Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 15 paź 2023, 21:53

impuls pisze: 15 paź 2023, 19:35 Dodam tylko, że w 1998 roku gościliśmy taki wagon w Krakowie.

http://kmk.krakow.pl/bombardier_ngt6dd_test.html
I dzięki tym testom tego taboru w Krakowie wybrano NGT6 - pierwsze nowe, tak nowoczesne wagony tramwajowe nie tylko w Krakowie ale w całej wschodniej części Europy (o jeszcze bardziej wschodnich rejonach globu nie wspomnę). ;)

To był mega skok technologiczny w podróżowaniu km miejską w Krakowie i w Polsce czy tej części Europy. :)

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 16 paź 2023, 18:55

Bayer2003 pisze: 15 paź 2023, 19:00 No z tym niestety jest średnio - właśnie wiszący człon jest przyczyną większości problemów z tym taborem.
Ale za to potrafił ruszyć z Mogilskiego będąc dwoma członami na jednym torze i jednym na drugim :lol: Jaki inny tabor to potrafi?

Co do wiszącego człona* to testowe Tramino też miało takie rozwiązanie.

*okropna nazwa, człon podwieszany brzmi lepiej albo jeszcze ładniej: lektyka

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 16 paź 2023, 21:26

Wprowadzono kilka Stadlerów do ruchu a tu zmian w taborze nie ma. Powiększyły tylko na rezerwę!

kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 16 paź 2023, 21:30

impuls pisze: 16 paź 2023, 21:26 Wprowadzono kilka Stadlerów do ruchu a tu zmian w taborze nie ma. Powiększyły tylko na rezerwę!
To prawda. A w Krakowie jest już 59 Lajkonik - #HY 723:

https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... l-na-linii

kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 16 paź 2023, 23:35

Czy serio 3x105Na muszą jeździć na takim '52' w... niedzielę wieczorem? :D

Dr2
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Dr2 » 17 paź 2023, 5:50

Koniecznie je wtedy trzeba zajeżdżać tak aby zabrakło ich w tygodniu gdzie są naprawdę potrzebne zamiast Stadlerów.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1817
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Scania_9640 » 17 paź 2023, 8:18

kot_feliks pisze: 16 paź 2023, 23:35 Czy serio 3x105Na muszą jeździć na takim '52' w... niedzielę wieczorem? :D
W weekend nie jeżdżą do wieczora, wyjeżdżają tylko na szczyt i zjeżdżają koło 20

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 23 paź 2023, 23:01

Od kilku tygodni wchodzą kolejne Stadlery II serii do ruchu, ale zmian taborowych nie ma. Po prostu powiększają rezerwę zastępując inne Stadlery które mają po prostu wolne. W najbliższy weekend i później w tygodniu będą dodatkowe linie związane z WŚ. Wtedy być może dojdzie do większego wykorzystania Stadlerów, myślę szczególnie w dniach 31.10.23 i 2.11.23. W dniu 1 listopada nie ma nigdy jakieś dużej ilości brygad, a przy dzisiejszej ilości wagonów 33 metrowych niskich i Pesach to spokojnie zabezpieczą zapotrzebowanie. Zostanie jeszcze duża rezerwa. Istotny będzie przydział brygad od 6 listopada 2023. To będzie już przydział na miesiące zimowe i może wiosenne. Wtedy powinny być już wszystkie Stadlery II serii w ruchu. Czy dojdzie do kolejnych kasacji Wiedni czy 105Na? Do większego wykorzystania taboru niskopodłogowego wobec ograniczenia wysokiego? Ja w tym względzie jestem pesymistą. Przydział zostanie podobny jak jest teraz, może z niewielkimi zmianami. Będzie na spokojnym poziomie od 60-80% wykorzystanie wszelkiego taboru.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 24 paź 2023, 10:50

impuls pisze: 23 paź 2023, 23:01 Od kilku tygodni wchodzą kolejne Stadlery II serii do ruchu, ale zmian taborowych nie ma. Po prostu powiększają rezerwę zastępując inne Stadlery które mają po prostu wolne. W najbliższy weekend i później w tygodniu będą dodatkowe linie związane z WŚ. Wtedy być może dojdzie do większego wykorzystania Stadlerów, myślę szczególnie w dniach 31.10.23 i 2.11.23. W dniu 1 listopada nie ma nigdy jakieś dużej ilości brygad, a przy dzisiejszej ilości wagonów 33 metrowych niskich i Pesach to spokojnie zabezpieczą zapotrzebowanie. Zostanie jeszcze duża rezerwa. Istotny będzie przydział brygad od 6 listopada 2023. To będzie już przydział na miesiące zimowe i może wiosenne. Wtedy powinny być już wszystkie Stadlery II serii w ruchu. Czy dojdzie do kolejnych kasacji Wiedni czy 105Na? Do większego wykorzystania taboru niskopodłogowego wobec ograniczenia wysokiego? Ja w tym względzie jestem pesymistą. Przydział zostanie podobny jak jest teraz, może z niewielkimi zmianami. Będzie na spokojnym poziomie od 60-80% wykorzystanie wszelkiego taboru.
Jako, że skasowano Konstale zamiast dużo gorszych tramwajów wiedeńskich, na cuda taborowe nie można liczyć. Nawet pojedynczych Stadlerów nie dostanie "20" ani żadna inna linia, a wiedeński złom dalej będzie kursował po mieście, chociaż to niekonieczne. MPK prowadzi idiotyczną i skrajnie antypasażerską politykę taborową, której nie da się zrozumieć. Mam jednak nadzieję, że chociaż linia "9" wróci taborowo do stanu sprzed dwóch lat. Nie będzie to wprawdzie żaden akt dobroci ze strony przewoźnika (linia ta była już w pełni niska 33m), jednak minimum przyzwoitości, sprawiające że pasażerowie nie będą się już musieli gnieść w 26-metrowych Bombardierach NGT6. Oby MPK chociaż tutaj nie zawiodło, chociaż nadzieje niestety z każdą niezrozumiałą decyzją coraz większe.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 24 paź 2023, 22:07

Znowu nastąpił luz i taboru jest dużo na terenie zajezdni. Tasiemka z Protramu stoi w krzakach, Nevelo opala się przed Halą a N8C wyjeżdża jeden w porywach dwa na linie z sześciu, reszta stoi. Oto chodzi że tabor wysokopodłogowy powinien stanowić rezerwę zajezdniową. Niech sobie stoją wiedeńczyki czy 105-i na zajezdniach na wypadek nagłych braków. A tabor z udziałem niskiej podłogi powinien być w ruchu co najmniej na 80%. Na dziś powinno zakończyć się eksploatację ufoków (choć z sentymentu mam inne zdanie). No ale taka jest rzeczywistość ich czas już dawno minął. "52" powinno być w całości niskie. To czy będą cztery Stadlery czy osiem nie ma znaczenia. Ponadto ilość Krakowiaków powinni zwiększyć w udziale w ruchu bo kończą się remonty w TR tych wagonów. Drugą linią niską powinna być "21". W całości w EU8N lub N8C/S. Tak aby na brygadach całodziennych nie było taboru wysokiego. To jest plan minimum na dziś. Tabor wysoki ewentualnie tylko na "13", "16", "44" i "49".

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 24 paź 2023, 23:13

impuls pisze: 24 paź 2023, 22:07 Znowu nastąpił luz i taboru jest dużo na terenie zajezdni. Tasiemka z Protramu stoi w krzakach, Nevelo opala się przed Halą a N8C wyjeżdża jeden w porywach dwa na linie z sześciu, reszta stoi. Oto chodzi że tabor wysokopodłogowy powinien stanowić rezerwę zajezdniową. Niech sobie stoją wiedeńczyki czy 105-i na zajezdniach na wypadek nagłych braków. A tabor z udziałem niskiej podłogi powinien być w ruchu co najmniej na 80%.
Niestety pozostawienie takiego ilostanu taboru wysokopodłogowego (zwłaszcza bezwartościowego złomu wiedeńskiego) zachęca MPK do czasowego odstawiania zepsutych tramwajów, bo po co spieszyć się z naprawą, skoro można wypuścić wiedeński szrot? Tym sposobem dochodzi do takich patologii jak z HK458 - tramwaj ostatnio wyjechał liniowo 28 stycznia 2021, od tego czasu stoi odstawiony i niekompletny, a na linię "21" codziennie kieruje się trzy wiedniozłomy. W ciągu prawie 3 lat na pewno dało się pozyskać części potrzebne do naprawy tego tramwaju. MPK nie podjęło jednak tematu, woląc powiększać ilostan do absurdalnych rozmiarów. Jeżeli już przy ilostanie jesteśmy, tramwajów wyłącznie niskopodłogowych i niskowejściowych po debiucie jest aktualnie 299. 80% wykorzystania o których piszesz daje 239 niskaczy codziennie w ruchu. Przy 252 brygadach daje to maksymalnie 13 tramwajów wysokopodłogowych w ruchu. Po odebraniu jeszcze trzech Stadlerów liczba ta powinna skurczyć się do 10 (czyli w praktyce tylko "52" i "13"). Czy ktokolwiek jeszcze wierzy, że tak się stanie? :lol:
impuls pisze: 24 paź 2023, 22:07 Na dziś powinno zakończyć się eksploatację ufoków (choć z sentymentu mam inne zdanie). No ale taka jest rzeczywistość ich czas już dawno minął. "52" powinno być w całości niskie.
Ich czas minął, jednak w dalszym ciągu nie ma taboru podobnej pojemności do ich zastąpienia. W związku z tym muszą jeździć do czasu jego pojawienia się w Krakowie, czyli zapewne jeszcze kilka lat. Nie jest to dobre rozwiązanie, jednak z pewnością lepsze niż tłok na kilku liniach (jeszcze więcej 33m na "52" to brak szans na w pełni 33m "9").
impuls pisze: 24 paź 2023, 22:07 "52" powinno być w całości niskie. To czy będą cztery Stadlery czy osiem nie ma znaczenia.
To prawda - nie ma znaczenia, ponieważ linia i tak już została tą decyzją zniszczona i w krótkim taborze pojawiają się przepełnienia. Pojemna "52" jest ważniejsza od niskiej "52", jednak może dać się to pogodzić - PESY skierować można na wszystkie brygady linii "52", a ufoki niech obsługują część brygad "24" lub innej linii (nie ma znaczenia jakiej, ponieważ taboru 40m+ jest już za mało, żeby trzy linie były nim obsługiwane w pełni). Najważniejsze, żeby zatrzymać dalsze kasacje najdłuższych tramwajów, ponieważ cierpi na tym całe miasto, nie tylko jedna linia.
impuls pisze: 24 paź 2023, 22:07 Ponadto ilość Krakowiaków powinni zwiększyć w udziale w ruchu bo kończą się remonty w TR tych wagonów.
Według psmkms w remoncie lub w oczekiwaniu na remont są obecnie 4 tramwaje tego typu (RG901, HG921, HG929 oraz HG934).
impuls pisze: 24 paź 2023, 22:07 Drugą linią niską powinna być "21". W całości w EU8N lub N8C/S. Tak aby na brygadach całodziennych nie było taboru wysokiego. To jest plan minimum na dziś.
Plan mało ambitny, jednak dla kiepskiego przewoźnika jakim jest MPK, nawet on jest dzisiaj niemożliwy do realizacji...
impuls pisze: 24 paź 2023, 22:07 Tabor wysoki ewentualnie tylko na "13", "16", "44" i "49".
"16" jest linią prawie całodzienną, więc tam również wyłącznie niskie tramwaje powinny się pojawić. Typowe szczytówki faktycznie można odpuścić, chociaż w dalszym ciągu dałoby się i tam wprowadzić cywilizację, a nie austriacki "komfort" prosto z lat 60...
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 25 paź 2023, 12:24

W sobotę i niedzielę wszystkie dodatkowe linie na "80" będą niskie są w rameczce. Ale "72" nadal ramki nie ma.

brovar
Specjalista
Posty: 474
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 25 paź 2023, 13:28

Bayer2003 pisze: 24 paź 2023, 10:50 Jako, że skasowano Konstale zamiast dużo gorszych tramwajów wiedeńskich, na cuda taborowe nie można liczyć.
Na dzisiejszy dzień przy drobnej modyfikacji bez problemu można odstawić EC z ruchu, zostawiając resztkę E1 na "16" i "21" oraz uffoki na "49" - żeby mki tak nie marudziły na brak muzealnego taboru.

Podsumowując każda z zajezdni ma sześć brygad wysokich i po 126 brygad w ruchu.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 25 paź 2023, 13:49 przez brovar, łącznie zmieniany 2 razy.
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 25 paź 2023, 13:41

brovar pisze: 25 paź 2023, 13:28 Na dzisiejszy dzień przy drobnej modyfikacji bez problemu można odstawić EC z ruchu, zostawiając resztkę E1 na "16" i "21" oraz uffoki na "49" - żeby mki tak nie marudziły na brak muzealnego taboru.

Podsumowując każda z zajezdni ma sześć brygad wysokich i po 126 brygad w ruchu.
Obrazek
Po co na "49" ufoki? Tam spokojnie wyrobiłyby EU8N lub (jeżeli miałoby się skierować tam brygady podgórskie) podwójne składy 105Na. Tabor 40m+ powinien być kierowany tam, gdzie jest potrzebny. PESY z linii "24" oraz "50" również powinno się skierować na "52", gdzie najdłuższe tramwaje są najbardziej potrzebne (oczywiście na "24" i "50" również są potrzebne, jednak trzeba ustalić priorytety, ponieważ obecnie żadna z tych linii nie jest tak naprawdę 40m+). Do tego w Twojej rozpisce zauważam niskie wykorzystanie HL oraz zerowe 2xRZ. Przy odpowiednich roszadach i zwiększeniu wykorzystania tych dwóch typów, wiedeński szrot dałoby się wycofać całkowicie.

PS. Jak robisz te tabelki i czy mógłbyś mi podesłać szablon w wiadomości prywatnej? Bardzo estetycznie przedstawia on propozycje zmian w rozdziale taboru ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 28 paź 2023, 16:06

Na tomekzaw.pl pokazał się przydział brygad na poszczególne Zajezdnie w poniedziałek. Wynika z niego, że
"19" nie będzie (-7) 4 PT, 3 PH
"50" ma mieć 17 brygad (-8) PH
"13" ma mieć 8 brygad (-7) PT
"49" nie będzie (-6) PH
Razem o 28 brygad mniej (-11) PT, (-17) PH

"81" ma mieć +7 brygad, 4 PT, 3 PH
"82" ma mieć +5 brygad, 5 PH
"83" ma mieć +6 brygad PT
"84" ma mieć +7 brygad 5 PH, 2 PT
Razem o 25 brygad więcej. (+12) PT, (+13) PH
W przydziale jedna "20" przechodzi do PH. Być może będzie więcej rezerw lub wtyczek (tramwaj dodatkowy). Jeśli będą to z PH.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 12 gości