Wola Justowska, Chełm, Olszanica

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: Kaszmir » 18 lut 2020, 0:48

Z tego co się dowiedziałem, urzędnicy rozważają zmiany w układzie linii na Woli Justowskiej. Na tapetę może pójść "192" które wydaje się nie sprawdzać w obecnej postaci. Niewykluczone są również zmiany na "252", gdyż pasażerów jadących na lotnisko przybywa.

Konkretów na razie jednak brak - tak jeśli chodzi o to co by się miało zmienić, ani kiedy. Jeśli będziemy coś wiedzieć, damy znać.

Wydaje mi się, że ten rejon potrzebuje zmian - "192" w obecnej postaci, mimo że dobre w założeniach, nie sprostało oczekiwaniom i jeździ mniej zapełnione niż "152", a na odcinku huckim - z powodu dłuższej trasy przez centrum - prawie w parze ze "152". Również na Woli Justowskiej ciężko o zachwyty - zamiast dwóch mocnych linii po 4 kursy/h każda (tak było np. do 2012 w szczycie - "152" co 15 minut i "192/292" co 15 minut) mamy trzy potworki, z czego "152" i "192" niby są skoordynowane, lecz ten drugi ma jeszcze ograniczoną częstotliwość wieczorami i w weekendy. Również "192" i "252" nie są zsynchronizowane na Kasztanowej, podobnie jak "152" i "252" w Olszanicy.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: obserwator » 18 lut 2020, 1:48

Moim zdaniem na zachodnim odcinku linii "192" ciekawą opcją do rozważenia byłoby skierowanie linii przez Piastowską i Czarnowiejską.

Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: Krakowianin » 18 lut 2020, 12:10

Z "192" należy coś zrobić, bo zapełnienie ma średnie. Gdy w niedzielę jechałem "192", to w rejonie Dworca frekwencja była na poziomie 5 osób. Skoro ZTP planuje zmiany, to może delikatna sugestia? Proponowałbym wzmocnić 152 do częstotliwości co 7,5 minuty, a 192 zlikwidować. Wtedy pierwsza obwodnica dostałaby wzmocnienie, a na Alejach można by wówczas dołożyć kursów innym liniom. W przypadku "252" może trzeba dodać kurs, aby osiągnęła częstotliwość f-20 i wtedy wystarczy?

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: kot_feliks » 18 lut 2020, 14:02

Tylko niech to "nowe" 152 ma też w weekend częstotliwość lepszą, niż f-20... ;)

Jak dla mnie to 192 powinna zostać właśnie wchłonięta przez 152 i powstałaby w końcu kolejna mocna linia.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: Kaszmir » 18 lut 2020, 18:19

obserwator pisze: 18 lut 2020, 1:48Moim zdaniem na zachodnim odcinku linii "192" ciekawą opcją do rozważenia byłoby skierowanie linii przez Piastowską i Czarnowiejską.
Tu trochę szkoda niewykorzystanego potencjału "159" które mogłoby być wydłużone właśnie po trasie o której wspomniałeś gdzieś na Wolę Justowską. Natomiast z tego co kojarzę sporo osób łapie po prostu dowolny autobus z Cracovii ("152", "192", "252") dlatego warto utrzymać tu wysoką częstotliwość połączeń.
Krakowianin pisze: 18 lut 2020, 12:10Proponowałbym wzmocnić 152 do częstotliwości co 7,5 minuty, a 192 zlikwidować.
kot_feliks pisze: 18 lut 2020, 14:02Jak dla mnie to 192 powinna zostać właśnie wchłonięta przez 152 i powstałaby w końcu kolejna mocna linia.
Mocne "152" co 7,5 minuty to byłoby coś, jednak może nie pomieścić się na I obwodnicy - tam już jest na granicy przepustowości. Pamiętajmy też, że w 2016 powstało "452" jednak pasażerowie z Woli Justowskiej protestowali przeciwko utraceniu połączenia w stronę Alej, i dlatego ostatecznie przywrócono je jako "192".

Mi się marzy częstsze "152" co 15 minut, i jakaś linia w stylu "192" z Woli Justowskiej w kier. Alej, też co 15 minut, skoordynowana ze "152". Wtedy autobus w dni powszednie jeździłby co 7,5 minuty ("252" do likwidacji). Natomiast pytanie jak ona mogłaby dalej jechać, bo obecne "192" wyraźnie się nie sprawdza.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: pasazer_mobilisu » 18 lut 2020, 18:40

Kaszmir pisze: 18 lut 2020, 18:19 Mocne "152" co 7,5 minuty to byłoby coś, jednak może nie pomieścić się na I obwodnicy - tam już jest na granicy przepustowości. Pamiętajmy też, że w 2016 powstało "452" jednak pasażerowie z Woli Justowskiej protestowali przeciwko utraceniu połączenia w stronę Alej, i dlatego ostatecznie przywrócono je jako "192".
Na granicy przepustowości to tam było przed wprowadzeniem maksymalizacji i 30km/h, teraz w szczycie ciężko znaleźć autobus, który nie wlecze się za tramwajem. Dodatkowo f7,5 nie licząc środka trasy to byłoby wożenie powietrza w relacji wschód - zachód.
Kaszmir pisze: 18 lut 2020, 18:19 Mi się marzy częstsze "152" co 15 minut, i jakaś linia w stylu "192" z Woli Justowskiej w kier. Alej, też co 15 minut, skoordynowana ze "152". Wtedy autobus w dni powszednie jeździłby co 7,5 minuty ("252" do likwidacji). Natomiast pytanie jak ona mogłaby dalej jechać, bo obecne "192" wyraźnie się nie sprawdza.
Co 15 zgoda zresztą już kiedyś tak jeździło. 192 ma tego pecha, że na odcinku od Cracovii 152 jest pewniejszą linią, od dworca w stronę Huty 182/482 a z okolic Miechowity w stronę Plac Inwalidów jest 501/511 - wszędzie lepiej wybrać inną linię, dodatkowo nie ma synchronizacji z niczym.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:07 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: Zieleńczanin » 18 lut 2020, 18:45

A gdyby reaktywować stare "292" do Kleparza/DGW co 15 minut, a do Huty puścić nowe "192" z DGW? Tylko głośno myślę :) Mobilisowi dać np. "292" i "182", a nowe "192" do MPK, oczywiście "182" w przegubach ;)

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: Cukier » 18 lut 2020, 19:57

Kaszmir pisze: 18 lut 2020, 18:19 Mocne "152" co 7,5 minuty to byłoby coś, jednak może nie pomieścić się na I obwodnicy - tam już jest na granicy przepustowości. Pamiętajmy też, że w 2016 powstało "452" jednak pasażerowie z Woli Justowskiej protestowali przeciwko utraceniu połączenia w stronę Alej, i dlatego ostatecznie przywrócono je jako "192".
Nie ma opcji na f~7.5 z innego całkiem prostego powodu. Wola Justowska ma mniej więcej takie potoki, że f~7.5 w przegubach oznaczałoby dla niej tylko jedną jedyną linię, bo na tyle by tych potoków starczyło. A tylko jednej linii mieć nie może, bo coś musi jechać zarówno Królowej Jadwigi jak i Kasztanową, zostawianie jednej z nich tylko ze "102" nie wchodzi w grę. Dlatego zdecydowanie najlepsza będzie para 2 x f~15.

Przy czym nadal podtrzymuję swoje zdanie, że "152" w Hucie nie powinna jechać do al. Przyjaźni bezsensownie dublując "502" tylko pojechać do Mistrzejowic rozwiązując problem linii "x82".

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: lolek-12 » 18 lut 2020, 21:18

Co do okolic Olszanicy to ja jestem zdania, że MPK powinno pozyskać jeszcze mikrobusy, aby zorganizować linię dowozową do stacji Kraków Olszanica, a przy okazji zapewnić dojazd do szkół przy ul. Korzeniaka. Widzę tutaj ogromny potencjał, dojazd do centrum byłby znacznie szybszy niż 152/192. Ponadto wręcz prosi się, żeby uruchomić też jakąś linię łączącą Wolę Justowską z Bronowicami Małymi czy przez ul. Starowolską z Przegorzałami, dając w ten sposób dostęp kolejnej liczbie mieszkańców do systemu KM.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: Kaszmir » 18 lut 2020, 22:15

pasazer_mobilisu pisze: 18 lut 2020, 18:40192 ma tego pecha, że na odcinku od Cracovii 152 jest pewniejszą linią, od dworca w stronę Huty 182/482 a z okolic Miechowity w stronę Plac Inwalidów jest 501/511 - wszędzie lepiej wybrać inną linię, dodatkowo nie ma synchronizacji z niczym.
Trafione w punkt. Jeszcze wisienką jest pocięty rozkład wieczorami i w weekendy przez to ciężko polegać na "192".
Zieleńczanin pisze: 18 lut 2020, 18:45A gdyby reaktywować stare "292" do Kleparza/DGW co 15 minut, a do Huty puścić nowe "192" z DGW? Tylko głośno myślę :) Mobilisowi dać np. "292" i "182", a nowe "192" do MPK, oczywiście "182" w przegubach ;)
Myślę że to jest bardzo interesujący pomysł. Przy czym na DGW jest teraz ciasno, chyba lepiej byłoby skierować "292" na DGZ - miejsce jest po "132", a też zawsze byłoby to ciut mniej wzkm. A gdyby bardziej brakowało wzkm, to tak jak wspomniałeś - do Nowego Kleparza (choć DGZ bardziej atrakcyjny ;) ).

Na odcinku huckim marzyłaby mi się przy okazji zmiana ~f na "182/482": "182" cały dzień z ~f=15, a "482" szczytowe z ~f=15. Wtedy można skoordynować część z poniższych:
- "152" z "502" poza szczytem (łącznie ~f=7,5)
- "152" ze "192" cały dzień (łącznie ~f=7,5)
- "182/482" ze "139" cały dzień na Bohomolca (~f=3-4 w szczycie, ~f=7,5 poza)
- "182", "192" i "501" poza szczytem (może nawet łącznie ~f=5?)

Do tego taka sytuacja byłaby bardziej naturalna dla Na Stoku - bo obecnie do centrum mają 8 kursów/h w szczycie ("182", "511") i tylko 2,5 poza ("182"). A tak by mieli 8 w szczycie, 4 poza.

divadsn
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 lut 2020, 23:30

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: divadsn » 18 lut 2020, 23:46

Zieleńczanin pisze: 18 lut 2020, 18:45 A gdyby reaktywować stare "292" do Kleparza/DGW co 15 minut, a do Huty puścić nowe "192" z DGW? Tylko głośno myślę :) Mobilisowi dać np. "292" i "182", a nowe "192" do MPK, oczywiście "182" w przegubach ;)
Wątpie aby w to poszli, z jakiegoś nam chyba wiadomo powodu (*kaszel* skok na kasę z SKA) zlikwidowano połączenie 292 z DWG do Balic, które zresztą o ile dobrze pamiętam jechało 3-4 razy na godzinę i to jeszcze przegubowce na większości z kursów.

Dopiero po negatywnej reakcji Woli Justowskiej ZTP nam "dało" 192 jako brakujące połączenie z Woli na ATW.

ds89
Pasażer
Posty: 42
Rejestracja: 21 lut 2020, 18:15

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: ds89 » 21 lut 2020, 18:23

Natomiast pytanie jak ona mogłaby dalej jechać, bo obecne "192" wyraźnie się nie sprawdza.
Problem ze 192 po "huckiej" stronie jest taki, że, poza Wiślicką i, od biedy Na Lotnisku, nie zatrzymuje się na żadnym większym przystanku. Na DH Wanda się nie zatrzymuje (myślę, że paradoksalnie mogłoby ją podratować, gdyby wyznaczyć jej gdzieś tam przystanek), na Rondo Kocmyrzowskie, ani do centrum NH nie dociera w ogóle. W stronę Czyżyn też jedzie przez przystanki, na których nie ma przesadnie wielkiego ruchu pasażerów. Tak naprawdę od Wiślickiej jest to już "martwa" linia, która niejako "szuka" nawrotki. A ogromna większość mieszkańców NH, którzy chcą dotrzeć z centrum Krakowa autobusem może wybrać tylko 502 albo właśnie 152. Do tego to, co tu było podnoszone, czyli obcięte godziny kursowania, stadna jazda ze 152. No i mamy przepis na porażkę.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: tomta1 » 22 lut 2020, 6:56

Tylko weźmy na poprawkę, że „192” jest pierwszą quasi-pełnoprawną linią dalekosiężną do centrum dla ul. Dąbrowskiej. Dawniej mieliśmy „136” oraz „142” – z czego pierwsze to wydmuszka kursująca donikąd, a drugie to linia kursująca do Huty, na szczęście z w miarę przyzwoitą częstotliwością (na pewno lepszą niż onegdaj „136”). Mieliśmy krótkie epizody z „439” czy „501” jadącymi do centrum, a teraz mamy stabilne „192”, które może i częstotliwością nie grzeszy (f-20 nie jest szałowe, do tego mamy ograniczone kursy wieczorami i w weekendy). I o ile popieram tworzenie mocnych linii (likwidacja „192” kosztem wzmocnienia „152” i „252” uważam za dobry pomysł), tak pamiętajmy o zapewnieniu alternatywy dla ul. Dąbrowskiej. A o to będzie ciężko.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: Kaszmir » 24 lut 2020, 14:43

Wg mnie tomta1 ma dużo racji - skoro Dąbrowskiej dostało linię dalekosiężną, to jej wycofanie raczej nie wchodzi w grę. Zastanawiam się jednak, czy linia w stronę r. Mogilskiego to najlepszy wybór. Gdybym mieszkał przy Dąbrowskiej, to jadąc do centrum wolałbym podejść na tramwaj, niż rzadkie, opóźnione i jadące naokoło "192".

Może "192" byłoby lepsze jako szybkie połączenie z Alejami? Np. przez Al. 29 Listopada, Brogi (albo Lublańską), może nawet Bora-Komorowskiego? Taki szybki autobus do Alej mógłby mieć wzięcie, w dodatku nie dublowałby funkcjonalności tramwaju. Mógłby też podebrać paru pasażerów "152", bo z Huty na Wolę Justowską docierałby szybciej niż wspomniana linia. I wtedy "252" do piachu, "152" i "192" oba co 15 minut, to drugie wydłużone do Balic np. jako "292". Przy dobrych wiatrach można by zrobić koordynacje:
- "292" ze "159" (Wiślicka - Aleje)
- "292" ze "152" (Muzeum Narodowe - Wola Justowska)
- "152" z "502" (w międzyszczycie, Huta - centrum)

Alternatywnie, tak jak proponowaliście wcześniej, rozciąć "192" na pół. Tu jednak pewną komplikacją mogą być pojemności końcówek w centrum.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Wola Justowska, Chełm, Olszanica

Post autor: obserwator » 24 lut 2020, 15:24

Kaszmir pisze: 24 lut 2020, 14:43
Może "192" byłoby lepsze jako szybkie połączenie z Alejami?
Można również pomyśleć o czymś w stylu dawnego 169, tylko zamiast na Al. Przyjaźni to przez Dąbrowskiej na Czyżyny Dworzec.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości