Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Kacper
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kacper » 24 sty 2023, 23:40

MichalTyniec pisze: 24 sty 2023, 22:18 Myślę że jednak zdecydowaliby się raczej na tą droższą wersję bo kalkulując szybkość dotarcia do centrum to jest to znacząca różnica na plus, to też zależy jak sprawną ma się komunikację miejską w tych miejscach gdzie mają też dostęp do SKA a tu to już są duże różnice.
Ciężko się nie zgodzić, jednak warto zwrócić uwagę też na aspekt psychologiczny. Nie każdy interesuje się KM i "ogarnia" co i jak się opłaci. Pasażerom, którzy od lat nigdy nie korzystali z kolei miejskiej, może właśnie przez brak integracji taryfowej, nie będzie się tak łatwo na nią przerzucić. Jeszcze trudniej byłoby ich zachęcić, gdyby wiązało się to z dokupieniem dodatkowego, nowego biletu miesięcznego. Gdy pociągi wyłącznie "dopiszemy" do obecnej taryfy, to przypuszczam że zaczną one szybciej przekonywać do siebie nowych pasażerów.

suchy
Specjalista
Posty: 315
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 25 sty 2023, 11:40

Adrian14 pisze: 24 sty 2023, 20:45 Ja nie mówię, że nie ma. Ale chodzi że kara jest śmiesznie niska.
Jak niska, jeśli 240zł to przeciętna kwota na tle reszty Polski?

- Warszawa - na miejscu u kontrolera 159zł / do 7 dni 186zł / powyżej 7 dni 266zł
- Wrocław - 240zł do 7dni / 280zł powyżej 7 dni
- Poznań - na miejscu u kontrolera lub do 7 dni 140zł / powyżej 7 dni 280zł (oprócz tej kary dla osób BEZ biletu, mają też opcję dla tych, którzy mieli bilet czasowy, ale przekroczyli czas jazdy max 5min - opłata na miejscu/do 7dni to 70zł, powyżej 7 dni to 140zł),
- Gdańsk 168zł do 7 dni / 240zł powyżej 7 dni

- GOP - okej tutaj zaszaleli, bo kwota wynosi 550zł (płatna na miejscu u kontrolera 200zł, płatna do 7 dni 300zł). Ale mają też ciekawą opcję "rozgrzeszenia" - jeśli w ciągu 14 dni od wystawienia opłaty dodatkowej kupisz bilet półroczny "Sieć-180" (za kwotę właśnie 550zł), to jest uznawane, że "zapłaciłeś" w ten sposób nałożoną karę :D Czyli zamiast wydać 550zł i nie mieć z tego nic, to przynajmniej masz bilet na kolejne pół roku ;)

Adrian14
Ekspert
Posty: 514
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Adrian14 » 25 sty 2023, 12:09

suchy pisze: 25 sty 2023, 11:40 Jak niska, jeśli 240zł to przeciętna kwota na tle reszty Polski?

- Warszawa - na miejscu u kontrolera 159zł / do 7 dni 186zł / powyżej 7 dni 266zł
- Wrocław - 240zł do 7dni / 280zł powyżej 7 dni
- Poznań - na miejscu u kontrolera lub do 7 dni 140zł / powyżej 7 dni 280zł (oprócz tej kary dla osób BEZ biletu, mają też opcję dla tych, którzy mieli bilet czasowy, ale przekroczyli czas jazdy max 5min - opłata na miejscu/do 7dni to 70zł, powyżej 7 dni to 140zł),
- Gdańsk 168zł do 7 dni / 240zł powyżej 7 dni

- GOP - okej tutaj zaszaleli, bo kwota wynosi 550zł (płatna na miejscu u kontrolera 200zł, płatna do 7 dni 300zł). Ale mają też ciekawą opcję "rozgrzeszenia" - jeśli w ciągu 14 dni od wystawienia opłaty dodatkowej kupisz bilet półroczny "Sieć-180" (za kwotę właśnie 550zł), to jest uznawane, że "zapłaciłeś" w ten sposób nałożoną karę :D Czyli zamiast wydać 550zł i nie mieć z tego nic, to przynajmniej masz bilet na kolejne pół roku ;)
No i dalej uważam, że 240zl to niedużo. Fakt jakby ktoś jeździł codziennie i codziennie go łapali to się zrobi tych kar masa. Ale prawdopodobieństwo, że tak się stanie jest niewielkie. A w dalszym ciągu uważam, że osoba bez ważnego biletu jest złodziejem i okrada nas wszystkich. Gdyby było to np 400zł myślę, że każdy by się 5x zastanowił czy aby na pewno mu się to kalkuluje i nagle wpływ z biletów byłby większy. Mam znajomych co twierdzą, że nie będą kupować bilety bo się nie opłaca. Średnio raz w roku są łapani i grzecznie płacą na miejscu i śmieją się wszystkim w twarz.

Chodzi mi też, czy ta kwota w ogóle może być zwiększana jakoś bardzo, czy aby tego nie regulują jakieś ustawy. Przykładowo przy takim abonamencie RTV kara to 30-krotność stawki miesięcznej, więc ogromna przebitka.

suchy
Specjalista
Posty: 315
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 25 sty 2023, 15:08

Adrian14 pisze: 25 sty 2023, 12:09 No i dalej uważam, że 240zl to niedużo. Fakt jakby ktoś jeździł codziennie i codziennie go łapali to się zrobi tych kar masa. Ale prawdopodobieństwo, że tak się stanie jest niewielkie. A w dalszym ciągu uważam, że osoba bez ważnego biletu jest złodziejem i okrada nas wszystkich. Gdyby było to np 400zł myślę, że każdy by się 5x zastanowił czy aby na pewno mu się to kalkuluje i nagle wpływ z biletów byłby większy. Mam znajomych co twierdzą, że nie będą kupować bilety bo się nie opłaca. Średnio raz w roku są łapani i grzecznie płacą na miejscu i śmieją się wszystkim w twarz.

Chodzi mi też, czy ta kwota w ogóle może być zwiększana jakoś bardzo, czy aby tego nie regulują jakieś ustawy. Przykładowo przy takim abonamencie RTV kara to 30-krotność stawki miesięcznej, więc ogromna przebitka.
No owszem, jest to okradanie, tyle że co z tym zrobisz? Tak samo są cwaniaki, co wchodzą do sklepu i wynoszą towar o wartości 490zł, bo wiedzą, że dopiero powyżej 500zł to przestępstwo a nie wykroczenie - i jak zostaną złapani, to dostaną zwykły mandat, a nie sprawę w sądzie.

Dobrym rozwiązaniem na twoich znajomych byłaby zatem metoda z GOPu - ustalić kwotę kary w wysokości np. biletu półrocznego (czyli 420zł).
I wtedy:
1. płacisz karę i do widzenia, nie masz z tego żadnej korzyści na potem,
2. albo dostajesz np. te 7 czy 14 dni na zakup biletu półrocznego w PSBO (połączone z anulowaniem kary) - i wtedy masz chociaż bilet na najbliższe pół roku :D

Co do drugiej części - chyba nie jest to regulowane, każde miasto samodzielnie ustala X-krotność ceny danego biletu przy liczeniu kwoty kary:

- w Krakowie to 30-krotność biletu normalnego 90min (8zł x 30 = 240zł)
- Warszawa - 38-krotność ceny biletu normalnego przesiadkowego 75min (4,40zł x 38 = 167,20zł)
- Wrocław to 60-krotność ceny biletu normalnego 30min (4zł x 60 = 240zł) / po 7 dniach 70-krotność (4zł x 70 = 280zł)
- Częstochowa to 80-krotność biletu normalnego jednorazowego (4,20zł x 80 = 336zł) (w przypadku zapłaty na miejscu / do 7 dni - taniej o 60%)
- Kielce - 50-krotność biletu normalnego (4zł x 50 = 200zł)

W kwestii abonamentu RTV - wiesz przecież, że zostać złapanym jest jeszcze trudniej niż bez biletu w tramwaju czy autobusie :lol: Jeśli ktoś nigdy nie rejestrował odbiornika i nie wpuszcza listonosza za próg drzwi - to praktycznie niemożliwym jest, żeby dostać jakąś karę z tego tytułu.

Adrian14
Ekspert
Posty: 514
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Adrian14 » 25 sty 2023, 15:44

Ja się zgadzam, że zawsze się trafi ktoś cwańszy od systemu. Ale może zwiększając kary będzie tych osób mniej, co za tym idzie większe wpływy. A jak chociaż nie, to większe wpływy z kar. A tak obrywają jak zwykle ci którzy płacą regularnie i jeżdżą przepisowo. W czasach gdzie szukamy oszczędności może jest to jakiś pomysł załatania chociaż części dziury.

Jamnik
Ekspert
Posty: 983
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Jamnik » 25 sty 2023, 16:13

Przed chwilą DC730, 164, kontrola bez blokady...

Awatar użytkownika
LLoan
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: LLoan » 25 sty 2023, 16:16

Jamnik pisze: 25 sty 2023, 16:13 Przed chwilą DC730, 164, kontrola bez blokady...
Było już o tym kiedyś wspominane ;) :
Łukasz pisze: 09 lis 2022, 19:22 Ostatnio zauważyliśmy, że niektórzy kontrolerzy z Rewizora w ogóle nie podchodzą do prowadzącego pojazd z prośbą o blokadę kasowników i rozpoczynają kontrolę, a kasowniki w trakcie całej kontroli są aktywne.
Scania_9640 pisze: 09 lis 2022, 19:40 Zgadza się, zgodnie z regulaminem nie musimy tego robić, ale w większości przypadków podchodzimy do prowadzących i blokujemy.
Dobre zarządzanie podstawą zrównoważonej komunikacji.

Jamnik
Ekspert
Posty: 983
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Jamnik » 25 sty 2023, 16:23

LLoan pisze: 25 sty 2023, 16:16 Było już o tym kiedyś wspominane ;) :
Wiem i dlatego o tym napisałem.

A w Renomie też nie było tego w regulaminie?

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1319
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Scania_9640 » 25 sty 2023, 16:43

Jamnik pisze: 25 sty 2023, 16:23 Wiem i dlatego o tym napisałem.

