Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1233
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: GoMeZz391 » 15 lut 2024, 15:55

No i mamy... :(
Od teraz nawet w iMKA, należy podawać numer taborowy pojazdu :roll: jednak istnieje możliwość wprowadzenia jego przez zeskanowanie naklejki/QR kodu z takimi danymi. Jest również lista ostatnich wpisanych numerów.
To pierwszy raz, kiedy nie cieszymy się informując o włączeniu nowej funkcji w iMKA. Niestety, ale po uruchomieniu integracji z nowym repozytorium KMK w Krakowie włączyliśmy funkcję numeru bocznego dla biletów jednorazowych - zgodnie z ustaleniami. Dodaliśmy coś od siebie do tej kontrowersyjnej funkcjonalności: numer boczny można wprowadzić skanując naklejkę w pojeździe, ten sam skaner powoli na jego wprowadzenie do aplikacji jak pojawi się on w formie kodu QR. Wprowadzone numery tworzą listę z której można wybrać wcześniej wprowadzony, a jak lista będzie długa, wprowadzając pierwsze znaki będzie flirtować już wprowadzone pozycje. Chyba zrobiliśmy wszystko co było możliwe aby tą funkcję jakoś Wam umilić.

Obrazek
https://www.facebook.com/MalopolskaKart ... xa4xHArPyl

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1047
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: yosujiro » 21 lut 2024, 12:52

W Krakowie wreszcie będą zapowiadane od dłuższego czasu bilety odcinkowe. Prezydent Jacek Majchrowski przekazał radnym projekt uchwały w tej sprawie. Z biletów odcinkowych w komunikacji miejskiej w Krakowie będzie można korzystać od 1 sierpnia 2024 roku.

W projekcie uchwały znalazły się zasady odpłatności za bilet odcinkowy. Minimalna opłat będzie wynosić 4 złote. Dzięki niej można przejechać komunikacja miejską do 4 kilometrów. Za każde kolejne rozpoczęte 500 metrów podróży naliczane jest dodatkowo 50 groszy, przy czym całkowita opłata za jazdę jednym tramwajem lub autobusem (bez przesiadki) to 8 złotych, a maksymalna opłata w ciągu doby (z przesiadkami) nie może przekroczyć 22 złotych. To oznacza, że jeśli ktoś „nabije” na bilecie odcinkowym opłatę w wysokości 22 złotych, to do końca danej doby jeździ już na tym bilecie odcinkowym bez ponoszenia dodatkowych opłat.

Stawki dla ulgowego biletu odcinkowego są o połowę niższe od taryfy normalnej. To 2 zł minimum, 25 groszy za każde 500 metrów powyżej 4 km, 4 zł maksymalnej opłaty przy jednej podróży i 11 zł w ciągu doby.

Odpłatność za bilet odcinkowy na okaziciela za podróż w taryfie dynamicznej, wnoszona będzie w formie bezgotówkowej za przejazdy środkami komunikacji miejskiej w Krakowie w strefach biletowych I i II i III. Wnoszenie odpłatności za podróże w taryfie dynamicznej następuje za pomocą dedykowanych kanałów, w tym w systemach mobilnych.
https://ikc.pl/komunikacja-miejska-w-kr ... ufcyS0gRHk

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: scyzor663 » 21 lut 2024, 13:11

Jaki to ma sens, jak minimalna opłata = bilet 20 minutowy?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 21 lut 2024, 13:13

Brzmi jak ukryta podwyżka cen biletów.

4 zł za 4 km? Dla porównania, obecnie za 4 zł jedziemy 20 minut i tramwajami jesteśmy w stanie przejechać:
- "52" od Czerwonych Maków do Stradom (18 minut, 6,3 km),
- "4" od Bronowic Małych do Lubicz (20 minut, 6 km),
- "10" od Pleszowa do Stella-Sawickiego (20 minut, 8,7 km).

Czyli w wielu przypadkach za tę samą cenę przejedziemy tramwajem 1,5x krótszy dystans, a w sytuacjach skrajnych nawet ponad 2x krótszy.

Bilet dobowy? Obecnie 17 zł, będzie 22. Podwyżka o blisko 30%.
scyzor663 pisze: 21 lut 2024, 13:11Jaki to ma sens, jak minimalna opłata = bilet 20 minutowy?
Dokładnie! Przecież właśnie o to chodziło, by dać też możliwość podjechania paru przystanków za mniejszą cenę. A brzmi, że tego nie będzie.

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: scyzor663 » 21 lut 2024, 13:49

A linie przyspieszone albo aglo? W 20 min można przejechać kilkanaście kilometrów...

Chyba, że zwykłe bilety zostaną, a to jako dodatek.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ydhflx » 21 lut 2024, 13:53

Tak samo godzinny/jednoprzejazdowy obecnie kosztuje 6zł, wdg tej taryfy przejedziemy za 6zł ledwie 6km.

Jest też limit 8zł za przejazd bez przesiadki, ponownie drożej niż 6zł za jednoprzejazdowy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 21 lut 2024, 18:02

Kaszmir pisze: 21 lut 2024, 13:134 zł za 4 km? Dla porównania, obecnie za 4 zł jedziemy 20 minut i tramwajami jesteśmy w stanie przejechać:
- "52" od Czerwonych Maków do Stradom (18 minut, 6,3 km),
- "4" od Bronowic Małych do Lubicz (20 minut, 6 km),
- "10" od Pleszowa do Stella-Sawickiego (20 minut, 8,7 km).
Auto-poprawka, powinienem uwzględnić odległości w linii prostej, odpowiednio 5.3, 5.2 i 8.0 km. Dalej jednak wychodzi drożej.

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: scyzor663 » 21 lut 2024, 20:01

Na liniach autobusowych z dość dobrą prędkością średnią oznacza to po prostu wzrost ceny biletu z 6 na 8 zł. Pod warunkiem, że się nie przesiadasz, bo wtedy jeszcze drożej...

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 159
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Zorza Polarna » 21 lut 2024, 20:06

Moim zdaniem zamiast się w bawić w tentegesy z dystansami powinni po prostu wprowadzić bilet przystankowy. Nawet policzyłem ile mógłby kosztować taki bilet.

• 0.30zł - cena standardowa biletu za jeden przystanek (l. miejskie, aglomeracyjne, tramwajowe)
• 0,35zł cena standardowa biletu za jeden przystanek ( l. miejskie/aglomeracyjne przyspieszone)*

Zasady dot. ceny za przejazd:

• 10 przystanków - cena standardowa za 1 przystanek (10 przystanków będzie kosztowało zawsze 3zł)
• 11-19 przystanków - cena obniżona o 0.10zł za 1 przystanek
•Od 20 przystanków lub "cały przejazd" - 6zł
•Od 20 przystanków lub "cały przejazd" - 7zł (l. przyspieszone)

Sprawiłoby to, że każdy przejazd byłby w miarę zbalansowany ceną a i przy okazji bardzo opłacalne byłyby krótkie przejazdy co mogłoby przekonać swoją ceną do mieszkańców do przejazdów krótkich tras autobusem zamiast samochodem.

np: przedstawiony przez Kaszmira odc: Czerwone Maki P+R - Stradom w takim rozracunku kosztowałby 3,80zł

10×0,3 = 3zł - odc. CM - Kapelanka
4×0,2 = 0,80zł - odc. Szwedzka - Stradom

Wymagane by było stworzenie specjalnego systemu w biletomatach gdzie wybieramy linie jaką jedziemy od którego przystanku do którego a na bilecie (lub w aplikacji, obojętnie) pokazywałoby do jakiego przystanku możemy jechać na konkretnym bilecie.

*podwyższenie cen wynika z tego, że przejazd przyspieszonymi liniami jest na niektórych odcinkach szybszy niż w przypadku linii miejskich. Jest to forma optymalizacji za to że linia jedzie szybciej i zatrzymuje sie na najbardziej zatłoczonych przystankach.
Kobierzyn im my <3

pjetrek
Ekspert
Posty: 630
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: pjetrek » 21 lut 2024, 20:55

Zorza Polarna pisze: 21 lut 2024, 20:06 Moim zdaniem zamiast się w bawić w tentegesy z dystansami powinni po prostu wprowadzić bilet przystankowy. Nawet policzyłem ile mógłby kosztować taki bilet.

• 0.30zł - cena standardowa biletu za jeden przystanek (l. miejskie, aglomeracyjne, tramwajowe)
• 0,35zł cena standardowa biletu za jeden przystanek ( l. miejskie/aglomeracyjne przyspieszone)*

Zasady dot. ceny za przejazd:

• 10 przystanków - cena standardowa za 1 przystanek (10 przystanków będzie kosztowało zawsze 3zł)
• 11-19 przystanków - cena obniżona o 0.10zł za 1 przystanek
•Od 20 przystanków lub "cały przejazd" - 6zł
•Od 20 przystanków lub "cały przejazd" - 7zł (l. przyspieszone)
Dajmy na to przejazd N. Bieżanów - Muzeum Narodowe
  • linia 173: 16 przystanków = 10*0,30 + 6*0,20=4,2 zł
  • linia 503: 10 przystanków = 10*0,35=3,5 zł
Nadal wychodzi taniej za przyspieszone na tym samym odcinku ;) To się może nie przyjąć, bo wtedy 301,304,503 i 513 będą musiały kursować w trójskładach na tej trasie :D

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 159
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Zorza Polarna » 21 lut 2024, 21:03

pjetrek pisze: 21 lut 2024, 20:55 Dajmy na to przejazd N. Bieżanów - Muzeum Narodowe
  • linia 173: 16 przystanków = 10*0,30 + 6*0,20=4,2 zł
  • linia 503: 10 przystanków = 10*0,35=3,5 zł
Nadal wychodzi taniej za przyspieszone na tym samym odcinku ;) To się może nie przyjąć, bo wtedy 301,304,503 i 513 będą musiały kursować w trójskładach na tej trasie :D
To w takim razie można w ogóle przyjąć osobną taryfę dla przyspieszonych. O której myślałem podczas liczenia, ale jakoś się rozmyśliłem czyli:

0.45zł za przystanek w liniach przyspieszonych ew. 0.50zł bo wtedy przejazd 10 przystanków by kosztował 4.50/5 zł a 20 to byłoby 4.50+3= 7.50zł / 5+ 3 = 8zł l. W takim przypadku bilet od 21 i wiecej musiał kosztowac 9-10zł zamiast 8 (złą liczbę tam wpisałem, walneło mi się) wiec 0.45 zł za przystanek przyspieszony byłoby najbardziej adekwatnym.
Kobierzyn im my <3

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 21 lut 2024, 22:16

Tu jest projekt uchwały, druk nr 4028:
https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=103305&sub=wtoku

A tu bezpośredni plik (kliknięcie ściąga go na dysk)
https://www.bip.krakow.pl/_inc/rada/sho ... ?id=135111

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Łukasz » 22 lut 2024, 11:09

Bilet za przejechany odcinek, a nie czas. „Ja tu nie widzę podwyżki”
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/bilet ... 55318.html
Zarząd Transportu Publicznego nie zgadza się z zarzutami, że propozycja nowej taryfy biletowej to ukryte podwyżki. Podkreśla, że opłata za przejechany dystans to dodatkowa opcja, którą pasażer może wybrać, ale nie musi.

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 159
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Zorza Polarna » 22 lut 2024, 11:20

Łukasz pisze: 22 lut 2024, 11:09 Bilet za przejechany odcinek, a nie czas. „Ja tu nie widzę podwyżki”
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/bilet ... 55318.html
Tak tak

a 194 rozcięli po to aby na KG P+R nie jeździły kursy puste bo puścili tam 513...
Kobierzyn im my <3

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 22 lut 2024, 11:28

Cały czas mówiono, że taryfa odległościowa ma zastąpić czasową. Teraz zmieniono zdanie? Przecież w Krakowie i tak jest problem ze zbyt dużą liczbą biletów. A teraz będzie ich prawie 2x więcej?

Toż ta nowa taryfa będzie bezużyteczna dla pasażerów tramwajów, i części autobusów. Wychodzi, że skorzystają z niej tylko ci którzy jeżdżą sporadycznie, na krótkich dystansach i po bardzo zakorkowanych odcinkach. Chyba nie tak to sobie wyobrażaliśmy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości