Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 13 lis 2023, 22:42

impuls pisze: 13 lis 2023, 20:40 Bayer2003 - dzisiejszy spis masz wszystko dobrze zrobione.
Dzięki za sprawdzenie, szczerze myślałem że jak zwykle mały chochlik będzie ;).
impuls pisze: 13 lis 2023, 20:40 Zastanawiałem się od dawna dlaczego tak się dzieje, że pomimo możliwości które też wykazałeś wypuszcza się tyle taboru wysokiego. I doszedłem do wniosku, że jest to karta przetargowa do politycznego poparcia kolejnego przetargu na nowe tramwaje i zdobywania też funduszy unijnych. Bo jeśli byłoby tak dobrze już teraz wiednie zostałyby w Zajezdni, 105Na ograniczono do minimum to ciężko będzie zdobyć fundusze. A tak to proszę, mamy 60 letnie tramwaje i musimy je koniecznie wymienić na nowe. Natychmiast jest potrzeba pilnej wymiany. Taka idzie fama dla polityków. Może to nie głupie z ich strony.
Jest to czysta złośliwość ze strony MPK i raczej nie ma wiele wspólnego z Twoją teorią. Posiadanie najstarszego taboru w Polsce z pewnością może pomóc pozyskać fundusze unijne, jednak Unia Europejska nie sprawdza czy tabor ten jeździ na liniach czy tylko jest w posiadaniu przewoźnika (jest to niemożliwe, ponieważ rozdział taboru codziennie delikatnie się różni). Samo posiadanie 20 takich złomków w zajezdni w połączeniu z planami oddania tras na Meissnera, Azory i Rżąkę pozwoliłby pozyskać fundusze na zakup przynajmniej 30 tramwajów. Zadowoleni byliby wszyscy, jednak MPK woli, żeby zamiast E1 w zajezdni bezczynnie stały EU8N oraz N8 (tutaj egzemplarz HK458 osiągnął chyba rekord wszechczasów - 34 miesiące bez wyjazdu z zajezdni i nie zanosi się na szybki wyjazd). Ciekawy artykuł napisał dzisiaj Michał Wojtaszek na swojej stronie psmkms: https://www.psmkms.krakow.pl/16-aktualn ... ajkonik-ii. Często nie zgadzam się z tamtejszymi treściami i uważam je za nieobiektywne, jednak z jednym zdaniem zgodzę się w pełni:
Duża rezerwa taborowa nie motywuje do szybkiego usprawniania odstawionych tramwajów.
Gdyby ilostan wynosił dziś nie 334, lecz 314 (bez złomu wiedeńskiego), takie absurdy jak odstawienie niskowejściowego tramwaju na prawie trzy lata z pewnością nie miałyby miejsca - zostałby on w kilka miesięcy naprawiony żeby zmniejszyć wykorzystanie pozostałych.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

brovar
Specjalista
Posty: 474
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 14 lis 2023, 15:44

Bayer2003 pisze: 13 lis 2023, 16:06 MPK powinno w końcu wytypować która z nich powinna być obsługiwana wyłącznie przez najdłuższe tramwaje, która przez 33-metrowe, a która ewentualnie pozostać w taborze mieszanym, ponieważ obecna sytuacja nie służy nikomu, jedynie powoduje bałagan i zachęca do małego wykorzystania tramwajów 40m+ (dziś 33/45 - 73%).
Pomimo ładowania hajsu w remonty, malowanie klap dachowych (#RZ226) itp sprawność uffoków znów spada. W ubiegłym tygodniu doszło do 10 awarii. Rekordzistą był #RZ255 z czterema zjazdami..
Przez brak gotowości do wyjazdu MPK w tygodniu musiało wystawić nadprogramowy Krakowiak z Podgórza na linii "52". Wczoraj na Makach doszło do dwóch podmian stozłomek. MPK musi trzymać Krakowiaki Podgórskie w rezerwie.
Do tego po otwarciu Meissnera sam tunel dostanie zakaz wjazdu dla stozłomek i Wiedeńców. Na "52" będą musieli znaleźć 19 niskopodłogowych brygad.
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 15 lis 2023, 0:46

impuls pisze: 13 lis 2023, 20:40Zastanawiałem się od dawna dlaczego tak się dzieje, że pomimo możliwości które też wykazałeś wypuszcza się tyle taboru wysokiego. I doszedłem do wniosku, że jest to karta przetargowa do politycznego poparcia kolejnego przetargu na nowe tramwaje i zdobywania też funduszy unijnych.
Może chcą zajechać stare wozy przed kasacją, tak jak zdarzało się w przeszłości. I/albo zrobią rewolucję w marcu przed wyborami i ogłoszą np. że wycofują wiedeńczyki.

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 15 lis 2023, 14:54

brovar pisze: 14 lis 2023, 15:44 Pomimo ładowania hajsu w remonty, malowanie klap dachowych (#RZ226) itp sprawność uffoków znów spada. W ubiegłym tygodniu doszło do 10 awarii. Rekordzistą był #RZ255 z czterema zjazdami..
Przez brak gotowości do wyjazdu MPK w tygodniu musiało wystawić nadprogramowy Krakowiak z Podgórza na linii "52". Wczoraj na Makach doszło do dwóch podmian stozłomek. MPK musi trzymać Krakowiaki Podgórskie w rezerwie.
Do tego po otwarciu Meissnera sam tunel dostanie zakaz wjazdu dla stozłomek i Wiedeńców. Na "52" będą musieli znaleźć 19 niskopodłogowych brygad.
Kończą naprawę HG921, robią jeszcze HG917. Został tylko HG915 ale on był długo w Pesie na odbudowie członu i nie wiadomo czy pójdzie do TR teraz. Reszta Krakowiaków zrobiona. Uzdrawiają Protrama. Może wreszcie wrócą do większego wykorzystania Krakowiaków i mogliby ze dwa ufoki mniej wysyłać na "52". Ponadto jeśli rozdzieliliby ufoki na dwie linie np. po dwie brygady na "52" i "24" lub "22" to uzdrowiłoby sytuację.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 15 lis 2023, 14:59

impuls pisze: 15 lis 2023, 14:54onadto jeśli rozdzieliliby ufoki na dwie linie np. po dwie brygady na "52" i "24" lub "22" to uzdrowiłoby sytuację.
Z ciekawości - czemu by uzdrowiło?

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 15 lis 2023, 15:35

Ludzie narzekają na tabor na "52". Znajomy który regularnie korzysta określa to tak.
"ciągle trafiam na tramwaje. W lecie nie mogę otworzyć okna bo są zwykle zaklinowane i jest strasznie duszno. W innych okresach jest strasznie zimno w tych tramwajach. Ale mam upatrzone miejsce koło piecyka i tam staje".
Ponadto jak tyle się psuje to ciągle są małe rezerwy. A tak to zepsucie się ufoka po jednym na różnych liniach nie będzie aż tak zakłócać funkcjonowania linii. Mniej pasażerów będzie wpadać ciągle na ten tabor.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 15 lis 2023, 15:49

impuls pisze: 15 lis 2023, 15:35A tak to zepsucie się ufoka po jednym na różnych liniach nie będzie aż tak zakłócać funkcjonowania linii. Mniej pasażerów będzie wpadać ciągle na ten tabor.
No nie wiem. Jak wyleci kurs "52" to jest 15 minut przerwy. Jak wyleci "22" albo "24" to przerwa robi się półgodzinna.

I piszę to sam jako regularny pasażer "52".

impuls
Ekspert
Posty: 1327
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 15 lis 2023, 16:55

W większości rezerwy wchodzą zaraz za skład awaryjny. Mniej jest przypadków wypadnięcia kursów całkowicie. A potok na "22" jest na pewno mniejszy niż na "52" i kurs rezerwy nie jest tak dobity. Ponadto taka rezerwa robi ze dwa kółka zanim motorniczy z brygadą awaryjną zjedzie i weźmie inny skład.

brovar
Specjalista
Posty: 474
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 15 lis 2023, 21:34

impuls pisze: 15 lis 2023, 15:35 Ludzie narzekają na tabor na "52". Znajomy który regularnie korzysta określa to tak.
"ciągle trafiam na tramwaje. W lecie nie mogę otworzyć okna bo są zwykle zaklinowane i jest strasznie duszno. W innych okresach jest strasznie zimno w tych tramwajach. Ale mam upatrzone miejsce koło piecyka i tam staje".
Ponadto jak tyle się psuje to ciągle są małe rezerwy. A tak to zepsucie się ufoka po jednym na różnych liniach nie będzie aż tak zakłócać funkcjonowania linii. Mniej pasażerów będzie wpadać ciągle na ten tabor.
Jak nie narzekać jak jesteśmy dla nich gorszym sortem. Koszt biletów niewspółmierny do jakości wadliwych usług.
Dzisiaj po 20:10 wsiadłem do lodówki #RZ273, dmuchawy wyłączone na zewnątrz jak i w środku temperatura była podobna 7 stopni.
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 287
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: LLoan » 15 lis 2023, 22:03

brovar pisze: 15 lis 2023, 21:34 Jak nie narzekać jak jesteśmy dla nich gorszym sortem. Koszt biletów niewspółmierny do jakości wadliwych usług.
Dzisiaj po 20:10 wsiadłem do lodówki #RZ273, dmuchawy wyłączone na zewnątrz jak i w środku temperatura była podobna 7 stopni.
Wedle kryteriów, 7 stopni to temperatura w normie. W tramwajach starszego typu minimum to 5 stopni na plusie.
impuls pisze: 15 lis 2023, 15:35 Ludzie narzekają na tabor na "52". Znajomy który regularnie korzysta określa to tak.
"ciągle trafiam na tramwaje. W lecie nie mogę otworzyć okna bo są zwykle zaklinowane i jest strasznie duszno. W innych okresach jest strasznie zimno w tych tramwajach. Ale mam upatrzone miejsce koło piecyka i tam staje".
Ponadto jak tyle się psuje to ciągle są małe rezerwy. A tak to zepsucie się ufoka po jednym na różnych liniach nie będzie aż tak zakłócać funkcjonowania linii. Mniej pasażerów będzie wpadać ciągle na ten tabor.
Akurat w okresie letnim 105Na to chyba jeden z lepszych typów pod względem wentylacji ze względu na okna dachowe (sam mimo wielu przejachanych kilometrów nigdy nie miałem większych problemów z ich otwarciem), na pewno jest lepiej niż w E1 czy nawet NGT6 bez klimy.
Kaszmir pisze: 15 lis 2023, 14:59
Z ciekawości - czemu by uzdrowiło?
Według mnie, zresztą jak już wspomniano, może nieco poprawiłyby się punkty widzenia pasażerów. Co prawda linie 22 czy 24 to nie są linie bez znaczenia, jednak o nieco niższym punkcie ważności niż 52. Temat zmiany pracy dla 3x105Na wymaga głębszej dyskusji, ale najprościej byłoby przenieść je na "24" (4 brygady - co druga w niskopodłogowej Lajk/NGT8 lub 2014N), zwolnione 33m na "50", a z niej PESY na "52". Gdyby brakowało Lajk/NGT8 jest jeszcze "22", gdzie również dwa uffoki byłyby dopuszczalnym rozwiązaniem (lub "52'', jeśli zdecydowano by się jednak ich tam trochę zostawić)...

Kowalik
Specjalista
Posty: 318
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 16 lis 2023, 5:41

Tak a propos wspomnianych standardów termicznych w pojazdach, to może pora je dostosować do obecnych realiów. Mamy większość już pojazdów nowego typu, gdzie jest cały czas pracująca klimatyzacja/ogrzewanie. Rozumiem, że jest jeszcze stary tabor, ale jazda w całej relacji Maki - Piastów to około 55 minut. Pasażer spędzając blisko godzinę w temperaturze ok. 5°C zwyczajnje zmarznie. Co spowoduje, że wybierze inny bardziej komfortowy środek lokomocji. I wiem, że głównym powodem takiego stanu rzeczy jest "ekonomia".

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 287
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: LLoan » 16 lis 2023, 6:08

Kowalik pisze: 16 lis 2023, 5:41 Tak a propos wspomnianych standardów termicznych w pojazdach, to może pora je dostosować do obecnych realiów. Mamy większość już pojazdów nowego typu, gdzie jest cały czas pracująca klimatyzacja/ogrzewanie. Rozumiem, że jest jeszcze stary tabor, ale jazda w całej relacji Maki - Piastów to około 55 minut. Pasażer spędzając blisko godzinę w temperaturze ok. 5°C zwyczajnje zmarznie. Co spowoduje, że wybierze inny bardziej komfortowy środek lokomocji. I wiem, że głównym powodem takiego stanu rzeczy jest "ekonomia".
W nowych pojazdach obowiązują inne standardy, bardziej przystępne dla pasażera:
. Temperatura powietrza w pojazdach KMK
Aktualnie obowiązujące zapisy umów przewozowych z Operatorami określają następujące kryteria dotyczące spełniania wymogów w zakresie temperatury powietrza w przestrzeni pasażerskiej pojazdów KMK:

tramwaje:
pojazdy starszego typu – wymagana minimalna temperatura w pojeździe musi wynosić co najmniej +5oC,
pojazdy nowoczesne – wymagana temperatura w pojeździe musi być zgodna z normą: PN/EN 14750-1 co oznacza, że w okresie zimowym temperatura w przestrzeni pasażerskiej powinna oscylować pomiędzy +18oC a +22oC,
autobusy:
pojazdy MPK S.A. w Krakowie – wymagana minimalna temperatura w pojeździe musi wynosić co najmniej +5oC,
pojazdy Mobilis Sp. z o.o. – wymagana temperatura w pojeździe musi oscylować pomiędzy +8oC a +22oC z zastrzeżeniem, że w przypadku temperatury zewnętrznej poniżej -10oC temperatura wewnątrz pojazdu musi być dodatnia.
https://ztp.krakow.pl/transport-publicz ... a-pasazera

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Ydhflx » 16 lis 2023, 10:06

impuls pisze: 15 lis 2023, 14:54 Uzdrawiają Protrama.
To im szybko poszło, bo dzisiaj na 4 jeździ. Chyba że teraz jeździ żeby coś było, a jak się skończą remonty Pes to przy nim będą coś większego robić?

brovar
Specjalista
Posty: 474
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 16 lis 2023, 11:07

LLoan pisze: 15 lis 2023, 22:03 Temat zmiany pracy dla 3x105Na wymaga głębszej dyskusji, ale najprościej byłoby przenieść
Niekoniecznie. Przed godz 20:00 na Makach kończą pracę 3 Podgórskie brygady z linii "18". Dlaczego nie zrobić łączeń za uffoki z tymi kończącymi prace tramwajami.
Również masa tramwajów zjeżdża po godz 19 do zajezdni Podgórskiej, można zrobić podmiany na Makach.

Pytanie tylko czy PKK chciałoby w tej sprawie zainterweniować do ZTP, czy też trzeba przejść przez ścieżkę biurokratyczną?
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

suchy
Ekspert
Posty: 775
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 16 lis 2023, 15:24

brovar pisze: 16 lis 2023, 11:07 Niekoniecznie. Przed godz 20:00 na Makach kończą pracę 3 Podgórskie brygady z linii "18". Dlaczego nie zrobić łączeń za uffoki z tymi kończącymi prace tramwajami.
Również masa tramwajów zjeżdża po godz 19 do zajezdni Podgórskiej, można zrobić podmiany na Makach.

Pytanie tylko czy PKK chciałoby w tej sprawie zainterweniować do ZTP, czy też trzeba przejść przez ścieżkę biurokratyczną?

No tylko że zapominasz o tym, że musisz zgrać przyjazd tych 18tek z przyjazdem/odjazdem brygad ufokowych. A po drugie - i tak dwie brygady ufoków zjeżdżają po 20tej do zajezdni, więc raczej nie ma sensu robić tutaj podmian ;)
52-02 - przyjazd na Maki 19:53, zjazd 20:03
52-05 - przyjazd na Maki 20:16, zjazd 20:25

Pozostałe ufoki, gdzie ewentualnie można byłoby dokonywać podmian (robią jeszcze 1 kółko na Piastów) masz następujące:
52-18 - przyjazd 19:31, odjazd 19:40
52-08 - przyjazd 20:38, odjazd 20:47
52-12 - przyjazd 21:08, odjazd 21:17
52-16 - przyjazd 21:38, odjazd 21:55

No to teraz trzeba sprawdzić, o której godzinie zjeżdżają 18tki z Maków :)
18-03 - przyjazd 19:29, zjazd 19:43 (mogłaby więc wskoczyć za 52-18)
18-05 - przyjazd 19:43, zjazd 19:55 (nie pasuje do żadnego 52, więc odpada)
18-07 - przyjazd 19:58, zjazd 20:10 (też nie pasuje)
18-01 - przyjazd 21:31, zjazd 21:50 (w teorii mogłaby wskoczyć za 52-16)

No ale pozostaje jeszcze pytanie, czy motorniczy takiej 18tki nie przekroczyłby czasu pracy, gdyby miał zrobić dodatkowe kółko jako 52:
18-03 ma odbiór na Makach o 13:03, a 52-18 kończy o 22:18 = czas pracy 9:15, więc tutaj jest okej.
18-01 ma odbiór na Makach o 12:48, a 52-16 kończy 0:48 = czas pracy wyniósłby równe 12 godzin, odpada kategorycznie :!: :!:

Jak więc widać, mimo aż 4 zjazdów 18tek z Maków do PT, jedynie JEDNA brygada byłaby w stanie przeskoczyć na jedno kółko na 52.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości