Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: fysztof » 22 mar 2022, 15:54

Na Kablu są bodaj w normalnym układzie 44 kursy/h:
- 12 kursów (f=5) na 50
- 2*8 = 16 kursów (f=7,5) na 3 i 13
- 4*4 = 16 kursów (f=15) na 6,9,24 i 49

Przed otwarciem estakady nad Płaszowem tam na całym ciągu było na pewno dobrze ponad 30 kursów/h i to już 20 lat temu. Gdy wprowadzono f=10 i uruchomiono trasę do Kurdwanowa, mieliśmy tam linie 3,6,9,13 i 24 z f=10 oraz 23 z f=20. To daje już 33 kursy/h.

Wobec tego 32 kursy/h to nie powinno być obecnie ograniczenie. Jeśli tak miałoby być, to jest to błąd który warto poprawić.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 22 mar 2022, 16:06

Dokładnie, na Kablu przy "50" z f5 są 44/h :D

Z kolei na Lubicz też było 40 poc/h przy "52" z f5.
PKPfan pisze: 22 mar 2022, 14:52Jeśli w międzyczasie zostawimy 3 i 5 na Krowodrzy a na Górkę Narodową pojedzie 18, 50 i postulowana tutaj 17 lub 19 (albo i obie), to zaczniemy mieć spory problem z przepustowością na odcinku Krowodrza Górka - Dworzec Towarowy, ponieważ wtedy będzie tam aż 40 kursów / h (czy jeszcze gdzieś w Krakowie obecnie tyle jest?) a przecież po drodze będą jeszcze ruchliwe skrzyżowania z Opolską i mocno korkującą się Bratysławską... Do czasu otwarcia linii Azory - Cichy Kącik i przekierowania tamtędy części ruchu z Górki Narodowej i Azorów (Bronowic Wielkich) wpuszczanie kolejnych linii na odc. Krowodrza Górka - Dworzec Towarowy to moim zdaniem błąd.. Końcówkami linii oczywiście można żonglować do woli, ale jeśli np. 17, 19 lub 44 przedłużymy do Gorki Narodowej, no to wtedy nie ma zmiłuj się i w zamian 3 albo 5 pasowałoby skrócić do Dworca Towarowego..
Opolska jest już za miejscem gdzie odskoczy nitka na Azory, więc tu będzie luźniej. Myślę, że 36-40 pociągów/h wejdzie czyli akurat jest miejsce na przedłużenie "17/19". Żadna linia raczej nie będzie skracana, raz że nie wyrobiłyby, a dwa że spowodowałoby to protesty. "3" jest jedyną linią w kier. Pawiej, a "5" do Huty. Tę ostatnią próbowano już skrócić do Dw. Towarowego w 2007 roku, skończyło się (słusznym) oprotestowaniem i linia wróciła na KG.

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: PKPfan » 22 mar 2022, 21:30

Kaszmir pisze: 22 mar 2022, 16:06 Dokładnie, na Kablu przy "50" z f5 są 44/h :D

Z kolei na Lubicz też było 40 poc/h przy "52" z f5.


Opolska jest już za miejscem gdzie odskoczy nitka na Azory, więc tu będzie luźniej. Myślę, że 36-40 pociągów/h wejdzie czyli akurat jest miejsce na przedłużenie "17/19". Żadna linia raczej nie będzie skracana, raz że nie wyrobiłyby, a dwa że spowodowałoby to protesty. "3" jest jedyną linią w kier. Pawiej, a "5" do Huty. Tę ostatnią próbowano już skrócić do Dw. Towarowego w 2007 roku, skończyło się (słusznym) oprotestowaniem i linia wróciła na KG.
Z Opolską to masz rację - ale z drugiej strony jakoś kompletnie nie widzę, jak te 36 albo nawet 40 kursów/h miałoby pokonać Bratysławską, którą uważam za największe wąskie gardło, które przy puszczeniu dodatkowych linii na odc. Dworzec Towarowy - Krowodrza Górka zwyczajnie będzie paraliżowało ruch tak samochodów jak i tramwajów... Tam już obecnie potrafi się zrobić korek tramwajowy a przecież 50 ma póki co jedynie f = 7,5min i nic nie słychać, żeby miała wrócić do f = 5min. Poza tym wzdłuż linii tramwajowej na odc. Krowodrza Górka - Bratysławska dojdzie chyba jeszcze Trasa Wolbromska (czy może się mylę?) a więc i pewnie jakieś dodatkowe relacje skrętne na skrzyżowaniu przy Bratysławskiej, które wtedy pewnie odbiją się na przepustowości dla tramwaju. Niestety, ale jestem lekkim pesymistą - tzn. po oddaniu trasy na Górkę Narodową przez kilka najbliższych lat w tramwajach tam jadących będzie albo bardzo "przytulnie", albo będzie się jechało znacznie dłużej... Przydałoby się więcej taboru o długości podobnej do Krakowiaków..

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Tramwajolog14 » 22 mar 2022, 22:13

PKPfan pisze: 22 mar 2022, 21:30 Poza tym wzdłuż linii tramwajowej na odc. Krowodrza Górka - Bratysławska dojdzie chyba jeszcze Trasa Wolbromska (czy może się mylę?)
Owszem, mylisz się ;) . Będzie tam tylko przejazd dla służb specjalnych lub KMK.
PKPfan pisze: 22 mar 2022, 21:30 Przydałoby się więcej taboru o długości podobnej do Krakowiaków..
Oj tak...

PiotrDeda
Pomiarowiec
Posty: 106
Rejestracja: 31 mar 2020, 21:20

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: PiotrDeda » 22 mar 2022, 23:20

PKPfan pisze: 22 mar 2022, 14:52 PS. Czy po otwarciu obydwu linii, będzie możliwość wjazdu z Górki Narodowej na linię w kierunku Azorów?
Tak, ale z haczykiem, że w takiej relacji nie będzie obsługiwany przystanek Krowodrza Górka.

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: PKPfan » 23 mar 2022, 8:03

Tramwajolog14 pisze: 22 mar 2022, 22:13 Owszem, mylisz się ;) . Będzie tam tylko przejazd dla służb specjalnych lub KMK.
Sorki za mały offtop, ale w takim razie ta cała Trasa Wolbromska będzie kończyć się na wysokości Pachońskiego, czy może chociaż zostanie dociągnięta do Opolskiej?

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Tramwajolog14 » 23 mar 2022, 9:26

PKPfan pisze: Sorki za mały offtop, ale w takim razie ta cała Trasa Wolbromska będzie kończyć się na wysokości Pachońskiego, czy może chociaż zostanie dociągnięta do Opolskiej?
Zostanie dociągnięta do Fieldorfa Nilla, czyli do pętli.

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: pjetrek » 23 mar 2022, 9:41

Tutaj znajdziecie wszystko na temat tej inwestycji. Włącznie z projektem stałej organizacji ruchu po zakończeniu prac:
https://zim.krakow.pl/nasze-projekty/li ... -narodowa/

Natomiast Trasa Wolbromska stricte jako inwestycja ma się zaczynać od Pachońskiego i biec w kierunku Zielonek:
https://zim.krakow.pl/nasze-projekty/bu ... bromskiej/

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: mikolaj.boron » 10 wrz 2022, 20:04

Witam forumowiczów,
na Górce Narodowej deweloperzy nie zwalniają tempa w budowie bloku. Już powstało ponad 30, a kolejne rosną. Na otwarcie linii tramwajowej musimy niestety jeszcze poczekać. Jednak ofertę komunikacyjną dla tego obszaru można poprawić dużo szybciej. Jeden z deweloperów odpowiedzialny za układ drogowy osiedla jest w trakcie budowy pętli autobusowej (propozycja nazwy Zauchy Pętla lub Os. Ozon), której zdjęcia i okoliczny układ widać poniżej. We wcześniejszych latach powstały przystanki autobusowe wzdłuż ul. Banacha.
Moja propozycja zakłada wydłużenie linii 503 do owej pętli i jednoczesną zmianę nazw przystanków celem większej klarowności.

Obrazek
Przechodząc do rzeczy, w kierunku nowej pętli linia kursowałaby po trasie: Nowy Bieżanów Południe - ... - Kuźnicy Kołłątajowej 01 - Meiera 02 - Banacha 02 - Zauchy Pętla.
Natomiast w przeciwnym kierunku: Zauchy Pętla - Banacha 01 - Meiera 01 (dawniej Banacha 01) - Os. Gotyk 01 (dawniej Górka Narodowa Wschód 01) - Kuźnicy Kołłątajowskiej 02 - ... - Nowy Bieżanów Południe.

Zasadność mojej propozycji:
- nowa trasa jest dłuższa o ok. 900 m od starej, a czas przejazdu wydłuży się o 3 minuty,
- taki niewielki dodatek czasowy nie wymaga dodatkowej brygady,
- poprawa dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców nowego osiedla oraz bloków przy Słomczyńskiego (bloki obok pętli, widać na zdjęciu 2) Marczyńskiego oraz Kuźnicy Kołłątajowskiej 16ABCD,
- często przeguby z 503 blokują lub utrudniają przejazd na ul. Meiera, szczególnie jest to problem wcześnie rano w dni powszednie gdy linie nie są jeszcze opóźnione i autobusy muszą czekać wzdłuż drogi na miejsce przy przystanku, w weekendy 137 ma odjazdy wcześniej niż 503, które ma 20 min postoju na pętli. 137 musi bardzo ciasno mijać się z oczekującym 503.
Jeszcze kwestia zmian nazw przystanków, Os. Gotyk zaproponowałem ZTP we wrześniu 2020 r., otrzymałem wtedy odpowiedź że moje wnioski zostaną wzięte pod uwagę po zakończeniu budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej. Przystanek Banacha na Meiera, zaproponowałem to ponieważ robocza nazwa mojego przystanku Banacha nosi nazwę Marczyńskiego, co jest trochę nieadekwatne do lokalizacji. Zastanawiałem się jeszcze czy przystanki nie powinny się nazywać Os. Ozon, ale mogłoby to doprowadzić do zgrzytu z Deweloperem.

Zdjęcie 1.
Obrazek
Przystanek końcowy i pętla

Zdjęcie 2.
Obrazek
Przystanek początkowy

Chcę zaczerpnąć opinii innych osób i wprowadzić poprawki, by potem przedstawić propozycję ZTP.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 12 wrz 2022, 12:49

Na pewno przydałaby się poprawa dostępności km przy osiedlu Ozon. Dobrze, że o tym pomyślałeś.

Zastanawiam się co z "503". W takim układzie, jadąc z miasta ominęłoby obecną pętlę. Czy dla tamtejszych mieszkańców nie jest to jednak odczuwalne wydłużenie dojścia? Zwłaszcza dla bloków położonych najdalej na wschód?

No i też zastanawiam się, czy po wybudowaniu torowiska, tramwaj jednak nie przejmie przeważającej większości potoków w rejonie?

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Zieleńczanin » 12 wrz 2022, 12:52

I czy po wybudowaniu tramwaju na pewno będzie tam potrzebna linia magistralna? To i tak będzie dla nielicznych, którzy nie podejdą tych kilkuset metrów.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Jaky » 13 wrz 2022, 10:39

Z najdalszych bloków przy tej budowanej pętli do tramwaju będzie 400m. Czyli w pełni dopuszczalny dystans dojścia do tramwaju.
Ja osobiście uważam, że ważniejsza jest obsługa os. Gotyk w pełni przez 503. Bo o ile zachodnia strona od Al. 29L będzie miała tramwaj co 2-3min. O tyle wschód pozostanie z autobusem. I jeszcze zabralibyśmy przystanek końcowy najbliższy wszystkim blokom?

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: kucyk » 13 wrz 2022, 11:39

Jaky pisze: 13 wrz 2022, 10:39 Z najdalszych bloków przy tej budowanej pętli do tramwaju będzie 400m. Czyli w pełni dopuszczalny dystans dojścia do tramwaju.
Ja osobiście uważam, że ważniejsza jest obsługa os. Gotyk w pełni przez 503. Bo o ile zachodnia strona od Al. 29L będzie miała tramwaj co 2-3min. O tyle wschód pozostanie z autobusem. I jeszcze zabralibyśmy przystanek końcowy najbliższy wszystkim blokom?
W pełni się zgadzam. Co nie zmienia faktu, że coś tam będzie kursować skoro budują pętlę i stawiane są wiaty. ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 13 wrz 2022, 12:08

kucyk pisze: 13 wrz 2022, 11:39W pełni się zgadzam. Co nie zmienia faktu, że coś tam będzie kursować skoro budują pętlę i stawiane są wiaty. ;)
Mogą budować wiaty i zawrotkę na wszelki wypadek, np. w przypadku remontów albo gdyby wyszła jakaś potrzeba w przyszłości.

Natomiast mam sporą zagwozdkę co do tej końcówki. Jak wspomniano, docelowo będzie obok tramwaj. Jeśli chodzi o autobusy, aglo od północy będą albo kończyć na głównym terminalu bus-tram, albo jechać do miasta ("307"). Z kolei autobusy od południa też raczej będą potrzebować skończyć trasę na głównym terminalu bo tam będzie cały węzeł przesiadkowy. Co zatem docelowo miałoby kończyć przy os. Ozon?

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: brovar » 13 wrz 2022, 12:23

Kaszmir pisze: 13 wrz 2022, 12:08 Co zatem docelowo miałoby kończyć przy os. Ozon?
Np przedłużone "193".
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości