sorig pisze: ↑15 mar 2021, 0:29
Na koniec zapytam: skoro narzekasz na obecne wersje, to jakie rozwiązanie byłoby dobre twoim zdaniem?
Owszem, trochę narzekam, ale to przede wszystkim ze względu na skalę i stan tego, co powstaje teraz i nazywa się "trasą łagiewnicką".
Takie ćwiczenie na początek w odniesieniu do dalszych tras: dlaczego jako oczywistość traktuje się budowę tunelu dla użytkowników komunikacji indywidualnej, a już budowa tunelu dla komunikacji zbiorowej to zbędny wydatek i "lepiej wydać na inne trasy".
Pozwolę sobie zacytować też Ciebie: "Pytanie, po co potrzebna jest linia tramwajowa prowadząca wzdłuż trasy o takich parametrach do miejsca, gdzie brak jakiejkolwiek generującej potoki zabudowy?" Odwrócę to pytanie: "Po co potrzebna jest trasa o takich parametrach wzdłuż linii tramwajowej, gdzie brak jakiejkolwiek generującej potoki zabudowy?"
Jeśli nie stać nas na wszystkie rozwiązania, to zacznijmy od tych, które będą korzystniejsze z perspektywy mieszkańców - zarówno bezpośrednio finansowo, jak i pośrednio: choćby przez zmniejszenie emisji spalin, zmniejszenie kosztów leczenia chorób smogowych, zapewnienie dodatkowych wpływów do budżetu z biletów KM itp.
Co zatem według mnie powinno być wykonane w pierwszej kolejności? Przede wszystkim wykonanie linii tramwajowej wzdłuż całej trasy łagiewnickiej, dalej jej przejście nad Wisłą z wpięciem przedłużenia od Salwatora, a następnie pociągniecie linii tunelem od księcia Józefa w kierunku Piastowskiej z dołączeniem tamże do planowanego torowiska przez Piastowską na północ. Taki ciąg połączyłby całkiem sprawnie całe południe Krakowa, zachód i północ. Na południu mamy wielkie "sypialnie" (Kurdwanów, Prokocim, Kozłówek, nawet Bieżanów) oraz wielki szpital. Na południowym-zachodzie podpięty cały Ruczaj i tamtejsze sypialnie, kampusy, comarchy-motorole itd. Póżniej potencjalnie Przegorzały i dostęp do miasta oraz miejsce na wielki P+R z węzłem przesiadkowym dla wszystkich 'wiosek' na zachód. Dalej bądź co bądź stadion miejski. Za chwilę miasteczko studenckie AGH i bezpośrednio dostępna cała zachodnia część tej uczelni. W tym samym miejscu także biurowce przy AK. Znowu jedynie przystanek dalej Uniwersytet Pedagogiczny. Wreszcie włączenie w linię na Azory i docelowo do okolic Galerii Bronowice... Mało???
Jak dla mnie, po powstaniu takiego ciągu okazałby się on jeszcze większym hitem i cieszył się jeszcze większą popularnością niż korytarz KST. Dodatkowo w dużej mierze odciążył autobusowy ciąg Kamieńskiego - Konopnickiej - Aleje / Armii Krajowej, który już na dziś nie wyrabia...
Taki tunel tramwajowy miałby ok. 1,1-1,2 km. Nie jest to więc żadne science-fiction. Porównywalny tunel tramwajowy pod wzgórzem zamkowym w Bratysławie ma ok. 800 m, więc nie aż tak wiele mniej.
Jak dla mnie - zdecydowanie to powinno powstać wcześniej. A później, można marzyć o przeskalowanych autostradach przez miasto. Jestem też prawie pewien, że z dotacjami UE taki tunel tramwajowy wcale nie wyjdzie drożej niż budowanie tras samochodowych, na które dotacji nie ma.