A w Renomie też nie było tego w regulaminie?
W Renomie regulamin był dużo luźniejszy niż teraz. Tam można było robić nawet po 10 kontroli na aglo w jednym kierunku a teraz możemy robić tylko 3 w jedną stronę czyli łącznie 6 w dwie strony. No i w Renomie rzadko kiedy sprawdzali monitoring, a tutaj nas non stop "podglądają"

suchy
Specjalista
Posty: 315
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 25 sty 2023, 18:28

Scania_9640 pisze: 25 sty 2023, 16:43 W Renomie regulamin był dużo luźniejszy niż teraz. Tam można było robić nawet po 10 kontroli na aglo w jednym kierunku a teraz możemy robić tylko 3 w jedną stronę czyli łącznie 6 w dwie strony. No i w Renomie rzadko kiedy sprawdzali monitoring, a tutaj nas non stop "podglądają"
W jedną stronę tzn jak? Jedziesz np. z Krakowa do Skawiny i możesz wykonać tylko 3 kontrole w 3 różnych pojazdach, po czym musisz wsiąść z powrotem w kierunku Krakowa, zrobić kolejne 3 kontrole i na tym koniec kontrolowania aglomeracji na dzisiaj? :shock:

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1319
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Scania_9640 » 25 sty 2023, 18:29

suchy pisze: 25 sty 2023, 18:28 W jedną stronę tzn jak? Jedziesz np. z Krakowa do Skawiny i możesz wykonać tylko 3 kontrole w 3 różnych pojazdach, po czym musisz wsiąść z powrotem w kierunku Krakowa, zrobić kolejne 3 kontrole i na tym koniec kontrolowania aglomeracji na dzisiaj? :shock:
Nie nie, jedziesz np 283 z Maków na Skawinę i wtedy możesz zrobić 3 kontrole. I 3 kontrole na powrocie. A oprócz tego możesz się przesiąść w międzyczasie w inne aglo jak chcesz.

suchy
Specjalista
Posty: 315
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: suchy » 25 sty 2023, 18:37

Scania_9640 pisze: 25 sty 2023, 18:29 Nie nie, jedziesz np 283 z Maków na Skawinę i wtedy możesz zrobić 3 kontrole. I 3 kontrole na powrocie. A oprócz tego możesz się przesiąść w międzyczasie w inne aglo jak chcesz.
A okej, czyli 3 kontrole w jednym pojeździe (np. w odstępie kilku przystanków), bo już myślałem, że tylko 3 kontrole na aglo wolno :lol:

A czy te 3+3 liczy się w ciągu całej dniówki, czy tylko na danym konkretnym kursie? W sensie jak zrobisz te 3+3 kontrole dajmy na to w 283-01 o godzinie 7:00, wrócisz o 8:00 na Maki i wsiądziesz w 253, zrobisz kółko i znów wrócisz na Maki o 9:00 - to możesz ponownie wsiąść do 283-01? Czy już limit wyczerpany?

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1319
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Scania_9640 » 25 sty 2023, 18:40

suchy pisze: 25 sty 2023, 18:37 A okej, czyli 3 kontrole w jednym pojeździe (np. w odstępie kilku przystanków), bo już myślałem, że tylko 3 kontrole na aglo wolno :lol:

A czy te 3+3 liczy się w ciągu całej dniówki, czy tylko na danym konkretnym kursie? W sensie jak zrobisz te 3+3 kontrole dajmy na to w 283-01 o godzinie 7:00, wrócisz o 8:00 na Maki i wsiądziesz w 253, zrobisz kółko i znów wrócisz na Maki o 9:00 - to możesz ponownie wsiąść do 283-01? Czy już limit wyczerpany?
Ogólnie możesz na aglo być nawet cały dzień, ważne żebyś przez cały dzień zrobił w sumie 40 kontroli, jak uda Ci się na samym aglo tyle zrobić to możesz być cały dzień na aglo.

boms
Pasażer
Posty: 8
Rejestracja: 13 wrz 2022, 1:55

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: boms » 25 sty 2023, 20:21

Ogólnie korzystając w zeszłym roku z 310 to w stronę Będkowic miałem 2 kontrole biletów na 6 przejazdów. Jedna była tylko w granicach pierwszej strefy, a druga właśnie taka że kontrola była najpierw w granicach miasta, a potem Ci sami sprawdzali w Szycach. Wysiadłem na przystanku Bębło Stara Wieś, a oni pojechali dalej. Choć gorzej jest z kontrolami w stronę Krakowa - w różnych godzinach i mimo że powrotów do Krakowa "zaliczyłem" więcej niż w stronę Będkowic to kontroli ani jednej.

Jamnik
Ekspert
Posty: 983
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Jamnik » 25 sty 2023, 21:11

Jeszcze takie pytanie: czy kontrolerzy wiedzą, czy i kiedy w danym pojeździe była kontrola? Jechałem przed 20 "179" i miałem właściwie dwie kontrole jedną po drugiej. Najpierw wsiedli bodajże na Grunwaldzkim, następni przy AGH. Chyba trochę bez sensu.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość