osobiście dwa razy nie podejmowałem próby w DR550, gdyż miał fatalny skręt w lewo, wolałem objechać przez pętlę. Czas był do nadrobienia.

Dlatego też się nie dziwcie kierowcom, że nie chcą ryzykować składania się tam niektórymi wozami. Kierowcy z nocek też mi to potwierdzali, że niektórymi wozami lepiej objechać pętlę i się nie męczyć.
Ex kierowca MPK, PW.

boms
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 13 wrz 2022, 1:55

Re: Borek Fałęcki

Post autor: boms » 15 mar 2023, 18:05

Tam przypadkiem nie trzeba także uważać na tył wozu, aby przy zachodzeniu nie zaorać barierek na chodniku po prawej stronie? Ogólnie strasznie ciasne miejsce przez tą wysepkę. Nie lepiej byłoby to zdemontować?

Justforfun
Znawca
Posty: 134
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Justforfun » 15 mar 2023, 20:40

boms pisze: 15 mar 2023, 18:05 Tam przypadkiem nie trzeba także uważać na tył wozu, aby przy zachodzeniu nie zaorać barierek na chodniku po prawej stronie? Ogólnie strasznie ciasne miejsce przez tą wysepkę. Nie lepiej byłoby to zdemontować?
Lepiej byłoby to zdemontować. Bo musisz uważać z każdej strony. I barierki z tyłu i z przodu, do tego znak na który musisz uważać lustrem. Jest tam ciężko i na dobre złożenie się masz jedną szansę gdyż nie ma jak poprawić. Dlatego też kierowcy wolą jechać przez pętlę i zawsze się wytłumaczą, że jest to bezpieczniejsze bo jest.

Tak jak pisałem wyżej, DR550 nawet nie podejmowałem próby. DR592 podjąłem próbę i wszystko było na styk, dlatego na drugim kółku wolałem na spokojnie przejechać przez pętlę. Kwestie czasowe nie są tak dużym problemem bo do Łagiewnik idzie te -2 odrobić. Pytanie czy ogólne czasy przelotu zmieniły się po przekierowaniu 608 na inną trasę?
Ex kierowca MPK, PW.

Bądź Wola Twoja
Miłośnik
Posty: 66
Rejestracja: 19 gru 2022, 14:25

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Bądź Wola Twoja » 15 mar 2023, 21:55

Ogólnie większość SU18 z multifunkcyjną kierownicą z PW, bodajże od 533 do 555, ma bardzo słaby skręt w lewo przez co jadąc w tamtym miejscu zgodnie z przepisami z prawej strony wyspy po wypuszczeniu się, tak aby ją ominąć przód nie przejdzie z barierkami i sygnalizatorem na rogu Prądnicka/ATW. Objazd przez pętlę na Kleparzu nie powoduje dużego opóźnienia bo przejeżdżamy na następnym zielonym, większe opóźnienie powodują światła od Kleparza do Matecznego bo często trzeba się zatrzymywać co skrzyżowanie, ale przy dobrym układzie na Łagiewniki SKA można już być na 0 mimo objazdu przez NK.

Mam też wrażenie, że ZTP doskonale o tym wie i jak był remont fragmentu Prądnickiej od ATW do Wrocławskiej to 608 jeździło objazdem przez Pawią właśnie ze względu na skręt, o którym rozmawiamy.

boms
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 13 wrz 2022, 1:55

Re: Borek Fałęcki

Post autor: boms » 15 mar 2023, 22:33

Tylko tak realnie, co stoi na przeszkodzie by zdemontować wysepkę? Wymalowanie powierzchni wyłączonej z ruchu powinno zdecydowanie wystarczyć. Chyba, że mają obawy przed tym, by osobówki nie próbowały się ustawiać na dwóch niewyznaczonych pasach ruchu, ale jest tam na tyle ciasno, że chyba nikomu normalnemu by to do głowy nie wpadło.

Wiadomo, że objazd przez pętlę nie zajmuje dużo czasu, ale Aleje w nocy mają kiepską synchronizację sygnalizacji, a raczej jej brak w wielu miejscach. Normalne jest już, że po minięciu Kleparza, jak złapią światła przy Mazowieckiej, to przy Łobzowskiej masz kolejny postój. Czasem lubią też złapać te przy Placu Inwalidów lub Czarnowiejskiej. Oczywiście wypowiadam się z perspektywy osobówki nie uwzględniając przystanków, ale mogę się domyślić, że autobusy też cierpią z powodu sygnalizacji nocnej na Alejach.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Kierman » 16 mar 2023, 6:41

To ja zadam pytanie, po co w tym mieście w nocy świeci się sygnalizacja? W wielu miastach jest wyłączana od północy do około 4-5 rano z uwagi na mały ruch. Zdecydowanie taka zmiana byłaby na plus dla kierowców osobówek, ze względu na obecny brak synchronizacji oraz KMK, która tak samo nie łapałaby opóźnień

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Kaszmir » 16 mar 2023, 8:38

Kierman pisze: 16 mar 2023, 6:41To ja zadam pytanie, po co w tym mieście w nocy świeci się sygnalizacja? W wielu miastach jest wyłączana od północy do około 4-5 rano z uwagi na mały ruch. Zdecydowanie taka zmiana byłaby na plus dla kierowców osobówek, ze względu na obecny brak synchronizacji oraz KMK, która tak samo nie łapałaby opóźnień
Kilka lat temu tak mówili o tej kwestii urzędnicy, wtedy jeszcze ZIKiT:
- Odeszliśmy niemal całkowicie od wyłączania sygnalizatorów w nocy, bo korzyści są niewspółmierne wobec skutków negatywnych. Według naszych obserwacji bardzo mały ruch na krakowskich ulicach występuje tylko w godzinach 24-4, a żółte pulsacyjne światło sprawia, że zwłaszcza na szerokich ciągach kierowcy jeżdżą dużo szybciej niż w dzień. Może ryzyko wystąpienia wypadku jest mniejsze, ale jego skutki w takich warunkach bywają dużo większe niż w dzień - podkreśla Piotr Hamarnik z ZIKiT.
https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,444 ... zania.html

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Kierman » 16 mar 2023, 9:41

No tak, w imię bezpieczeństwa ograniczajmy i uprzykrzajmy ludziom życie. Skąd ja to znam...

Nicko
Miłośnik
Posty: 59
Rejestracja: 16 lis 2022, 18:41
Lokalizacja: Skawina

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Nicko » 18 kwie 2023, 7:06

Czy sądzicie że 50 do Borku mogłaby jeździć częściej niż f-15, np. f-10?
Choć moim zdaniem nie jest to jakimś dużym problemem, to przez stały takt mamy sytuację, że w szczycie mamy co trzeci kurs na Borek, a poza szczytem co drugi, więc tak nieregularnie, a gdyby utrzymywać zawsze co drugi kurs, to w szczycie mielibyśmy na Borku f-10, poza szczytem f-15 (jak do tej pory).
Zaletą takiego rozwiązania jest oczywiście krótszy czas oczekiwania na następny kurs w godzinach szczytu, nowszy tabor na Borku pojawiałby się trochę częściej

Z tego co widziałem, to na kursach z Borku o 7.08 wsiada zazwyczaj więcej pasażerów na odcinku Borek - Kurdwanów niż na kursach o 6.43, ale nie wiem jak wygląda sytuacja z potokami pasażerskimi w godzinach 7.30-8.30

Zastanawiałem się także, czy w przypadku zwiększenia częstotliwości nie dałoby się takiej 19 wtedy przekierować na Kurdwanów, żeby nie usuwać jej roli jako linii wspomagającej 17.
Likwidacja raczej nie wchodzi w grę, choć wtedy może by się dało wzmocnić linię 17 do f-7,5.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Kaszmir » 18 kwie 2023, 9:13

Nicko pisze: 18 kwie 2023, 7:06Czy sądzicie że 50 do Borku mogłaby jeździć częściej niż f-15, np. f-10?
Choć moim zdaniem nie jest to jakimś dużym problemem, to przez stały takt mamy sytuację, że w szczycie mamy co trzeci kurs na Borek, a poza szczytem co drugi, więc tak nieregularnie, a gdyby utrzymywać zawsze co drugi kurs, to w szczycie mielibyśmy na Borku f-10, poza szczytem f-15 (jak do tej pory).
Przed uruchomieniem TŁ rozważano właśnie by "50" do Borku kursowała z f10. Myślę, że to może być frustrujące dla pasażerów gdy czeka się na kurs do Borku, tymczasem dwa kolejne jadą tylko do Kurdwanowa. Nie jestem pewny czemu zrezygnowano z f10 na rzecz f15 - czy poszło o pieniądze (prawdopodobnie to), czy o tłok w Borku, czy o ryzyko zajeżdżania się z liniami f7,5/15 na końcowym fragmencie.
Nicko pisze: 18 kwie 2023, 7:06Zastanawiałem się także, czy w przypadku zwiększenia częstotliwości nie dałoby się takiej 19 wtedy przekierować na Kurdwanów, żeby nie usuwać jej roli jako linii wspomagającej 17.
Likwidacja raczej nie wchodzi w grę, choć wtedy może by się dało wzmocnić linię 17 do f-7,5.
"19" bym na razie zostawił bo Borek i tak wyszedł trochę stratny na otwarciu TŁ (doszła "50", jednak zabrano "244" i większość "19"). Do tego "19" trochę odciąża zatłoczoną "8", zwłaszcza od Łagiewnik SKA gdzie razem z "10" w miarę jeżdżą na przemian "8" - "19" - "8" - "10". Nie jestem też pewny czy pętla na Cz. Makach pomieściłaby więcej "17".

Docelowo myślę, że tak jak piszesz dobrze będzie połączyć "17+19" w jedno. To pewnie jednak w przyszłości, po otwarciu tramwaju na Kliny. Na pewno warto byłoby wtedy dać jakąś rekompensatę dla Borku. "8" z f5? Tak trochę puszczając wodze fantazji ;)

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Borek Fałęcki

Post autor: suchy » 18 kwie 2023, 10:01

Nicko pisze: 18 kwie 2023, 7:06 Czy sądzicie że 50 do Borku mogłaby jeździć częściej niż f-15, np. f-10?
Choć moim zdaniem nie jest to jakimś dużym problemem, to przez stały takt mamy sytuację, że w szczycie mamy co trzeci kurs na Borek, a poza szczytem co drugi, więc tak nieregularnie, a gdyby utrzymywać zawsze co drugi kurs, to w szczycie mielibyśmy na Borku f-10, poza szczytem f-15 (jak do tej pory).
Zaletą takiego rozwiązania jest oczywiście krótszy czas oczekiwania na następny kurs w godzinach szczytu, nowszy tabor na Borku pojawiałby się trochę częściej

Z tego co widziałem, to na kursach z Borku o 7.08 wsiada zazwyczaj więcej pasażerów na odcinku Borek - Kurdwanów niż na kursach o 6.43, ale nie wiem jak wygląda sytuacja z potokami pasażerskimi w godzinach 7.30-8.30
Z moich obserwacji to 50tka w godzinach porannego szczytu na Borku jest najsłabiej zapełnioną linią. Najwięcej oczywiście wsiada do 8 i 19, ale już nawet 22 wozi więcej pasażerów od 50tki (część być może wysiada w Łagiewnikach i przesiada się na 10/17 w stronę Korony).

Moim zdaniem bezsensem jest zwiększać ilość kursów 50, bo wtedy będą jeszcze mniej zapełnione. O wiele bardziej trzeba wzmocnić relację w kierunku Łagiewnik i Korony - co poniekąd powoli jest realizowane (poprzez zwiększanie taboru na 8).
Kaszmir pisze: 18 kwie 2023, 9:13 Nie jestem pewny czemu zrezygnowano z f10 na rzecz f15 - czy poszło o pieniądze (prawdopodobnie to), czy o tłok w Borku, czy o ryzyko zajeżdżania się z liniami f7,5/15 na końcowym fragmencie.
Ale akurat tutaj nie dochodzi do żadnych zajechań - 50tka ma swoją własną pętlę (małą) na Borku, na średniej stoi 22, a na dużej 8 i 19. A sam fakt, że np. 50 i 8 czy 50 i 19 jechałyby te 3 przystanki np. w odstępie 1min - przecież na Krowodrzy już tak się dzieje i wszystko funkcjonuje ;)

Nicko
Miłośnik
Posty: 59
Rejestracja: 16 lis 2022, 18:41
Lokalizacja: Skawina

Re: Borek Fałęcki

Post autor: Nicko » 18 kwie 2023, 16:46

suchy pisze: 18 kwie 2023, 10:01 Z moich obserwacji to 50tka w godzinach porannego szczytu na Borku jest najsłabiej zapełnioną linią. Najwięcej oczywiście wsiada do 8 i 19, ale już nawet 22 wozi więcej pasażerów od 50tki (część być może wysiada w Łagiewnikach i przesiada się na 10/17 w stronę Korony).

Moim zdaniem bezsensem jest zwiększać ilość kursów 50, bo wtedy będą jeszcze mniej zapełnione. O wiele bardziej trzeba wzmocnić relację w kierunku Łagiewnik i Korony - co poniekąd powoli jest realizowane (poprzez zwiększanie taboru na 8).


Ale akurat tutaj nie dochodzi do żadnych zajechań - 50tka ma swoją własną pętlę (małą) na Borku, na średniej stoi 22, a na dużej 8 i 19. A sam fakt, że np. 50 i 8 czy 50 i 19 jechałyby te 3 przystanki np. w odstępie 1min - przecież na Krowodrzy już tak się dzieje i wszystko funkcjonuje ;)
Spójrzmy jednak na to z drugiej strony
Może 50 nie ma napełnień, ponieważ ma f-15?
19 ma tak samo f-15, więc ludzie mogą nie widzieć aż takiej różnicy
Może gdyby zwiększyć częstotliwość kursów w szczycie do f-10, obecni ludzie z 19 chcieliby przenieść się do 50, zwłaszcza że na 50 jeżdżą nowe tramwaje, na 19 co najwyżej NGT6 (co najwyżej, bo nie jest obsadzona w całości tymi wagonami)

Dodatkowym argumentem za szczytowym wzmocnieniem 50 jest to, że nawet jeśli liczba pasażerów się nie zwiększy znacznie, to na Kurdwanowie powinno być luźniej

Obecnie na 50 jeżdżą wagony 30-33 metrowe i da się zauważyć ścisk, pomimo ~f-5 na odcinku od Kurdwanowa

Oprócz szczytowej 19, BF miałby jedną z mocniejszych linii na tej pętli, a także porządny dojazd do głównych węzłów przesiadkowych i miejsc pracy, szkoły itp. a także częściej pojawiający się nowy tabor tramwajowy

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Borek Fałęcki

Post autor: kucyk » 18 kwie 2023, 20:31

suchy pisze: 18 kwie 2023, 10:01 Z moich obserwacji to 50tka w godzinach porannego szczytu na Borku jest najsłabiej zapełnioną linią. Najwięcej oczywiście wsiada do 8 i 19, ale już nawet 22 wozi więcej pasażerów od 50tki (część być może wysiada w Łagiewnikach i przesiada się na 10/17 w stronę Korony).

Moim zdaniem bezsensem jest zwiększać ilość kursów 50, bo wtedy będą jeszcze mniej zapełnione. O wiele bardziej trzeba wzmocnić relację w kierunku Łagiewnik i Korony - co poniekąd powoli jest realizowane (poprzez zwiększanie taboru na 8).
Dokładnie. To samo ja widzę każdego dnia i już kilka razy o tym pisałem. Tramwaje "50" są bardzo słabo zapełnione w obie strony na odcinku Borek - Kurdwanów. Zresztą "10" czy "11" nie są jakoś nadzwyczajne w tym aspekcie. ;)
A poza tym trzeba być idiotą aby jechać z Borku w stronę Ronda Grzegorzeckiego czy Mogilskiego "50" skoro szybciej dojechać można "19". :D O tym też wspominałem.

Osobiście uważam, że po otwarciu Górki Narodowej rozdzielić należy "50" na odcinku południowym na 2 oddzielne linie. Jedna z Borku przez Kurdwanów do Dworca Towarowego (albo Krowodrzy G. - wtedy jednak jedna z linii "17" czy "19" nie dojedzie do tej końcówki) - częstotliwość pozostaje 15 minut. A druga linia z Górki Narodowej do Kurdwanowa z częstotliwością 7,5 minut ale tabor 40 metrowy zabrany z "4". Bezsensowne jest tworzenie takiego długiego, pokretnego "potwora" jaki planuje ZTP tym bardziej, że potok między Kurdwanowem a Borkiem jest marginalny.
Natomiast linia "4" kursuje w takim wypadku przez cały dzień co 7,5 minut ale w taborze 32 metrowym.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] i 7 gości