Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Robert
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: Robert » 14 lis 2022, 10:00

sorig pisze: 13 lis 2022, 23:46 Szczerze mówiąc, to nie widzę tutaj znaczących różnic między koncepcjami niebieską i czerwoną pod kątem spięcia sieci tramwajowej. Jedynie dla relacji Salwator (przeprawa przez Wisłę) - Kapelanka trasa ta jest krótsza, ALE jestem pełen obaw, czy ukształtowanie terenu i gęsta zabudowa pozwoliłaby na połączenie tych dwóch ciągów. Być może zamiast mostu trzeba by kopać tunel pod Wisłą. Może aż do CK ze względu na zabudowę Salwatora i ochronę konserwatorską Błoń. A wtedy o połączeniu z ciągiem Kościuszki można zapomnieć. W przypadku wariantu niebieskiego taka szansa istnieje dzięki planowanemu ciągowi tramwajowemu do Przegorzał.
Nie chodzi tylko o samo spięcie pn i pd ale też krótkie łączenie z siecią w centrum. W wariancie czerwonym relacja w każdą stronę jest atrakcyjna, w niebieskim niekoniecznie.
Do przerzucenia przez Wisłę to zwykły niski most między ul. Fliskacka i ul. Tyniecką, dalej wzdłuż parku i ogródków działkowych. Teren płaski.

Mnie zastanawia właśnie jak miałoby w wariancie niebieskim wyglądać połączenie tej trasy z tramwajem do Przegorzał... Skrzyzowanie torów wyniesione na wysokość mostu?

Co wy macie z tymi tunelami :D Tunele to tylko tam gdzie to niezbędnie potrzebne (góry, bardzo bardzo gęsta zabudowa w centrum). Wg głupotą tunelowa tramwajową jest ten odcinek przy trasie łagiewnickiej - po co tam było pchać tramwaj do tunelu jak tam kolizji nie z innymi ciągami...

sorig pisze: 13 lis 2022, 23:46 Jestem bardzo sceptyczny mówiąc szczerze, może znasz przykład takiego rozwiązania ze świata? Choćby w razie powodzi coś takiego mogłoby oznaczać spore problemy.
To już kwestia architektów i projektantów żeby to zaprojektować estetycznie. Mi na pierwszą myśl przychodzi kolejka w Wuppertal (u nas pewnie odwrónie tj. tramwaj na górze a na dole pewnie trasa pieszo rowerowa - choć nie koniecznie).
A co do powodzi - woda powyżej wałów to już problem dla całej okolicy a nie linii tramwajowej....
sorig pisze: 13 lis 2022, 23:46 Kraków i tak jest już miastem, w którym nie ma wiele otwartej przestrzeni i osi widokowych, które tak trywializujesz. Warto dbać o to, co jeszcze zostało i 3 razy się zastanowić, zanim zacznie się zmieniać zabytkową tkankę miasta.
Przez te inwestycje pojawią się tylko nowe perspektywy. Wydaje mi się, że zle podchodzimy do ochrony konserwatorskiej w Krakowie. To jest zyjące miasto a nie np wykopaliska w Egipcie na pustyni...

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kucyk » 21 lis 2022, 17:25

Premetro w tunelu trasy Zwierzynieckiej?

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/preme ... 48733.html

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 21 lis 2022, 21:53

kucyk pisze: 21 lis 2022, 17:25 Premetro w tunelu trasy Zwierzynieckiej?

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/preme ... 48733.html
Em... Jakoś mi się to nie spina... Premetro miało na celu obsługę obszaru najgęściej zaludnionego i generującego największe potoki... A teraz byśmy mieli wpinać doń trasę w większości idącą przez obszary niezabudowane? Zabierając w nim przepustowość przeznaczoną na główny ciąg?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 28 lis 2022, 22:01

Przypominam uprzejmie, że do najbliższego piątku (2 grudnia) trwają jeszcze konsultacje społeczne dotyczące Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej.

Z wielu źródeł wiem, że pomysł zaciekawił urzędników i projektantów, i że jeśli dość dużo mieszkańców w swoich głosach opowie się za wariantem tramwajowym Kapelanka - Cichy Kącik to faktycznie jest realna szansa, że zostanie on wzięty do odrębnych analiz. Powiedział to nawet wiceprezydent Kulig na jednym ze spotkań (bodajże tym w Dębnikach).

Dziękuję adminom PKK za wrzucenie przypominajki na fanpejdż :) W międzyczasie dostałem głosy na PW od paru osób (żeby nie było, że to mój narcyzm 😅 ) że można by ponownie udostępnić na PKK lub Kraboku mój "List Czytelnika" dotyczący tego połączenia i zaznaczenie, że właśnie są realne możliwości procedowania tego wariantu, a nie jest to tylko mrzonka jednej osoby.

Oddaję do Szanownej Administracji Fanpejdży wniosek do rozważenia :)

https://krabok.wordpress.com/2022/11/08 ... zytelnika/

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kucyk » 21 gru 2022, 17:53

Nie będzie linii tramwajowej przy budowie trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej !!!:
To istotna zmiana. Miejska spółka proponowała, aby wybudować tunel samochodowy pod rzeką, a nad Wisłą miałaby powstać estakada i most tramwajowo-rowerowy. To drugie rozwiązanie w trakcie konsultacji społecznych spotkało się z dużą krytyką. Przeciwnicy mówili, że nowa inwestycja może bezpowrotnie zniszczyć las łęgowy.

Powstanie za to nowa trasa do Cichego Kącika:
Co z linią tramwajową? – Powstanie. Zespół profesora Szaraty zaproponował, aby nowa linia rozpoczynała się na skrzyżowaniu ulic Monte Cassino i Kapelanka. Dalej przebiegałaby tuż wzdłuż ulicy Zielińskiego, a następnie – najprawdopodobniej już w tunelu, ze względu na historyczną zabudowę – biegłaby aż do pętli w Cichym Kąciku – wyjaśnia zastępca prezydenta.
Źródło:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowa- ... 49174.html

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 21 gru 2022, 18:07

No i to jest świetna wiadomość! Dziękuję @Kaszmir za udostępnienie łamów Kraboka, jak również wszystkim, którzy pisali i zgłaszali ten postulat w konsultacjach społecznych i spotkaniach z projektantami :)

Nie spoczywamy na laurach, trzeba pchać pomysł dalej i wyrażać poparcie dla niego. Następny krok to chyba radni dzielnicowi.

Jakiś wpisik na Kraboku/PKK z tej okazji, może? ;)

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: sorig » 21 gru 2022, 18:13

Genialna wiadomość! Pozostaje mieć nadzieję, że ów projekt nie pozostanie jedynie w sferze planów i już niedługo doczeka się fazy projektowej i realizacji.
Jakiś wpisik na Kraboku/PKK z tej okazji, może? ;)
O to to ;)

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: MichalTyniec » 21 gru 2022, 19:02

Bardzo dobrze, przynajmniej nie zniszczą Pychowic a wiadomo że bardziej oblegana i popularna linia będzie na ciągu od Monte Cassino.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: mkm3 » 21 gru 2022, 21:52

Czyli linia z Salwatora nie ma szans na przedłużenie w stronę Przegorzał? Mowa w artykule o parkingach poza miastem.. a na co się mają przesiadać np. mieszkańcy gm. Liszki?

