Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 21 maja 2023, 21:51

Przydział taboru w historii na linii "8" był dość jednolity i dość rzadko ulegał zmianie. Do 1967 było to N+ND, następnie od 1968 N+ND+ND aż do 1988 roku. Za wyjątkiem dni WŚ wtedy na "8" były tylko składy N+ND. Od wakacji 1988 były składy 105Na i ufoki 105Na. Chyba przy trzeciej dostawie NGT6 ok. 2007 roku, zmieniono 105Na na NGT6. I tak było do tego roku za wyjątkiem DMB gdzie pojawiały się Pesy, NGT8 czy Stadlery.

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 21 maja 2023, 22:39

Szkoda, że Huta tak ochoczo połknęła linię 50.. Bo w godzinach porannych w dni powszednie od godziny 5 na Krowodrzy jest f=10, a od 5:40 już f=5. Tymczasem na drugiej końcówce na Kurdwanowie praktycznie do 5:50 jest f=15.. :evil: Mogliby bardziej po równo rozdzielać tabor. Bo wbrew pozorom sporo ludzi przemieszcza się o tej porze. Podsumowując w godzinach 4-6 Krowodrza ma 10 kursów vs. Kurdwanów, który ma ich 5..
Ostatnio zmieniony 21 maja 2023, 22:45 przez Kowalik, łącznie zmieniany 2 razy.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 21 maja 2023, 22:41

Bayer2003 - odnośnie ostatniego Twojego postu,
105Na w pierwotnej wersji miały zakończyć eksploatację w 2016 roku. Ze słów wice Prezesa Szałkowskiego, konstrukcje 105Na siadają. Wiadomo pudła są na cienkim szkielecie a ostatnie zdjęcia i niusy to potwierdzają. Chodzi o deformacje i przeciekanie. Dlatego kasują równolegle E1+c3 i Konstale. Ja też chciałbym, aby zostało więcej Konstali a wiednie szły do odstrzału.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 21 maja 2023, 22:58

kucyk pisze: 21 maja 2023, 20:07 No tak. Wpychamy na siłę niskopodłogowe wagony 32 metrowe na "8" i to jeszcze z Huty. :x

A na "9" Podgórze nie może wrzucić nawet 2 wagonów takiej długości jak było dawniej gdzie 7 brygad było z Huty. :evil:
Nie rozumiem dlaczego Huta ma obsługiwać "8" skoro ta linia ma wielkie G związane chociaż w 1% z rejonami nowohuckimi? :lol:
A na "9" nie mogę wysłać dodatkowych 2 brygad 32 metrowych zastępując NGT6 i odzyskując dla siebie te brygady? Czy naprawdę są z tak prostym rozwiązaniem takie problemy? Gdzie tu sens? Gdzie logika? :twisted: :roll: :evil:
A dlaczego Huta obsługuje 2, 3, 6, 11, 17, 24 czy 50, skoro te linie też - wg twoich słów - "mają wielkie G związane z rejonami nowohuckimi?" :roll:

Jakoś nie przeszkadza ci, że Huta obsługuje 3 i ma kursy wyjazdowe i zjazdowe na Bieżanów (sam ostatnio widziałem wieczorem Stadlera na Lipskiej zjeżdżającego do Huty z linii 3):

https://tomekzaw.pl/ttss/blocks/tram/106/trips/1
https://tomekzaw.pl/ttss/blocks/tram/398/trips/20

Nie przeszkadza ci również wyjazd/zjazd 24 z Kurdwanowa:

https://tomekzaw.pl/ttss/blocks/tram/698/trips/1
https://tomekzaw.pl/ttss/blocks/tram/129/trips/19

Ale przeszkadza ci, że 8 będzie obsługiwana przez Hutę - prawdopodobnie z wyjazdem/zjazdem na Bronowice, tak jak 14 czy 24?

No sory, ale niestety mamy (i jeszcze bardzo długo będziemy mieli) w mieście tylko DWIE zajezdnie, które muszą obsługiwać coraz dalsze rejony miasta. Za chwilę otworzy się Górka Narodowa i tak jak wyjazd z PT i PH na Krowodrzę trwa teraz 30 minut, tak na GN będzie już prawie 45 minut (czyli prawie tyle co na Bieżanów czy Kurdwanów).

Jak w odległej przyszłości wybudują w końcu obiecywaną zajezdnię na północy w rejonie Stelmachów (razem z trasą na Azory i łącznikiem do ciągu bronowickiego oraz Cichego Kącika), to wtedy będzie można robić wyjazdy/zjazdy na bliższych dystansach. A póki co, wyjazdy i zjazdy są uzależnione od ilości taboru posiadanego przez obie zajezdnie.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 21 maja 2023, 23:16

Kowalik pisze: 21 maja 2023, 22:39 Szkoda, że Huta tak ochoczo połknęła linię 50.. Bo w godzinach porannych w dni powszednie od godziny 5 na Krowodrzy jest f=10, a od 5:40 już f=5. Tymczasem na drugiej końcówce na Kurdwanowie praktycznie do 5:50 jest f=15.. :evil: Mogliby bardziej po równo rozdzielać tabor. Bo wbrew pozorom sporo ludzi przemieszcza się o tej porze. Podsumowując w godzinach 4-6 Krowodrza ma 10 kursów vs. Kurdwanów, który ma ich 5..
Wynika to z rozdziału taboru 33-metrowego pomiędzy zajezdniami. Dostawa STL2 dodatkowo pogłębi ten problem (zdecydowana większość tych tramwajów ma trafić do Nowej Huty).
impuls pisze: 21 maja 2023, 22:41 Bayer2003 - odnośnie ostatniego Twojego postu,
105Na w pierwotnej wersji miały zakończyć eksploatację w 2016 roku. Ze słów wice Prezesa Szałkowskiego, konstrukcje 105Na siadają. Wiadomo pudła są na cienkim szkielecie a ostatnie zdjęcia i niusy to potwierdzają. Chodzi o deformacje i przeciekanie. Dlatego kasują równolegle E1+c3 i Konstale. Ja też chciałbym, aby zostało więcej Konstali a wiednie szły do odstrzału.
Masz rację - składy 105Na są w słabym stanie, jednak obsługują one już tylko brygady szczytowe ("13", "44", "49"), gdzie ten stan bardzo nie przeszkadza. Zdecydowanym priorytetem powinno być wycofanie wszystkich E1, a ewentualne kasacje Konstali powinny odbywać się dopiero pod koniec dostaw STL2. Niestety jak widać MPK "wie lepiej". Oby nie skończyło się to tragicznie dla pasażerów - w przeciwieństwie do wiedeńskiego truchła, Konstal nigdy nie wybuchł, a i pożary jednak trochę rzadziej się zdarzają.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 21 maja 2023, 23:34

Bayer2003 pisze: 21 maja 2023, 23:16 Wynika to z rozdziału taboru 33-metrowego pomiędzy zajezdniami. Dostawa STL2 dodatkowo pogłębi ten problem (zdecydowana większość tych tramwajów ma trafić do Nowej Huty).
No ale jednak nie zapominaj, że Podgórze posiada 24 sztuki NGT8 - więc pewna dysproporcja owszem będzie, ale nie aż taka ogromna. Gdyby policzyć stan posiadania wagonów 30m po zakończeniu obecnych dostaw:

PT = 24 NGT8 + 15 Lajkoników I + 20 Lajkoników II + Newag = 60szt
PH = 35 Lajkoników I + 40 Lajkoników II = 75szt

Czyli procentowo Podgórze będzie mieć 45% wagonów, a Huta 55% - więc nie będzie aż tak bardzo nierówno. Jakby różnice były na poziomie 30%/70%, to wtedy można byłoby mówić o nierównym podziale.

Obecne kwestie przydziału brygad wynikają bardziej z tego, że o wiele więcej wagonów jest dostarczonych do Huty (aż 18 wagonów na ten moment, z czego 4 czekają na odbiór), aniżeli do Podgórza (ledwo 7 sztuk dostarczonych i odebranych). Więc ciężko, żeby Podgórze mogło wysyłać więcej wagonów, skoro ich jeszcze nie mają :)

https://www.psmkms.krakow.pl/16-aktualn ... l-na-linii

PS - a czy ktoś przy okazji się orientuje czy - a jeśli tak to kiedy - Stadlery II dostaną w końcu brakujące brygadówki?

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 22 maja 2023, 10:46

impuls pisze: 20 maja 2023, 20:54 Od wtorku zmieniają się rozkłady na "4" i "8". Na "4" to drobne czasowe przesunięcia rano, ale na "8" jest istotna zmiana. Rano będzie mniej o jeden kurs w relacji Borek - Bronowice a więcej o jeden kurs w relacji Bronowice - Borek F. Prawdopodobnie jakaś "4" będzie wyjeżdżać "8" i odwrotnie "8" będzie wyjeżdżać po trasie "4". Mają być dwie brygady Stadlerów z Huty na "8" które jako bonus będą wyjeżdżać prawdopodobnie pół kółka na linii "4". Podobnie może być na "8" i rano i wieczorem może pojawić się Pesa z czwórki.
Sprawdziłem rozkłady. Na "8" będzie o jeden kurs z Borku do Bronowic ale w przeciwnym kierunku nic nie przybywa i nic nie ubywa. Są przesunięcia (jeden kurs więcej rano ale mniej o 1 kurs wieczorem = zatem status quo). Co do łączeń zobaczymy. :)

tramwajowy
Miłośnik
Posty: 65
Rejestracja: 13 maja 2023, 11:21
Lokalizacja: Prądnik Czerwony

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: tramwajowy » 22 maja 2023, 13:58

suchy pisze: 21 maja 2023, 23:34PS - a czy ktoś przy okazji się orientuje czy - a jeśli tak to kiedy - Stadlery II dostaną w końcu brakujące brygadówki?
Lajkoniki II nie dostaną brygadówek.
Pozdrawiam Marcin

komunikacjakrk
Miłośnik
Posty: 86
Rejestracja: 19 lut 2020, 16:48

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: komunikacjakrk » 22 maja 2023, 14:40

impuls pisze: 21 maja 2023, 14:56 Zmian w tym tygodniu będzie cała masa. Już od poniedziałku według tomekzaw.pl jedna dwójka i jedna dwudziestka przechodzi do Podgórza. W zamian Huta bierze kolejne dwie "3". Teraz Huta będzie mieć w DP dziesięć "3", tylko jedną "2" i trzy "20". Podgórze cztery "3", trzy "2" i aż dziewięć "20". W związku z wejściem do ruchu RY885 i RY886 i z powyższymi zmianami na "8" może być już od poniedziałku osiem brygad 32 m. a od wtorku dziesięć. Huta dostaje od poniedziałku do obsługi kolejne dwie brygady Stadlerami a od wtorku następne dwie. Te dwie obsadzi wcześniej wprowadzonymi wagonami HY728, HY729 a wtorkowe HY711 i HY733. A krzaki znowu się zapełniły jednym składem 105-ek i jednym składem Wiedni. Coraz mniej będzie składów 105Na na "49" a na "44" Wiednie mogą stracić rolę dominującą na rzecz składów 105Na. A "22" musi poczekać na kolejne dostawy. Zwalniają się też kolejne NGT6 z "8". Być może część brygad szczytowych "13" zostanie nimi zastąpiona.
Od jutra Podgórze przejmuje całą "2"

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: LLoan » 22 maja 2023, 14:41

impuls pisze: 21 maja 2023, 14:56 Zmian w tym tygodniu będzie cała masa. Już od poniedziałku według tomekzaw.pl jedna dwójka i jedna dwudziestka przechodzi do Podgórza. W zamian Huta bierze kolejne dwie "3". Teraz Huta będzie mieć w DP dziesięć "3", tylko jedną "2" i trzy "20". Podgórze cztery "3", trzy "2" i aż dziewięć "20". W związku z wejściem do ruchu RY885 i RY886 i z powyższymi zmianami na "8" może być już od poniedziałku osiem brygad 32 m. a od wtorku dziesięć. Huta dostaje od poniedziałku do obsługi kolejne dwie brygady Stadlerami a od wtorku następne dwie. Te dwie obsadzi wcześniej wprowadzonymi wagonami HY728, HY729 a wtorkowe HY711 i HY733. A krzaki znowu się zapełniły jednym składem 105-ek i jednym składem Wiedni. Coraz mniej będzie składów 105Na na "49" a na "44" Wiednie mogą stracić rolę dominującą na rzecz składów 105Na. A "22" musi poczekać na kolejne dostawy. Zwalniają się też kolejne NGT6 z "8". Być może część brygad szczytowych "13" zostanie nimi zastąpiona.
Zgodnie z zapowiedziami doszło do zmian. "44" została wręcz opanowana przez 105Na, zostały tylko dwie wiedeńskie brygady. "49" ma co najmniej 5 niskowejściowych brygad (choć zapewne są to i wszystkie, niestety TTSS dzisiaj nie do końca współpracuje). Zwiększyła się liczba 32m na "8", choć i tak "kulminacja" nastąpi jutro. NGT6 zaczynają się pojawiać od pewnego czasu na szczytowej "13", dzisiaj również. Boli jednak trochę ta jedna Konstalowa brygada na "6", bez większego trudu mogłaby to być kolejna całkowicie niskowejściowa linia. Niestety, nadal "16" w pełni, a "21" prawdopodobnie w połowie są obsługiwane przez E1, co daje ich 100% wykorzystanie.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: tomta1 » 22 maja 2023, 14:51

LLoan pisze: 22 maja 2023, 14:41 "49" ma co najmniej 5 niskowejściowych brygad (choć zapewne są to i wszystkie, niestety TTSS dzisiaj nie do końca współpracuje).
Nie wiem jak na porannej zmianie, ale na zmianie „B” wszystkich 6 brygad jest obsługiwanych przez EU8N. A zatem mamy skrajnie debilny rozdział taboru, gdzie mamy całodzienne brygady wysokopodłogowe na „6” czy „21”, a równocześnie linie szczytowe są w całości obsadzone przez wozy niskopodłogowe. Brakuje tylko zamiany taboru na linii „13”, by 2x105Na oraz E1+c3 poszły na całodniowe brygady, a NGT6 na szczytówki…

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: LLoan » 22 maja 2023, 15:40

tomta1 pisze: 22 maja 2023, 14:51 A zatem mamy skrajnie debilny rozdział taboru, gdzie mamy całodzienne brygady wysokopodłogowe na „6” czy „21”, a równocześnie linie szczytowe są w całości obsadzone przez wozy niskopodłogowe. Brakuje tylko zamiany taboru na linii „13”, by 2x105Na oraz E1+c3 poszły na całodniowe brygady, a NGT6 na szczytówki…
Dokładnie, dodatkowo należy dodać, że taka linia wspomagająca nie zapewnia unikalnej relacji jak "16", "21" (a tutaj dodatkowo mamy jeszcze wspólną pętlę z "52", która również nie jest w pełni niskowejściowa, ale w tym wypadku niewiele da się zrobić) czy "6", co tym bardziej utwierdza w tym przekonaniu.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 22 maja 2023, 16:25

kucyk pisze: 22 maja 2023, 10:46 Sprawdziłem rozkłady. Na "8" będzie o jeden kurs z Borku do Bronowic ale w przeciwnym kierunku nic nie przybywa i nic nie ubywa. Są przesunięcia (jeden kurs więcej rano ale mniej o 1 kurs wieczorem = zatem status quo). Co do łączeń zobaczymy. :)
Z Borku do Bronowic też jest przesunięcie - znika kurs o 5.12, ale za to przybywa o 18.28.

A tak w ogóle, to od kiedy nastąpiła zmiana odwiecznych zwyczajów - i zmian w rozkładach dokonuje się w środku tygodnia, a nie w weekend, żeby ludzie mogli sobie ogarnąć połączenie do pracy? Na stronie i fejsie MPK zero informacji na ten temat, na ZTP jedynie lakoniczne info bez żadnych szczegółów:
Uprzejmie informujemy, że od dnia 23.05.2023 r. (wtorek) zostaną wprowadzone korekty rozkładów jazdy linii 4 i 8, dotyczące wybranych kursów w dni powszednie.
Obstawiam, że ludzie będą wkur**eni, jak się jutro okaże, że ich tramwaj nagle jedzie 3 minuty wcześniej niż dzisiaj, albo że ich kurs magicznie PUFF wyparował i trzeba czekać 6-7 minut na kolejny (a gdzieś tam dalej w centrum była zaplanowana przesiadka)...

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 22 maja 2023, 22:32

Doszedłem do wniosku, w sprawie "22". MPK nie chce na razie wprowadzać Stadlerów na "22" ponieważ w wakacje nie miałoby linii, na którą mogłoby wysłać resztkę E1+c3. Prawdopodobnie "44" zostanie jak zwykle zawieszone a "13" ograniczona. Jeśli teraz zamieniliby tabor na "22" zamiast na "8" w wakacje E1+c3 musiałyby stać. Zamiana w drugą stronę nie wchodzi w grę. Nie da się na linię, którą obsługują dobre wagony nagle wprowadzić szrot. Jest wtedy lament pasażerów. Dlatego w pierwszej kolejności wybrali planowaną podmianę taboru na linii "8". Jak skończą to zaczną podmieniać tabor na "22". Ale część brygad nadal do końca wakacji pozostanie w E1+c3 na "22". Po wakacjach resztkę E1+c3 przerzucą na "44" i "22" będzie w pełni niska. Od dzisiaj Huta obsługuje już tylko 11/15 E1+c3 a Podgórze nadal 6/8. Ale to na pewno jeszcze ulegnie zmniejszeniu w najbliższych tygodniach.

krakus
Znawca
Posty: 113
Rejestracja: 26 sie 2020, 22:14

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: krakus » 22 maja 2023, 23:04

impuls pisze: 22 maja 2023, 22:32 Doszedłem do wniosku, w sprawie "22". MPK nie chce na razie wprowadzać Stadlerów na "22" ponieważ w wakacje nie miałoby linii, na którą mogłoby wysłać resztkę E1+c3. Prawdopodobnie "44" zostanie jak zwykle zawieszone a "13" ograniczona. Jeśli teraz zamieniliby tabor na "22" zamiast na "8" w wakacje E1+c3 musiałyby stać. Zamiana w drugą stronę nie wchodzi w grę. Nie da się na linię, którą obsługują dobre wagony nagle wprowadzić szrot. Jest wtedy lament pasażerów. Dlatego w pierwszej kolejności wybrali planowaną podmianę taboru na linii "8". Jak skończą to zaczną podmieniać tabor na "22". Ale część brygad nadal do końca wakacji pozostanie w E1+c3 na "22". Po wakacjach resztkę E1+c3 przerzucą na "44" i "22" będzie w pełni niska. Od dzisiaj Huta obsługuje już tylko 11/15 E1+c3 a Podgórze nadal 6/8. Ale to na pewno jeszcze ulegnie zmniejszeniu w najbliższych tygodniach.
To może chociaż MPK się zlituje i niech w weekendy "22" będzie w pełni niskopodłogowa. W końcu przedsiębiorstwo Fair Play :lol:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości