Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 16 sty 2023, 22:45

Prognoza brygad tramwajowych w okresie ferii zimowych. Razem 168 brygad, dzisiaj 243 czyli 69% obecnego stanu. Prawie co drugi tramwaj pozostanie w zajezdni. Założyłem wykorzystanie taboru proporcjonalnie jak ma w zwyczaju robić MPK w granicach wykorzystania od 40-60%. Wykorzystanie lepszego taboru mogłoby być większe, ale wtedy stary tabor w całości pozostałby w Zajezdniach.

„1” 2xHK, 9xRF
„2” 3xHL
„3” 5xHY, 6xRY
„4” 6xHG, 2xRG
„6” 3xHL, 2xRP
„8” 11xRP
„9” 5xHY, 2xRY
„10” 4xHY, 3xRY
„11” 1xHK, 2xHL, 2xRF
„13” 6xRP, 3xRW, 2xHZ
„14” 5xHY, 2xRY
„16” 4xHW (solo)
„17” 1xHK, 1xHL, 3xRP
„18” 11xRY
„20” 5xHL, 4xRP
„21” 2xHL, 2xHZ
„22” 4xHW, 2xHY, 2xRY
„24” 3xHG, 3xRG
„44” 4xHW, 2xHZ
„50” 8xHY, 3xRY
„52” 6xHG,2xHZ(3), 4xRG, 2xRZ(3)
R 2xHL, 2xRF
HG 15/23, RG 9/14
HY 29/46, 29/44
HL 18/40, RP 26/50
HK 4/12, RF 13/28
HZ(2) 4/8, RZ(2) 2/4
HZ(3) 2/5, RZ(3) 2/5
HW 8/17, RW 3/8
HW 4/9
PH 84, PT 84

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: tomta1 » 17 sty 2023, 6:27

Jak dla mnie to zbyt optymistyczne, by MPK pozostawiło tylko jedną całodzienną wysokopodłogową linię i pierwszy HY/RY na linię „22” wyjedzie w dzień powszedni prędzej z fanfarami, niż w czasie ferii. Ale może życie nas pozytywnie zaskoczy.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 19 sty 2023, 10:56

Ja piszę o czymś innym. Od kilku dni obserwuję coraz mniejsze wykorzystanie taboru tramwajowego o długości 32- 33 metrowego. Z każdym dniem przybywa krótkich wagonów wysyłanych na linie: "10" i "14". Szczególnie ta pierwsza linia coś nie może mieć tylko dłuższego taboru - wiadomo propaganda ze strony Urzędników Miasta i MPK. Dzisiaj aż 4 wagony NGT6 wysłane na tą linię przez Podgórze. Na "14" jest takich brygad z krótkim taborem w ilości szt. 3. Na "9" oczywiście cały czas 4 brygady z Podgórza w taborze krótkich Bombardierów. Niech mi ktoś wyjaśni dlaczego MPK nie może te dobitki na tych liniach obsadzić dłuższym taborem skoro w Krakowie mamy prawie 100 wagonów o długości 32 - 33 metry? Nie rozumiem tej polityki. Nie dochodzą do mnie głosy typu: bo przeglądy, naprawy. Ten tabor jest praktycznie nie psujący się. Rozumiem kilka sztuk stojących na zajezdniach. Ale nie więcej. Może odpowiedni artykuł który ukaże się w mediach?

Również nie widzę zapowiadanych przez osoby na tym forum o unifikacji taboru jaki miał mieć miejsce po nowym roku w Krakowie. Mamy 19 stycznia i coś cisza w temacie? Może to tylko plotki nie mające nic w sobie prawdy?

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 19 sty 2023, 12:41

kucyk pisze: 19 sty 2023, 10:56 Ja piszę o czymś innym. Od kilku dni obserwuję coraz mniejsze wykorzystanie taboru tramwajowego o długości 32- 33 metrowego. Z każdym dniem przybywa krótkich wagonów wysyłanych na linie: "10" i "14". Szczególnie ta pierwsza linia coś nie może mieć tylko dłuższego taboru - wiadomo propaganda ze strony Urzędników Miasta i MPK. Dzisiaj aż 4 wagony NGT6 wysłane na tą linię przez Podgórze. Na "14" jest takich brygad z krótkim taborem w ilości szt. 3. Na "9" oczywiście cały czas 4 brygady z Podgórza w taborze krótkich Bombardierów. Niech mi ktoś wyjaśni dlaczego MPK nie może te dobitki na tych liniach obsadzić dłuższym taborem skoro w Krakowie mamy prawie 100 wagonów o długości 32 - 33 metry? Nie rozumiem tej polityki. Nie dochodzą do mnie głosy typu: bo przeglądy, naprawy. Ten tabor jest praktycznie nie psujący się. Rozumiem kilka sztuk stojących na zajezdniach. Ale nie więcej. Może odpowiedni artykuł który ukaże się w mediach?
A patrzyłeś, że Podgórze wysyła prawie wszystkie dostępne wagony? Dzisiejszy podział - NGT8 21/24, Stadlery - 12/15, Stadlery II - 2szt (877 ma jakąś usterkę). Więc z każdego typu są 3 stojące wagony - wystarczy, żeby po 1 z nich był np. po jakiejś kolizji (wymiana części, malowanie) i zostają ci ledwo 2 wagony rezerwowe każdego typu.

Bombardiery: RY805 - ostatni raz wg TTSS jeździł 5 dni temu, 824 - 2 dni temu, 817 - 4h temu wyświetlał się jako 52 na terenie zajezdni (więc pewnie coś robią),
Stadlery - RY825 nie wyjeżdżał od 2 dni, 828 był wczoraj na mieście, 831 wyświetlał się godzinę temu jako 11tka (więc też pewnie coś naprawiają i testują).
Również nie widzę zapowiadanych przez osoby na tym forum o unifikacji taboru jaki miał mieć miejsce po nowym roku w Krakowie. Mamy 19 stycznia i coś cisza w temacie? Może to tylko plotki nie mające nic w sobie prawdy?
Z tego co słyszałem, to pierwotnie było planowane, ale chyba zrezygnowano z tego "przesuwania wagonów" między PH i PT.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 19 sty 2023, 13:14

suchy pisze: 19 sty 2023, 12:41 A patrzyłeś, że Podgórze wysyła prawie wszystkie dostępne wagony? Dzisiejszy podział - NGT8 21/24, Stadlery - 12/15, Stadlery II - 2szt (877 ma jakąś usterkę). Więc z każdego typu są 3 stojące wagony - wystarczy, żeby po 1 z nich był np. po jakiejś kolizji (wymiana części, malowanie) i zostają ci ledwo 2 wagony rezerwowe każdego typu.
Z tych twoich wyliczeń (razem: 35 sztuk / 42 możliwe) aż 6 wyświetla się na zajezdni. Zatem według ttss na mieście mamy 29 sztuk. Marny wynik. Jak widzisz nie trzyma się to ku.y.

Czyli na terenie zajezdni mamy pochowane 13 wagonów niskopodłowgowych 32-33 metrowych. A powinno ich być powiedzmy 5-6 sztuk. Żenująca praktyka. W zajezdni NH sytuacja jest zapewne podobna jak nie gorsza - odsetek pochowanych wagonów jest podobny.

Zatem MPK pochowało ok 20-25 wagonów tej długości po zajezdniach zamiast większość ich wypuścić na linie w miasto. Spokojnie te wagony już dzisiaj mogły obsłużyć wszystkie brygady linii "9", "10" i "14". A nawet 2-3 brygady puścić już dzisiaj na "22" bo Lajkoników II przybywa.

Ale "nie bo nie" - tak musi przecież być zawsze wg nich. :evil:

Tak na marginesie również odsetek nowych Lajkoników na liniach z dnia na dzień jest coraz mniejszy. :twisted:

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 29 sty 2023, 21:28

Ponieważ znany jest już podział brygad na poszczególne zajezdnie, weryfikuję swój poprzedni wpis. Przydział konkretnego taboru to tylko prognoza.
„1” 2xHK, 9xRF
„2” 3xHL
„3” 6xHY, 6xRY
„4” 5xHG, 2xRG
„6” 5xRP
„8” 11xRP
„9” 5xHY, 2xRY
„10” 4xHY, 3xRY
„11” 1xHK, 2xHL, 2xRF
„13” 6xRP, 3xRW, 2xHZ
„14” 5xHY, 2xRY
„16” 4xHW (solo)
„17” 1xHK, 1xHL, 3xRP
„18” 11xRY
„20” 9xHL
„21” 2xHL, 2xHZ
„22” 6xHW, 2xRW
„24” 6xRG
„44” 3xHW, 2xHZ
„50” 2xHG, 5xHY, 2xRG, 2xRY
„52” 9xHG,2xHZ(3), 1xRG, 2xRZ(3)
R 2xHL, 2xRF

HG 16/23, RG 11/14
HY 25/44, 26/44
HL 19/40, RP 25/50
HK 4/12, RF 13/28
HZ(2) 4/8, RZ(2) 2/4
HZ(3) 2/5, RZ(3) 2/5
HW 9/19, RW 5/9
HW 4/9
PH 83, PT 84

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: mikolaj.boron » 29 sty 2023, 21:42

impuls pisze: 29 sty 2023, 21:28 Ponieważ znany jest już podział brygad na poszczególne zajezdnie, weryfikuję swój poprzedni wpis. Przydział konkretnego taboru to tylko prognoza.
„1” 2xHK, 9xRF
„2” 3xHL
„3” 6xHY, 6xRY
„4” 5xHG, 2xRG
„6” 5xRP
„8” 11xRP
„9” 5xHY, 2xRY
„10” 4xHY, 3xRY
„11” 1xHK, 2xHL, 2xRF
„13” 6xRP, 3xRW, 2xHZ
„14” 5xHY, 2xRY
„16” 4xHW (solo)
„17” 1xHK, 1xHL, 3xRP
„18” 11xRY
„20” 9xHL
„21” 2xHL, 2xHZ
„22” 6xHW, 2xRW
„24” 6xRG
„44” 3xHW, 2xHZ
„50” 2xHG, 5xHY, 2xRG, 2xRY
„52” 9xHG,2xHZ(3), 1xRG, 2xRZ(3)
R 2xHL, 2xRF

HG 16/23, RG 11/14
HY 25/44, 26/44
HL 19/40, RP 25/50
HK 4/12, RF 13/28
HZ(2) 4/8, RZ(2) 2/4
HZ(3) 2/5, RZ(3) 2/5
HW 9/19, RW 5/9
HW 4/9
PH 83, PT 84
Rozumiem, że to feryjny rozkład, ale bardzo niskie wykorzystanie EU8N prognozujesz. Według mnie, minimum z minimum, można by jeszcze dwie brygady HZ na 44 zastąpić przez HL.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: ant_sm » 29 sty 2023, 22:01

Bardzo chciałbym wierzyć w 100% Krakowiaków na 24 i jakiekolwiek Krakowiaki na 50, ale biorąc pod uwagę ich awaryjność, wolne wozy 32m oraz założone w powyższej propozycji wykorzystanie 2014N jestem przekonany, że tak kolorowo nie będzie.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Tramwajolog14 » 29 sty 2023, 22:24

I co stoi na przeszkodzie, aby "21" była w pełni niskowejściowa...

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 29 sty 2023, 23:37

A jakiś sensowny powód poza tym, "że to MPK", aby w ferie na ulice w ogóle wyjeżdżały wagony wysokopodłogowe?

Z tej rozpiski Impulsa wynika, że potencjalnie na mieście było:
- 4 brygady E1 (na 9 posiadanych wagonów)
- 14 brygad E1 + c3 (na 28 posiadanych składów);
- 6 brygady 2x105Na (na 12 posiadanych składów)
- 4 brygady 3x105Na (na 10 posiadanych składów);

Czyli aż 28 wysokopodłogowych brygad(!)

Równocześnie mielibyśmy wykorzystanie:
- 19 wagonów EU8N (na 40 wagonów);
- 27 wagonów MEGA (na 37 wagonów);
- 25 NGT6 (na 50 wagonów);
- czy 51 wagonów NGT8/Lajkonik (na 88 wagonów);

Rozumiem, że chodzi o to, żeby "wszystko jeździło na +/- 50%", ku uciesze pasażerów...

Gdyby kiedyś na moment zwinęli prawie całą komunikację i na sieci zostałoby np. 10 wagonów, to 5 i tak pewnie byłoby z wysoką podłogą :mrgreen:

I ok, rozumiem, że chcą, "żeby te wagony jeździły", ALE tak prawdę mówiąc:
- E1 solo powinny już dawno wylecieć. Przecież to chora sytuacja, gdzie mamy mnóstwo nowego taboru, w zajezdni stoi np. ponad 20x EU8N, a na '16', czy '21' jeździ złom w postaci E1 solo;
- '52' mogłaby być w całości spokojnie obsługiwana PESAmi lub 3x105Na mogłoby być zwyczajnie mniej;
- kompletnie nie rozumiem w tej układance mixu LF i wysokopodłogowców na '13' - po co tam E1+c3 i 2x105Na, jeśli w Podgórzu stałoby 25x NGT6, w skali miasta >30 NGT8/Lajkoników? MPK zbawi te 5 wysokopodłogowych brygad na mieście?

Wtedy mielibyśmy z wysokopodłogowych brygad:
- 0 brygad E1;
- 11 brygad E1 + c3 (tylko 22 i 44 - czytelne dla wszystkich);
- pojedyncze brygady 2x105Na (tylko na 44)
- +/- 2 brygady 3x105Na (na 52);

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1807
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Scania_9640 » 29 sty 2023, 23:50

impuls pisze: 29 sty 2023, 21:28 Ponieważ znany jest już podział brygad na poszczególne zajezdnie, weryfikuję swój poprzedni wpis. Przydział konkretnego taboru to tylko prognoza.
„1” 2xHK, 9xRF
„2” 3xHL
„3” 6xHY, 6xRY
„4” 5xHG, 2xRG
„6” 5xRP
„8” 11xRP
„9” 5xHY, 2xRY
„10” 4xHY, 3xRY
„11” 1xHK, 2xHL, 2xRF
„13” 6xRP, 3xRW, 2xHZ
„14” 5xHY, 2xRY
„16” 4xHW (solo)
„17” 1xHK, 1xHL, 3xRP
„18” 11xRY
„20” 9xHL
„21” 2xHL, 2xHZ
„22” 6xHW, 2xRW
„24” 6xRG
„44” 3xHW, 2xHZ
„50” 2xHG, 5xHY, 2xRG, 2xRY
„52” 9xHG,2xHZ(3), 1xRG, 2xRZ(3)
R 2xHL, 2xRF

HG 16/23, RG 11/14
HY 25/44, 26/44
HL 19/40, RP 25/50
HK 4/12, RF 13/28
HZ(2) 4/8, RZ(2) 2/4
HZ(3) 2/5, RZ(3) 2/5
HW 9/19, RW 5/9
HW 4/9
PH 83, PT 84
Na 6 będą 2 brygady 105Na, 50 bez PES, 13 z jedną brygadą 105, reszta NGT6.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 30 sty 2023, 13:35

Nie wszędzie udało mi się z prognozą utrafić. Ale jak można przewidzieć aby z PT wysłać 3 składy na cztery 105Na 75% a z PH "0" na osiem 0%. Wysyła się 6/9 E1 solo 66% a Pesy najbardziej potrzebne na poziomie 62%. Z PH wykorzystanie składów wiedeńskich na poziomie 58% a zdecydowanie mniej PT na 22%.
Tłustym drukiem zaznaczyłem gdzie prognoza moja się nie potwierdziła. Prognoza potwierdziła się na 90%, na 167 brygad nie trafiłem w przypadku 17.
Przydział brygad w dniu 30.01.23
„1” 2xHK, 9xRF
„2” 3xHL
„3” 6xHY, 6xRY
„4” 5xHG, 2xRG
„6” 3xRP, 2xRZ
„8” 11xRP
„9” 5xHY, 2xRY
„10” 4xHY, 3xRY
„11” 2xHK, 1xHL, 2xRF
„13” 10xRP, 1xRZ
„14” 5xHY, 2xRY
„16” 4xHW (solo)
„17” 2xHL, 3xRP
„18” 11xRY
„20” 9xHL
„21” 2xHL, 2xHW (solo)
„22” 6xHW, 2xRW
„24” 6xRG
„44” 5xHW
„50” 7xHY, 4xRY
„52” 9xHG,2xHZ(3), 1xRG, 2xRZ(3)
R 2xHL, 2xRF

HG 14/23, RG 9/14
HY 27/44, RY 28/44
HL 19/40, RP 27/50
HK 4/12, RF 13/28
HZ(2) 0/8, RZ(2) 3/4
HZ(3) 2/5, RZ(3) 2/5
HW 11/19, RW 2/9
HW 6/9
PH 83, PT 84

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 30 sty 2023, 15:27

Niestety MPK nawet przy ograniczonej liczbie brygad nie stanęło na wysokości zadania i po raz kolejny przygotowało dla pasażerów okropny rozdział taboru. Wykorzystanie 2014N jest na tragicznym poziomie - myślę, że Huta mogłaby bez problemu wystawić o 5 egzemplarzy więcej, a Podgórze o 2 egzemplarze więcej. Gdyby do tego zarówno podgórskie, jak i nowohuckie ufoki miały wykorzystanie 4/5, nawet cała "50" mogłaby być ponad 40-metrowa. Niestety na linii tej nie ma żadnej brygady tej długości, co przy dwukrotnie mniejszej częstotliwości kursowania już dało pierwsze negatywne efekty (post użytkownika Scania_9640 w temacie o linii "50"). Z innych kontrowersji - nie rozumiem dlaczego na dwie brygady "6" wróciły Konstale 105Na. Pobierają one o wiele więcej prądu od innych tramwajów podobnej długości, a ich nieznacznie większa pojemność raczej na tej linii zbytnio się nie przyda. W przypadku "13" jedna brygada obsługiwana taborem tego typu jest zrozumiała - obsługuje ona pierwszy kurs z Bieżanowa na Bronowice i prawdopodobnie służy jako "przecierak":
Obrazek
Wyraźnie widać dwa pantografy - minutę przed zrobieniem tego zrzutu ekranu skład 2x105Na przejechał na "6" w stronę Cichego Kącika z podniesionym tylko jednym, więc niemal na pewno właśnie o to chodzi. Usprawiedliwić nie da się jednak solówek E1 na liniach "16" oraz "21" - wykorzystanie HK oraz HL wynosi mniej niż 50%, więc spokojnie 6 kolejnych takich tramwajów dałoby się posłać na te linie. W przypadku "22" również posyłanie wiedeńskich składów jest nieuzasadnione - spokojnie dało się wysłać więcej RY oraz HY.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 30 sty 2023, 21:20

Nie jest zrozumiała, bo z jakiego powodu pasażerowie mają być skazani przez cały dzień na 105Na? :)

Generalnie kompletnie nie rozumiem w tej układance dwóch wysokopodłogowych brygad na '6' (Huta nie wysyła na miasto w ogóle 2x105Na, a w Podgórzu jest mnóstwo wolnych NGT6 / NGT8 / Lajkoników), jak również średnio rozumiem to 2x105Na na 13.

Jeśli ten przecierak "musi" jeździć na zwykłej linii, to rozumiem, że przez kolejne 50 lat zostawimy w tym celu min. jeden skład 2x105Na? ;)

Rozdział taboru jest lekko debilny z punktu widzenia pasażerów, bo skąd będąc pasażerem '6' mam wiedzieć, kiedy będzie LF, a kiedy wysoka podłoga?

Co by się na pewno dało zmienić na okres ferii, to:
- brak wysokiej podłogi na 6 - tego KOMPLETNIE nie rozumiem;
- brak wysokiej podłogi na 13;
- brak wysokiej podłogi na 16 i 21 (w zamian EU8N);

Skoro E1+c3 oraz 2x105Na gdzieś "muszą" jeździć, to niech to idą 22 i 44. Czytelne dla wszystkich.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Tramwajolog14 » 30 sty 2023, 21:43

kot_feliks pisze: 30 sty 2023, 21:20 Co by się na pewno dało zmienić na okres ferii, to:
- brak wysokiej podłogi na 6 - tego KOMPLETNIE nie rozumiem;
- brak wysokiej podłogi na 13;
- brak wysokiej podłogi na 16 i 21 (w zamian EU8N);
Jeszcze by się pasażerowie przyzwyczaili :lol: :cry:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości