Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: prezes » 04 paź 2020, 12:43

krawiec pisze: 04 paź 2020, 0:12 Obstawiam, że (ew. 115), 137 i 537 pójdzie do piachu. Nie po to wybudowali linię tramwajową, żeby tlen woził się w autobusach.
Po zbudowaniu tramwaju na Górkę Narodową mieszkańcy Witkowic, jak i część pasażerów z Kuźnicy Kołłątajowskiej nadal będą mieli kawałek do pokonania, aby przesiąść się na tramwaj. Z tego też powodu uważam, że tamte rejony nie powinny być pozbawione komunikacji miejskiej i nadal powinien jeździć tamtędy autobus, który będzie miał jako główny cel dowożenie ludzi do tramwaju.

Niestety największym problemem rejonów Kuźnicy Kołłątajowskiej są zbyt ciasne zakręty na trasie autobusu, przez co MPK nie chce puszczać tamtędy autobusów 12-metrowych. Z tego też powodu powinna tam jeździć linia, której pasażerowie zmieszczą się do autobusów midi.

Dlatego myślę, czy nie najlepszą opcją byłoby pozostawienie linii "137" z opcją lekkiej modyfikacji jej trasy, na przykład poprzez wydłużenie do Prądnika Czerwonego. Obstawiam, że ta linia po wybudowaniu tramwaju może stracić trochę pasażerów, ale z drugiej strony nadal mogłaby pełnić rolę dowozu do tramwaju, gdyż nie wszystkie rejony Górki Narodowej będą miały do niego dostęp tuż pod nosem.

Jeśli chodzi o obsługę Witkowic, mogłaby zostać tam przekierowana któraś linia z pary "164"/"169", które aktualnie kończą na pętli Górka Narodowa. Druga z nich mogłaby zostać wydłużona np. przez Siewną do Górki Narodowej Wschód.

Oczywiście zapewne, znając krakowskie realia tamte rejony będą miały do czynienia z mocnymi cięciami w autobusach, chociaż mam szczerą nadzieję, że do tego nie dojdzie, dzięki czemu pasażerowie będą mieli lepszą ofertę komunikacyjną.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: mkm3 » 04 paź 2020, 13:50

A może nowe wcielenie "137" jako częstą dowozówkę na trasie Witkowice - Kuźnicy Kołątajowskiej - Górka Narodowa Wschód (os. Gotyk)?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 04 paź 2020, 14:38

mkm3 pisze: 04 paź 2020, 13:50A może nowe wcielenie "137" jako częstą dowozówkę na trasie Witkowice - Kuźnicy Kołątajowskiej - Górka Narodowa Wschód (os. Gotyk)?
A ja dalej nie jestem przekonany, czy po otwarciu tramwaju potrzebny będzie autobus na Kuźnicy Kołłątajowskiej. Odległość od obecnych przystanków ""Natansona" i "Słomczyńskiego" do linii tramwajowej będzie wynosić odpowiednio 300 oraz 200 metrów. To mniej niż nieraz przechodzi się na Mogilskim przy przesiadkach.

Dowozówka z Witkowic - dobre, przy czym najlepszym punktem przesiadkowym do dowiezienia ludzi będzie raczej "Siewna Wiadukt". Przez Kuźnicy Kołłątajowskiej będzie zwyczajnie dłużej.

Mi się marzy, by przy okazji zrobić porządek na Witkowicach i ponownie scalić "287" ze "115" ("537"). Dawniej była to jedna linia - "115" do Witkowic, i wybrane kursy jako warianty ("415", potem "287") do Marszowca. Niestety później, wskutek wg mnie nietrafionych decyzji, zostały rozdzielone i obecnie "287" jest potworkiem, do tego nieskoordynowanym nawet z "267" które pokrywa jego trasę w 100%. Ok, "267" to osobny byt, jednak wg mnie byłoby super gdyby docelowo była jedna mocna linia do Witkowic, z wariantami do Marszowca.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: mkm3 » 04 paź 2020, 14:48

To może być przez ul. Bociana lub nawet Opolską - od razu obsługa Placu Imbramowskiego.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Lw25 » 04 paź 2020, 18:32

Witkowice to jedna sprawa i myślę, że one powinny być niezależne od Kuźnicy. Myślę, że można uruchomić jakiś feeder przez tą ulicę, ale nie tak jak teraz, jako jedyną linię dla Witkowic. Też myślałem, nad puszczeniem tego feedera do Prądnika Czerwonego, ale obawiam się, że będzie tam zbyt duży potok jak na możliwości terenowe. Myślę, że połączenie Prądnik - GN jest potrzebne, ale dla dobra mieszkańców lepiej rozdzielić dowóz mieszkańców Prądnika do tramwaju na GN (i do kolei, po drodze będzie przystanek) i dowóz mieszkańców okolic Kuźnicy Kołłątajowskiej. I tu bym się zgodził z Kaszmirem, tylko pytanie skąd wtedy puścić ten autobus, z KG czy Kleparza i czy wtedy nadawać mu historyczne "115" czy lepiej coś co będzie wprost sugerowało takt (najlepszy by był jeden rozkład i kursy wariantowe oznaczone na rozkładzie, tablicach w pojeździe i w nagłośnieniu, ale cóż), typu "187", które jest wolne.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 04 paź 2020, 20:12

Lw25 pisze: 04 paź 2020, 18:32dowóz mieszkańców okolic Kuźnicy Kołłątajowskiej.
Trochę nie rozumiem czemu chcecie dowozić mieszkańców Kuźnicy Kołłątajowskiej do tramwaju, skoro tramwaj będzie przecinał tę ulicę i obecne dwa przystanki autobusowe będą w odległości 200-300 metrów każdy. Tam nikogo nie trzeba będzie dowozić, przystanek tramwaju będzie w zasięgu pieszym.

Nawet do al. 29 Listopada będzie od tramwaju jakieś 400 metrów. Nawet ci mieszkający na zachodnim skraju Kuźnicy będą mieć tramwaj w zasięgu 300-400 metrów, na przystanku "Siewna Wiadukt".

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Lw25 » 05 paź 2020, 1:36

Kaszmir pisze: 04 paź 2020, 20:12
Lw25 pisze: 04 paź 2020, 18:32dowóz mieszkańców okolic Kuźnicy Kołłątajowskiej.
Trochę nie rozumiem czemu chcecie dowozić mieszkańców Kuźnicy Kołłątajowskiej do tramwaju, skoro tramwaj będzie przecinał tę ulicę i obecne dwa przystanki autobusowe będą w odległości 200-300 metrów każdy. Tam nikogo nie trzeba będzie dowozić, przystanek tramwaju będzie w zasięgu pieszym.

Nawet do al. 29 Listopada będzie od tramwaju jakieś 400 metrów. Nawet ci mieszkający na zachodnim skraju Kuźnicy będą mieć tramwaj w zasięgu 300-400 metrów, na przystanku "Siewna Wiadukt".
Jak dla mnie można autobusy z tej ulicy wywalić, bo tylko rodzi problemy. Uwzględniłem to, bo takie były głosy na forum.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kitek » 14 paź 2021, 22:08

Zastanawiam się czy będą robić na tym nowym odcinku dość sporą rewolucję w autobusach i pojedzie przez to więcej tramwajów czy pójdą na łatwiznę i będą małe korekty autobusów i tylko dwie linie tramwajowe ("18" i "50" :?:).
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: mikolaj.boron » 07 lut 2022, 23:06

Kitek pisze: 14 paź 2021, 22:08 Zastanawiam się czy będą robić na tym nowym odcinku dość sporą rewolucję w autobusach i pojedzie przez to więcej tramwajów czy pójdą na łatwiznę i będą małe korekty autobusów i tylko dwie linie tramwajowe ("18" i "50" :?:).
Jeszcze nie wypowiadałem się w tym temacie, a wypadałoby jako mieszkańcowi tego obszaru i człowiekowi mającemu przed oknami wannę dla tramwajów 😃.
Dwie linie na nową pętlę nie wystarczą. Przy Banacha i Zauchy powstaje/powstało prawie 20 bloków a ma ruszyć budowa jeszcze około 30 kolejnych. Słyszałem teorie i jestem ich zwolennikiem że na Górkę Narodową Zachód ma zostać wydłużona 19 i 50. Osobiście uważam, że powinien jeszcze powstać jakiś twór kursujący tylko do centrum miasta (np. niegdysiejsza linia 78 ale na zamienionej trasie i pod innym numerkiem). Taka linia mogłaby robić kółko po I Obwodnicy i bez postoju wracać na Górkę. Przy okazji uważam że priorytetowo wydłużona powinna zostać nocna 69/669 i zlikwidowana 637.
Wydłużona zapewne zostanie 503, ale uważam że powinna pojechać przez Banacha i nową drogę powstającą wzdłuż trasy.
Na razie mam takie przemyślenia w ramach ponownego pobudzenia tematu 🙂.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 08 lut 2022, 11:07

Dawniej były plany na "18" i "50", plus może trzecią linię niekończąca wówczas na KG (nie "3" czy "5"). Acz to było jeszcze przed zmianą ekipy, za czasów dawnego ZIKiT, teraz mogą być inne koncepcje.

Choć chyba nie ma tu wiele miejsca do kombinowania. "18" i "50" są dobrymi kandydatami bo "50" zapewni mocne połączenie w stronę Tunelu i rond, a "18" do I obwodnicy. Natomiast "3" i "5" zatrzymać dla Azorów.

Natomiast też wydaje mi się, że same "18" i "50" to będzie mało i przydałaby się trzecia linia. "17+19" (razem, ze względu na koordynację) wydają się niezłym kandydatem - i tak kończą niedaleko, a zapewnią dojazd do kilku miejsc nieobsługiwanych przez "18" i "50", np. Starowiślnej (Kazimierz). Acz trochę marzy mi się osobna linia, przez Pawią i T. Słowackiego ;)

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: judash » 08 lut 2022, 11:31

W tej sytuacji wielokrotnie krytykowana "12" na trasie GN - BM może nabrać nowego sensu :).

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Tramwajolog14 » 08 lut 2022, 12:00

A ja się zastanawiam, co by było, gdyby (zakładając powrót większości potoków sprzed pandemii, szczególnie chodzi mi o Ruczaj i konieczność f=5 na "52") zrobić na "18" f=5? Na Górce Narodowej byłaby idealna koordynacja, dająca tramwaj co 2-3 minuty w szczycie, tak samo z Ruczaju do centrum - co było problemem, gdy "18" i "52" miały różne częstotliwości. Patrząc na pojemność pętli na CM pomysł może wydawać się szalony, ale zajeżdżanie się brygad tamże wynikało właśnie z różnych f. A gdyby obie jeździły co 5 minut, mogłyby mieć takie same przerwy na jednym torze ("11+17" na drugim) i nie powinno być zajeżdżania. Przerwy musiały by być krótkie, aby nie stać za długo przed pętlą, ale zarówno "52" na OP, jak i "18" na GN mają własne tory i tam mogłyby mieć dłuższe postoje.
Pozostaje kwestia przepustowości centrum i to mógłby być problem, szczególnie PWŚ, ale gdybyśmy mieli tworzyć nową linię z GN to problem byłby ten sam.

A co do przedłużenia "17+19" na GN - też spoko, tylko nie dałoby się skoordynować tego z "50", jednocześnie do I obwodnicy mamy tylko 8 kursów. No i odcinek między Dworcem Towarowym a KG miałby 40 kursów/h. Dużo, ale może jeszcze dałoby radę.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Bayer2003 » 08 lut 2022, 12:14

Kaszmir pisze: 08 lut 2022, 11:07 Natomiast też wydaje mi się, że same "18" i "50" to będzie mało i przydałaby się trzecia linia. "17+19" (razem, ze względu na koordynację) wydają się niezłym kandydatem - i tak kończą niedaleko, a zapewnią dojazd do kilku miejsc nieobsługiwanych przez "18" i "50", np. Starowiślnej (Kazimierz).
Pytanie tylko czy z Górki Narodowej będzie potrzebne aż 20 p/h w szczycie w kierunku Tunelu, Ronda Mogilskiego oraz Ronda Grzegórzeckiego. Moim zdaniem zdecydowanie nie. O przedłużeniu jednej z tych linii w teorii pomyśleć by można, jednak pytanie czy po takim zabiegu dałoby się utrzymać faktyczny takt 7+8 na ich wspólnym odcinku?
Kaszmir pisze: 08 lut 2022, 11:07 Acz trochę marzy mi się osobna linia, przez Pawią i T. Słowackiego ;)
Dobry pomysł, jednak nawet powstanie linii Górka Narodowa - Dajwór (chyba najbliższa pętla od Teatru Słowackiego) wiązałoby się ze sporymi kosztami, więc raczej nie obeszłoby się bez cięć w innych częściach miasta, czego nie popieram (trzecia linia na GN byłaby przydatna, jednak nie jest niezbędna i nie powinno się jej tworzyć kosztem innych pasażerów).
judash pisze: 08 lut 2022, 11:31 W tej sytuacji wielokrotnie krytykowana "12" na trasie GN - BM może nabrać nowego sensu :).
Numerek "12" jest zarezerwowany dla innej linii, jednak stworzenie "7" lub "15" o podanej przez Ciebie trasie z pewnością warto byłoby rozważyć, z tym że tutaj również pojawia się pytanie - jak sfinansować taką linię? Osobiście uważam, że nawet gdyby pieniądze się znalazły, linia ta powinna pojechać na Bronowice, w zamian za przywrócenie "14" na Bronowice Małe. Ogólnie pomysł ciekawy ;).
Tramwajolog14 pisze: 08 lut 2022, 12:00 A ja się zastanawiam, co by było, gdyby (zakładając powrót większości potoków sprzed pandemii, szczególnie chodzi mi o Ruczaj i konieczność f=5 na "52") zrobić na "18" f=5? Na Górce Narodowej byłaby idealna koordynacja, dająca tramwaj co 2-3 minuty w szczycie, tak samo z Ruczaju do centrum - co było problemem, gdy "18" i "52" miały różne częstotliwości. Patrząc na pojemność pętli na CM pomysł może wydawać się szalony, ale zajeżdżanie się brygad tamże wynikało właśnie z różnych f. A gdyby obie jeździły co 5 minut, mogłyby mieć takie same przerwy na jednym torze ("11+17" na drugim) i nie powinno być zajeżdżania. Przerwy musiały by być krótkie, aby nie stać za długo przed pętlą, ale zarówno "52" na OP, jak i "18" na GN mają własne tory i tam mogłyby mieć dłuższe postoje.
Zastanawia mnie skąd weźmiesz pieniądze oraz tabor na zwiększenie częstotliwości tych dwóch linii? Obecnie zarówno "52" w taborze 40m+, jak i "18" w taborze 32m wyrabiają przy f~7,5 na Ruczaju i bez wyraźnego nadmiaru pieniędzy nie powinno się tego zmieniać. 32 p/h na Czerwonych Makach też jest nierealne - może i "52" oraz "18" dawałaby w teorii tramwaj co 2,5 minuty, jednak w praktyce na tak długich trasach nie da się uniknąć opóźnień i przy tak wysokich częstotliwościach linie te by się zajeżdżały. Ponadto w takim układzie Górka Narodowa w dalszym ciągu zostałaby z dwoma liniami, podczas gdy tamtejsi mieszkańcy raczej woleliby te 24 p/h rozdzielić na trzy linie.

Osobiście proponowałbym na Górkę Narodową jako trzecią linię przedłużyć "44", która zapewniłaby połączenie z węzłem przesiadkowym Nowy Kleparz oraz Teatrem Słowackiego, a także w razie potrzeby bezpośredni dojazd na Mogilską i do Nowej Huty. Linia ta jest szczytowa, więc nie kosztowałoby to dużo, a dzięki temu mogłaby ona zyskać nowe życie ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: PKPfan » 22 mar 2022, 14:52

Kaszmir pisze: 08 lut 2022, 11:07 Dawniej były plany na "18" i "50", plus może trzecią linię niekończąca wówczas na KG (nie "3" czy "5"). Acz to było jeszcze przed zmianą ekipy, za czasów dawnego ZIKiT, teraz mogą być inne koncepcje.

Choć chyba nie ma tu wiele miejsca do kombinowania. "18" i "50" są dobrymi kandydatami bo "50" zapewni mocne połączenie w stronę Tunelu i rond, a "18" do I obwodnicy. Natomiast "3" i "5" zatrzymać dla Azorów.

Natomiast też wydaje mi się, że same "18" i "50" to będzie mało i przydałaby się trzecia linia. "17+19" (razem, ze względu na koordynację) wydają się niezłym kandydatem - i tak kończą niedaleko, a zapewnią dojazd do kilku miejsc nieobsługiwanych przez "18" i "50", np. Starowiślnej (Kazimierz). Acz trochę marzy mi się osobna linia, przez Pawią i T. Słowackiego ;)
Zacznijmy od tego, że w godzinach szczytu i zakładając, że wrócą częstotliwości przedcovidove, to z linii kończących na Krowodrzy Górce:
- linia nr 3 to f = 7,5min (8 kursów / h)
- linia nr 5 to f = 15min (4 kursy / h)
- linia nr 18 to f = 7,5min (8 kursów / h)
- linia nr 50 fo f = 5min (12 kursów / h)
co łącznie daje aż 32 kursy / h.

Nieważne jak dokładnie podzielimy te kursy pomiędzy Górkę Narodową jak i planowaną w najbliższych latach linię na Azory (Bronowice Wielkie), tzn. która z w/w linii gdzie ma mieć końcówkę (ale załóżmy na początek, że podzielimy mniej więcej po połowie), to te 32 kursy / h to będzie stanowczo za mało jak na obie końcówki!

Jeśli w międzyczasie zostawimy 3 i 5 na Krowodrzy a na Górkę Narodową pojedzie 18, 50 i postulowana tutaj 17 lub 19 (albo i obie), to zaczniemy mieć spory problem z przepustowością na odcinku Krowodrza Górka - Dworzec Towarowy, ponieważ wtedy będzie tam aż 40 kursów / h (czy jeszcze gdzieś w Krakowie obecnie tyle jest?) a przecież po drodze będą jeszcze ruchliwe skrzyżowania z Opolską i mocno korkującą się Bratysławską... Do czasu otwarcia linii Azory - Cichy Kącik i przekierowania tamtędy części ruchu z Górki Narodowej i Azorów (Bronowic Wielkich) wpuszczanie kolejnych linii na odc. Krowodrza Górka - Dworzec Towarowy to moim zdaniem błąd.. Końcówkami linii oczywiście można żonglować do woli, ale jeśli np. 17, 19 lub 44 przedłużymy do Gorki Narodowej, no to wtedy nie ma zmiłuj się i w zamian 3 albo 5 pasowałoby skrócić do Dworca Towarowego..

PS. Czy po otwarciu obydwu linii, będzie możliwość wjazdu z Górki Narodowej na linię w kierunku Azorów?

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Tramwajolog14 » 22 mar 2022, 15:17


PKPfan pisze: PS. Czy po otwarciu obydwu linii, będzie możliwość wjazdu z Górki Narodowej na linię w kierunku Azorów?
Tak.

Co do liczby kursów to na al. Powstania Warszawskiego były kiedyś 40 k/h, jak jeździła "12".

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości