Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 10 mar 2023, 21:13

Kaszmir pisze: 10 mar 2023, 15:17 A ZTP być może samo nie jest do końca świadome regulaminu
To może jako, że masz jakieś większe kontakty z ichniejszymi urzędnikami, mógłbyś dopytać jak ZTP jako organizator zapatruje się oficjalnie na tą kwestię, na podstawie jakich przepisów, itp? Wtedy byłaby kawa na ławę ;)

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kot_feliks » 11 mar 2023, 0:44

Scania_9640 pisze: 10 mar 2023, 14:29 Ale uchwała nie wskazała ani nie ma nic napisane jednoznacznie, że w zjazdach/wyjazdach nie trzeba mieć biletów. ZTP kazało nam również i tam robić kontrole więc robimy, i skoro sami kazali to raczej jest to też zgodne z ustawą.
Uchwała wskazuje, za przejazd jakimi pojazdami należy wnieść opłatę. Nie ma kompletnie żadnego sensu (i jest to nierealne), aby wypisywać, w jakich takiej opłaty wnosić nie trzeba ;)

Skoro opłatę należy wnieść za przejazd liniami miejskimi / aglomeracyjnymi na terenie miasta, to siłą rzeczy nie trzeba ich wnosić za spacer na piechotę, jazdę rowerem, czy też przejazd nijak oznakowanym tramwajem jadącym znikąd donikąd :)

Osobną kwestią pozostaje to, o czym wspominał tomta1 :)

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kierman » 11 mar 2023, 9:04

Scania_9640 pisze: 10 mar 2023, 14:29 ZTP kazało nam również i tam robić kontrole więc robimy, i skoro sami kazali to raczej jest to też zgodne z ustawą.
Na początku covida policjantom też kazano walić mandaty za maseczki i gnębić obywateli na ulicach mimo, że nie było takiej podstawy prawnej, na co wielu prawników wtedy zwracało uwagę (rozporządzenie było wadliwe i niekonstytucyjne). Później wszyscy w sądach wygrywali sprawy. Wniosek jest taki, że nie wszystko co przełożony każe robić jest zgodne z przepisami. Warto samemu się douczyć, aby później uniknąć nieprzyjemności.

Edit: nie twierdzę, że nie trzeba kasować biletu na wyjazdach / zjazdach. Chciałem tylko zwrócić uwagę na sposób w jaki działają organy / przełożeni i że nie zawsze mają rację.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kucyk » 16 mar 2023, 13:36

Piszą o krakowskim problemie w całej Polsce. Kolejny cios dla krakowskiej KM?:

https://www.o2.pl/informacje/pieniadze- ... 428689696a

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kierman » 16 mar 2023, 14:05

Jeszcze nigdy jak pracuję nie spotkałem się z przypadkiem braku wydrukowania biletu i wzięciu opłaty. Ludzie myślą, że zabiera im kasę i nie drukuje biletu, a tak naprawdę zachodzi jeden z dwóch przypadków:

1) Odmowa transakcji z powodu problemów z łącznością przez operatora
2) Bilet nie wypada do schowka, tylko grzęźnie w środku na takich włoskach czy jak to nazwać. Zwykle wystarczy postukać w automat lub włożyć rękę do środka i go wyjąć samemu.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fysztof » 16 mar 2023, 19:15

Ja się spotkałem, ale jeszcze w czasach automatów na bilon. Automat "połknął" mi 5 zł, ale ani nie wydrukował biletu ani nie wydał reszty ani nie oddał wrzuconej monety. Nie było reakcji, po czym... wyłączył się i uruchomił od nowa.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 16 mar 2023, 21:18

Kierman pisze: 16 mar 2023, 14:05 Jeszcze nigdy jak pracuję nie spotkałem się z przypadkiem braku wydrukowania biletu i wzięciu opłaty. Ludzie myślą, że zabiera im kasę i nie drukuje biletu, a tak naprawdę zachodzi jeden z dwóch przypadków:

1) Odmowa transakcji z powodu problemów z łącznością przez operatora
2) Bilet nie wypada do schowka, tylko grzęźnie w środku na takich włoskach czy jak to nazwać. Zwykle wystarczy postukać w automat lub włożyć rękę do środka i go wyjąć samemu.
Mnie się też kilka razy zdarzyło widzieć sytuację opisaną przez Fysztofa - że ktoś kupował bilet, po czym w trakcie automat się zawiesił, wyłączył (całkowicie ciemny ekran), po czym po kilku minutach uruchomił się od nowa (oczywiście po załączeniu biletu nie było). Ale takie sytuacje są sporadyczne, o wiele częściej rzeczywiście zdarzają się opisane przez ciebie sytuacje, przy czym:
1 - w przypadku odmowy, komunikat pojawia się na ekranie, można sobie również wydrukować potwierdzenie, że transakcja nie została zrealizowana. Czasem (zależy to od banku) na koncie pasażera pojawi się blokada na kwotę transakcji np. 4zł - jednakże blokada nie oznacza jeszcze, że kwota została ściągnięta. Gdy bank otrzyma zwrotkę od operatora, że transakcja nie doszła do skutku, to blokada jest zdejmowana i te 4zł "wraca" do klienta.

2 - to akurat jest najczęstsza przyczyna "braku" biletu - sam ile razy widzę, że ktoś narzeka, że "znowu mu zeżarło pieniądze", to mówię żeby wsadzić rękę pod klapkę i poruszać palcami, bo bilet wisi na końcu drukarki. Jakie potem wielkie zdziwienie "ooo, to nie wiedziałem/am, że tak trzeba" :D

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Tramwajolog14 » 16 mar 2023, 22:12

Ja również często widuję sytuacje, że bilet się zawiesił. Ale przeciętny pasażer nie ma pojęcia, że wystarczy poruszać klapką i myśli, że mu zjadło pieniądze. Nie zmienia to jednak faktu, że nie powinno tak być.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 17 mar 2023, 11:00

Tramwajolog14 pisze: 16 mar 2023, 22:12 Ja również często widuję sytuacje, że bilet się zawiesił. Ale przeciętny pasażer nie ma pojęcia, że wystarczy poruszać klapką i myśli, że mu zjadło pieniądze. Nie zmienia to jednak faktu, że nie powinno tak być.
No nie powinno, tylko co z tym zrobić - wymienić za kilkadziesiąt milionów wszystkie starsze automaty biletowe? Bo z tego co zaobserwowałem, to dzieje się to tylko w modelach Elgeba Ticomat (czyli tych, które mamy od dawna). W nowych automatach Mennicy Polskiej takich sytuacji jeszcze nie widziałem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 17 mar 2023, 11:06

Problem może się sam rozwiązać w ciągu dwóch lat - jeśli wejdzie nowy system biletowy, to automaty prawdopodobnie przestaną być potrzebne.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fysztof » 17 mar 2023, 11:29

Obawiam się, że ten system wejdzie tak samo jak integracja z koleją... ;-)

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: kucyk » 17 mar 2023, 14:09

Nowa propozycja w sprawie podwyżki biletów:
– Trwają rozmowy. Jeśli one poniosą fiasko to upublicznimy naszą propozycję, która moim zdaniem jest korzystna. Polega ona na uruchomieniu dodatkowych połączeń na liniach, na których dochodziło do dużego spiętrzenia pasażerów. Bywały również sytuacje – co muszę z żalem przyznać – kiedy nie przyjmowaliśmy pasażerów. Chcemy nie tylko wzmocnić te linie, ale również stworzyć nowe, szczególnie w obszarach odleglejszych od centrum miasta – mówi Andrzej Kulig.
Wiceprezydent zdradza, że pod uwagę wziął również postulaty formułowane przez środowiska miłośników komunikacji miejskiej dotyczące częstotliwości autobusów, które dziś jeżdżą co 7.5, 10, 12, 15 i 20 minut. – Chcemy, żeby linie autobusowe co do zasady jeździły co 15 minut, lub w niektórych przypadkach nie rzadziej niż co 30 minut. Na trasach, które obsługują bardzo dużą liczbę pasażerów uruchamialibyśmy dodatkowe linie szczytowe funkcjonujące z częstotliwością co 15 minut. To pozwoliłoby zachować 7,5-minutowy takt – wyjaśnia Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/podwy ... 50243.html

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ydhflx » 17 mar 2023, 14:16

Brakuje nam 300mln, jak nie będzie podwyżki to od marca cięcia o 1/3. Od marca nie ma cięć, a jak będzie podwyżka która da 40mln, to nawet będą spore wzmocnienia. Ktoś im jeszcze wierzy?
Chcemy nie tylko wzmocnić te linie, ale również stworzyć nowe
Chcemy, żeby linie autobusowe co do zasady jeździły co 15 minut, lub w niektórych przypadkach nie rzadziej niż co 30 minut. Na trasach, które obsługują bardzo dużą liczbę pasażerów uruchamialibyśmy dodatkowe linie szczytowe funkcjonujące z częstotliwością co 15 minut. To pozwoliłoby zachować 7,5-minutowy takt
Autobusy co 15 minut, ew. co 30. I to jak znajdzie się 40mln, mimo że obecnie brakuje 300mln. Już to widzę.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 17 mar 2023, 14:41

Panie, wybory idą :D

Zawsze roki przedwyborcze były istnym festiwalem wzmocnień i uruchomień nowych linii. Zwykle tylko po to, by po wyborach ciąć (tak było w 2018/2019 czy 2010/2011). Można zatem było oczekiwać, że groźba cięć nie przejdzie - przynajmniej nie do kwietnia 2024 - i wcześniej czy później zaczną obiecywać znów wzmocnienia.

A skąd na to pieniądze? Tak jak podano, Miasto chce wziąć kredyt. Jakaż to perfekcyjna zagrywka :D Nie ogarnięto budżetu przed wyborami więc jeszcze bardziej się zadłuża Miasto, a za obietnice mieszkańcy zapłacą oczywiście po wyborach. A przecież komunikacja miejska w 2024 nie będzie tańsza, koszty będą tylko rosnąć. Zatem opcje są dwie:

1) jeśli wygra obecnie rządząca opcja polityczna: to zaraz po wyborach zaczną się cięcia,
2) jeśli wygra ktoś inny: to obecni włodarze zrzucą winę za problemy budżetowe na nowych (nieważne, że to obecni zadłużyli Miasto ponad stan).

Istne przedwyborcze złoto!

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Jaky » 17 mar 2023, 19:12

Kaszmir pisze: 17 mar 2023, 14:41 A przecież komunikacja miejska w 2024 nie będzie tańsza, koszty będą tylko rosnąć. Zatem opcje są dwie:

1) jeśli wygra obecnie rządząca opcja polityczna: to zaraz po wyborach zaczną się cięcia,
2) jeśli wygra ktoś inny: to obecni włodarze zrzucą winę za problemy budżetowe na nowych (nieważne, że to obecni zadłużyli Miasto ponad stan).

Istne przedwyborcze złoto!
1) To faktycznie pewniak, że tak się stanie
2) Tu może być jeszcze jedna szkodliwa sprawa. W zależności, czy wygra ktoś z ramienia JM czy nie. Mianowicie, przyjęcie retoryki "nie da się, bo zastaliśmy ogromne zaniedbania poprzedników". I może być w tym prawda, jednak według mnie, to byłaby chyba jedna z najgorszych opcji, jakie mogłyby nas spotkać. Głównie ze względu na kontynuację polityki "niedasie", ale pod inną przykrywką.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości