Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 17 lip 2022, 9:52

Początkowo myślałem, że w rozkładach od 16.07.22 zmian w przydziale taboru na rozdzielonej linii "73" na dwie "73" i "78" nie będzie, że tramwaje na Dworcu T. będą się przebierać i jechać dalej. Nawet ludzie się do długiej trasy "73" przyzwyczaili. Wczoraj obserwowałem dyskusje pasażerów "78" na Dworcu T. którzy byli zaskoczeni, że muszą opuścić pojazd i przesiąść się na "73". Teraz są to dwie różne linie obsługiwane osobnymi brygadami z postojami na Dworcu T. Dlaczego tak zrobiono? Powodów może być kilka:
- wniosek motorniczych o zbyt długą trasę i brak przerw.
- Westerplatte może się korkować w dni powszednie i długa trasa linii mogłaby przy końcach być bardzo nieregularna
- w przebiegu takiej łączonej linii motorniczy musiałby być bardzo skoncentrowany, aby źle nie pojechać. To może brzmi śmiesznie, ale takie pomyłki tras się zdarzają. Przy kilku godzinach zmęczenia następuje automatyzm a wtedy o gapę na Westerplatte nie byłoby trudno. Raz jadę tak raz tak, tylko na czym teraz jestem :o .
W efekcie dodano w dni wolne jedną brygadę - linie "73" i "78" mają ich po 5, a w dni powszednie ze dwie brygady też muszą dodać łącznie na obie linie w stosunku do dawnego "73".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 19 lip 2022, 12:40

impuls pisze: 17 lip 2022, 9:52Początkowo myślałem, że w rozkładach od 16.07.22 zmian w przydziale taboru na rozdzielonej linii "73" na dwie "73" i "78" nie będzie, że tramwaje na Dworcu T. będą się przebierać i jechać dalej. Nawet ludzie się do długiej trasy "73" przyzwyczaili. Wczoraj obserwowałem dyskusje pasażerów "78" na Dworcu T. którzy byli zaskoczeni, że muszą opuścić pojazd i przesiąść się na "73". Teraz są to dwie różne linie obsługiwane osobnymi brygadami z postojami na Dworcu T. Dlaczego tak zrobiono? Powodów może być kilka:
- wniosek motorniczych o zbyt długą trasę i brak przerw.
- Westerplatte może się korkować w dni powszednie i długa trasa linii mogłaby przy końcach być bardzo nieregularna
- w przebiegu takiej łączonej linii motorniczy musiałby być bardzo skoncentrowany, aby źle nie pojechać. To może brzmi śmiesznie, ale takie pomyłki tras się zdarzają. Przy kilku godzinach zmęczenia następuje automatyzm a wtedy o gapę na Westerplatte nie byłoby trudno. Raz jadę tak raz tak, tylko na czym teraz jestem :o .
Niezależnie od innych czynników, na pewno fakt kursowania obu wariantów przez jedną ulicę wymusił rozdzielenie linii na dwie. Trudno, by na Westerplatte jechało "73" do Nowego Bieżanowa, a zaraz za nim w tę samą stronę "73" do Cz. Maków. O ile w autobusach trzeba czasem wprowadzić takie rozwiązanie, tak dla tramwajów, i to jeszcze tymczasowych, byłoby to mocno mylące.

Ktoś w ogóle kojarzy by w Krakowie wprowadzono kiedykolwiek takie rozwiązanie na rozkładowych trasach tramwajów?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 23 lip 2022, 13:28

Jak Wam się podobają tramwaje, które dzisiaj @mpk_krakow skierowało na linię 10? Może już niedługo będzie to częstszy widok.
https://www.instagram.com/p/CgWZCego6IE/

Drugie zdanie - czyżby coś sugerowało przed otwarciem TŁ?

Dr2
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Dr2 » 23 lip 2022, 13:54

To dlatego dziś kilka HG jest na "50".

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 22 sie 2022, 0:23

Prognozowany przydział brygad od 29.08.22 i na wrzesień 2022.
Według słów Prezesa MPK ma być więcej tramwajów we wrześniu niż w czerwcu, zobaczmy w cyfrach jak to wygląda. W swojej prognozie sugeruję się obecną polityką władz MPK, która już w wakacje stawiała wreszcie na większe wykorzystanie taboru niskopodłogowego a nie proporcjonalne jak to było w poprzednich latach, aby „poprawić komfort podróży pasażerom oraz komfort pracy naszych motorniczych.” (cytat ze strony MPK). Mam nadzieję, że tak będzie we wrześniu i wyjadą głównie tramwaje niskopodłogowe, niemniej wobec zwiększonej ilości pojazdów muszą pojawić się 105-i oraz w większej ilości E1+c3, niż w wakacje. Bo na razie nie dysponujemy ilością, która mogłaby wyeliminować tabor wysokopodłogowy. Kilka danych:
Dzień powszedni po zamknięciu Krowodrzy G. 5.05.22 – 233 brygady (nie mam danych z czerwca ale było podobnie).
Dzień powszedni maksymalny udział brygad 21.09.20 – 251 brygad.
Dzień po wprowadzeniu optymalizacji 8.01.2018 – 242 brygady.
Od 29.08.22 na linii 50 i 52 nie będzie już o częstotliwości co 5 min. „zapomniano przywrócić”,
„2”, „5”, „44”, „49” – zawieszone,
„12” zlikwidowana.
Wprowadzą dwie tymczasowe 70 i 74 generujące dużą ilość brygad.
Jedna trasa w przebudowie na Krowodrzę G., jedna w remoncie Kocmyrzowska, oddanie nowej linii TŁ.
„1” 12 x HL, 6 x RP
„3” 13 x RF
„4” 8 x HG, 2 x RG
„6” 2 x HK, 2 x HZ, 2 x RF
„8” 15 x RP
„9” 7 x HY, 2 x RY
„10” 3 x HY, 4 x HW, 3 x RY
„11” 2 x HL, 5 x RP
„13” 3 x HZ, 4 x RZ, 8 x RP
„14” 5 x HY, 4 x RY
„16” 2 x HK, 3 x HW(solo)
„17” 2 x RP, 5 x HL
„18” 15 x RY
„19” 5 x RP, 2 x HL
„20” 8 x HL, 4 x RP
„21” 2 x HK, 1 x HZ, 3 x HW(solo)
„22” 2 x HY, 6 x HW, 2 x RW
„24” 5 x HY, 3 x RY
„50” 2 x HG, 4 x HY, 4 x RG, 3 x RY
„52” 8 x HG, 3 x HZ(3), 5 x RG, 3 x RZ(3)
„70” 2 x HK, 7 x RF
„74” 2 x HY, 6 x HW, 1 x RY, 2 RW
„R” 3 x HL, 2 x RF, 1 x RW
Wykorzystanie 240/308
HG 18/23, RG 11/14 (trzy krakowiaki są obecnie w TR i tak będzie jeszcze ze dwa lata)
HY 28/35, RY 31/39 (kilka wagonów jest odstawionych przez kolizje)
HL 32/40, RP 45/50
HK 8/12, RF 24/28
HZ(2) 6/9, RZ(2) 4/5
HZ(3) 3/5, RZ(3) 3/5
HW+HB 16/25, RW+RB 5/10
HW 6/8
240/308 pociągów
Dane prognozuję na (+) (-) 2. Zatem Prezes ma rację, że kilka pociągów będzie więcej na pewno w przedziale 238-242 pociągi w ruchu w dni powszednie. Współczynnik wykorzystania taboru niskopodłogowego jest na wysokim jeszcze bezpiecznym poziomie.
Otwarcie TŁ wygeneruje wzrost raptem 2-3 brygad
50 (+2)
10 (+1)
6 (-1)
11 (0)
Po przywróceniu Krowodrzy G. i Kocmyrzowskiej musi nastąpić wzrost o kilkanaście brygad. Nowe Stadlery II są do tego potrzebne, inaczej będą musieli wprowadzić do ruchu więcej E1+c3.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 22 sie 2022, 13:56

impuls pisze: 22 sie 2022, 0:23 Dzień powszedni maksymalny udział brygad 21.09.20 – 251 brygad.
Niestety do tej liczby długo już nie wrócimy, ponieważ ZTP podjął niezrozumiałą decyzję o likwidacji linii "12". Co ciekawe, wówczas w ilostanie było zaledwie 296 pociągów tramwajowych (w czym tylko 11 Lajkoników). Przy obecnym ilostanie nie powinno być problemów z obsadą nawet do ~260 brygad, chociaż przy takiej ilości rozdział taboru na niektórych liniach wyglądałby już bardzo losowo (we wrześniu i październiku 2020 na linii "52" było aż 5 rodzajów taboru). Co do Twoich prognoz niestety mam pewne wątpliwości:
impuls pisze: 22 sie 2022, 0:23 „10” 3 x HY, 4 x HW, 3 x RY
„22” 2 x HY, 6 x HW, 2 x RW
„74” 2 x HY, 6 x HW, 1 x RY, 2 RW
Na linii "10" raczej nie pojawią się tramwaje wysokopodłogowe - propaganda TŁ zwycięży. Na "22" może pojedyncze egzemplarze się pojawią, na "74" nie ma szans (E1+c3 też muszą gdzieś jeździć).
impuls pisze: 22 sie 2022, 0:23 „16” 2 x HK, 3 x HW(solo)
Po remoncie przelot na Ptaszyckiego bardzo spadł, a linia "16" miała po maksymalizacji 4 brygady (piątą dołożono po wprowadzeniu ograniczenia prędkości). 5 brygad na tej linii jest bardzo mało prawdopodobne, ewentualnie w międzyszczycie będzie tam wchodzić brygada "74" (chociaż i tak wątpię żeby było to konieczne). Na niskopodłogowce na tej linii też raczej nie ma co liczyć.
impuls pisze: 22 sie 2022, 0:23 „18” 15 x RY
Linia skrócona, nie będzie miała 15 brygad - osobiście obstawiam 13.
impuls pisze: 22 sie 2022, 0:23 „50” 2 x HG, 4 x HY, 4 x RG, 3 x RY
„52” 8 x HG, 3 x HZ(3), 5 x RG, 3 x RZ(3)
W tunelu pozostaną tylko dwie linie tramwajowe, więc na "50" spodziewam się większej ilości taboru 40m+. Również ufoki raczej wyjadą liczniej niż tylko 6 egzemplarzy.

Osobiście stawiałbym na następujący rozdział taboru:
"1": 12xHL, 6xRP
"3": 13xRF
"4": 8xHG, 2xRG
"6": 6xRP
"8": 15xRP
"9": 7xHY, 2xRY
"10": 7xHY, 3xRY
"11": 2xHL, 5xRP
"13": 3xHZ, 4xRZ, 8xRY
"14": 6xHY, 3xRY
"16": 4xHW
"17": 5xHL, 2xRP
"18": 13xRY
"19": 2xHL, 5xRP
"20": 4xHL, 4xHK, 4xRP
"21": 2xHW, 3xHL, 1xHZ
"22": 8xHW, 2xRW
"24": 5xHY, 3xRY
"50": 3xHG, 4xHY, 5xRG, 1xRY
"52": 7xHG, 4xHZ, 4xRG, 4xRZ
"70": 2xHK, 7xRF
"74": 8xHW, 3xRW
"R": 3xHL, 3xRF

HG 18/23, RG 11/14
HY 29/35, RY 33/39
HL 31/40
RP 43/50
HK (2-kier) 2/6
HK (1-kier) 4/6
RF 23/28
HZ(2) 4/9, RZ(2) 4/5
HZ(3) 4/5, RZ(3) 4/5
HW(+HB) 16/25, RW(+RB) 5/10
HW 6/8

Łącznie wychodzi mi 237 pociągów. Niewielkie wykorzystanie wysokopodłogowców - mogą one niestety jeszcze gdzieś się pojawić. Jednokierunkowe N8C dałem na "20" ze względu na wysoką pojemność i cięcia autobusowe na Złocieniu, jednak mogą one trafić na inną linię (np. "21"). W związku ze skróceniem "3" oraz brakiem "6" na ciągu kurdwanowskim, uznałem że kilka RY może trafić na całodzienne brygady "13". Szkoda, że podjęto decyzję o likwidacji "12" - tabor na tą linię spokojnie by się znalazł, podobnie znajdzie się na ewentualną linię "7". Są spore rezerwy i spokojnie można byłoby wysłać jeszcze około 15 pociągów. Wykorzystanie oczywiście zwiększy się po zakończeniu remontu linii na Krowodrzę Górkę, jednak nie będzie to znaczący wzrost (zniknie linia "70"). Ponadto rozpoczęły się dostawy STL2, więc spokojnie ilość brygad można zwiększać, przynajmniej patrząc na tabor. Trochę gorsza sytuacja może być z motorniczymi, jednak poszukiwania trwają - niedawno na pętli Bronowice Małe widziałem na linii "8" tramwaj RP604 z reklamą pracy w MPK. Zobaczymy co przyniesie 29.08 taborowo, bo niestety pod każdym innym względem dzień ten będzie porażką MPK i ZTP.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pawel200020
Specjalista
Posty: 213
Rejestracja: 26 sie 2020, 0:08

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pawel200020 » 22 sie 2022, 17:37

Wątpię w aż 5 NGT6 na 11 oraz 105Na na 6... Raczej 105Na pojadą na 11 a NGT6 na 6

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pjetrek » 22 sie 2022, 18:16

pawel200020 pisze: 22 sie 2022, 17:37 Wątpię w aż 5 NGT6 na 11 oraz 105Na na 6... Raczej 105Na pojadą na 11
eee nie dadzą na propagandową linię starych stozłomek :D
Tam wylądują przynajmniej NGT6 II, aż do czasu kiedy kurz opadnie, farba się przybrudzi a ZTP zobaczy jaki jest faktycznie zapotrzebowanie na tę linię... :D

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 22 sie 2022, 20:30

Bayer2003 na "18" będzie trzynaście brygad masz rację, na "16" zobaczymy czy cztery z wtyczką czy pięć bez. Jeśli Stadlery wylądują na innej linii niż tam gdzie są obecnie to będzie to "8" a nie "13". Prezes Szałkowski już w zimie wspominał, że mają plany zmiany taboru na tej linii Prezydenckiej. Tunel Łagiewnicki ponoć jest szerszy od tego pod Dworcem i mogą spokojnie wjechać wozy bojowe do wkolejania wagonów czy strażackie. Dlatego tunel łagiewnicki ma nie mieć ograniczeń taborowych. Czy tak będzie zobaczymy wkrótce.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 22 sie 2022, 22:00

pjetrek pisze: 22 sie 2022, 18:16 eee nie dadzą na propagandową linię starych stozłomek :D
Tam wylądują przynajmniej NGT6 II, aż do czasu kiedy kurz opadnie, farba się przybrudzi a ZTP zobaczy jaki jest faktycznie zapotrzebowanie na tę linię... :D
Również tak uważam - a nowa 6tka z Płaszowa to przecież będzie stara 11tka, na której poza wagonami GT8 (które teraz będą jeździły na 3 i 70) pojawiały się również dość często 105tki.
impuls pisze: 22 sie 2022, 20:30 Jeśli Stadlery wylądują na innej linii niż tam gdzie są obecnie to będzie to "8" a nie "13".
Zapominasz tylko, że Stadlery znikną z 3ki (na której będą jeździły o wiele mniej pojemne GT8) - więc jeśli w zamian inna linia (13) nie dostanie utraconych wagonów NGT8 czy Stadlera, to Bieżanów i Prokocim staną się niezabieralne.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 22 sie 2022, 22:08

Jeśli chodzi o tabor w dni powszednie od 29 sierpnia, takie zamówienie dostało MPK od urzędników:

"4", "9", "14", "18", "24", "50": niskowejściowe 32m+

"52": miks najdłuższego taboru jak dotychczas

"10", "13": miks taborowy, część brygad niskowejściowe 32m+

"1", "3", "8", "11", "17", "19", "20", "70": niskowejściowe 26m

"6", "22", "74": wysokopodłogowe 26m

"21": miks E1 + 26m

"16": E1

Oczywiście są to minimalne długości i Przewoźnik ma prawo wysyłać większe wagony niż te zamówione. Na "4" ma być jak zawsze kierowany w pierwszej kolejności tabor o maksymalnej długości czyli krakowiaki, podobnie na "22" (E1+c3) oraz na wysokopodłogowe brygady "10" (E1+c3).

Z tego by wynikało, że na "10" będzie miks - część brygad w wiedeńczykach, część w Lajkonikach.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: damian_krk2 » 22 sie 2022, 22:11

Kaszmir pisze: 22 sie 2022, 22:08 Jeśli chodzi o tabor w dni powszednie od 29 sierpnia, takie zamówienie dostało MPK od urzędników:

"4", "9", "14", "18", "24", "50": niskowejściowe 32m+

"52": miks najdłuższego taboru jak dotychczas

"10", "13": miks taborowy, część brygad niskowejściowe 32m+

"1", "3", "8", "11", "17", "19", "20", "70": niskowejściowe 26m

"6", "22", "74": wysokopodłogowe 26m

"21": miks E1 + 26m

"16": E1

Oczywiście są to minimalne długości i Przewoźnik ma prawo wysyłać większe wagony niż te zamówione. Na "4" ma być jak zawsze kierowany w pierwszej kolejności tabor o maksymalnej długości czyli krakowiaki, podobnie na "22" (E1+c3) oraz na wysokopodłogowe brygady "10" (E1+c3).

Z tego by wynikało, że na "10" będzie miks - część brygad w wiedeńczykach, część w Lajkonikach.
Świetnie. Oczywiście na "16" ani jednego niskacza. Naprawdę komunikacja w Krakowie schodzi na psy. Urzędnicy robią aktualnie wszystko żeby zniechęcić do komunikacji. Życzę powodzenia przez korki jak ludzie się do aut przesiądą.

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 23 sie 2022, 9:40

Kaszmir pisze: 22 sie 2022, 22:08 Jeśli chodzi o tabor w dni powszednie od 29 sierpnia, takie zamówienie dostało MPK od urzędników:

"21": miks E1 + 26m
Czyli urzędnicy likwidując niskopodłogowe autobusy "163" i "193" z Piastów do Struga dają w zamian tramwaj wysokopodłogowy.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: damian_krk2 » 23 sie 2022, 9:48

brovar pisze: 23 sie 2022, 9:40 Czyli urzędnicy likwidując niskopodłogowe autobusy "163" i "193" z Piastów do Struga dają w zamian tramwaj wysokopodłogowy.
Ale 193 będzie jeździć do Prądnika Czerwonego czyli dalej przez Piastów.

krawiec
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: krawiec » 23 sie 2022, 13:47

Kaszmir pisze: 22 sie 2022, 22:08 Z tego by wynikało, że na "10" będzie miks - część brygad w wiedeńczykach, część w Lajkonikach.
Wiedeńczyki w tunelu? To w Łagiewnikach mogą?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości