Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

- Linie, trasy, rozkłady
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: impuls » 12 maja 2022, 23:42

Z komunikatu obowiązującego od dnia 16.05.22 można wyciągnąć trochę wniosków. Niewiele się zmieni do obecnego stanu. Nadal sporo linii zostanie zawieszonych, dokładnie siedem a kilka następnych ma zmienione przebiegi i pozostaną trzy linie tymczasowe. Oczywiście głównym powodem jest przebudowa pętli Krowodrza G. ale nie tylko. Coraz bardziej doskwiera ciasnota pętli tramwajowych. W ostatnich kilkunastu latach tak poprzebudowywano pętle, że miejsca jest w nich coraz mniej (Wieczysta, Bronowice, Dworzec T, Prokocim, Cichy K., Salwator - wyłączenie jednej pętli, Rakowice). Polikwidowano żeberka na pętlach. Wybudowano nowe ale też mało pojemne Mały Płaszów i Czerwone M. Dlatego zamknięcie Krowodrzy G. spowodowało tak dużą ingerencję aż w połowę siatki tramwajowej. Linie na ścianie zachodniej Krakowa nie mają gdzie się zatrzymać i nawrócić w drogę powrotną. Ciąg Bronowicki załadowany, Salwator ledwie funkcjonuje, na Dworcu T. mogą się zatrzymać postojowo tylko dwa czy trzy tramwaje. Na Cichym K z drugiego toru pewnie korzystają teraz rezerwy bo też nie mają gdzie się zatrzymywać w zachodnim rejonie Krakowa. Z konieczności stworzono linie tymczasowe o bardzo długich przebiegach. I ta sytuacja się nie poprawi do końca roku, a może się tylko pogorszyć jeśli ruszą takie inwestycje jak S7 czy Tramwaj do Mistrzejowic. Jest też duża pula środków na remonty torowisk związana z Igrzyskami Europejskimi które szybko trzeba będzie wykorzystać. Czeka nas dezorganizacja linii tramwajowych, ograniczenia w których mało z nich będzie jeździć właściwą swoją trasą.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: mkm3 » 12 maja 2022, 23:49

Zatem dziwie się, skąd było takie parcie na budowę tramwaju przez Meissnera. Po Gorce Narodowej powinno się od razu zacząć linię na Azory oraz łącznik Azory - Głowackiego - CK.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: Kaszmir » 13 maja 2022, 9:44

impuls pisze: 12 maja 2022, 23:42Z konieczności stworzono linie tymczasowe o bardzo długich przebiegach.
To prawda, że pętle w centrum są obecnie zapchane, acz wydaje mi się, że jedyną długą linią która przez to powstała to obecne "74". Natomiast "78" i tak raczej by miało taką postać jak ma, nawet gdyby Dw. Towarowy był bardziej pojemny - raz, że wspomniana przesiadka przy N. Kleparzu z "703" na "73" (w stronę Bieżanowa, za "3"), dwa że oszczędność pockm.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: kucyk » 13 maja 2022, 10:54

Kaszmir pisze: 13 maja 2022, 9:44 To prawda, że pętle w centrum są obecnie zapchane, acz wydaje mi się, że jedyną długą linią która przez to powstała to obecne "74". Natomiast "78" i tak raczej by miało taką postać jak ma, nawet gdyby Dw. Towarowy był bardziej pojemny - raz, że wspomniana przesiadka przy N. Kleparzu z "703" na "78" (w stronę Bieżanowa, za "3"), dwa że oszczędność pockm.
Nie ma takiej linii jak "78". ;)


Poprawione ;) - adm. K

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: Kaszmir » 15 maja 2022, 10:21

suchy pisze: 01 maja 2022, 23:06A jaką masz propozycję na rozwiązanie tego problemu? Obecnie z Centralnego np. o 7 rano mamy tak:
linia 74 - 03, 18, 33, 48
linia 10 - 04, 19, 34, 49
linia 4 - 14, 29, 44, 59

Co proponujesz przesunąć i o ile minut? Na pierwszy rzut próbujemy 74 - przesuwamy o 6 minut do przodu: (09, 27, 39, 57) - dzięki temu mamy idealny takt 5-5-5.
ALE :!: Pamiętaj o tym, że 24 i 74 mają wspólny tor na Kurdwanowie. Przesuwając 74, powodujesz, że pod Pocztą ma on zaledwie 2 (DWIE) minuty, żeby nie zostać zajechanym przez 24 (na Kurdwanowie będą mieć ciężko się przepuścić, bo na drugiej pętli stoi 50tka):
suchy pisze: 01 maja 2022, 23:06Okej, no to może przesuniemy rozkład 4 na Centralnym o 4 minuty wcześniej (10, 25, 40, 55) - dzięki temu byłby takt 1-6-8. Niezbyt idealnie ale zawsze coś.
ALE ZNOWU :!: 4 i 24 mają wspólną pętlę na Widoku - przesuwasz 4kę o 4min wcześniej i masz pod Bagatelą to samo co powyżej - JEDNĄ minutę odstępu i ryzyko zajechania 4 i 24 (na drugiej pętli stoi 8, więc też problem z przepuszczeniem):
suchy pisze: 01 maja 2022, 23:06Zatem zostaje nam jedynie opcja przesunąć rozkład 10tki. ALE KOLEJNY RAZ :!: To pociąga przecież za sobą konieczność zmiany odjazdów wszystkich linii zapleszowskich.
Przyjąłeś niesłuszne założenie, że sytuacja jest zero-jedynkowa i by coś zmienić, trzeba od razu tworzyć idealny takt. Nie, nawet częściowa poprawa już byłaby krokiem naprzód.

Dla opisanej przez Ciebie relacji - można było nawet opóźnić "10" o jedną minutę (z Pleszowa i tak "21" odjeżdża nawet później, bo 2 minuty po obecnej "10") oraz jednocześnie przyspieszyć "4" też o jedną. Niby niewielkie zmiany, a już byłby takt 8+5+2 zamiast 10+4+1. To spora różnica.

Sęk w tym, że czuć jakby w ogóle zignorowano Hutę. I co przykre, nie jest to pierwszy raz bo wszyscy pamiętamy stadną jazdę "4" i "49" gdy to ostatnio miało rzekomo zastępować "44" we wschodniej części Krakowa. Czyli: zróbmy wszystkim miło, super takty dla Kurdwanowa, Borku, Bronowic itd., a w Hucie jakoś to wyjdzie. Albo i nie, lecz kto by się przejmował.
suchy pisze: 01 maja 2022, 23:06A za 2 tygodnie i tak wszystkie rozkłady zostaną zmienione, bo Basztowa wróci po remoncie - i co, znowu wszystko układać od nowa? ;)
A ten argument w ogóle trudno zrozumieć. Większość linii ma ułożone rozkłady pod koordynacje na końcówkach i tam, mimo zakończenia remontu w centrum, niewiele się zmienia. Rozwiązania, które wypracowano na początku maja, w większości będą utrzymane od jutra. Niestety, w szczególności dotyczy to wspomnianej jazdy stadnej "4", "10" i "74".

I tak, od jutra rano w stronę centrum będzie ciut lepiej - takt 9+5+1 (przyspieszenie "4" o jedną minutę, a "10" i "74" bez zmian). Natomiast niestety w drugą stronę popołudniu dalej fatalna koordynacja 1+3+11.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: suchy » 16 maja 2022, 13:28

Kaszmir pisze: 15 maja 2022, 10:21 I tak, od jutra rano w stronę centrum będzie ciut lepiej - takt 9+5+1 (przyspieszenie "4" o jedną minutę, a "10" i "74" bez zmian). Natomiast niestety w drugą stronę popołudniu dalej fatalna koordynacja 1+3+11.
Okej, więc analizujemy - w godzinach popołudniowych mamy następujące odjazdy z Mogilskiego:
10 Pleszów - 16:01
74 Mistrzejowice - 16:02
4 Wzgórza - 16:05

Teraz pytanie co przesuwamy?

10 (np. wyjazd z Łagiewnik 7-8 minut później) - znowu zmieniasz wszystkie autobusy zapleszowskie, żeby je dopasować, bo inaczej ludzie przyjadą tramwajem 2-3 min po odjeździe autobusów. I czekaj sobie potem na Pleszowie np. 50-60 minut na takie 131 czy 141 :twisted:

W dodatku - przesuniesz odjazd autobusów z Pleszowa, to mogą się nie wyrobić w czasie w drodze powrotnej, żeby dowieźć ludzi do tramwaju. Wtedy pasażerowie będą czekać na Pleszowie np. 12-13 minut, bo wcześniejszy tramwaj odjechał 2min przed przyjazdem autobusu na pętlę.

74 - wspomniany wyżej kurs startuje o 15:31 z Kurdwanowa. Opóźnijmy go np. o 7 minut (wtedy na Mogilskim byłby takt 4-4-7) - wtedy 74 wyjedzie z Kurdwanowa 1 minutę przed 24. Czyli mamy takt 1+14 = po co w takim razie w ogóle 24 na Kurdwanowie, skoro wszystkich pasażerów do centrum zbierze 74? :roll:

4 - w/w kurs rusza z Widoku o 15:42. Opóźnimy go np. 3 minuty do przodu (wtedy byłby takt do Huty 1-6-9) - zatem wyjedzie o 15:45. Linia 24 odjeżdża zaś o 15:46, czyli tak samo jak wyżej, robimy na Widoku takt w kierunku Dworca 1+14 :)

Okej, mamy jeszcze linię 14, która startuje ze starych Bronowic - razem z nią obecny popołudniowy takt w stronę Dworca to 4+3+8. Opóźniając 4kę jak wyżej, zrobisz na całym ciągu bronowickim takt 1+3+11. Czyli delikatnie polepszysz dojazd pasażerom zaledwie 3 przystanków w Hucie (Kolorowe, Centralny, Struga), za to pogorszysz go na 10 obciążonych przystankach od Widoku aż po Bagatelę ;)

W związku z czym jak pasażerowie trafią na tą 11 minutową dziurę, to nie będą czekać na przesuniętą 4kę, tylko wsiądą w już zapakowane linie 8 i 13, na których stworzysz dzięki temu jeszcze większy tłok w wagonach NGT6.

Ty naprawdę myślisz, że zrobienie jakiejś zmiany w rozkładach to takie CYK - i gotowe, bez jakiegokolwiek patrzenia na pozostałe linie i takty, przerwy posiłkowe? 8-)

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: fysztof » 16 maja 2022, 15:08

To tylko potwierdza, że tworzenie linii na zasadzie "any to any" mija się z rozsądkiem. Dlatego jestem przeciwnikiem takiego 74 i innych wersji 'linii wspomagających'. Jedynie taki układ, jak wzorem 3 ma sens (czyli w razie czego skrócenie linii, ale pod tym samym numerem bez odbijania z głównej trasy).
W zasadzie w tym momencie 74 próbuje zastępować trzy linie (6, 16 i 44). To nie ma prawa się udać. Niestety wiele w Krakowie działań się prowadzi, by takie potworki tworzyć. Ot choćby węzły "przesiadkowe". Cokolwiek się większego buduje/przebudowuje, to zazwyczaj w efekcie przesiadki się wydłużają. Mogilskie - tylko tramwaje są ok. Jeśli trzeba się przesiadać na autobus, to chodzi się setki metrów. Lipska/Saska - dramat. Miało powstać przejście dla pieszych od węwnątrz skrzyżowania, ale jakoś cisza... Rondo Grzegórzeckie - kolejny obiekt przeciwpiechotny. Zbudowano estakadę, ale nikt o węźle przesiadkowym nie pomyślał, więc mamy pseudo-przystanek Kabel. Kawałek dalej - "węzeł" Bieżanowska. Część przystanków nawet wiaty się nie doczekała... autobusowe to w ogóle wyglądają jak trzeci świat. Mogę sobie dać rękę uciąć, że nawet jeśli do skutku kiedyś dojdzie wybudowanie brakującej relacji torowej, to już przez myśl nie przejdzie przy okazji poprawa przesiadek. Polecam zwłaszcza tę na relacji 143 <-> linie 'kurdwanowskie'. Jak się poogląda propozycje w ramach studium budowy tramwaju wzdłuż Alej czy na Rżąkę, to to co projektanci wymyślają w ramach węzłów przy Kleparzu, placu Inwalidów czy skrzyżowania Wielicka-Teligi przechodzi ludzkie (pasażerów) pojęcie. W takich realiach nie ma opcji tworzenia siatki KM w oparciu o częste linie z przesiadką. Bo ta przesiadka skutecznie zniechęca do czegokolwiek. Więc istnieją takie tworki-potworki i jeżdżą potem stadnie, bo trudno się ludziom dziwić...
Trudno natomiast nie zgodzić się z Kaszmirem, że dziwnym zbiegiem okoliczności jeśli gdzieś ma być stado, to zawsze wypadnie na Hutę.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: Kaszmir » 10 cze 2022, 10:16

Kaszmir pisze: 15 maja 2022, 10:21I tak, od jutra rano w stronę centrum będzie ciut lepiej - takt 9+5+1 (przyspieszenie "4" o jedną minutę, a "10" i "74" bez zmian). Natomiast niestety w drugą stronę popołudniu dalej fatalna koordynacja 1+3+11.
suchy pisze: 16 maja 2022, 13:28Okej, więc analizujemy - w godzinach popołudniowych mamy następujące odjazdy z Mogilskiego:
10 Pleszów - 16:01
74 Mistrzejowice - 16:02
4 Wzgórza - 16:05

Teraz pytanie co przesuwamy?

10 (np. wyjazd z Łagiewnik 7-8 minut później) - znowu zmieniasz wszystkie autobusy zapleszowskie, żeby je dopasować, bo inaczej ludzie przyjadą tramwajem 2-3 min po odjeździe autobusów. I czekaj sobie potem na Pleszowie np. 50-60 minut na takie 131 czy 141 :twisted:

W dodatku - przesuniesz odjazd autobusów z Pleszowa, to mogą się nie wyrobić w czasie w drodze powrotnej, żeby dowieźć ludzi do tramwaju. Wtedy pasażerowie będą czekać na Pleszowie np. 12-13 minut, bo wcześniejszy tramwaj odjechał 2min przed przyjazdem autobusu na pętlę.

74 - wspomniany wyżej kurs startuje o 15:31 z Kurdwanowa. Opóźnijmy go np. o 7 minut (wtedy na Mogilskim byłby takt 4-4-7) - wtedy 74 wyjedzie z Kurdwanowa 1 minutę przed 24. Czyli mamy takt 1+14 = po co w takim razie w ogóle 24 na Kurdwanowie, skoro wszystkich pasażerów do centrum zbierze 74? :roll:

4 - w/w kurs rusza z Widoku o 15:42. Opóźnimy go np. 3 minuty do przodu (wtedy byłby takt do Huty 1-6-9) - zatem wyjedzie o 15:45. Linia 24 odjeżdża zaś o 15:46, czyli tak samo jak wyżej, robimy na Widoku takt w kierunku Dworca 1+14 :)

Okej, mamy jeszcze linię 14, która startuje ze starych Bronowic - razem z nią obecny popołudniowy takt w stronę Dworca to 4+3+8. Opóźniając 4kę jak wyżej, zrobisz na całym ciągu bronowickim takt 1+3+11. Czyli delikatnie polepszysz dojazd pasażerom zaledwie 3 przystanków w Hucie (Kolorowe, Centralny, Struga), za to pogorszysz go na 10 obciążonych przystankach od Widoku aż po Bagatelę ;)

W związku z czym jak pasażerowie trafią na tą 11 minutową dziurę, to nie będą czekać na przesuniętą 4kę, tylko wsiądą w już zapakowane linie 8 i 13, na których stworzysz dzięki temu jeszcze większy tłok w wagonach NGT6.
No offence, jednak chwilę wcześniej zrobiłeś dokładnie taką samą rozpiskę w drugą stronę. Niby dokładana analiza gdzie sądziłeś, że rozważyłeś wszystkie przypadki i udowodniłeś iż nie da się tego lepiej skoordynować. Błąd jednak był w założeniach. Pokazałem, że nie trzeba wprowadzać założonych przez Ciebie dużych zmian, a wystarczą drobne przesunięcia o minutę i już sytuacja się odczuwalnie poprawi. I jednak dało się.

I tak samo jest w tę stronę. Nie trzeba dużych zmian, wystarczą małe. Trzeba jedynie chcieć i przypomnieć sobie, że w Hucie też mieszkają pełnoprawni pasażerowie, którzy też mają prawo do sensownej km. Tego tu jednak zabrakło - ułożono rozkłady w całości pod zachodnią i południową część miasta, zakładając "a jakoś to w Hucie będzie".

Kto chce, szuka sposobu, kto nie chce - szuka powodu ;)

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: suchy » 10 cze 2022, 10:47

Kaszmir pisze: 10 cze 2022, 10:16 No offence, jednak chwilę wcześniej zrobiłeś dokładnie taką samą rozpiskę w drugą stronę. Niby dokładana analiza gdzie sądziłeś, że rozważyłeś wszystkie przypadki i udowodniłeś iż nie da się tego lepiej skoordynować. Błąd jednak był w założeniach. Pokazałem, że nie trzeba wprowadzać założonych przez Ciebie dużych zmian, a wystarczą drobne przesunięcia o minutę i już sytuacja się odczuwalnie poprawi. I jednak dało się.

I tak samo jest w tę stronę. Nie trzeba dużych zmian, wystarczą małe. Trzeba jedynie chcieć i przypomnieć sobie, że w Hucie też mieszkają pełnoprawni pasażerowie, którzy też mają prawo do sensownej km. Tego tu jednak zabrakło - ułożono rozkłady w całości pod zachodnią i południową część miasta, zakładając "a jakoś to w Hucie będzie".

Kto chce, szuka sposobu, kto nie chce - szuka powodu ;)
Ty znowuż zakładasz, że trzeba poprawić dojazd CAŁEJ Hucie, zapominając, że prowadzą do niej jedynie DWIE drogi (Mogilska oraz Aleja Pokoju), więc nie ma tutaj fizycznej możliwości ułożenia idealnych taktów pomiędzy wszystkimi liniami, bo rozjedziesz komunikację w pozostałej części miasta.

Tak dokładnie patrząc, to doczepiłeś się braku koordynacji jedynie dla DWÓCH przystanków (Kolorowe oraz pl.Centralny). No ewentualnie czterech, jeśli policzymy jeszcze Struga oraz Kombinat (ale tam nie dojeżdża 74, tylko 4 oraz 10 ). No sory, ale nie da się dopasować wszystkiego i wszędzie.

Czy naprawdę sądzisz, że 99% zwyczajnych Kowalskich zwróci jakąkolwiek uwagę na różnicę pomiędzy taktem 1-3-11 a na przykład 2-3-10 albo 1-4-10? W dalszym ciągu jeśli trafisz na tą większą dziurę, to żaden z pasażerów ci nie powie "Ooooo, do tej pory musiałem czekać AŻ 11 minut, a teraz wzięli to super poprawili i poczekam TYLKO 10 minut". :roll:

Nie - taki pasażer ponarzeka pod nosem "Co za beznadziejna komunikacja, trzeba tyle czasu czekać", po czym albo 1 - będzie czekać na tą linię 10minut albo 2 - wsiądzie w cokolwiek jadącego po jego trasie w nadziei, że gdzieś dalej (w tym przypadku np. Czyżyńskie) uda mu się przesiąść na coś innego (np. 22 czy 174). Naprawdę, 1-minutowe przesunięcie zauważą jedynie sami urzędnicy układający rozkład oraz miłośnicy KM. Dla zwykłego pasażera to jest dalej szmat czasu.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: Kaszmir » 10 cze 2022, 10:54

suchy pisze: 10 cze 2022, 10:47Ty znowuż zakładasz, że trzeba poprawić dojazd CAŁEJ Hucie, zapominając, że prowadzą do niej jedynie DWIE drogi (Mogilska oraz Aleja Pokoju), więc nie ma tutaj fizycznej możliwości ułożenia idealnych taktów, bo rozjedziesz komunikację w pozostałej części miasta.

Czy naprawdę sądzisz, że 99% zwyczajnych Kowalskich zwróci jakąkolwiek uwagę na różnicę pomiędzy taktem 1-3-11 a na przykład 2-3-10?
W dalszym ciągu jeśli trafisz na tą większą dziurę, to żaden z pasażerów ci nie powie "Ooooo, do tej pory musiałem czekać AŻ 11 minut, a teraz wzięli to super poprawili i poczekam TYLKO 10 minut". :roll:
Po pierwsze, ciężko stwierdzić co masz na myśli przez "poprawianie dojazdu całej Hucie". Ja rozważałem takt "4+10+74" które teraz jadą prawie stadnie. Chodzi głównie o pasażerów z rejonów na wschód od r. Czyżyńskiego (os. Kolorowe, al. Solidarności itd.). Jednak zwróć uwagę, że jeśli te trzy linie jadą stadnie tamże, to tak samo jadą stadnie na Mogilskiej. Zatem cierpi tym więcej pasażerów. A przecież to one, razem z "52", stanowią trzon dojazdu do I obwodnicy.

Po drugie, nie rozumiem czemu piszesz o takcie 2-3-10 skoro nikt o nim nie pisał. W drugim kierunku pokazałem przykład, jak poprawić takt o 2 minuty. I idąc analogicznie, tu już dałoby 9 minut maksymalnego czasu czekania, nie 11 jak obecnie. A to jest spora różnica, raz że czasowa, dwa że psychologiczna bo spada poniżej bariery dwucyfrowej.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: suchy » 10 cze 2022, 11:02

Kaszmir pisze: 10 cze 2022, 10:54 Po pierwsze, ciężko stwierdzić co masz na myśli przez "poprawianie dojazdu całej Hucie". Ja rozważałem takt "4+10+74" które teraz jadą prawie stadnie. Chodzi głównie o pasażerów z rejonów na wschód od r. Czyżyńskiego (os. Kolorowe, al. Solidarności itd.). Jednak zwróć uwagę, że jeśli te trzy linie jadą stadnie tamże, to tak samo jadą stadnie na Mogilskiej. Zatem cierpi tym więcej pasażerów. A przecież to one, razem z "52", stanowią trzon dojazdu do I obwodnicy.
Za chwilę przestaną, jak 74 zostanie zlikwidowane po otwarciu Ptaszyckiego, a 10 wróci na swoją trasę ;)
Po drugie, nie rozumiem czemu piszesz o takcie 2-3-10 skoro nikt o nim nie pisał. W drugim kierunku pokazałem przykład, jak poprawić takt o 2 minuty. I idąc analogicznie, tu już dałoby 9 minut maksymalnego czasu czekania, nie 11 jak obecnie. A to jest spora różnica, raz że czasowa, dwa że psychologiczna bo spada poniżej bariery dwucyfrowej.
Po to, bo piszesz o 1-minutowych przesunięciach, o których ci przecież piszę, że nikt tego nie zauważy. Idź na przystanek i zapytaj losowo kilkunastu pasażerów jadących rano np. do pracy czy szkoły, czy różnica w czekaniu 11min vs 9min zrobi im jakąkolwiek różnicę. Naprawdę sądzisz, że pasażerowie aż tak dogłębnie analizują w mózgu, że "czas oczekiwania to tylko 9 minut - ufff, nie jest dwucyfrowe"? :roll:

Nie - nikt kto się rano spieszy do swojego celu, ale to NIKT nie zwróci uwagi na to, że musi czekać 2 minuty krócej, za to praktycznie KAŻDY zwróci uwagę, że jest AŻ DZIEWIĘĆ BEZPRODUKTYWNYCH MINUT, straconych na staniu i czekaniu. Jeśli chcesz cokolwiek poprawiać, to należy zrobić to tak, żeby czas oczekiwania nie wynosił max 9 minut, tylko np. 4-5 minut, bo wtedy jest to psychologicznie akceptowalne. A tego 1-2minutowym przesunięciem (z 11 do 9min) nie osiągniesz.

Tak dla przykładu ci podam - kiedyś kilka lat temu czytałem jakiś wpis motorniczego z Warszawy na temat narzekań ichniejszych pasażerów. Opisywał wtedy, jak na pętli jakiejś kobiecie uciekł tramwaj. On miał następną brygadę, więc podjechał na przystanek i słyszał co kobieta mówi do siebie - a ta zaczęła narzekać, że "noooo to teraz będę czekać nie wiadomo ile czasu na kolejny". Wiesz ile musiała czekać? CZTERY MINUTY :lol:

Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: Krakowianin » 10 cze 2022, 11:45

Pojawił się komunikat dotyczący transportu w okresie długiego weekendu:
Szanowni Pasażerowie,

Uprzejmie informujemy, że w związku ze zmniejszonymi potrzebami przewozowymi podczas długiego weekendu związanego ze świętem Bożego Ciała, w dniach 16-19.06.2022 r. (czwartek – niedziela) zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie.



W dniu 16.06.2022 r. (czwartek – Boże Ciało):

Komunikacja Miejska w Krakowie będzie funkcjonować według świątecznych rozkładów jazdy z następującymi zmianami:

linia 0 (Krakowska Linia Muzealna) – NIE będzie kursować.
Uwaga! W tym dniu na terenie całego Krakowa odbywać się będą tradycyjne procesje, w związku z którymi przewidywane są czasowe utrudnienia i zmiany w funkcjonowaniu linii tramwajowych i autobusowych.



W dniu 17.06.2022 r. (piątek):

Komunikacja Miejska w Krakowie będzie funkcjonować według powszednich rozkładów jazdy z następującymi zmianami:

linie 17, 49, 74 – zostaną zawieszone;
linie 1, 8, 13, 20 – będą kursować przez cały dzień z częstotliwością co 15 minut;
linie 433, 475, 572, 734 – zostaną zawieszone;
linia 134:
będzie kursować według specjalnego rozkładu jazdy z częstotliwością zwiększoną do 15 minut w godzinach ok. 9:00 – 18:00;
dodatkowe kursy zostaną uruchomione w zależności od prognozy pogody, analogicznie jak w soboty i dni świąteczne;
linie 139 i 502 – będą kursować przez cały dzień z częstotliwością co 15 minut;
linia 194 – będzie kursować przez cały dzień z częstotliwością co 10 minut (bez wzmocnienia w godzinach szczytu);
linie 434 i LR0 – NIE będą uruchamiane.


W dniu 18.06.2022 r. (sobota):

Komunikacja Miejska w Krakowie będzie funkcjonować według sobotnich rozkładów jazdy bez zmian i ograniczeń.



W dniu 19.06.2022 r. (niedziela):

Komunikacja Miejska w Krakowie będzie funkcjonować według świątecznych rozkładów jazdy bez zmian i ograniczeń.



Linie nocne:

Będą kursować bez zmian, według zasad obowiązujących danej nocy.



Za utrudnienia przepraszamy!

Zasady zachowania ważności biletów
Bilety okresowe wykupione na linie zawieszone zachowują ważność na stałych trasach tych linii. Ponadto, w dniach i godzinach zawieszenia poszczególnych linii:

Bilety okresowe wykupione na linię 17 zachowują ważność:

na trasie linii 52 na odcinku Czerwone Maki P+R – Rondo Mogilskie.
Bilety okresowe wykupione na linię 572 zachowują ważność:

na całej trasie linii 172.

https://ztp.krakow.pl/transport-publicz ... y/201-2022

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: Kaszmir » 10 cze 2022, 13:36

suchy pisze: 10 cze 2022, 11:02Za chwilę przestaną, jak 74 zostanie zlikwidowane po otwarciu Ptaszyckiego, a 10 wróci na swoją trasę ;)
Guzik a nie zostanie rozwiązany. Ptaszyckiego to nie problem, większy wynika z połączenia huckiego "44" z trasą do Kurdwanowa. Chyba, że w ogóle zawieszą linię na wakacje - no, to będzie rozwiązanie :D
suchy pisze: 10 cze 2022, 11:02Po to, bo piszesz o 1-minutowych przesunięciach, o których ci przecież piszę, że nikt tego nie zauważy.
Przecież właśnie tak to działa! I nie tylko w transporcie lecz i wielu innych dziedzinach. Jasne, nie każdy zwróci uwagę. Część jednak zwróci. Komuś zrobi różnicę że jest 9 a nie 10 minut, komuś 10 a nie 11 itd. Oczywiście nie są to często "mierzalne" decyzje, jednak im dłuższy czas czekania, tym więcej osób będzie się do niego zniechęcać.

"Magia liczb" tak samo działa w innych aspektach życia, choćby w sklepach. Czemu np. mamy ceny 8.95 albo 9.99? Ano dlatego, że ludzie ucinają końcówkę i widzą tylko przód. I jest różnica, czy zapłacą 8 zł czy 9, albo czy 9 a 10.

Zresztą były badania, które tu wspominałem, że właśnie przy czasie oczekiwania poniżej 10 minut (najlepiej 8 albo mniej), pasażerowie uważają dane połączenie za bardzo częste, takie gdzie nie trzeba sprawdzać rozkładu.

Zresztą gdyby iść Twoim tokiem rozumowania, to przecież żadna różnica czy 11 czy 10. I czy 10 czy 9. I czy 9 czy 8. Tylko tym tokiem dojdziemy zaraz do wniosku, że nie ma różnicy czy ktoś czeka 2 minuty, czy 20.

Co więcej, przecież na tym polegała cała magia maksymalizacji. Główne linie zamiast co 10, pojechały co 7,5 minuty. Niby tylko 2,5 minuty różnicy, a ludzie chwalili.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: suchy » 10 cze 2022, 14:05

Kaszmir pisze: 10 cze 2022, 13:36 Guzik a nie zostanie rozwiązany. Ptaszyckiego to nie problem, większy wynika z połączenia huckiego "44" z trasą do Kurdwanowa. Chyba, że w ogóle zawieszą linię na wakacje - no, to będzie rozwiązanie :D
Owszem, przecież przez ostatnie lata linie 4x nie kursowały w wakacje, tylko były zawieszane. Nie wiem dlaczego nagle 44 miałoby się z tego wyłamywać. Zresztą - przecież Kurdwanów dostanie "rekompensatę" za utratę 6 (która i tak nie kursowała w weekendy) w postaci nowej 11tki, więc dlaczego mieliby dostać jeszcze coś więcej? ;)
"Magia liczb" tak samo działa w innych aspektach życia, choćby w sklepach. Czemu np. mamy ceny 8.95 albo 9.99? Ano dlatego, że ludzie ucinają końcówkę i widzą tylko przód. I jest różnica, czy zapłacą 8 zł czy 9, albo czy 9 a 10.
Ale tutaj nie ucinasz żadnej końcówki - jakbyśmy czas oczekiwania liczyli w minutach:sekundach i np. mieli 9:55 czasu czekania i obcięli sobie to w głowie do 9min to okej. Ale tutaj liczysz sobie odstęp i masz 9 minut. Nic nie ucinasz "na końcu", więc dalej masz 9 minut - nic się nie zmieniło, więc mózg raczej tego nie odnotuje jako "korzyść" ;)
Zresztą były badania, które tu wspominałem, że właśnie przy czasie oczekiwania poniżej 10 minut (najlepiej 8 albo mniej), pasażerowie uważają dane połączenie za bardzo częste, takie gdzie nie trzeba sprawdzać rozkładu.
No właśnie - a ty chcesz z 11 minut zrobić zaledwie 9 (czyli ciut ci brakuje). Utnij jeszcze 2 minuty i wtedy będzie częste połączenie :D
Co więcej, przecież na tym polegała cała magia maksymalizacji. Główne linie zamiast co 10, pojechały co 7,5 minuty. Niby tylko 2,5 minuty różnicy, a ludzie chwalili.
A tutaj chyba pomyliłeś częstotliwość odjazdu KONKRETNEJ linii z ODSTĘPAMI pomiędzy poszczególnymi liniami - przecież wiadomo, że jak było wcześniej 6 kursów/h, a zrobiło się 8/h, to jest to zauważalne na rozkładzie ;) Ale odstępów przecież nie widać - nie masz nigdzie zaznaczone w rozkładzie np takiej 4ki, że "13:10, następny kurs linii 10 za 13min".

Owszem, są tablice przystankowe - ale jak wiemy, mało kto na nie patrzy (ile to razy się zdarza, że na pętli pasażer pyta motorniczego "a za ile Pan/i odjeżdża", albo leci komunikat o awarii/zatrzymaniu/objeździe, a pasażerowie dalej stoją na przystanku i narzekają że "czemu tak długo nic nie jedzie").

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Wieści z ZTP / MPK / Mobilis

Post autor: Jaky » 10 cze 2022, 23:18

suchy pisze: 10 cze 2022, 14:05 Owszem, są tablice przystankowe - ale jak wiemy, mało kto na nie patrzy (ile to razy się zdarza, że na pętli pasażer pyta motorniczego "a za ile Pan/i odjeżdża", albo leci komunikat o awarii/zatrzymaniu/objeździe, a pasażerowie dalej stoją na przystanku i narzekają że "czemu tak długo nic nie jedzie").
No to już piszesz totalne bzdury. Proponuję nie używać czasowników w 1os liczby mnogiej, patrz -> "wiemy", skoro to nie jest oczywistość ani prawda dla wszystkich. Ja w takim razie posiadam pod tym względem inną wiedzę niż ty. Wielokrotnie spotykam się z tym, że ludzie patrzą na te tablice.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] i 9 gości