Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
tomta1
Ekspert
Posty: 652
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: tomta1 » 29 kwie 2023, 9:58

To po raz pierwszy – dotychczas „6” miała w weekendy obsadę 3xRF oraz 2xRZ.

impuls
Ekspert
Posty: 1324
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 29 kwie 2023, 22:08

Oddanie trasy do Górki Narodowej nastąpi niemal w tym samym czasie co zamknięcie tras do Wzgórz Krzesławickich i Salwatora. Te dwie odnogi zostaną zamknięte na rok. Zatem na spokojnie przez rok będą dawcami wozokilometrów na Górkę Narodową. Zatem nie wzrośnie ilość brygad czy wozokilometrów w związku z oddaniem Górki Narodowej. Dopiero pod koniec 2024 być może wzrośnie ilość brygad. Ale też mogą być zamknięcia związane choćby z budowaniem torowisk Mistrzejowice - Wieczysta, czy zamknięciem Solidarności. Zatem MPK będzie gromadzić sporą rezerwę wagonów, na zapas do wykorzystania za kilkanaście miesięcy. Obecnie nowe Stadlery II cały czas przyjmowane są na stan "ząb za ząb" czyli "pociąg za pociąg" utrzymując stan 313 pociągów. Do wprowadzenia wejdą jeszcze 42 Stadlery II serii, a pozostały 53 pociągi typu Konstal czy Wiedeńczyki z przeznaczeniem na kasacje. Myślę, że dalej powinni tak postępować, bo zwiększanie ilostanu jest niepotrzebne na najbliższe 20 miesięcy. Do tego już zaczęli budować kolejne GT8N. Mogą pojawić się też ciekawe oferty używanego taboru z udziałem niskiej podłogi. Prawdopodobnie taki stan zostanie utrzymany przez najbliższe kilka miesięcy do przyjęcia na stan 40 Stadlera II "Pociąg za pociąg".

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1397
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 11 maja 2023, 15:53

impuls pisze: 29 kwie 2023, 22:08 Zatem MPK będzie gromadzić sporą rezerwę wagonów, na zapas do wykorzystania za kilkanaście miesięcy. Obecnie nowe Stadlery II cały czas przyjmowane są na stan "ząb za ząb" czyli "pociąg za pociąg" utrzymując stan 313 pociągów. Do wprowadzenia wejdą jeszcze 42 Stadlery II serii, a pozostały 53 pociągi typu Konstal czy Wiedeńczyki z przeznaczeniem na kasacje. Myślę, że dalej powinni tak postępować, bo zwiększanie ilostanu jest niepotrzebne na najbliższe 20 miesięcy. Do tego już zaczęli budować kolejne GT8N. Mogą pojawić się też ciekawe oferty używanego taboru z udziałem niskiej podłogi. Prawdopodobnie taki stan zostanie utrzymany przez najbliższe kilka miesięcy do przyjęcia na stan 40 Stadlera II "Pociąg za pociąg".
Kasacji 1:1 może nie być (za rok wybory, więc nawet powstanie jakiejś kolejnej linii f~15 wykluczone nie jest), jednak polecą prawdopodobnie wszystkie tramwaje wiedeńskie oraz może kilka wagonów Konstali - po dostawach spodziewam się ilostanu około 320 pociągów. Pytanie też jaki ilostan taboru tramwajowego MPK może mieć maksymalnie - zajezdnie mają ograniczą pojemność, a tramwaje 33-metrowe (czyli średniej pojemności) będą wchodzić między innymi zamiast 20-metrowych solówek E1.

Na razie dostawy jednak trwają, a wraz z nimi ciągle zmienia się rozdział taboru. Niestety pomimo zakończenia trwającej przez ostatnie 3 dni zbiórki na hospicjum, Konstal 105Na w którym była ona prowadzona pozostał na linii. Nielogiczną sytuację mamy na liniach "8" i "9" - pierwsza z nich jest obsługiwana przez 11 tramwajów NGT6 i 4 NGT8, a druga przez 4 tramwaje NGT6 i 5 Stadlerów - spokojnie dałoby się to ujednolicić, jednak MPK nie chce tego robić i przez to mamy dwie linie w taborze mieszanym, co nie satysfakcjonuje chyba nikogo. Na linii "10" w poprzednich dniach pojawiał się Bombardier NGT6, dziś na szczęście go nie ma, jednak dopuszczenie taborowe ciągle nie zostało zdjęte/przeniesione chociażby na "8". Linia "21" niestety dalej obsługiwana jest częściowo przez solówki E1, a na "52" pojawia się Bombardier NGT8. Pozytywnie należy ocenić kondycję Podgórskich dwuskładów Konstali, które (przynajmniej dzisiaj) mają stuprocentowe wykorzystanie. Na minus jednokierunkowe N8C - dziś kursuje wyłącznie jeden egzemplarz i to nie na "11" lub "17", a na szczytowej "49" (co również jest raczej warte odnotowania). Z pewnością rozdział taboru mógłby być lepszy, jednak w MPK nikt nie postarał się o to - z założenia jest on tymczasowy i kolejna seria debiutów wprowadzi w nim kolejne zmiany - oby na lepsze.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1324
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 11 maja 2023, 21:18

Przybywa Stadlerów II ubywa taboru wysokiego w inwentarzu, ale na liniach nie ubywa brygad wysokich. Wzrasta za to współczynnik wykorzystania. I tak w Podgórzu wynosi
3x105Na 4/5 80%
2x105Na 4/4 100%
E1+c3 6/8 75%
Razem 14/17 82%
Huta
3x105Na 4/5 80%
2x105Na 5/6 83%
E1+c3 14/16 87,5%
E1 6/8 75% albo nawet 7/8 bo chyba pojawiają dwie E1 solo na "21"
Razem 29/35 83%
Obie zajezdnie razem 43/52 82,7%
Ogólne wykorzystanie taboru 243/313 77,6%
Wykorzystanie taboru niskopodłogowego 200/261 76,6 %
I to są fakty. Stary tabor wysokopodłogowy jest w dni powszednie procentowo bardziej wykorzystywany niż nowszy niskopodłogowy. Ponadto tabor wysokopodłogowy jest wykorzystywany na granicy możliwości i już współczynnika nie da się podnieść. Za to w taborze niskopodłogowym mamy luzy. Dzisiaj rano do obsługi nie wysłano taboru N8C. W zamian pojechały EU8N. Po południu jeden N8C raczył pojawić się na "49". Są luzy to serwis utrzymania spada.

Karol1994
Miłośnik
Posty: 74
Rejestracja: 22 sie 2022, 16:54

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Karol1994 » 11 maja 2023, 22:11

Bayer2003 pisze: 11 maja 2023, 15:53 Nielogiczną sytuację mamy na liniach "8" i "9" - pierwsza z nich jest obsługiwana przez 11 tramwajów NGT6 i 4 NGT8, a druga przez 4 tramwaje NGT6 i 5 Stadlerów - spokojnie dałoby się to ujednolicić, jednak MPK nie chce tego robić i przez to mamy dwie linie w taborze mieszanym, co nie satysfakcjonuje chyba nikogo. Na linii "10" w poprzednich dniach pojawiał się Bombardier NGT6, dziś na szczęście go nie ma, jednak dopuszczenie taborowe ciągle nie zostało zdjęte/przeniesione chociażby na "8".
A ja tak się czasami zastanawiam skąd chęć wstawiania Stadlerów na "8". Może chodzi im o to, żeby na "8" kierować sztuki tylko z Podgórza a na "9", "10" z Huty? Skoro na stan wpisane (wg PSMKMS) jest 20 wagonów a zostało 40... z czego w Podgórskiej zajezdni jest ich mniej a pewnie jeszcze i tam podejrzewam, że dojdzie nieco więcej sztuk do obsługi podgórskich brygad.

kucyk
Ekspert
Posty: 1845
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 12 maja 2023, 16:03

Dzisiaj 16 wagonów Stadler II w ruchu. :)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1397
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 12 maja 2023, 20:00

impuls pisze: 11 maja 2023, 21:18 I to są fakty. Stary tabor wysokopodłogowy jest w dni powszednie procentowo bardziej wykorzystywany niż nowszy niskopodłogowy. Ponadto tabor wysokopodłogowy jest wykorzystywany na granicy możliwości i już współczynnika nie da się podnieść. Za to w taborze niskopodłogowym mamy luzy. Dzisiaj rano do obsługi nie wysłano taboru N8C. W zamian pojechały EU8N. Po południu jeden N8C raczył pojawić się na "49". Są luzy to serwis utrzymania spada.
Niestety tutaj masz całkowitą rację - wykorzystanie niskiego taboru, zwłaszcza 26m jest tragicznie. Linie takie jak "21" czy "6" spokojnie mogłyby już być w pełni niskie, jednak MPK woli maksymalnie wykorzystywać wysokopodłogowy tabor :(.
Karol1994 pisze: 11 maja 2023, 22:11 A ja tak się czasami zastanawiam skąd chęć wstawiania Stadlerów na "8". Może chodzi im o to, żeby na "8" kierować sztuki tylko z Podgórza a na "9", "10" z Huty? Skoro na stan wpisane (wg PSMKMS) jest 20 wagonów a zostało 40... z czego w Podgórskiej zajezdni jest ich mniej a pewnie jeszcze i tam podejrzewam, że dojdzie nieco więcej sztuk do obsługi podgórskich brygad.
Docelowo 33-metrowy niskopodłogowy tabor trafić powinien na wszystkie brygady linii "3", ""8", "9", "10", "14", "18", "22" oraz "50". Łącznie (po przedłużeniu "18" i "50") będzie to 112 brygad na 135-136 takich tramwajów mających znaleźć się w ilostanie. Nawet jeżeli z "24" tramwaje tej długości znikną (na co jest szansa po zakończeniu remontów PES), przy obecnych brygadach odpowiedniego taboru na wszystkie te linie posłać się nie da. Podgórze obsadzić musiałoby niskopodłogowymi 33-metrowcami jeszcze przynajmniej 17 brygad, podczas gdy kolejnych RY nie będzie nawet tylu. Nowej Hucie pozostało w zasadzie jedynie 8 brygad "22", a dostarczonych tam ma zostać jeszcze na pewno ponad 20 egzemplarzy. Wszystkie "nowe" brygady "18" i "50" będzie można obsłużyć taborem właśnie z tej zajezdni, jednak bez pewnych zmian i tak się nie obejdzie - obsługę części obecnych brygad "8" oraz "18" będzie musiała docelowo przejąć Nowa Huta.
kucyk pisze: 12 maja 2023, 16:03 Dzisiaj 16 wagonów Stadler II w ruchu. :)
16 na 19 po debiucie - 84% wykorzystania. Nie jest to zły wynik, jednak także nie specjalny powód do dumy - po prostu takie powinno być wykorzystanie 33-metrowego taboru i na razie zapowiada się, że STL2 nie będą od tej normy odstawać ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1324
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 14 maja 2023, 22:14

Było wykorzystanie 17 na 19 a HY704 cały czas pracuje jako L.
Do wakacji 6 tygodni i już niewiele się zmieni w przydziale taboru i układzie linii. Pewnie drobna poprawa na liniach 2, 6, 8, 13, 20, 21 może też 22. Myślę, od wakacji to już rewolucja a od września na pewno w przydziale taboru. Ilość brygad wysokopodłogowych musi spaść do ok. 20 - 25.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1397
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 16 maja 2023, 15:08

W rozdziale taboru tramwajowego nastąpiła dzisiaj niewielka zmiana - na "44" kursują 3 Konstale oraz 4 składy wiedeńskie. Być może kolejny skład E1+c3 został skasowany wobec dostaw STL2?

Samo wykorzystanie Konstali również dzisiaj jest rekordowe - wszystkie 10 podwójnych składów wyjechało na linie (1 na "6", 3 na "13", 3 na "44", 3 na "49"). Również na "52" na pewno jest aż 8 składów potrójnych (poza siedmioma widocznymi w TTSS widziałem dziś także HZ250, nieposiadającego GPS). Najgorsze egzemplarze zostały skasowane, a te pozostające ciągle w eksploatacji utrzymują wysoką sprawność. Niestety zamiast zastępowania tramwajów wiedeńskich, przeważnie kieruje się je na linie, gdzie mogłyby jeździć tramwaje niskopodłogowe (na przykład "6").
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1324
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 16 maja 2023, 21:14

Masz rację, składy 105Na 100% a N8C na 0%.

impuls
Ekspert
Posty: 1324
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 16 maja 2023, 22:05

A E1+c3 zwłaszcza doczepy to jeżdżą z kwadratowymi obręczami, tłuką się jak cholera. Pamiętam, że jak Gt6+b4 miały dni policzone do końca eksploatacji, to też je wysyłali na maksa 100%. Czyli to jest tradycja. Serwis 105Na i E1+c3 ograniczony do minimum i wykorzystywać na maximum aż do kasacji. Szlifierka podtorowa już nie dla c3.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1397
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 16 maja 2023, 23:06

impuls pisze: 16 maja 2023, 21:14 Masz rację, składy 105Na 100% a N8C na 0%.
W wysokim wykorzystaniu 105Na nie ma nic złego (może poza tym, że jeden z nich kursuje na linii "6"), jednak jednokierunkowe N8C również powinny wyjeżdżać w liczbie przynajmniej czterech. Najbardziej przydałyby się na linii "20", jednak zwolnienie eunuchów skądkolwiek i przeniesienie ich na "21" byłoby dobrym posunięciem.
impuls pisze: 16 maja 2023, 22:05 A E1+c3 zwłaszcza doczepy to jeżdżą z kwadratowymi obręczami, tłuką się jak cholera. Pamiętam, że jak Gt6+b4 miały dni policzone do końca eksploatacji, to też je wysyłali na maksa 100%. Czyli to jest tradycja. Serwis 105Na i E1+c3 ograniczony do minimum i wykorzystywać na maximum aż do kasacji. Szlifierka podtorowa już nie dla c3.
Pytanie czy warto szlifować koła w tramwaju, który być może za tydzień wyjedzie liniowo po raz ostatni? 105Na są jakoś serwisowane - niektóre wagony zostały wyremontowane, niektóre odświeżone i jak widać utrzymują one względną sprawność (dzisiaj pomimo wysokiego wykorzystania wszystkie dotrwały do ostatnich kursów ich brygad). Nie wiem czy wszystkie 50 wagonów przetrwa dostawy STL2, jednak na pewno nie będzie to o wiele mniejsza liczba. Czas E1 z kolei dobiega końca - od 4 dni na linię nie wyjechał RW149 z doczepą RB549. Jeżeli RY886 szybko debiutuje, skład ten już raczej nie powróci na torowisko.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 1845
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 17 maja 2023, 7:28

impuls pisze: 14 maja 2023, 22:14 Było wykorzystanie 17 na 19 a HY704 cały czas pracuje jako L.
Do wakacji 6 tygodni i już niewiele się zmieni w przydziale taboru i układzie linii. Pewnie drobna poprawa na liniach 2, 6, 8, 13, 20, 21 może też 22. Myślę, od wakacji to już rewolucja a od września na pewno w przydziale taboru. Ilość brygad wysokopodłogowych musi spaść do ok. 20 - 25.
Ja tam żadnej rewolucji w obsłudze taborowej się nie spodziewam. Patrzę obecnie i 34 brygady niskopodłogowych 33 metrowych wagonów są na dwóch liniach: "18" i "50". We wrześniu trzeba będzie do tych dwóch linii dołożyć jeszcze 10 brygad po wydłużeniu do Górki Narodowej. Oczywiście kilka wagonów musi być dla tych linii w rezerwie więc dobijamy do liczby 50. Pozostałe wagony będą na liniach: "8", "9", "10", "14" oraz coś na "24". Być może jeszcze wystarczy na "22". Reszta to rezerwa dla tych linii i wagony w naprawach czy na przeglądach. Takiego taboru będziemy mieć tylko w liczbie 135 wagonów. ;)

impuls
Ekspert
Posty: 1324
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 17 maja 2023, 7:56

Plan oddania pętli na Górce N runął jak domek z kart. Od dwóch miesięcy przestali budować konstrukcję Parkingu i inwestycja nabiera opóźnienia. Nie wiadomo czy zdążą ją oddać w tym roku. Pisałem o tym tutaj, a post Mantti ze spotkania z Urzędnikami to potwierdza.
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -183711227
Zatem otworzą Górkę N do Banacha tylko na tramwajach dwukierunkowych. Tylko skąd je wezmą? Jeśli zrobią krótką linię do Krowodrzy G. to też problem, bo już teraz na tej małej pętli jest ciasno. Do Dworca T. się nie da, bo nie ma jak zawrócić. Pozostaje znowu Cichy Kącik może Dąbie lub Wieczysta. Może połączą z "1" bo S7 jest dalekie do ukończenia nawet tylko w ciągu Kocmyrzowska - Łowińskiego.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1813
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Scania_9640 » 17 maja 2023, 9:19

impuls pisze: 17 maja 2023, 7:56 Plan oddania pętli na Górce N runął jak domek z kart. Od dwóch miesięcy przestali budować konstrukcję Parkingu i inwestycja nabiera opóźnienia. Nie wiadomo czy zdążą ją oddać w tym roku. Pisałem o tym tutaj, a post Mantti ze spotkania z Urzędnikami to potwierdza.
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -183711227
Zatem otworzą Górkę N do Banacha tylko na tramwajach dwukierunkowych. Tylko skąd je wezmą? Jeśli zrobią krótką linię do Krowodrzy G. to też problem, bo już teraz na tej małej pętli jest ciasno. Do Dworca T. się nie da, bo nie ma jak zawrócić. Pozostaje znowu Cichy Kącik może Dąbie lub Wieczysta. Może połączą z "1" bo S7 jest dalekie do ukończenia nawet tylko w ciągu Kocmyrzowska - Łowińskiego.
Wątpię że puszczą tam tramwaje dwukierunkowe. Zapewne po prostu opóźni się tam tramwaj. Do przewidzenia to było że nie puszczą go w sierpniu/wrześniu

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości