Ten wątek wygasł dwa tygodnie temu, ale sądzę że nikt nie poczuje się urażony jeśli go odkurzę
Generalnie zgadzam się z opinią wyrażoną poniżej:
prezes pisze: ↑05 wrz 2020, 16:16
Obawiam się, że niestety po otwarciu linii tramwajowej na Górkę Narodową solidnie oberwą linie autobusowe w tamtym rejonie. Gdyby to ode mnie zależało, to przede wszystkim nie wyrzucałbym linii "164" z Górki Narodowej. Linia ta zapewnia połączenie rejonów ulicy Mackiewicza z centrum miasta, czego tramwaj nie do końca zapewni, bo przystanek będzie miał dopiero przy rondzie na Siewnej. W związku z tym pozostawiłbym "164" na obecnej trasie lub przedłużył wzdłuż Siewnej do Górki Narodowej Wschód (na Kuźnicy Kołłątajowskiej zapewne nie zmieściłby się przegub). Utrzymałoby to połączenie Górki Narodowej Wschód z centrum miasta, bo zapewne "503" zostanie przedłużone do nowej pętli tramwajowo-autobusowej.
Uważam też, że linia "137" w obecnym kształcie po otwarciu linii tramwajowej nie będzie mieć racji bytu. Zapewne zostanie ona zlikwidowana, bo obecnie spełniała funkcję dowozówki do tramwaju, chyba, że uda się nadać jej nowy sens, np. poprzez przedłużenie do Prądnika Czerwonego przez Meiera.
Proponowałbym taki układ połączeń:
137 - likwidacja
140 - wzmocnienie do całodziennego f~20 i wydłużenie godzin kursowania (5-22)
154 - likwidacja
164 Piaski Nowe - Siewna Wiadukt - Siewna - 29 Listopada -
Górka Narodowa Zachód P+R
169/469 Piaski Wielkie/Zajezdnia Wola Duchacka - Siewna Wiadukt - Siewna - Dożynkowa -
Witkowice
217,247,257,277,280 - skrócenie do pętli Górka Narodowa Zachód P+R
267,287 - ... - Siewna Wiadukt - Siewna - Bociana - Górka Narodowa (powrót Bociana)
503 wydłużenie do Górki Narodowej Zachód P+R, wzmocnienie do f~7,5/10/12/12
537 - likwidacja
115 nowa linia autobusowa na trasie:
Górka Narodowa Wschód - Meiera - 29 Listopada - Wita Stwosza -
Dworzec Główny Wschód, częstotliwość analogiczna jak "537"
Po kolei;
137 - linia w obecnym kształcie jako dowozówka do tramwaju moim zdaniem nie ma racji bytu. Jej trasa w dużej części pokrywa się z planowaną linią tramwajową - nawet jeśli nie kursuje tymi samymi ulicami, to przystanki i kierunek jazdy są analogiczne. Jednocześnie proponuję zaprzestanie obsługi ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej komunikacją autobusową. Przystanki Natansona i Słomczyńskiego (jak i zabudowa którą obsługują) znajdują się w promieniu max 300-400m od planowanego przystanku tramwajowego. Dodatkowo przeważa tam zabudowa jednorodzinna. Jedynym argumentem za pozostawieniem tam autobusu jest stosunkowo łatwa przesiadka między nim a tramwajem jadąc od strony al. 29 Listopada, jednak moim zdaniem ten potok może równie dobrze zostać obsłużony przez "169" (przyst. Siewna Wiadukt) lub "503" (Górka Narodowa Zachód P+R)
140 i 154 - "154" już teraz jest dość osobliwym tworem - niby zapewnia dojazd części Osiedla Prądnik Biały do Dworca, ale kursuje przez cały dzień co 30 minut, do tego obsługiwana jest jednym z najmniejszych rodzajów taboru. Po uruchomieniu tramwajowego przystanku Pachońskiego, cała zachodnia część Prądnika Białego będzie dużo lepiej skomunikowana z rejonem Dworca za pomocą tramwaju, a nie grzęznącego w korkach autobusu. Wokół przystanku "Wyki" wysoka zabudowa koncentruje się po wschodniej części, co powoduje że gro pasażerów obecnie z niego korzystających wybierze tramwaj. Pozostały potok może być zaspokojony przez "120", "220" i "240", utrzymujące w miarę dobry interwał, bez przerw większych niż 20 minut w szczycie. No i nie zapominajmy o "144".
Rejon Batalionu Skała AK jest od dawna wzmacniany, ostatnio otrzymał "194" co 7,5 minuty. Dojazd do pętli Krowodrza Górka (a dalej do centrum) jest stąd bardzo dobry i zabranie jednej linii kursującej co 30 minut tego nie zmieni.
Rejon Łokietka - jest kursujące często do Dworca "130".
Rejon Wybickiego - tutaj "154" jednak ma dosyć istotną rolę, bo jest jedynym autobusem kursującym przez cały dzień, który dowozi do centrum. Według mnie jego rolę powinno przejąć "140", które w dalszym ciągu jest niedoinwestowane i kursuje w okrojonych godzinach. Jeżeli na przeszkodzie nie stoi synchronizacja (a moim zdaniem ta na przystanku Conrada ze "168" nie jest aż tak istotna), linia powinna dostać częstotliwość f~15/20/20/20 lub nawet wyższą. IMO lepsza jedna linia co 15 minut, niż dwie z f~20 i f~30.
164 i
169 - Tutaj zaproponowane zmiany są podyktowane chęcią wyprostowania tras i rekompensatą za zabrane linie dowozowe i aglomeracyjne. "164" może również pojechać Opolską i Al. 29 Listopada (jak obecnie np "217") i dzięki temu utrzymany zostanie dojazd z al. 29 Listopada na Plac Imbramowski. Trasa przez Siewną wydaje się jednak delikatnie korzystniejsza, bo przebiega przebiega przez obszary gęściej zurbanizowane, obsługuje obecny przystanek Bociana na Siewnej (i osiedle Prądnik Biały Wschód, które przy likwidacji autobusów tamże miałoby to najbliższej KM ponad 700m!) a do Placu Imbramowskiego z Mackiewicza jest ok. 400m - do przeżycia.
169 obsługuje Witkowice i zapewnia dojazd tej części miasta do Alei. Wydaje się że możliwe byłoby nawet skierowanie przegubowców na pętlę w Witkowicach - 12m dają tam sobie dobrze radę.
Przystanek Mackiewicza i tak mocno oberwie (a niesłusznie, bo leży daleko od tramwaju, obsługuje też Żabiniec) i powinien, moim zdaniem, mieć przynajmniej 2 mocne linie do centrum - właśnie "164" i "169".
Skrócenia aglo chyba nie muszę komentować.
537 i 115 - szczerze mówiąc wahałem się co zrobić z tą linią. Obsługa Witkowic jest (gdy jedzie tam "169") bez sensu. Kuźnicy Kołłątajowskiej także, o czym pisałem wcześniej. Uznałem natomiast, że obecna Górka Narodowa Wschód zasługuje na dalsze kursowanie tam autobusu, mimo że na pierwszy rzut oka obsłuży ją nowy przystanek Banacha na Al. 29 Listopada. Należy jednak wziąć pod uwagę specyfikę Os. Gotyk, to że jest częściowo grodzone i dojście do Banacha z najdalszych bloków to 600 - 650 m. Do Kuźnicy jeszcze dalej.
Ta linia mogłaby również pojechać Kuźnicy-Kołłątajowskiej i zawrócić na kryterium ulicznym KK - Siewna - Natansona (konieczna zmiana oznakowania na skrzyżowaniu - przeniesienie przejścia dla pieszych). Charakter przyspieszony moim zdaniem nie jest dłużej potrzebny - dojazd do UR jest ważny, zwłaszcza że znikną linie aglo do Kleparza. Głównym zadaniem tej linii byłoby właśnie rekompensowanie tych linii aglo, które z Al. 29 Listopada znikną. No i trochę żal przystanku przy Muzeum AK (likwidacja 537 = jego likwidacja, a powstaje tam duże osiedle).
Jest jeszcze kwestia nazewnictwa przystanków. Rozumiem że nowa pętla ma wziąć nazwę od obszaru administracyjnego, ale mnie jako geografa strasznie uwiera takie rzucanie kierunkami świata bez sensu. Obecnie ma być tak:
-Przystanek Górka Narodowa, nazywa się tak mimo że nie leży na Górce Narodowej, tylko na Prądniku Białym Wschód. Górka Narodowa zaczyna się za torami na północy. Gdy powstawał nie było tam prawie nic.
-Górka Narodowa Zachód P+R (planowany) leży
na północny-wschód od przystanku Górka Narodowa
-Górka Narodowa Wschód leży kilkadziesiąt metrów na wschód od Górki Narodowej Zachód, za to prawie kilometr na południe od niej xD
itd, czepiać można się dalej. Wydaje się że czas ten bałagan uporządkować i otwarcie linii tramwajowej jest ku temu najlepsza okazją:
Bociana na ul. Siewnej → Os. Mozarta
Bociana na ul. Bociana → bez zmian (dawniej zaproponowałbym Bociana Piekarnia, ale teraz to nie przejdzie, zbyt wsiowo
)
Górka Narodowa → Bocianie Gniazdo (od Osiedla i wieżowca) lub Prądnik Biały Wschód, również od osiedla
Górka Narodowa Zachód P+R → Górka Narodowa P+R
Górka Narodowa Wschód → Os. Gotyk
Tutaj smaczku dodaje fakt, że obecne nazwy są długie i podobne do siebie, łatwo się będzie pomylić. Uważam że nazwy przystanków, a zwłaszcza pętli tramwajowych, powinny być zwięzłe i łatwe do zapamiętania. I w innych miastach tak jest, większość stanowią jednowyrazowe nazwy własne. Dwa wyrazy to rzadkość, a 3 to prawie w ogóle się nie zdarzają. Tylko nie u nas
TAURON Arena Kraków Wieczysta to bodaj najdłuższa nazwa pętli tramwajowej w Polsce, nie licząc GOP-owskich tasiemców, które są jednak zrozumiałe bo system obsługuje wiele miast.