Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole
Pamiętajmy, że wpływy maleją bo 1) ceny biletów zmieniały się mało przez ostatnie kilkanaście lat, nie nadążając nawet za inflacją, 2) dodawano nowe tańsze bilety, kolejne ulgi itd. i 3) pandemia przeorała km na całym świecie - nie tylko w Krakowie.
Ad 1 - co roku stawki za wzkm rosną o średnio 5-6 procent. Tymczasem podwyżki cen nie były co roku, a gdy już do nich dochodziło, nie nadążały za skumulowaną inflacją przez zaległe kilka lat. Kilkanaście lat temu, 200 mln starczało by pokryć większość kosztów km. Dziś pokrywa ledwie 1/3.
Ad 2 - raz, że zwiększano grupę osób które mogą podróżować km bezpłatnie, to jeszcze dodano tańsze bilety. Kilkanaście lat temu nie było czasówek np. 15- czy 20- minutowych, więc nawet gdy ktoś jechał parę przystanków, kupował jednoprzejazdowy. Sieciówki też staniały wraz z wejściem Karty Krakowskiej.
Ad 3 - wszędzie na świecie czuć wpływ pandemii na km, również w Krakowie. Część osób przesiadła się na rower, część przestała dojeżdżać do pracy czy uczelni albo robią to sporadycznie, więc wpływy zmalały.
fysztof - zgodzę się z większością zarzutów. Niemniej wiele też zrobiono. Np. infrastruktura torowa wciąż w wielu miejscach jest zła, jednak wiele innych rejonów poprawiono. Szyny wybrzuszają się na Kościuszki i Starowiślnej, jednak dziesięć lat temu wybrzuszały się w jeszcze kilku innych miejscach. Do tego otwierano nowe trasy tramwajowe. I ogólnie wzmocniono km - nawet jeśli w 2010 czy 2011 były cięcia, to potem już była fala wzmocnień w 2014, 2016, 2017 i 2018. Uruchomiono linie do kilku rejonów wcześniej pozbawionych km (m.in. Kozienicka, Bodzów, Orla). Szkoda, że pandemia wymusiła cięcia, oby po jej ustaniu rzeczy wróciły do normy.
Ad 1 - co roku stawki za wzkm rosną o średnio 5-6 procent. Tymczasem podwyżki cen nie były co roku, a gdy już do nich dochodziło, nie nadążały za skumulowaną inflacją przez zaległe kilka lat. Kilkanaście lat temu, 200 mln starczało by pokryć większość kosztów km. Dziś pokrywa ledwie 1/3.
Ad 2 - raz, że zwiększano grupę osób które mogą podróżować km bezpłatnie, to jeszcze dodano tańsze bilety. Kilkanaście lat temu nie było czasówek np. 15- czy 20- minutowych, więc nawet gdy ktoś jechał parę przystanków, kupował jednoprzejazdowy. Sieciówki też staniały wraz z wejściem Karty Krakowskiej.
Ad 3 - wszędzie na świecie czuć wpływ pandemii na km, również w Krakowie. Część osób przesiadła się na rower, część przestała dojeżdżać do pracy czy uczelni albo robią to sporadycznie, więc wpływy zmalały.
fysztof - zgodzę się z większością zarzutów. Niemniej wiele też zrobiono. Np. infrastruktura torowa wciąż w wielu miejscach jest zła, jednak wiele innych rejonów poprawiono. Szyny wybrzuszają się na Kościuszki i Starowiślnej, jednak dziesięć lat temu wybrzuszały się w jeszcze kilku innych miejscach. Do tego otwierano nowe trasy tramwajowe. I ogólnie wzmocniono km - nawet jeśli w 2010 czy 2011 były cięcia, to potem już była fala wzmocnień w 2014, 2016, 2017 i 2018. Uruchomiono linie do kilku rejonów wcześniej pozbawionych km (m.in. Kozienicka, Bodzów, Orla). Szkoda, że pandemia wymusiła cięcia, oby po jej ustaniu rzeczy wróciły do normy.
- pasazer_mobilisu
- Ekspert
- Posty: 1402
- Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Re: Bilety, kontrole
Brakuje mi w tym wszystkim jednej istotnej informacji - o ile więcej osób zapłaciło w Krakowie podatki za rok za 2020 i ile miasto na tym zyskało? Przecież taki był cel wprowadzenia KK i stopniowego zwiększania różnicy między ceną zwykłej sieciówki i tej dla mieszkańca.
Niestety prawda. Przydałoby się rozwiązanie pozwalające mieszkańcom płacić mniej za bilety jednorazowe.
Re: Bilety, kontrole
Z tą falą wzmocnień to bym aż tak optymistyczny nie był... Owszem, są wprowadzane pewne poprawki. Niemniej, szczerze mówiąc, równolegle ze wzmocnieniami zawsze jest też coś zamykane na czas remontu, co zawsze oznacza cięcia. W praktyce więc, choćby ostatnia "optymalizacja" przez większość czasu tak subiektywnie wcale nie wiązała się z liczniejszymi brygadami na mieście. Wielomiesięczne zamknięcia torowisk do Bronowic, na Krakowskiej, na Kocmyrzowskiej, do Pleszowa. Kto jeszcze pamięta, że 52 kursowało z f=5...?
Optymalizacja z 2018 roku de facto zaistniała tylko na kilka miesięcy na przełomie 2019 i 2020 - pomiędzy kolejnymi remontami. Poranki, wieczory a szczególnie soboty i niedziele jak były beznadziejne, tak dalej są. Mam wrażenie, że to wszystko jest tylko pudrowaniem - a bez realnej chęci poradzenia sobie z wcześniej przedstawianymi przeszkodami, dalej będzie takie bidowanie... Dojdźmy chociaż do poziomu Warszawy, gdzie komunikacja jest o wiele przystępniejsza, a ceny wcale nie większe od naszych:
- bilet jednorazowy lub 75 min -> 4,40 PLN vs. 6 PLN w Krakowie
- bilet miesięczny -> 110 PLN lub 98 PLN vs. 148 lub 80 PLN w Krakowie
Teoretycznie powinno to być proste. Jest KKM, więc mogłoby działać na zasadzie portmonetki: ładujesz pulą biletów i stopniowo je 'zużywasz' tudzież za jej pośrednictwem płacisz za tańszy bilet.pasazer_mobilisu pisze: ↑25 maja 2021, 14:56Niestety prawda. Przydałoby się rozwiązanie pozwalające mieszkańcom płacić mniej za bilety jednorazowe.
Re: Bilety, kontrole
W przyszłym roku z biletem na komunikację miejską wsiądziemy do pociągu
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-prz ... 41265.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-prz ... 41265.html
W przyszłym roku ma zostać wprowadzona integracja taryfowa pomiędzy komunikacją miejską i koleją aglomeracyjną. Trwają prace powołanego w tym celu zespołu, jesienią ma zostać przedstawiona docelowa propozycja.
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Re: Bilety, kontrole
To jest ta rewolucja o której mówił p. Franek w innych wywiadach parę miesięcy temu? Tyle, że wtedy była mowa, że to wejdzie na jesień. Wiązało się to chyba też z jakąś nowatorską formą opłat za przejazdy KMK.
Re: Bilety, kontrole
Zgodzę się, jednak pamiętajmy że wcześniej tak samo były remonty, i tak samo linie były cięte. Teraz po prostu próg startowy jest wyższy (więcej kursów), więc nawet po remontowych cięciach zostaje więcej.fysztof pisze: ↑25 maja 2021, 16:47Z tą falą wzmocnień to bym aż tak optymistyczny nie był... Owszem, są wprowadzane pewne poprawki. Niemniej, szczerze mówiąc, równolegle ze wzmocnieniami zawsze jest też coś zamykane na czas remontu, co zawsze oznacza cięcia. W praktyce więc, choćby ostatnia "optymalizacja" przez większość czasu tak subiektywnie wcale nie wiązała się z liczniejszymi brygadami na mieście. Wielomiesięczne zamknięcia torowisk do Bronowic, na Krakowskiej, na Kocmyrzowskiej, do Pleszowa. Kto jeszcze pamięta, że 52 kursowało z f=5...?
No i mowa tu o tramwajach. A w ostatnich latach wzmocniono także (a może przede wszystkim) autobusy:
2014 - wejście Mobilis na kolejne linie, sporo z nich zyskało kursy, do tego wzmocniono również linie MPK by zmniejszyć ubytek wzkm Przewoźnika
2016 - wakacyjne i jesienne wzmocnienia, w tym nowe linie "192", "252" i "511", oraz wzmocnienia "9", "18", "19", "169", "503"
2017 - wiosenne, spore wzmocnienia komunikacji peryferyjnej (i nie tylko), dotyczyły one co najmniej kilkunastu linii
2018 - maksymalizacja
Do tego km dotarła do kilku rejonów wcześniej jej pozbawionych, w tym Orlej ("102"), Kozienickiej ("116"), Giedroycia ("149") czy Łuczanowickiej ("160").
Realnie, z tego co wiem w ciągu ostatnich kilku lat liczba wzkm odczuwalnie wzrosła.
Re: Bilety, kontrole
Będzie bilet MPK na przejazdy tramwajami i autobusami dla turystów
https://krakow.naszemiasto.pl/krakow-be ... c4-8317086
https://krakow.naszemiasto.pl/krakow-be ... c4-8317086
W Krakowie będzie obowiązywał 72-godzinny bilet turystyczny za 25 zł na tramwaje i autobusy. Rada Miasta Krakowa przegłosowała uchwałę w tej sprawie.
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
-
- Ekspert
- Posty: 575
- Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
- Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki
Re: Bilety, kontrole
Od kiedy pary kontrolerskie zmieniły się na trzyosobowe grupy? Dwa razy w ciągu ostatnich 4 dni doświadczyłem trzech kontrolerów naraz, a nie dwóch .
Re: Bilety, kontrole
Wsiadłem dzisiaj do "469" Ludwinów w kierunku Matecznego i zacząłem kupować bilet w automacie. Nagle zaczęły kontrolę dwie młodziutkie urodziwe dziewczyny w mojej ocenie 19-21 lat. Ubrane w bluzki i krótkie spodenki odsłaniające udo. Nie miały żadnego uniformu tylko identyfikator. Raz mi sprawdzali bilety tacy dresiarze teraz takie laski. Świat się kończy. Uważajcie nie ma reguły, kto okaże się kontrolerem.
Re: Bilety, kontrole
Kiedyś całująca się para w 258 okazała się być kanarami, więc nic mnie nie zdziwi.
Re: Bilety, kontrole
Dzisiaj byłem świadkiem dosyć dziwnej sytuacji, która moim zdaniem po części jest odpowiedzią na pytanie dlaczego wpływy z biletów tak bardzo spadły. W godzinach porannych jechałem tramwajem linii "13", w drugim wagonie składu RZ219+RZ209. Na przystanku Plac Wolnica do wagonu którymiś ze środkowych drzwi wsiadł jeden kontroler biletów, po czym zaczął on sprawdzać je osobom stojącym na środku wagonu, gdzie stałem i ja (tramwaj był jak na ten odcinek tej trasy dosyć solidnie napełniony). W tym samym czasie spora grupa osób przeszła w okolice pierwszych i ostatnich drzwi wagonu, po czym wysiedli oni na przystanku Stradom (kontroler w tym czasie dalej sprawdzał pasażerów na środku wagonu i pojechał dalej). Przyznam, że większej liczby osób, wysiadających z tramwaju z południa na tym przystanku w tym roku jeszcze nie widziałem, co sugeruje że całkiem sporej grupie udało się przed kontrolerem uciec. Niestety, ale liczba gapowiczów jest ogromna, czemu sprzyjają takie niezbyt przemyślane kontrole. Wagon Konstal 105Na zbudowany jest tak, że jeden kontroler nie ma możliwości sprawdzenia biletów wszystkim pasażerom, zwłaszcza jeżeli pomiędzy przystankami jest około 300 metrów (jak ma to miejsce w przypadku Placu Wolnica i Stradomia). W efekcie niestety wszystkim gapowiczom udaje się uciec z tramwaju, a wpływy z biletów są (i przy takich kontrolach niestety będą) coraz mniejsze. Bez wyraźnej zmiany sposobu przeprowadzania kontroli (w przypadku Konstali przynajmniej dwie osoby na wagon, w przypadku tramwajów jednoprzestrzennych trzy-cztery, w zależności od długości), zjawisko to będzie się tylko nasilać - skoro przed kontrolerem da się łatwo uciec to coraz mniej ludzi będzie dostrzegać potrzebę kupowania biletów .
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
-
- Ekspert
- Posty: 781
- Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
- Lokalizacja: Zielonki
Re: Bilety, kontrole
Niestety ucieczka przed kontrolerem w tramwaju to z reguły nic trudnego nie będę pisał publicznie jak to zrobić, ale generalnie wg mnie trzeba uszczelnić przede wszystkim aplikacje do kupowania biletów online.
-
- Ekspert
- Posty: 575
- Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
- Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki
Re: Bilety, kontrole
Trzyosobowe kontrole się czasem zdarzają, ale niezależnie od pojazdu - ja takową miałem w "101" w Autosanie...Bayer2003 pisze:Bez wyraźnej zmiany sposobu przeprowadzania kontroli (w przypadku Konstali przynajmniej dwie osoby na wagon, w przypadku tramwajów jednoprzestrzennych trzy-cztery, w zależności od długości)...
Re: Bilety, kontrole
Ja ostatnio byłem dwa razy świadkiem kontroli w autobusie 112. Za każdym razem były to kontrole na pierwszym odcinku trasy: os. Podwawelskie - Rondo Grunwaldzkie, i od kamieniołomu do centrum Tyńca... A potem jechali całą trasę siedząc spokojnie...
Re: Bilety, kontrole
Są jakieś podsumowania ZTP w sprawie liczby sprzedanych biletów po zmianach cen? Szczególnie mnie interesuje aglomeracja. Tu była tak duża przebitka, że subiektywnie ma się wrażenie, że tylko emeryci i uczniowie jeżdżą komunikacją podmiejską.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości