Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 31 sie 2020, 22:38

Nie ma co winić pasażerów za to że tramwaj oceniają po wyglądzie i chcieliby jeździć tylko nowymi. Spotkałem się też z przekonaniem, że składy wiedeńskie są nowsze od Konstali, co specjalnie mnie nie dziwi - nie dość że kształt bardziej opływowy i drzwi z sygnałem dźwiękowym to jeszcze po prostu w Krakowie pojawiły się później.

Zobaczymy rano co MPK wymyśliło.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1406
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 31 sie 2020, 22:52

pasazer_mobilisu pisze: 31 sie 2020, 22:38 Nie ma co winić pasażerów za to że tramwaj oceniają po wyglądzie i chcieliby jeździć tylko nowymi. Spotkałem się też z przekonaniem, że składy wiedeńskie są nowsze od Konstali, co specjalnie mnie nie dziwi - nie dość że kształt bardziej opływowy i drzwi z sygnałem dźwiękowym to jeszcze po prostu w Krakowie pojawiły się później.

Zobaczymy rano co MPK wymyśliło.
Wiadomo, że znajomości tramwajów nie należy od pasażerów wymagać, jednak ich chęć do jazdy wyłącznie najnowszymi z nich jest trochę niezrozumiała. Każda kolejna dostawa tramwajów dodaje wprawdzie nowe funkcje (w Krakowiakach były to np. przydatne dla wielu gniazdka USB, a w Lajkonikach możliwość jazdy bez podniesionego pantografu), jednak są to raczej pojazdy (w przeciwieństwie do autobusów) przeznaczone do eksploatacji przez kilkadziesiąt lat. Nawet 50-letni tramwaj jest w wielu miejscach świata czymś normalnym (w Lizbonie, znanej z tramwajów wiele wozów pochodzi z lat 30./40. XX wieku). Stare tramwaje powinny oczywiście przeplatać się z nowymi, jednak ich częsta wymiana po prostu nie miałaby sensu. Krakowskie 105Na pochodzą z końca lat 80. XX wieku, co jest tak naprawdę dosyć średnią wartością - starsze są chociażby N8x, GT8x czy wiele EU8N, które w rzeczywistości są po prostu modernizacją E6/c6 (o E1+c3 już nie wspominam, gdyż najstarsze doczepy w tych składach mogą pochodzić nawet z 1959 roku).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 31 sie 2020, 23:27

Bayer2003 pisze: 31 sie 2020, 22:52 jednak ich chęć do jazdy wyłącznie najnowszymi z nich jest trochę niezrozumiała
Ja w pełni rozumiem, pasażerowie linii "9" i "10" płacą tyle samo za bilet co ci jeżdżący "8" albo "50".
Bayer2003 pisze: 31 sie 2020, 22:52 Stare tramwaje powinny oczywiście przeplatać się z nowymi
No właśnie - przeplatać, a pomijając linie gdzie nie jest to możliwe jak "10" czy "50" są też takie jak "8" czy "9" gdzie ta pierwsza z nich od lat jest cała niska, a na tej drugiej niska podłoga to sensacja, o której piszemy w "Dziś na mieście". Dlatego wcale się nie dziwię że ludzie chcą nowe/niskie/wygodne tramwaje gdy od lat ich linia ma tabor zbliżony do linii muzealnej, a inne są niskopodłogowe, przypomnę jeden wpis ze Słownika pojęć:
Żelazna Kurtyna -> Aleja Powstania Warszawskiego; nazwa pochodzi od faktu, iż do 2012 roku na wschód od tej alei bombardiery pojawiały się tylko okazjonalnie lub na pojedynczych brygadach

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5837
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 01 wrz 2020, 0:37

Bayer2003 pisze: 31 sie 2020, 22:52Stare tramwaje powinny oczywiście przeplatać się z nowymi,
Z tym trzeba być ostrożnym. Na liniach często kursujących sprawiało to problemy - na "52" wiedeńce był doganiane przez krakowiaki, na "50" EU8N były doganiane przez bombardiery.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 02 wrz 2020, 22:57

Wysyłanie GT8N na "13" mogliby sobie darować. Te wagony nie nadają się na tę linię...
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

brovar
Specjalista
Posty: 491
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 02 wrz 2020, 23:10

Kaszmir pisze: 01 wrz 2020, 0:37 Na liniach często kursujących sprawiało to problemy - na "52" wiedeńce był doganiane przez krakowiaki.
W dzisiejszym dniu w popołudniowym szczycie, to Stadler #HY840 był doganiany przez Pesę.
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 02 wrz 2020, 23:15

brovar pisze: 02 wrz 2020, 23:10W dzisiejszym dniu w popołudniowym szczycie, to Stadler #HG840 był doganiany przez Pesę.
Z powodu tłoku był doganiany czy innych okoliczności?
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 05 wrz 2020, 21:46

Nie sądzicie, że linia "22" po zwiększeniu częstotliwości do f~15 i przy wspomaganiu linią "12" mogłaby w perspektywie miesięcy otrzymać tabor 26m? W Alei Pokoju i dalej w Hucie nie imponuje aż taką frekwencją by kursował na niej tabor 32m a na kluczowym odcinku (Łagiewniki - Rondo Grzegórzeckie) ma wsparcie.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 190
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Mr. Passenger » 05 wrz 2020, 21:58

Kitek pisze: 02 wrz 2020, 23:15
brovar pisze: 02 wrz 2020, 23:10W dzisiejszym dniu w popołudniowym szczycie, to Stadler #HG840 był doganiany przez Pesę.
Z powodu tłoku był doganiany czy innych okoliczności?
Zgaduję, że z powodu tragicznego systemu otwierania i zamykania drzwi w nowych Stadlerach, który sprawia, że wymiana pasażerska wydłuża się o kilkanaście sekund. Niby nic, ale przy 40 przystankach z 10-15 sekund robi się już 7-9 minut. Do tego dochodzą jeszcze opóźnienia spowodowane blokowaniem przez brygady innych linii odjeżdżających punktualnie.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1406
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 05 wrz 2020, 22:25

Kitek pisze: 05 wrz 2020, 21:46 Nie sądzicie, że linia "22" po zwiększeniu częstotliwości do f~15 i przy wspomaganiu linią "12" mogłaby w perspektywie miesięcy otrzymać tabor 26m? W Alei Pokoju i dalej w Hucie nie imponuje aż taką frekwencją by kursował na niej tabor 32m a na kluczowym odcinku (Łagiewniki - Rondo Grzegórzeckie) ma wsparcie.
Przy f~15 i wsparciu "12" linia ta powinna dać radę w taborze 26m, przy czym musi to być tabor 2x105Na, NGT6 RP615-RP650 lub EU8N. Tramwaje dwustronne mają trochę niższą pojemność i raczej się na "22" nie nadają (mogą się już czasami przepełniać). Generalnie Twój pomysł jest dobry, a przy obecnym układzie linii tramwaje 32m zdecydowanie bardziej przydadzą się na chociażby "3", "8" lub "13".
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1328
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 05 wrz 2020, 22:29

To opóźnienie otwierania i zamykania powinno być oczywiście skorygowane, masz rację. Mam nadzieję, że da się to zrobić. Natomiast dużo zależy od prowadzących. Generalnie nie spostrzegłem, aby każdy Lajkonik był po kilka minut opóźniony i za nim była druga brygada. Czasy przejazdu nie są w Krakowie wyżyłowane i można w trakcie jazdy nadrobić opóźnienia. Cały czas GPS motorniczym wskazuje ile sekund mają opóźnienia lub przyspieszenia. Lajkoniki są w okresie testów i czasem motorniczy nie czują jeszcze tak pojazdów i jadą bojaźliwie, czasem mając pierwszą dniówkę na nowych pojazdach. Lajkoniki moim zdaniem mają na pewno lepsze przyspieszenie od E1 i chyba od NGT8 też. Z Pesą porównywalne.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 06 wrz 2020, 11:10

Kitek pisze: 05 wrz 2020, 21:46 Nie sądzicie, że linia "22" po zwiększeniu częstotliwości do f~15 i przy wspomaganiu linią "12" mogłaby w perspektywie miesięcy otrzymać tabor 26m?
W pełni popieram.
Mr. Passenger pisze: 05 wrz 2020, 21:58 Zgaduję, że z powodu tragicznego systemu otwierania i zamykania drzwi w nowych Stadlerach, który sprawia, że wymiana pasażerska wydłuża się o kilkanaście sekund.
Aż o kilkanaście? Nie jeżdżę Lajkonikami codziennie, ale kiedyś z ciekawości nagrałem otwieranie drzwi i to są jakieś 3s od całkowitego zatrzymania, oczywiście bardzo nerwowe sekundy ale na pewno nie jest ich 10 czy więcej.
Bayer2003 pisze: 05 wrz 2020, 22:25 Generalnie Twój pomysł jest dobry, a przy obecnym układzie linii tramwaje 32m zdecydowanie bardziej przydadzą się na chociażby "3", "8" lub "13".
Tylko obecnie na "22" tabor 32m to E1+c3, który raczej na "3" czy "8" i tak nie trafi.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1406
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 06 wrz 2020, 14:14

pasazer_mobilisu pisze: 06 wrz 2020, 11:10
Bayer2003 pisze: 05 wrz 2020, 22:25 Generalnie Twój pomysł jest dobry, a przy obecnym układzie linii tramwaje 32m zdecydowanie bardziej przydadzą się na chociażby "3", "8" lub "13".
Tylko obecnie na "22" tabor 32m to E1+c3, który raczej na "3" czy "8" i tak nie trafi.
Docelowo większość E1+c3 zostanie zastąpionych przez Lajkoniki (nieliczne które zostaną trafią zapewne na "10"), więc tak naprawdę ich dotyczy ta rozmowa ;)
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5837
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 06 wrz 2020, 15:33

impuls pisze: 05 wrz 2020, 22:29Czasy przejazdu nie są w Krakowie wyżyłowane i można w trakcie jazdy nadrobić opóźnienia.
Racja, problem może się zacząć gdy są też inne spóźnienia, np. w szczycie - lajkonik może mieć wtedy za dużo do nadrabiania.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 06 wrz 2020, 15:46

Przy dostawie i tak jest tyle zmian, że na "22" trafiłoby coś innego. Od dłuższego czasu Lajkoniki pojawiają się na tych samych liniach i tylko na "52" zastąpiły E1+c3.

A skoro Lajkonik został uznany za tramwaj o takiej pojemności jak Krakowiak to czy za padniętego Lajkonika np na "3" czy "18" wyślą Pesę? Właściwie to na "13" miała niedawno miejsce taka sytuacja.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 0 gości