Ogłoszone rozkłady jazdy od 4 maja, więc w kwestii rozdziału taboru powoli można rozgrzewać kryształową kulę. Z pewnością czeka nas jeden z dziwniejszych rozdziałów taboru ostatnich lat. Sytuację dodatkowo potęguje też fakt, że z 25 istniejących krakowskich dziennych linii tramwajowych pozostało tylko 21, z czego zaledwie 9 na stałych trasach. Dodatkowo na trzech liniach wymuszone jest kursowanie taboru dwukierunkowego, który jest rozłożony po obydwóch zajezdniach bardzo nierównomiernie. Tak duże zmiany spowodują oczywiście rewolucję w rozdziale taboru i naprawdę ciężko będzie go przewidzieć, jednak w rozkładach jazdy na stronie MPK pojawiło się już jednak kilka wskazówek
. Moje przewidywania dotyczące rozdziału taboru od 4 maja są następujące (jeżeli liczba brygad podana przez
impulsa i
Grzechu jest prawdziwa):
1: 5xNGT6, 11xEU8N
4: 11xMEGA
5: 4xN8C (1x dopuszczenie EU8N), 2xEU8N
8: 15xNGT6
9: 9x32m
10: 4x32m, 6xE1+c3
11: 6xKonstal, 1xNGT6 (1x dopuszczenie Konstal)
13: 15xNGT6
14: 10x32m
17: 7xGT8x
19: 7xGT8x
20: 6xNGT6, 6xEU8N
21: 3xE1, 3xEU8N
22: 10xE1+c3
24: 8x32m
49: 6xKonstal (1x dopuszczenie E1+c3)
50: 4xMEGA, 7x32m (1x dopuszczenie MEGA)
52: 12xMEGA (1x dopuszczenie 3x105Na), 7x3x105Na
70: 6xGT8x, 2xN8S
73: 23x32m
74: 11xE1+c3
R: 3xGT8x, 3xEU8N
Wyjaśnienia zmian względem rozdziału obecnego (czyli większości linii):
4: Jeżeli dołożona zostanie jedna brygada, na 100% będzie ona kategorii MEGA (prawdopodobnie 2014N, chociaż w historii i 405N na "4" już się zdarzał).
5: Po skierowaniu do Cmentarza Rakowickiego linia prawdopodobnie utraci jedną brygadę i spodziewam się na niej czterech N8C oraz dwóch EU8N przez większość dni.
10: Moim zdaniem na linię trafi kilka sztuk taboru niskopodłogowego o długości 32m, ponieważ tabor taki zwolni się w dużej ilości po skróceniu "50" oraz połączeniu "3" z "18" w linię "73".
11: W związku z zapowiedzią w pełni niskopodłogowej "13" oraz koniecznością skierowania GT8x na linie dwukierunkowe, na "11" niestety spodziewam się przejścia jednej brygady do Nowej Huty oraz zdecydowanej dominacji Konstali. Podgórze w większość dni wystawiać będzie jednego NGT6 oraz 4 Konstale, a Nowa Huta na drugą brygadę skieruje Konstala zdjętego z linii "74".
13: Linia otrzymała ramkę, więc będzie w pełni niskopodłogowa. Opcja jest tylko jedna - Bombardiery NGT6 zdjęte m.in. z "2", "14" i "19" na wszystkich brygadach.
14: Prawdopodobnie po przekierowaniu przez Tunel i Długą linia ta również otrzyma jedną brygadę, jednak wobec zwolnienia się dużej ilości taboru 32m, powinny na niej kursować wyłącznie tramwaje tego typu.
17: Linia musi otrzymać tabor dwukierunkowy, a późne rozpoczęcie jej godzin kursowania na Bratysławskiej wskazuje na to, że pojawią się tam wyłącznie brygady podgórskie (GT8x).
19: Podobnie jak wyżej, na linię tą na pewno trafi wyłącznie tabor dwukierunkowy. Nie mam pewności, jednak wydaje mi się że na całodzienną linię kursującą co 15 minut MPK nie posłałoby N8S, dlatego osobiście ponownie obstawiam dwukierunkowe GT8x.
20: Linia moim zdaniem nie powinna zyskać dodatkowej brygady, więc spodziewam się przeniesienia brygady na której obecnie jeździ GT8x do Nowej Huty i skierowania tam kolejnego EU8N. Gdyby jednak linii tej przybyła trzynasta brygada, również moim zdaniem trafi tam EU8N (mimo wszystko myślę, że tak się nie stanie).
21: W związku z małym wykorzystaniem EU8N liczę na to, że linia dostanie niską podłogę przynajmniej na co drugim kursie, jak było m.in. w październiku 2020 roku.
50: Ze skróconej linii prawdopodobnie znikną dwie nowohuckie brygady obsadzone do tej pory taborem o długości 32m. Podgórze powinno utrzymać swoje cztery brygady obsługiwane najdłuższym taborem, być może nawet z dopuszczeniem na piątą brygadę (remonty podgórskich PES jeszcze się nie zaczęły).
70: Nie bez powodów usunięto z pętli Cichy Kącik "6" i "20". Moim zdaniem właśnie tam trafią awaryjne N8S w ilości dwóch sztuk (maksymalna "bezpieczna" liczba), które w przypadku awarii będą właśnie na drugim torze reanimowane. Ponadto linia ta będzie miała raczej spore potoki (będzie jeździć najczęściej i przejmie wszystkich pasażerów "20" z Cichego Kącika), więc tabor pięciodrzwiowy z pewnością się tam przyda. Na pozostałych brygadach (łącznie będzie ich moim zdaniem 8) oczywiście dwukierunkowe GT8x.
73: Do tej pory na "3" wyłącznie niskacze 32m, na "18" wyłącznie niskacze 32m, więc tabor na połączeniu tych linii wydaje się oczywistą oczywistością.
74: Tabor z "6" trafi na linie dwukierunkowe, więc tutaj spodziewam się wyłącznie składów E1+c3, które moim zdaniem powinny być idealne na taką linię tymczasową.
Oczywiście mam świadomość że docelowy rozdział taboru może wyglądać zupełnie inaczej, m.in. w moich przewidywaniach zauważam niskie wykorzystanie EU8N, jednak mimo wszystko scenariusz ten wydaje mi się osobiście najbardziej prawdopodobny.