Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 04 wrz 2022, 22:59

O tramwajowym taborze weekendowym słów kilka.
Na plus
- ujednolicono tabor na liniach. NGT8 skierowano np. na 14, 18, 22, 50 a Stadlery z Podgórza na 9, 10, 24.
- wielu liniom obsługiwanym z dwóch zajezdni przydzielono brygady w następujący sposób. Od pierwszej PH po kolei następnie PT do ostatniej brygady. Bez mieszania. Chodzi tutaj o linie 9, 10, 11, 14, 17, 20, 70. Na liniach 1, 4 było podobnie tylko odwrotnie od brygady pierwszej rozpoczynało Podgórze, później przejmuje Huta do ostatniej.
- kilka linii miało jednolity tabor z jednej zajezdni 3, 6, 8, 13, 18, 24.
- kilka linii miało jednolity tabor z dwóch zajezdni 4, 9, 10, 52.
- kilka linii z dwóch zajezdni miało dwa typy taboru zbliżone pod względem możliwości i długości 1, 11, 14, 17, 20, 50, 70.
- pomimo już niższych temperatur utrzymano wysokie wykorzystanie taboru niskopodłogowego (tylko pięć brygad wysokopodłogowych). Ale czy to jest na plus, piszę poniżej.
- w ten weekend utrzymano tabor niskopodłogowy 32 metrowy na "9", w poprzednich zmieniano na 26 metrowy.
- linia "3" co 10 minut.
Na minus
- czy potrzebne są trzy składy E1+c3 na "22" i dwa E1 solo na "21". Można je w weekendy łatwo zastąpić czymś wygodniejszym dla prowadzących i pasażerów. Już były takie tygodnie, że składy wiedni w weekendy nie występowały.
- linia "14" w weekendy notuje spore zapełnienie i sporo osób stoi. Wobec niskiego wykorzystania Krakowiaków, może powinni je na nią skierować.
- wobec braku innych linii w tunelu linia "50" powinna kursować przez większość świąt co 10 min. Była 19 i 5 w tunelu teraz tych linii nie ma.
- N8C powinni skierować na mniej obleganą 6 lub 21 niż na 20.
- na linii "22" powinien być tabor jednolity 32 metrowy niskopodłogowy a na "21" tak samo 26 metrowy z udziałem niskiej podłogi.

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 05 wrz 2022, 9:12

Impuls masz bogatą wiedzę w tematach tramwajowych. A co sądzisz o tym by z linii "52" usunąć jedną brygadę, po optymalizacji rozkładów obecnie na Piastów przebywają cztery brygady 40 metrowe, blokując drugi tor na pętli. Czy tego czasu nie jest za dużo?
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1806
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Scania_9640 » 05 wrz 2022, 10:57

brovar pisze: 05 wrz 2022, 9:12 Impuls masz bogatą wiedzę w tematach tramwajowych. A co sądzisz o tym by z linii "52" usunąć jedną brygadę, po optymalizacji rozkładów obecnie na Piastów przebywają cztery brygady 40 metrowe, blokując drugi tor na pętli. Czy tego czasu nie jest za dużo?
52 na Piastowie stoi 23min, na Makach tylko 8min. Jak się usunie jedną brygadę to tramwaj będzie stał 16min, co uważam że jest bardzo mało, zważywszy na tak długa trasę i bardzo krótki postój na makach. (A 4 tramwaje stoją tylko przez 1min czyli króciutko)

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 05 wrz 2022, 11:40

Scania_9640 pisze: 05 wrz 2022, 10:57 52 na Piastowie stoi 23min, na Makach tylko 8min. Jak się usunie jedną brygadę to tramwaj będzie stał 16min, co uważam że jest bardzo mało, zważywszy na tak długa trasę i bardzo krótki postój na makach. (A 4 tramwaje stoją tylko przez 1min czyli króciutko)
Po pierwsze, co druga brygada to 24 minuty postoju, łącznie na okrążeniu 32 minuty przerwy.
Po drugie za tą czwartą brygadą, linia "21" (26 m) blokuje przejście dla pieszych, zatrzymując się na przystanku końcowym drugim wagonem do barierek, uniemożliwiając bezpieczne przejście.
Po trzecie przelot realny, Piasta Kołodzieja - Piastów to 30s, a nie 2 minuty!
Po czwarte po odjeździe "52" nie każdy motorniczy z następnej brygady od razu podjeżdża (przebywając w budynku) blokując tym samym nieświadomie pętle.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1806
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Scania_9640 » 05 wrz 2022, 12:00

brovar pisze: 05 wrz 2022, 11:40 Po pierwsze, co druga brygada to 24 minuty postoju, łącznie na okrążeniu 32 minuty przerwy.
Po drugie za tą czwartą brygadą, linia "21" (26 m) blokuje przejście dla pieszych, zatrzymując się na przystanku końcowym drugim wagonem do barierek, uniemożliwiając bezpieczne przejście.
Po trzecie przelot realny, Piasta Kołodzieja - Piastów to 30s, a nie 2 minuty!
Po czwarte po odjeździe "52" nie każdy motorniczy z następnej brygady od razu podjeżdża (przebywając w budynku) blokując tym samym nieświadomie pętle.
Nie zawsze to są 24min, przeważnie jest to 20-22min. Po drugie tak jak pisałem - rzadko kiedy spotykają się cztery wagony na 52, gdyż jak przyjedzie planowo 52 (co jest rzadkością) to minutę później odjeżdża pierwsze 52 i łącznie zostają 3 wagony. I nigdy nie widziałem żeby była tam blokowana pętla, jest ona dość spora i bez problemu mieści obie linie.

impuls
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 05 wrz 2022, 22:26

Łączne czasy wyrównawcze i przerw posiłkowych na obu końcówkach powinny być nie mniej niż 30min. zwłaszcza przy długich trasach. "52" jak była co 5 min. to miała 28 brygad czyli kółko zamykało się co 140 min. Tak samo jest w soboty 14 brygad kółko co 140 min i w niedziele 7 brygad kółko co 140 min. Obecnie 19 brygad co 7,5 min kółko co 142 - 143 min. Jeśli zdjęlibyśmy jedną brygadę to co 135 min. czyli mniej niż w dni wolne. Lekkie opóźnienie i byłyby problemy z realizacją obowiązkowych przerw 15 min. W rozkładzie można rozpisać wjazd na małą pętle, lub na dużą i taki problem rozwiązać. Czyli część "52" mogłaby wjeżdżać na małe kółko.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 06 wrz 2022, 17:02

impuls pisze: 05 wrz 2022, 22:26 W rozkładzie można rozpisać wjazd na małą pętle, lub na dużą i taki problem rozwiązać. Czyli część "52" mogłaby wjeżdżać na małe kółko.
Zbytnie kombinowanie. Linia "52" jest dość długa i zdarzają się na niej jednak opóźnienia. Taki opóźniony kurs, wjeżdżając na małe kółko mógłby zajechać z reguły punktualniejszą linię "21", która przez to też wyjechałaby z pętli opóźniona. Na dwutorowej pętli z dwoma liniami najlepiej jak każda linia ma swój tor (niestety na większości pętli ciągle to nierealny scenariusz), chociaż tabor 40m+ faktycznie trochę miejsca zajmuje.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 06 wrz 2022, 18:30

impuls pisze: 05 wrz 2022, 22:26 W rozkładzie można rozpisać wjazd na małą pętle, lub na dużą i taki problem rozwiązać. Czyli część "52" mogłaby wjeżdżać na małe kółko.
I tak kiedyś było:
Obrazek
Dziś sprawdziłem i wszystkie "52" mają przypisaną dużą pętle, a "21" małą.

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Adrian14 » 06 wrz 2022, 19:45

Ta rozpiska co dodałeś miała miejsce wtedy kiedy 52-16 pracowało w międzyszczycie na 21. Możliwe, że 52-17 jechało wtedy na 16 do Mistrzejowic.

impuls
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 09 paź 2022, 22:18

Jest jakiś ruch w Stadlerach II. Zaczęły się pojawiać na mieście, czy na torze testowym, poruszają się po terenie zajezdni. Miejmy nadzieję, że w październiku dojdzie do premiery tej drugiej serii. Moim zdanie nowe tramwaje w pierwszej kolejności, będą potrzebne szczególnie na trzech liniach
"3" - z tej linii Stadlery praktycznie powędrowały na linię "10" i częściowo "8". Po oddaniu Krowodrzy G. muszą powrócić Stadlery stąd potrzeba uruchomienia II serii.
"8" - na razie na dwóch brygadach, ale ta linia w całości powinna być obsadzona tramwajami 32 metrowymi.
"22" - na razie Stadlery pojawiają się tylko w dni wolne. Ale potrzeba jest jak najszybszego zastąpienia E1+c3 na tej linii również w dni powszednie.
Składy wiedeńskie powinny w pierwszej kolejności pozostać skasowane i występować jedynie na brygadach szczytowych bez dni wolnych.

impuls
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 11 paź 2022, 23:01

Od poniedziałku zmniejszy się ilość brygad na "74" o trzy lub cztery. O taką samą ilość wzrośnie ilość brygad na "50". Muszą zrobić jakieś rotacje pomiędzy liniami, aby upchnąć gdzieś Wiednie i wygospodarować wagony typu NGT8 do obsługi "50".

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1806
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Scania_9640 » 12 paź 2022, 0:33

impuls pisze: 11 paź 2022, 23:01 Od poniedziałku zmniejszy się ilość brygad na "74" o trzy lub cztery. O taką samą ilość wzrośnie ilość brygad na "50". Muszą zrobić jakieś rotacje pomiędzy liniami, aby upchnąć gdzieś Wiednie i wygospodarować wagony typu NGT8 do obsługi "50".
Jeszcze od poniedziałku 5 z 8 brygad na 24 będą obsługiwane Pesami. Czyżby powrót Wiedni na 52?

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 13 paź 2022, 2:56

impuls pisze: 11 paź 2022, 23:01 Od poniedziałku zmniejszy się ilość brygad na "74" o trzy lub cztery. O taką samą ilość wzrośnie ilość brygad na "50". Muszą zrobić jakieś rotacje pomiędzy liniami, aby upchnąć gdzieś Wiednie i wygospodarować wagony typu NGT8 do obsługi "50".
Do tego dłuższy przelot przez Kolorowe na "9", "14" i "52", będzie o brygadę więcej.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

impuls
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 15 paź 2022, 23:28

Do WŚ w historii zawsze MPK się przygotowuje. Przygotowuje wyremontowane tramwaje, czy wprowadza na stan nowe lub z odzysku. W tym roku pewnie będą te nowe Stadlery II generacji. Premiera w październiku na 90%. Potrzebne będą też do obsługi Krowodrzy G. którą otworzą w listopadzie.

impuls
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 21 paź 2022, 23:47

W październiku MPK oficjalnie skasowało kilka tramwajów. Obecnie pozostało 374 tramwajów które tworzą 306 pociągów. Ale w Podgórzu odstawiony jest jeszcze jeden skład E1+c3 RW137+RB511. Tak więc mamy 305 pociągów i 372 wagony. Sporo wagonów jest w naprawach powypadkowych HY843, HY858, RY826, HG925, RW143+RB543 lub czeka na części na inne naprawy HG999, RF452, RP626, RF313. Trzy Pesy i kilka innych wagonów jest w TR. Zatem do dyspozycji jest ok. 290 pociągów które muszą być serwisowane przeglądami i innymi czynnościami. Do ruchu przygotowywane są cztery Stadlery II które nadal jeszcze nie weszły na stan MPK Kraków. Zmiany w październiku spowodowały wzrost udziału ilości brygad do 242 w dni powszednie. Co ciekawe wzrosła ilość wykorzystania nowego taboru 32 metrowego a spadła ilość wykorzystania składów wiedeńskich. Obecnie w DP z Huty wyjeżdża 30/35 Lajkoników (przy dwóch rozbitych wagonach) a z Podgórza 35/40 (NGT8+Lajkoniki+126N) (jeden uszkodzony). Zatem wykorzystanie jest maksymalne, bo muszą zostać wagony na podmianę i serwis. Wykorzystanie E1+c3 PH 14/23 i PT 7/10 (jeden przeznaczony do kasacji. Tutaj występuje spora rezerwa w Hucie ok. 4-5 składów mogą wysłać więcej. Zastanawiam się, jaką rotację taboru zastosuje MPK po przywróceniu komunikacji do Krowodrzy G. Chodzi mi tutaj o linię "3". Na tą linię powinien powrócić tabor 32 metrowy tylko skąd go wziąć. Dodatkowo muszą zwiększyć ilość brygad na "18" i "50". Prawdopodobnie GT8N zwolnione z "3" i "70" powędrują na linie mniej strategiczne zastępując NGT6 czy EU8N a te ostatnie zastąpią na jakiejś linii Lajkoniki czy NGT8. Może to będzie "18" może "14" czy "9". I tak jak pisałem jest rezerwa E1+c3 które na jakiś czas mogą znowu powrócić na jakąś linię obecnie obsługiwaną lepszym taborem. Sytuację może poprawić fakt wprowadzania nowych wagonów.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości