Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: STADLER Tango Lajkonik Kraków

Post autor: pasazer_mobilisu » 05 sie 2020, 23:54

Bayer2003 pisze: 05 sie 2020, 21:58 Zadziwia mnie również duże wykorzystanie niezmodernizowanych wagonów GT8S - np. dzisiaj na miasto wyjechały wszystkie z nich, u których modernizacja się jeszcze nie zaczęła
Słowo klucz: reklamy na pojazdach, chyba tylko jeden z tych niezmodernizowanych ich nie ma.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: STADLER Tango Lajkonik Kraków

Post autor: Bayer2003 » 06 sie 2020, 8:41

pasazer_mobilisu pisze: 05 sie 2020, 23:54
Bayer2003 pisze: 05 sie 2020, 21:58 Zadziwia mnie również duże wykorzystanie niezmodernizowanych wagonów GT8S - np. dzisiaj na miasto wyjechały wszystkie z nich, u których modernizacja się jeszcze nie zaczęła
Słowo klucz: reklamy na pojazdach, chyba tylko jeden z tych niezmodernizowanych ich nie ma.
Który niby nie ma? Z tego, co kojarzę mają je wszystkie. Pytanie tylko - dlaczego reklamy są umieszczone na wszystkich niezmodernizowanych wagonach, a nie ma ich na żadnych po modernizacji? Z tego co mi wiadomo, na GT8S'ach poza "Lewiatanem" wszystkie reklamy są stosunkowo nowe, więc MPK nie powinno było w ogóle godzić się na reklamy na tych wozach wiedząc, że będą one modernizowane. Reklamy na sobie ma też kilka 105'ek, wiedeńczyków oraz NGT6. Rozumiem, że nie mogą się one pojawić na Krakowiakach, ponieważ tam obowiązuje jeszcze gwarancja na lakier. Dlaczego jednak reklamy nie ma np. żaden z NGT8? Przecież tramwaje te mają już 7 lat, w ich wieku dużo NGT6 już z reklamami jeździło. Obecnie zapotrzebowanie na reklamy jest raczej niewielkie, więc trochę nie rozumiem czemu MPK nie zaleca ich stosowania na wozach klimatyzowanych/niskopodłogowych? Odpowiedzi na to pytanie nie poznamy chyba nigdy.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: STADLER Tango Lajkonik Kraków

Post autor: pasazer_mobilisu » 06 sie 2020, 9:34

Bayer2003 pisze: 06 sie 2020, 8:41 Który niby nie ma? Z tego, co kojarzę mają je wszystkie.
RF306 nie miał, ale widzę że już pojechał na wymianę "człona" :D
Co do reszty posta - złośliwość MPK i tyle, były przecież weekendy kiedy wyjechało mniej niż 100 brygad i nawet nie spróbowano puścić tylko tramwajów "z klimą".
Prośba do moderacji o przeniesienie ostatnich postów do "Rozdziału taboru", o Lajkoniku było tutaj tyle co nic.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 06 sie 2020, 9:59

MPK się jeszcze zasłaniało tym że "wszystkie wozy muszą ciągle jeździć, inaczej trudno je potem przywrócić do używalności". Jednak ciężko się nie zgodzić, że niskaczy czy klimatyzowanych wozów mogłoby być więcej na mieście.

W przeszłości jeszcze dochodziła chęć "zajechania" starego taboru tuż przed jego kasacją - może o to też teraz chodzi?


PS. Zgodnie z sugestią pasazera_mobilisu - posty przeniesione.

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: STADLER Tango Lajkonik Kraków

Post autor: Cukier » 06 sie 2020, 11:12


Bayer2003 pisze:Pytanie tylko - dlaczego reklamy są umieszczone na wszystkich niezmodernizowanych wagonach, a nie ma ich na żadnych po modernizacji? Z tego co mi wiadomo, na GT8S'ach poza "Lewiatanem" wszystkie reklamy są stosunkowo nowe, więc MPK nie powinno było w ogóle godzić się na reklamy na tych wozach wiedząc, że będą one modernizowane. Reklamy na sobie ma też kilka 105'ek, wiedeńczyków oraz NGT6. Rozumiem, że nie mogą się one pojawić na Krakowiakach, ponieważ tam obowiązuje jeszcze gwarancja na lakier. Dlaczego jednak reklamy nie ma np. żaden z NGT8? Przecież tramwaje te mają już 7 lat, w ich wieku dużo NGT6 już z reklamami jeździło. Obecnie zapotrzebowanie na reklamy jest raczej niewielkie, więc trochę nie rozumiem czemu MPK nie zaleca ich stosowania na wozach klimatyzowanych/niskopodłogowych? Odpowiedzi na to pytanie nie poznamy chyba nigdy.
Ależ odpowiedź poznasz od razu - bo reklama to idealny sposób na odnowienie sypiącej się powłoki lakierniczej na koszt reklamodawcy, zamiast za swoje. Dlatego też nie ma sensu robić reklam tam gdzie powłoka lakiernicza jest w dobrym stanie.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: STADLER Tango Lajkonik Kraków

Post autor: Bayer2003 » 06 sie 2020, 22:04

Cukier pisze: 06 sie 2020, 11:12
Bayer2003 pisze:Pytanie tylko - dlaczego reklamy są umieszczone na wszystkich niezmodernizowanych wagonach, a nie ma ich na żadnych po modernizacji? Z tego co mi wiadomo, na GT8S'ach poza "Lewiatanem" wszystkie reklamy są stosunkowo nowe, więc MPK nie powinno było w ogóle godzić się na reklamy na tych wozach wiedząc, że będą one modernizowane. Reklamy na sobie ma też kilka 105'ek, wiedeńczyków oraz NGT6. Rozumiem, że nie mogą się one pojawić na Krakowiakach, ponieważ tam obowiązuje jeszcze gwarancja na lakier. Dlaczego jednak reklamy nie ma np. żaden z NGT8? Przecież tramwaje te mają już 7 lat, w ich wieku dużo NGT6 już z reklamami jeździło. Obecnie zapotrzebowanie na reklamy jest raczej niewielkie, więc trochę nie rozumiem czemu MPK nie zaleca ich stosowania na wozach klimatyzowanych/niskopodłogowych? Odpowiedzi na to pytanie nie poznamy chyba nigdy.
Ależ odpowiedź poznasz od razu - bo reklama to idealny sposób na odnowienie sypiącej się powłoki lakierniczej na koszt reklamodawcy, zamiast za swoje. Dlatego też nie ma sensu robić reklam tam gdzie powłoka lakiernicza jest w dobrym stanie.
GT8S przy modernizacji raczej i tak są na nowo lakierowane, więc wątpię żeby w ich przypadku chodziło o oszczędności w tej dziedzinie. Chyba, że czegoś nie wiem i za lakierowanie GT8C/N płaci reklamodawca z poprzedniego wcielenia tego tramwaju, co jednak wydaje mi się mało prawdopodobne. Co do 105'ek oraz wiedeńczyków Twój argument jest pewnym wyjaśnieniem, jednak jeżeli chodzi o GT8S, dalej sprawa reklam na 100% tych wagonów nie jest wyjaśniona.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Cukier » 07 sie 2020, 9:53

No ależ w zupełności wyjaśnia - reklamy dostają właśnie te stare GT8 przed remontem, które mają stary lakier. Po remoncie gdy sobie już ładnie odmalują za swoje to wręcz są niechętni na oklejanie bo lakier można uszkodzić taką reklamą.

I niekoniecznie reklamodawca funduje nowy lakier, tylko sama reklama samoprzylepna może pełnić funkcję lakieru - warstwy z zewnątrz która zakryje miejsca które "kwitną".

Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Krakowianin » 18 sie 2020, 8:38

Po jednodniowej poprawie w temacie Lajkoników, kiedy dwie sztuki były na "18", ponownie dzisiaj dwie na "50". Kiepskim pomysłem jest wysyłanie GT8x na "13", tam pasuje wszystko, ale nie te wozy...

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 18 sie 2020, 10:02

Krakowianin pisze: 18 sie 2020, 8:38 Po jednodniowej poprawie w temacie Lajkoników, kiedy dwie sztuki były na "18", ponownie dzisiaj dwie na "50". Kiepskim pomysłem jest wysyłanie GT8x na "13", tam pasuje wszystko, ale nie te wozy...
Przed COVID-19 często jeździłem "13" na odcinku Dworcowa-Miodowa, przy taborze NGT6/2x105Na. Napełnienia były spore, często sięgające okolic 90%. Kojarzę również w szczycie popołudniowym niezabieralną "13" na Miodowej w kierunku Bieżanowa (2x105Na). Były to przecież okolice połowy trasy tej linii, więc takie przepełnienie nie powinno mieć w ogóle miejsca. Na tej linii tak naprawdę przydałby się tabor 32m, jednak zapewne jest go za mało, żeby trafił i na "13". Jeżeli więc kierować tam 26m, muszą być to 2x105Na, NGT6, N8C lub EU8N (dwa ostatnie raczej odpadają ze względu na zajezdnię). Dwustronne tramwaje, ze względu na przestrzeń pasażerską, raczej na tej linii się nie sprawdzą. Dodam jeszcze, że GT8N zaczęły pojawiać się na "13" już w marcu, kiedy to jedna z brygad była obsadzona wozem tego typu. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że po wakacjach wszystkie GT8x z "13" trafią chociażby na "6", a "13" dostanie wreszcie tabor na miarę swoich potrzeb.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Krakowianin » 18 sie 2020, 10:14

Bayer2003 pisze: 18 sie 2020, 10:02 N8C lub EU8N (dwa ostatnie raczej odpadają ze względu na zajezdnię).
To tak, Huta od wczoraj posiada więcej niż jedną brygadę w tygodniu na "13". Rano jeśli faktycznie system dobrze pokazywał były trzy brygady "13" z Nowej Huty.
Pozostaje tylko mieć nadzieję, że po wakacjach wszystkie GT8x z "13" trafią chociażby na "6", a "13" dostanie wreszcie tabor na miarę swoich potrzeb.
Miejmy taką nadzieję, bo inaczej nie widzę podróżowania "13" w GT8x. A wczorajszy dzień pokazał jakie opóźnienia są przez te wozy na tej linii...

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 18 sie 2020, 10:27

Bayer2003 pisze: 18 sie 2020, 10:02 Dodam jeszcze, że GT8N zaczęły pojawiać się na "13" już w marcu, kiedy to jedna z brygad była obsadzona wozem tego typu.
13 w GT8N była już w 2018 roku i bardzo szybko zmieniano kolejne brygady na 105N czy NGT6.
Bayer2003 pisze: 18 sie 2020, 10:02 wszystkie GT8x z "13" trafią chociażby na "6"
O ile ta linia wróci, jeśli tak się nie stanie to GT8x będą musiały "uświetnić" swoją obecnością inne linie - "11" i "12" to chyba jedynie linie gdzie nie narobią dużo szkód (oczywiście pomijając huckie "2", "16", "21").

"9" ma kolejny dzień niskie brygady, a oprócz nich E1+c3 - bardzo dobrze że te pojemne składy nie trafiły na szczytowe "49" (przed epidemią krótsze 105N jeździły cały dzień na "9")

Smuci ilość Lajkoników - bo wygląda na to że jeździ tylko 5 z 7 odebranych i 9 dostarczonych. Początkiem roku chyba wszyscy liczyliśmy na 30 STL w ruchu po wakacjach, a przy bardzo dobrych wiatrach może od września będzie ich 10 w codziennej obsłudze linii.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 18 sie 2020, 13:14

Krakowianin pisze: 18 sie 2020, 10:14
Bayer2003 pisze: 18 sie 2020, 10:02 N8C lub EU8N (dwa ostatnie raczej odpadają ze względu na zajezdnię).
To tak, Huta od wczoraj posiada więcej niż jedną brygadę w tygodniu na "13". Rano jeśli faktycznie system dobrze pokazywał były trzy brygady "13" z Nowej Huty.
Nie wiadomo jednak, czy po wakacjach w dalszym ciągu Huta również będzie obsługiwała brygady "13". Osobiście w to wątpię, jednak jeżeli tak się stanie, oczywiście huckie 2x105Na oraz EU8N mogłyby jak najbardziej trafić na te brygady (N8C raczej są zarezerwowane dla "5").
Krakowianin pisze: 18 sie 2020, 10:14
Pozostaje tylko mieć nadzieję, że po wakacjach wszystkie GT8x z "13" trafią chociażby na "6", a "13" dostanie wreszcie tabor na miarę swoich potrzeb.
Miejmy taką nadzieję, bo inaczej nie widzę podróżowania "13" w GT8x. A wczorajszy dzień pokazał jakie opóźnienia są przez te wozy na tej linii...
GT8x raczej od zawsze słynęły ze swojej dynamiczności (a raczej jej braku).
pasazer_mobilisu pisze: 18 sie 2020, 10:27
Bayer2003 pisze: 18 sie 2020, 10:02 Dodam jeszcze, że GT8N zaczęły pojawiać się na "13" już w marcu, kiedy to jedna z brygad była obsadzona wozem tego typu.
13 w GT8N była już w 2018 roku i bardzo szybko zmieniano kolejne brygady na 105N czy NGT6.
Zapewne nie działo się tak bez powodu. Po prostu GT8x nie nadają się na tą linię. Mam nadzieję, że to tylko rodział wakacyjny, a po wakacjach wróci przynajmniej norma (czyli 2x105Na/NGT6).
pasazer_mobilisu pisze: 18 sie 2020, 10:27
Bayer2003 pisze: 18 sie 2020, 10:02 wszystkie GT8x z "13" trafią chociażby na "6"
O ile ta linia wróci, jeśli tak się nie stanie to GT8x będą musiały "uświetnić" swoją obecnością inne linie - "11" i "12" to chyba jedynie linie gdzie nie narobią dużo szkód (oczywiście pomijając huckie "2", "16", "21").
Kurdwanów z 12 kursami/h raczej będzie miał ciężko, więc "6" wrócić powinna. Pytanie tylko gdzie - na Salwatorze raczej obecnie problem z miejscem. Zresztą "11" to tylko 6 brygad, a "12" 7 (prawdopodobnie). Dalej mamy więc sporo wozów wolnych. Jeżeli "6" nie wróci, będą one musiały raczej stać w zajezdni, gdyż żadnej podgórskiej linii bez szkód nie obsłużą.
pasazer_mobilisu pisze: 18 sie 2020, 10:27 Według TTSS na "3" mamy tylko NGT8/STL i to jest chyba spora zmiana na plus, że nie ma NGT6.
"9" ma kolejny dzień niskie brygady, a oprócz nich E1+c3 - bardzo dobrze że te pojemne składy nie trafiły na szczytowe "49" (przed epidemią krótsze 105N jeździły cały dzień na "9")
Prawdą jest, że przed COVID-19 NGT6 na "3" mocno niedomagały, notując napełnienia w okolicach 90%. NGT8/STL to odpowiedni tabor na tej linii i mam nadzieję, że zostanie tak również po wakacjach.

Co do "9" i "49" - bardzo dobrze, że zaszła wymiana taboru między tymi liniami. Osobiście również sytuację, w której linia wspomagająca ma dłuższy tabor od normalnej uważałem za dziwną - zwłaszcza, że "9" pusta wcale nie była, a szczytowa "49" nie notowała wysokich napełnień przy taborze E1+c3.
pasazer_mobilisu pisze: 18 sie 2020, 10:27 Smuci ilość Lajkoników - bo wygląda na to że jeździ tylko 5 z 7 odebranych i 9 dostarczonych. Początkiem roku chyba wszyscy liczyliśmy na 30 STL w ruchu po wakacjach, a przy bardzo dobrych wiatrach może od września będzie ich 10 w codziennej obsłudze linii.
Niestety, obecnie wszystkie opóźnienia można zrzucić na pandemię. Może koronawirus atakuje również tramwaje, przez co są one chore i odbywają kwarantannę, nie mogąc wyjechać na miasto :lol:? Osobiście nie liczyłem na 30 STL po wakacjach, jednak ~20 być ich już powinno. Faktem jest jednak, że w miarę upływu czasu będzie Lajkoników coraz więcej, zastępując głównie E1+c3. Rozdział taboru we wrześniu będzie się więc mocno różnił od tego z przyszłej wiosny i nie oznacza to wcale bezpośredniego, sukcesywnego zastępowania składów wiedeńskich przez STL. Jedno jest pewne - kwestia rozdziału taboru w ciągu najbliższych miesięcy będzie bardzo ciekawa.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 18 sie 2020, 13:43

Bayer2003 pisze: 18 sie 2020, 13:14Osobiście również sytuację, w której linia wspomagająca ma dłuższy tabor od normalnej uważałem za dziwną - zwłaszcza, że "9" pusta wcale nie była, a szczytowa "49" nie notowała wysokich napełnień przy taborze E1+c3.
W MPK to nie nowość, w przeszłości była np. sytuacja że na "504" (Cracovia - Centrum Jana Pawła II, mega pustak, do obsługi starczyłby bus) wysyłano 12-metrowce, podczas gdy na linie swoszowickie (np. "214") krótszy tabor. Czemu? "504" kończyło kursowanie koło godz. 19, więc szybciej ten autobus mógł zjechać do zajezdni niż gdyby jeździł np. na "214" = oszczędności.

Choć tu akurat dziwna sytuacja, bo MPK od początku bardziej opłacałoby się kierować Konstale na "49", a E1+c3 na "9" z racji niższego poboru prądu tych drugich. Możliwe, że to zaszłość historyczna - "49" powstało z "44" na którym były wiedeńce. Teraz, w związku ze skróceniem, linia zmieniła swój charakter - nie wspomaga już naraz "4" i "9", a jedynie tę drugą.

Część postów przeniesiona do tematu Nowa Huta w dziale Układ Komunikacyjny.

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 24 sie 2020, 17:08

Dzisiejszy dzień przynosi niewielką zmianę, pozytywną w przydziale taboru. Z 11-i zniknęły dwa składy 105-ek z Huty a za nie weszły GT8N. Wobec tego, że większość GT8S zostało już zmodernizowanych z członem niskopodłogowym na GT8N, lepiej, aby ten typ taboru miał większe wykorzystanie niż 105-ki. Za tydzień zapewne więcej zmian taborowych. Obecnie w dzień powszedni są 174 brygady tramwajowe, przywrócenie linii spowoduje wzrost o około 25 brygad. Dopiero ewentualne przywrócenie w październiku częstotliwości co 7,5 min może spowodować wzrost do 240 brygad. W ostatnich dniach wysokie wykorzystanie ok. 75-85% miały Lajkoniki, NGT8, EU8N, średnie ok 55-70% Krakowiaki, NGT6, GT8N/S, słabe ok. 35-45% N8S, 105Na, E1+c3, E1, 126N, 405N-Kr. Zatem za tydzień pojawi się więcej pociągów z tej drugiej lub trzeciej grupy, bo z pierwszej jest wykorzystanie prawie optymalne.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 24 sie 2020, 17:29

impuls pisze: 24 sie 2020, 17:08 Dzisiejszy dzień przynosi niewielką zmianę, pozytywną w przydziale taboru. Z 11-i zniknęły dwa składy 105-ek z Huty a za nie weszły GT8N. Wobec tego, że większość GT8S zostało już zmodernizowanych z członem niskopodłogowym na GT8N, lepiej, aby ten typ taboru miał większe wykorzystanie niż 105-ki. Za tydzień zapewne więcej zmian taborowych. Obecnie w dzień powszedni są 174 brygady tramwajowe, przywrócenie linii spowoduje wzrost o około 25 brygad. Dopiero ewentualne przywrócenie w październiku częstotliwości co 7,5 min może spowodować wzrost do 240 brygad. W ostatnich dniach wysokie wykorzystanie ok. 75-85% miały Lajkoniki, NGT8, EU8N, średnie ok 55-70% Krakowiaki, NGT6, GT8N/S, słabe ok. 35-45% N8S, 105Na, E1+c3, E1, 126N, 405N-Kr. Zatem za tydzień pojawi się więcej pociągów z tej drugiej lub trzeciej grupy, bo z pierwszej jest wykorzystanie prawie optymalne.
Na "11" składy (jakiekolwiek) z Huty nigdy nie powinny się były pojawić, więc to raczej tylko naprawa błędu. Uważam jednak, że spośród wszystkich podgórskich składów chyba właśnie GT8N jest najlepsze dla tej linii (można by się było jeszcze zastanowić nad NGT6/1). Co do 105-ek - uważam, że przy f~10/20 w miarę możliwości wszystkie z nich powinny zostać połączone w trójskłady, żeby mogły przewieść jak najwięcej pasażerów. Martwi też nie największe wykorzystanie Krakowiaków oraz znikome wozów N8S (w końcu są to wozy częściowo niskopodłogowe). Przydałoby się również wskrzesić wóz 405N, który od 20 dni nie wyjechał liniowo na miasto. Prawdopodobnie ma on jakąś awarię, a zawsze byłaby to dodatkowa brygada, mogąca obsłużyć chociażby linię "52", która przy f~10 bezwzględnie będzie potrzebowała najdłuższego taboru.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości