Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: mkm3 » 31 sie 2020, 9:49

Czy ktoś ma pogląd do planów tej inwestycji? Z tego co pamiętam tam nie było mowy o tramwaju, a według mnie tak jak przy Trasie Łagiewnickiej od razu buduje się tramwaj to mogłaby być linia od łącznika CK - Głowackiego tj. od Miasteczka Studenckiego, Armii Krajowej, Trasą Zwierzyniecką w stronę Ruczaju.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Trasa Zwierzyniecka

Post autor: mkm3 » 03 wrz 2020, 17:59

Wybrano wykonawcę koncepcji tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Miasto zapłaci za to 9,6 mln zł. Powstanie tunel pod Wisłą?https://dziennikpolski24.pl/krakow-wybr ... 3-15159964

Czemu od razu się nie planuje obok tramwaju? Mógłby iść od łącznika Cichy Kącik - Głowackiego, ul. Armii Krajowej, planowaną trasą Zwierzyniecką, łączyć się w Salwatorze z planowanym przedłużeniem linii tramwajowej z Salwatoru na Przegorzały i iść do Grota Roweckiego. To dopiero byłaby linia obwodowa na przykładowej trasie Górka Narodowa - Azory - MS AGH - Trasa Zwierzyniecka - Grota Roweckiego - Czerwone Maki.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Trasa Zwierzyniecka

Post autor: obserwator » 03 wrz 2020, 19:42

Szkoda że nie pojedzie tą trasą tramwaj. Można zatem sądzić że linie autobusowe na tej trasie będą cieszyły się powodzeniem. Jakie linie byście tam widzieli?

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Trasa Zwierzyniecka

Post autor: Mr. Passenger » 03 wrz 2020, 20:42

obserwator pisze: 03 wrz 2020, 19:42 Jakie linie byście tam widzieli?
Jeżeli rzeczywiście torowisko tramwajowe nie powstanie to najchętniej jakąś linię przyspieszoną z prawdziwego zdarzenia, w relacji "Rondo Ofiar Katynia - Przegorzały - Ruczaj - Kurdwanów - Bieżanów". Nawet jeśli miałaby dublować się z tramwajem na końcowym odcinku to myślę, że mogłaby mieć naprawdę spore powodzenie. Pytanie tylko na ile możliwe jest tworzenie się korków na nowej obwodnicy i czy nie łapałaby gigantycznych opóźnień jak na przykład "178".

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Trasa Zwierzyniecka

Post autor: Lw25 » 04 wrz 2020, 8:22

Chyba z obecnie istniejących linii tylko 114 się nadaje do przekierowania tam. Chyba trzeba uruchomić na tej trasie coś w stylu budapesztańskich 7-173 Gyros. Widziałbym tu dwie główne linie, Przybyszewskiego (lepszy by był Cichy Kącik, ale korki na Piastowskiej zabiłyby ideę) - Armii Krajowej - Trasa Zwierzyniecka - Maki oraz któraś z pętli na północy Krakowa - Bronowice SKA - Armii Krajowej. Po głowie mi jeszcze chodzi coś z Nowego Kleparza, jadące ATW i w Królewską (ale jako 5xx, bez obsługi przystanków na Królewskiej), a potem jak 102 do Miasteczka Studenckiego AGH, w AK i dalej do Trasy Zwierzynieckiej i Maków? Myślę, że powinno to być coś w stylu szybkich, częstych autobusów, omijających korki i zapewniających przewóz dużej liczby osób, łączące kręgosłupy komunikacyjne różnych części Krakowa, jak właśnie SKA, tramwaj do Bronowic czy tramwaj na Maki.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Trasa Zwierzyniecka

Post autor: sorig » 04 wrz 2020, 20:29

Już od początku prac koncepcyjnych staram się przypominać o tym, że Trasa Zwierzyniecka i dalsze fragmenty III obwodnicy powinny być obsługiwane przez komunikację miejską. Tyle że aby do tego doszło, trzeba takie rozwiązanie uwzględnić już przy wstępnym projektowaniu trasy - wyznaczyć przystanki, zatoki i dostosować układ drogowy do KM.
Na pewno powinny powstać przystanki na przecięciu z Księcia Józefa (zintegrowane z tramwajem w Przegorzałach), Tyniecką, Grota-Roweckiego; na budowanej trasie Łagiewnickiej będą zatoki na skrzyżowaniu z Kobierzyńską i planowaną 8 Pułku Ułanów, co daje nadzieje na to, że na pozostałej części trasy również powstaną.
Moim zdaniem powinien też powstać przystanek podziemny pod ulicą Królowej Jadwigi, w tunelu. Byłoby to znakomite rozwiązanie dla całej Woli Justowskiej, które umożliwiłoby szybką podróż na południe miasta bez stania w korkach. KM na tej trasie byłaby bezkonkurencyjna.

Jeżeli nie będzie linii obsługującej III obwodnicę na odcinku Bronowice - Ruczaj - Kurdwanów oznacza to zmarnowaną szansę i bezpośrednią zachętę do przesiadki na samochód.

Trasa takiego autobusu nie może być zakorkowana. Na północy oczywistym wydaje się wariant do pętli tramwajowej przy Galerii Bronowice. Wysięgnik w stronę Przybyszewskiego i dalej do AGH można rozważyć, jeśli na Armii Krajowej pojawi się bus-pas.

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Trasa Zwierzyniecka

Post autor: Cukier » 06 wrz 2020, 12:26

Moim zdaniem absolutnie nie powinno być mowy o tramwaju na tej trasie. I mogę podać trzy powody:
1. Budowa dodatkowej komory dla tramwaju to mnożenie i tak horrendalnych kosztów, bez ŻADNEGO racjonalnego uzasadnienia.
2. Nie ma tam na to potoków i raczej nie będzie - bo spora część to będzie tunel, a tam gdzie tunelu nie będzie już jest zabudowa jednorodzinna.
3. Dla tramwaju już jest planowana III zachodnia obwodnica, która w przeciwieństwie do tej samochodowej przebiega przez tereny zaludnione. Mówię oczywiście o linii Piastowska - Cichy Kącik - Emaus - Salwator - Nowaczyńskiego - Kapelanka / Monte Cassino. Dostępne obecnie prognozy mówią, że będzie to trasa tak oblegana, że będą problemy z zapewnieniem podaży adekwatnej do popytu.
sorig pisze: 04 wrz 2020, 20:29 Już od początku prac koncepcyjnych staram się przypominać o tym, że Trasa Zwierzyniecka i dalsze fragmenty III obwodnicy powinny być obsługiwane przez komunikację miejską. Tyle że aby do tego doszło, trzeba takie rozwiązanie uwzględnić już przy wstępnym projektowaniu trasy - wyznaczyć przystanki, zatoki i dostosować układ drogowy do KM.
Na pewno powinny powstać przystanki na przecięciu z Księcia Józefa (zintegrowane z tramwajem w Przegorzałach), Tyniecką, Grota-Roweckiego; na budowanej trasie Łagiewnickiej będą zatoki na skrzyżowaniu z Kobierzyńską i planowaną 8 Pułku Ułanów, co daje nadzieje na to, że na pozostałej części trasy również powstaną.
Moim zdaniem powinien też powstać przystanek podziemny pod ulicą Królowej Jadwigi, w tunelu. Byłoby to znakomite rozwiązanie dla całej Woli Justowskiej, które umożliwiłoby szybką podróż na południe miasta bez stania w korkach. KM na tej trasie byłaby bezkonkurencyjna.
Z tym się w całej rozciągłości zgadzam. Co do wątpliwości na temat korków - przypominam, że od ROK do Halszki nie jest przewidziane żadne kolizyjne skrzyżowanie bez tunelu / wiaduktu dla tranzytu. Jeśli będą więc korki to albo na końcach trasy, albo przez cwaniactwo / pierdołowatość kierowców, jak na krakowskiej południowo-zachodniej A4, gdzie nie ma żadnych punktów kolizyjnych a i tak korki są regularnie. Ale to w razie czego zawsze będzie można podeprzeć buspasem.

Coś też koniecznie powinno zostać zrobione w kwestii prędkości maksymalnej dla autobusów, bo teoretyczne ograniczenie do 50 km/h tak czy siak łamane przez kierowców jadących odcinki to ch**owe rozwiązanie. Najprościej byłoby po prostu nazwać obszar niezabudowany po imieniu, z czym w Krakowie w mnóstwie miejsc jest problem. Wtedy autobusy miałyby legalnie dozwolone 80 km/h.

Moim zdaniem również, ze względu na bardzo duże koszty budowy tunelu pod wzgórzem św. Bronisławy, warto by ten odcinek etapować i najpierw zrobić jedną komorę. Jeśli planowany układ komory to 2 pasy + awaryjny, to w pierwszym etapie dwukierunkowy ruch 2x1, jeśli planowany układ to 3 pasy + awaryjny to w pierwszym etapie 2+1 albo wręcz 2x2 z wąskimi lewymi pasami tylko dla osobówek. Na początek to na pewno wystarczy, bo wąskim gardłem ten tunel na pewno nie będzie. A koszty pozwoli obniżyć do poziomu jako takiej realności.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Trasa Zwierzyniecka

Post autor: Kaszmir » 06 wrz 2020, 15:43

Cukier pisze: 06 wrz 2020, 12:263. Dla tramwaju już jest planowana III zachodnia obwodnica, która w przeciwieństwie do tej samochodowej przebiega przez tereny zaludnione. Mówię oczywiście o linii Piastowska - Cichy Kącik - Emaus - Salwator - Nowaczyńskiego - Kapelanka / Monte Cassino. Dostępne obecnie prognozy mówią, że będzie to trasa tak oblegana, że będą problemy z zapewnieniem podaży adekwatnej do popytu.
Taka trasa jest planowana? Czy dałbyś radę podać linki? Szukałem informacji i nie znalazłem, jedynie o linii Azory - Cichy Kącik, z możliwym przedłużeniem do Królowej Jadwigi.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: sorig » 10 mar 2021, 23:21

Warto obejrzeć, bo wiele się zmieniło w stosunku do koncepcji sprzed kilku lat. Jestem w szoku :shock:

Wstępne warianty Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej
https://www.youtube.com/watch?v=EIFIbfoJCmY

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: fysztof » 11 mar 2021, 8:59

Obejrzałem i tak z czystej ciekawości - możesz powiedzieć co Cię tak zaszokowało? Jak dla mnie, stare dobre pitu pitu - czyli jak rzucić wiele słów, żeby nic konkretnego nie powiedzieć. W sumie mamy trzy warianty, dalej nie wiemy czy pod czy nad Wisłą. Dalej przeszkadza nam tramwaj i piesi/rowerzyści, ale pomydlimy oczy że coś w tym celu robimy. Rzucimy hasło "walka z hałasem", oczywiście dorzucimy, że to zielona inwestycja ("parki linearne tam, gdzie będzie to możliwe" - jak wygląda taka zieleń linearna, to pokazuje autostrada skawina: skwerek wciśnięty wzdłuż ekranu akustycznego).
Dla mnie zaskoczenie będzie dopiero, gdy wybrany będzie wariant inwestycji z tramwajem oraz ciągiem rowerowym na całej długości wspomnianych tras. Wtedy będzie można powiedzieć, że szok. Póki co, to p. Migdał ma tylko uciszacz dla radnych, a na końcu i tak wszystkich oleje i postawi na swoim jak przy TŁ. I najlepsze, że cały film zaczyna się od zapewnienia, że "budujemy trasę o charakterze lokalnym i tak będzie". Tia... TŁ z dwoma trzypasowymi jezdniami w tunelach i dwupoziomowymi 'węzłami' (jak raczą nazywać skrzyżowania) jest tego potwierdzeniem i przykładem wybitnie lokalnej miejskiej międzydzielnicowej ulicy.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: sorig » 15 mar 2021, 0:29

fysztof pisze: 11 mar 2021, 8:59 Obejrzałem i tak z czystej ciekawości - możesz powiedzieć co Cię tak zaszokowało? Jak dla mnie, stare dobre pitu pitu - czyli jak rzucić wiele słów, żeby nic konkretnego nie powiedzieć. W sumie mamy trzy warianty, dalej nie wiemy czy pod czy nad Wisłą. Dalej przeszkadza nam tramwaj i piesi/rowerzyści, ale pomydlimy oczy że coś w tym celu robimy.
Właśnie - tramwaj. Przede wszystkim plany budowy linii tramwajowych w obu wariantach z mostem. Przy poprzednim podejściu do III Obwodnicy nie było mowy o tramwaju. Poza tym mamy deklarację rozbudowy Księcia Józefa, ingerencji w rzeźbę terenu w rejonie Salwatora (wraz z likwidacją obecnej pętli tramwajowej) i inne niuanse jak poprowadzenie w tunelu od Trasy Balickiej do ul. Zarzecze. Na marginesie - mam nadzieję że ingerencje w krajobraz na obszarze PK, które nie są konieczne, nie przejdą.

Pytanie, po co potrzebna jest linia tramwajowa prowadząca wzdłuż trasy o takich parametrach do miejsca, gdzie brak jakiejkolwiek generującej potoki zabudowy? Podobnie rozważany tunel tramwajowy pod Wzgórzem Św. Bronisławy - wiadomo że prędkość komunikacyjna tramwaju będzie na takiej trasie niższa niż autobusu, ponadto tramwaj wymaga wybudowania osobnej nitki tunelu. Lepiej wydać pieniądze na inne trasy tramwajowe w mieście i pomyśleć nad przekroczeniem Wisły przez tramwaj bliżej centrum (Salwator, tunel w okolicy Diabelskiego mostu na przedłużeniu linii w ul Piastowskiej, może przez Most Dębicki w przypadku zwężenia Alei do 1 pasa).
Dla mnie zaskoczenie będzie dopiero, gdy wybrany będzie wariant inwestycji z tramwajem oraz ciągiem rowerowym na całej długości wspomnianych tras. Wtedy będzie można powiedzieć, że szok. Póki co, to p. Migdał ma tylko uciszacz dla radnych, a na końcu i tak wszystkich oleje i postawi na swoim jak przy TŁ. I najlepsze, że cały film zaczyna się od zapewnienia, że "budujemy trasę o charakterze lokalnym i tak będzie". Tia... TŁ z dwoma trzypasowymi jezdniami w tunelach i dwupoziomowymi 'węzłami' (jak raczą nazywać skrzyżowania) jest tego potwierdzeniem i przykładem wybitnie lokalnej miejskiej międzydzielnicowej ulicy.
Kilka wariantów przewiduje zawężenie do 2 pasów. Dobrze, czy źle trudno mi ocenić bez aktualnych prognoz ruchu. Na takiej drodze nie powinny tworzyć się zatory, bo to prowokuje do poszukiwania dróg alternatywnych przez centrum miasta. Tutaj podsumowanie wariantów w wersji pisemnej.

Dodatkowo inne smaczki pt. "niedasię" zlokalizować przystanku dla autobusu na wysokości Tynieckiej przy rozwiązaniu tunelowym. Zwiastuje problemy przy próbie postulowania budowy przystanków autobusowych w tunelu w ogóle.

Na koniec zapytam: skoro narzekasz na obecne wersje, to jakie rozwiązanie byłoby dobre twoim zdaniem?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: Kaszmir » 15 mar 2021, 10:34

sorig pisze: 15 mar 2021, 0:29ingerencji w rzeźbę terenu w rejonie Salwatora (wraz z likwidacją obecnej pętli tramwajowej)
Nie szkoda tej pętli? Przydałaby się jako rezerwowa. Taki Dworzec Towarowy, tylko na zachód od Rynku.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: sorig » 15 mar 2021, 10:49

Kaszmir pisze: 15 mar 2021, 10:34 Nie szkoda tej pętli? Przydałaby się jako rezerwowa. Taki Dworzec Towarowy, tylko na zachód od Rynku.
Pewnie że szkoda :( Przeszło 100 lat jest w tym miejscu.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: fysztof » 15 mar 2021, 14:16

sorig pisze: 15 mar 2021, 0:29 Na koniec zapytam: skoro narzekasz na obecne wersje, to jakie rozwiązanie byłoby dobre twoim zdaniem?
Owszem, trochę narzekam, ale to przede wszystkim ze względu na skalę i stan tego, co powstaje teraz i nazywa się "trasą łagiewnicką".

Takie ćwiczenie na początek w odniesieniu do dalszych tras: dlaczego jako oczywistość traktuje się budowę tunelu dla użytkowników komunikacji indywidualnej, a już budowa tunelu dla komunikacji zbiorowej to zbędny wydatek i "lepiej wydać na inne trasy".
Pozwolę sobie zacytować też Ciebie: "Pytanie, po co potrzebna jest linia tramwajowa prowadząca wzdłuż trasy o takich parametrach do miejsca, gdzie brak jakiejkolwiek generującej potoki zabudowy?" Odwrócę to pytanie: "Po co potrzebna jest trasa o takich parametrach wzdłuż linii tramwajowej, gdzie brak jakiejkolwiek generującej potoki zabudowy?"

Jeśli nie stać nas na wszystkie rozwiązania, to zacznijmy od tych, które będą korzystniejsze z perspektywy mieszkańców - zarówno bezpośrednio finansowo, jak i pośrednio: choćby przez zmniejszenie emisji spalin, zmniejszenie kosztów leczenia chorób smogowych, zapewnienie dodatkowych wpływów do budżetu z biletów KM itp.

Co zatem według mnie powinno być wykonane w pierwszej kolejności? Przede wszystkim wykonanie linii tramwajowej wzdłuż całej trasy łagiewnickiej, dalej jej przejście nad Wisłą z wpięciem przedłużenia od Salwatora, a następnie pociągniecie linii tunelem od księcia Józefa w kierunku Piastowskiej z dołączeniem tamże do planowanego torowiska przez Piastowską na północ. Taki ciąg połączyłby całkiem sprawnie całe południe Krakowa, zachód i północ. Na południu mamy wielkie "sypialnie" (Kurdwanów, Prokocim, Kozłówek, nawet Bieżanów) oraz wielki szpital. Na południowym-zachodzie podpięty cały Ruczaj i tamtejsze sypialnie, kampusy, comarchy-motorole itd. Póżniej potencjalnie Przegorzały i dostęp do miasta oraz miejsce na wielki P+R z węzłem przesiadkowym dla wszystkich 'wiosek' na zachód. Dalej bądź co bądź stadion miejski. Za chwilę miasteczko studenckie AGH i bezpośrednio dostępna cała zachodnia część tej uczelni. W tym samym miejscu także biurowce przy AK. Znowu jedynie przystanek dalej Uniwersytet Pedagogiczny. Wreszcie włączenie w linię na Azory i docelowo do okolic Galerii Bronowice... Mało???

Jak dla mnie, po powstaniu takiego ciągu okazałby się on jeszcze większym hitem i cieszył się jeszcze większą popularnością niż korytarz KST. Dodatkowo w dużej mierze odciążył autobusowy ciąg Kamieńskiego - Konopnickiej - Aleje / Armii Krajowej, który już na dziś nie wyrabia...

Taki tunel tramwajowy miałby ok. 1,1-1,2 km. Nie jest to więc żadne science-fiction. Porównywalny tunel tramwajowy pod wzgórzem zamkowym w Bratysławie ma ok. 800 m, więc nie aż tak wiele mniej.

Jak dla mnie - zdecydowanie to powinno powstać wcześniej. A później, można marzyć o przeskalowanych autostradach przez miasto. Jestem też prawie pewien, że z dotacjami UE taki tunel tramwajowy wcale nie wyjdzie drożej niż budowanie tras samochodowych, na które dotacji nie ma.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: lolek-12 » 17 mar 2021, 20:28

Uwagi Dzielnicy VII:
https://www.facebook.com/11465701865970 ... 923990647/

Ciekawa jest propozycja przystanku podziemnego na wysokości ul. Królowej Jadwigi oraz zauważenie, że pętla Przegorzały powinna być 3 torowa, żeby nie robić kolejnych Czerwonych Maków.... :)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 5 gości