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kot_feliks » 21 gru 2022, 22:13

@kbieniu7 - gratulacje, ten pomysł jest naprawdę świetny i ma jak widać spore szanse na realizację :)

Odnośnie samej TP/TZ to imho ona również powinna kiedyś powstać, ale pod dwoma warunkami:

(1) budujemy ją w momencie, kiedy tych samych $ nie jesteśmy już w stanie zwielokrotnić traktując jako wkład własny do projektów KZ, gdzie jest dofinansowanie unijne;
(2) przedstawiamy od razu kompleksowy plan na zmiany bliżej centrum (zawężenie ATW, ew. tramwaj wzdłuż ATW - Konopnickiej itd.) - i traktujemy jedno z drugim jako JEDEN PROJEKT;

A nie tak, że zbudowaliśmy np. TŁ, wydajemy na nią +/- 80 mln PLN rocznie, a równocześnie nadal mamy totalną kupę na Brożka, nieruszone Łagiewniki, itd.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kot_feliks » 21 gru 2022, 22:18

I sorry za posta pod postem, ale ten dotyczy kapkę bardziej całościowej kwestii:

Jeśli przeszedł już pomysł z tramwajem od Kapelanki do CK, to może warto byłoby powalczyć o to jeszcze bardziej kompleksowo i dorzucić do całości Tramwaj na Kliny zamiast 8 Pułku Ułanów :)

Całość tworzyłaby bardzo fajne sensowne połączenie tramwajowe płn - płd w zachodniej części miasta, łączące KLINY - 8 Pułku Ułanów - Kapelanka - Salwator - Cichy Kącik - Miasteczko Studenckie - AZORY.

W takim wydaniu zamiast 8 Pułku Ułanów w postaci ulicy, powstałaby tam linia tramwajowa z ciągami dla pieszych i rowerzystów. Dalej tramwaj jechałby Kapelanką, planowana linią w kierunku Salwatora i Cichego Kącika, a następnie całość łączyłaby się z kolejną planowaną inwestycją, czyli tramwajem wzdłuż Piastowskiej na Azory.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: Kaszmir » 22 gru 2022, 1:46

kbieniu7 pisze: 21 gru 2022, 18:07No i to jest świetna wiadomość! Dziękuję @Kaszmir za udostępnienie łamów Kraboka, jak również wszystkim, którzy pisali i zgłaszali ten postulat w konsultacjach społecznych i spotkaniach z projektantami :)
Ja w tym miałem drobny udział, udostępniając Twój artykuł. To Ty wykonałeś masę dobrej roboty, tworząc materiały a także udzielając się na konsultacjach i to jest przede wszystkim sukces osób takich jak Ty. Gratulacje, to olbrzymia zmiana na plus!
kbieniu7 pisze: 21 gru 2022, 18:07Jakiś wpisik na Kraboku/PKK z tej okazji, może? ;)
Jestem na tak :)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 22 gru 2022, 12:01

kot_feliks pisze: 21 gru 2022, 22:13 @kbieniu7 - gratulacje, ten pomysł jest naprawdę świetny i ma jak widać spore szanse na realizację :)
Bardzo dziękuję :) Tym bardziej zachęcam do dalszego popierania pomysłu :)
kot_feliks pisze: 21 gru 2022, 22:13 Odnośnie samej TP/TZ to imho ona również powinna kiedyś powstać, ale pod dwoma warunkami:

(1) budujemy ją w momencie, kiedy tych samych $ nie jesteśmy już w stanie zwielokrotnić traktując jako wkład własny do projektów KZ, gdzie jest dofinansowanie unijne;
(2) przedstawiamy od razu kompleksowy plan na zmiany bliżej centrum (zawężenie ATW, ew. tramwaj wzdłuż ATW - Konopnickiej itd.) - i traktujemy jedno z drugim jako JEDEN PROJEKT;

A nie tak, że zbudowaliśmy np. TŁ, wydajemy na nią +/- 80 mln PLN rocznie, a równocześnie nadal mamy totalną kupę na Brożka, nieruszone Łagiewniki, itd.
Mam dokładnie taki sam pogląd, zgadzam się w 100%.
kot_feliks pisze: 21 gru 2022, 22:18 I sorry za posta pod postem, ale ten dotyczy kapkę bardziej całościowej kwestii:

Jeśli przeszedł już pomysł z tramwajem od Kapelanki do CK, to może warto byłoby powalczyć o to jeszcze bardziej kompleksowo i dorzucić do całości Tramwaj na Kliny zamiast 8 Pułku Ułanów :)

Całość tworzyłaby bardzo fajne sensowne połączenie tramwajowe płn - płd w zachodniej części miasta, łączące KLINY - 8 Pułku Ułanów - Kapelanka - Salwator - Cichy Kącik - Miasteczko Studenckie - AZORY.

W takim wydaniu zamiast 8 Pułku Ułanów w postaci ulicy, powstałaby tam linia tramwajowa z ciągami dla pieszych i rowerzystów. Dalej tramwaj jechałby Kapelanką, planowana linią w kierunku Salwatora i Cichego Kącika, a następnie całość łączyłaby się z kolejną planowaną inwestycją, czyli tramwajem wzdłuż Piastowskiej na Azory.
Zgadzam się w 200% ;) To samo też pokazywałem na Kraboku:
Obrazek
Kaszmir pisze: 22 gru 2022, 1:46 Ja w tym miałem drobny udział, udostępniając Twój artykuł. To Ty wykonałeś masę dobrej roboty, tworząc materiały a także udzielając się na konsultacjach i to jest przede wszystkim sukces osób takich jak Ty. Gratulacje, to olbrzymia zmiana na plus!
Dziękuję :) Niemniej jednak sam bym tego nie osiągnął, gdyby nie pospolite ruszenie :p
Kaszmir pisze: 22 gru 2022, 1:46 Jestem na tak :)
<3

PS. Jest jeszcze równolegle temat tramwaju w ATW. Z tego, co widzę, środowiska rowerowe wolą ten wariant i raczej krzywo patrzą na pomysł CK - Kapelanka. Ja osobiście uważam, że on też powinien kiedyś powstać, ale tramwaj w Alejach to wcale nie jest lepszy czy łatwiejszy pomysł:
1. Póki co brak zgody co do docelowego kształtu Alej: czy tramwaj idzie pasem zieleni, czy bokiem itp.
2. Prawdopodobnie konieczność zwężenia Alej, a więc pewnie do zbudowania dopiero po TZ/TP.
3. Aby w pełni uzyskać funkcjonalność, tak naprawdę trzeba by zbudować tory aż do Bieżanowskiej - a więc po drodze przebudować Most Dębnicki, Rondo Grunwaldzkie, Mateczny, Wiadukty nad Bonarką itp., a więc również ogromne przedsięwzięcie i koszty. Do tego i tak część relacji (Wola Duchacka, Wieliczka) nadal by była obsługiwana autobusami, ze względu na trudne warunki terenowe do budowy torowisk.
4. Wszystko to nadal byłoby upgradem istniejącej relacji, a nie stworzeniem alternatywy dla przeciążonych Alej.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kot_feliks » 22 gru 2022, 23:08

kbieniu7 pisze: 22 gru 2022, 12:01 PS. Jest jeszcze równolegle temat tramwaju w ATW. Z tego, co widzę, środowiska rowerowe wolą ten wariant i raczej krzywo patrzą na pomysł CK - Kapelanka. Ja osobiście uważam, że on też powinien kiedyś powstać, ale tramwaj w Alejach to wcale nie jest lepszy czy łatwiejszy pomysł:
Ja bym do tego chyba trochę inaczej podszedł, tzn. imho:

- tramwaj CK - Kapelanka imho jak najbardziej powinien powstać, bardzo ładnie wpisuje się w cały ciąg aż do Azorów i nie traktowałbym go jako jakiejś alternatywy dla tramwaju w ATW;
- pod kątem tramwaju w ATW jako alternatywę dla tego projektu bardziej adekwatne wydaje mi się premetro (rozumiane jako tradycyjny tramwaj + tunele w centrum + punktowe odseparowanie od ruchu w kluczowych punktach. I to tez nie w kontekście, czy budować tramwaj w ATW na powierzchni, czy w tunelu (imho tunel tam nie ma większego sensu), tylko czy jeśli miasto poszłoby w premetro, w tym np. linię płn - płd, to tramwaj w ATW miałby sens;
- linia CK - Kapelanka to jednak inne potoki, inny potencjał itd. Tutaj mielibyśmy coś w stylu obwodnicy tramwajowej po zachodniej stronie miasta, spinającej ze sobą wiele generatorów ruchu, ale już nie obsługującej centrum itd. W sumie coś podobnego do, mam nadzieję utworzonej kiedyś SKA po małej obwodnicy kolejowej po wschodniej stronie centrum;
kbieniu7 pisze: 22 gru 2022, 12:01 3. Aby w pełni uzyskać funkcjonalność, tak naprawdę trzeba by zbudować tory aż do Bieżanowskiej - a więc po drodze przebudować Most Dębnicki, Rondo Grunwaldzkie, Mateczny, Wiadukty nad Bonarką itp., a więc również ogromne przedsięwzięcie i koszty. Do tego i tak część relacji (Wola Duchacka, Wieliczka) nadal by była obsługiwana autobusami, ze względu na trudne warunki terenowe do budowy torowisk.
Duże projekty to również możliwość pozyskania dużego finansowania ;)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 22 gru 2022, 23:37

kot_feliks pisze: 22 gru 2022, 23:08 Ja bym do tego chyba trochę inaczej podszedł, tzn. imho:

- tramwaj CK - Kapelanka imho jak najbardziej powinien powstać, bardzo ładnie wpisuje się w cały ciąg aż do Azorów i nie traktowałbym go jako jakiejś alternatywy dla tramwaju w ATW;
- pod kątem tramwaju w ATW jako alternatywę dla tego projektu bardziej adekwatne wydaje mi się premetro (rozumiane jako tradycyjny tramwaj + tunele w centrum + punktowe odseparowanie od ruchu w kluczowych punktach. I to tez nie w kontekście, czy budować tramwaj w ATW na powierzchni, czy w tunelu (imho tunel tam nie ma większego sensu), tylko czy jeśli miasto poszłoby w premetro, w tym np. linię płn - płd, to tramwaj w ATW miałby sens;
- linia CK - Kapelanka to jednak inne potoki, inny potencjał itd. Tutaj mielibyśmy coś w stylu obwodnicy tramwajowej po zachodniej stronie miasta, spinającej ze sobą wiele generatorów ruchu, ale już nie obsługującej centrum itd. W sumie coś podobnego do, mam nadzieję utworzonej kiedyś SKA po małej obwodnicy kolejowej po wschodniej stronie centrum;
Ja również tak na to patrzę. Przy czym pod postem lovekrakow na facebooku Marcin Hyła zamieścił komentarz krytyczny wobec tej wizji, twierdząc (mniej więcej) że nie ma i nie będzie potoków na dwie przeprawy tramwajowe w tej części miasta i jest to sabotaż tramwaju w Alejach nieuzasadniony finansowo. Ja się z nim nie zgadzam, ale może nam przyjść zmierzyć się również i "konfliktem" z wizją tramwaju w ATW.
kot_feliks pisze: 22 gru 2022, 23:08 Duże projekty to również możliwość pozyskania dużego finansowania ;)
Przy obecnej złej sytuacji finansowo-polityczno-gospodarczej, mam obawy co do chęci patrzenia na wielkie kwoty, nawet z dofinansowaniami 😅

PS. Coraz bardziej teraz zastanawiam się nad kontynuacją tramwaju na Kliny i jakby to można było ugryźć... Aczkolwiek trochę mi zaczyna brakować mocy przerobowych na tyle tematów :S

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości