Numeracja linii

- Linie, trasy, rozkłady
Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Numeracja linii

Post autor: Ydhflx » 05 lut 2024, 22:07

fysztof pisze: 05 lut 2024, 16:14 Znam osobę, która po utworzeniu "503/513" nie ogarnęła, że "513" dalej jej może pomóc i czekała tylko na rzadsze teraz "503".
Rozwijając myśl - to jest dokładnie problem z tworzeniem miliona linii zsynchronizowanych na wspólnym odcinku. Przykładowo, jadąc w relacji Bronowice Wiadukt - Muzeum Narodowe (relacja wcale nie specjalnie wybrana, Bronowice to sporo bloków i przesiadki na aglo a aleje to częsty cel podróży.

Bezpośrednio mamy do dyspozycji 173 i 310, a także 164, ale tylko z centrum. No ale dwie linie, poza szczytem nie zsynchronizowane, w szczycie się spóźniają. Na szczęście jest przesiadka: i tu zaczynają się schody. Można wsiąść w 501/511 (z powrotem jeszcze 199), podjechać na Czarnowiejską, a stamtąd pasuje (poza bezpośrednimi jeszcze 144, 194, 494).

To jest 9 numerów linii. Ja się pytam, kto to zapamięta? Uprzedzę, że reguły w stylu "5 z przodu 1 z tyłu" czy "1 albo 4 z przodu i 4 z tyłu (ale tylko jak 6 w środku to nie wysiadam na Czarnowiejskiej)" wcale nie są łatwiejsze, niż numery. Kierunki też nie pomagają: 194 i 513 mają ten sam kierunek, jeden pasuje drugi nie.

Wracamy więc do sedna problemu. "Na wspólnym ciągu" mamy cały czas 6 linii autobusowych, kursów 24/h w szczycie i 17 poza. Jeśli jednak nie chcemy się przesiadać, mamy do wyboru 2 linie, 8 kursów w szczycie i wybitne 5 poza, do tego niezsynchronizowanych, więc możemy czekać nawet 20 minut.

Podsumowując. Albo ktoś czeka nawet 20 minut na przystanku, albo musi zapamiętać 9 numerów linii i z której gdzie musi wsiąść/wysiąść. Albo jakąś kombinacja pomiędzy. Albo pojechać autem. Zgadnijcie, co wybierają ludzie, i dlaczego cały ten ciąg stoi w korku mimo że autobus jest szybszy bo ma buspas.

PS

A nie daj Boże ktoś chce dojechać aż do Galerii Bronowice, wtedy musi zapamiętać by wysiąść z 173/199/164 na Bronowicach Wiadukt i wsiąść w 310/200/210/730. Tak, do galerii nie jeździ się często. Ale taka liczba linii jest problematyczna nawet z jakdojade czy inną apką. Autobus podjeżdża, a my panicznie sprawdzamy, czy jest na liście autobusów które nam pasują.

Robert
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Numeracja linii

Post autor: Robert » 05 lut 2024, 22:07

Problemem z tymi kursami wariantowymi na 50 jest też to że kursy z Borku/Kurdwanowa jeżdżą stadnie...
Może trzeba by było pomyśleć żeby całość przerzucić na Borek :? Tylko z miejscem pewnie kiepsko

Edit: kolejny raz to wspomnę ale system 5 / 7,5 / 15 jest kiepski, za duża różnica pomiędzy 5 a 15... 5 to za często na niektóre linie a 15 to znów za rzadko.. przy 7,5 to musiałyby wszystkie jeździć z takim taktem żeby to sens miało...
Trzeba by przejść na system 6 /12, wzmocnić te linie główne na 6 i tymi uzupełniającymi 12 zapewnić te w miarę potrzebne alternatywne relacje

6 / 12 - tramwaje
6 / 12 / 24 / 48 - autobusy
12 / 24 - ska

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Numeracja linii

Post autor: Kaszmir » 06 lut 2024, 8:49

Przykład wyświetlacza, gdzie dodatkowy symbol (wariant trasy) by się nie zmieścił - nie bez pomniejszania czcionki:

Obrazek

Wojciech
Znawca
Posty: 127
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Numeracja linii

Post autor: Wojciech » 29 lut 2024, 20:15

Przykład linii "198" pokazuje, że fetysz zakresu "19x" trwa w najlepsze :twisted:

judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Numeracja linii

Post autor: judash » 29 lut 2024, 21:45

"197" chyba tylko zostanie. Ciekawe, gdzie cudni numerkowcy z ZTP by go widzieli?

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 159
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Numeracja linii

Post autor: Zorza Polarna » 29 lut 2024, 23:11

Wojciech pisze: 29 lut 2024, 20:15 Przykład linii "198" pokazuje, że fetysz zakresu "19x" trwa w najlepsze :twisted:
Czy ja bym to fetyszem nazwał??? 19x charakteryzują się tym że wsm ta numeracja jest w każdym rejonie miasta i nie jest ukonkretyzowane na konkretny rejon (być może poza 196 które jeździ przez Skotniki, Kobierzyn jak każda 1x6). Po za tym numerków jest coraz mniej a wiele numerów jest "zajęte będąc niezajętymi" czyli np. jakaś zlikwidowana linia. No bo raczej wątpię by nagle (hipotetycznie) linię z Wadowa by mianowali numerem 166. Co może i jest uzasadnione, ale przy powstawaniu kolejnych linii problem będzie się tylko potęgował i nie wiem jak z tego wybrną.
Kobierzyn im my <3

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Numeracja linii

Post autor: scyzor663 » 01 mar 2024, 6:13

Tam jedynym jednoznacznie pasującym numerem jest 1x2 - a wszystkie zajęte.

judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Numeracja linii

Post autor: judash » 01 mar 2024, 8:43

Równie dobrze "198" mogło być "108".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Numeracja linii

Post autor: Kaszmir » 01 mar 2024, 8:52

judash pisze: 01 mar 2024, 8:43Równie dobrze "198" mogło być "108".
Może chcieli nawiązać do historycznej "198" jadącej z Mistrzejowic w stronę ronda Piastowskiego.
scyzor663 pisze: 01 mar 2024, 6:13Tam jedynym jednoznacznie pasującym numerem jest 1x2 - a wszystkie zajęte.
Wg mnie "xx8" jest trafne bo historycznie przez Mistrzejowice jeździło sporo "ósemek" ("128", "148", "178", "188", "198", "428", "478", "578"). Ew. pasowałoby jeszcze "1x0" których przybywa w dzielnicy Wzgórza Krzesławickie ("110", "160", "180") - tym bardziej, że może kiedyś linia zostałaby wydłużona do nowego terminala na pętli tramwajowej.
Zorza Polarna pisze: 29 lut 2024, 23:1119x charakteryzują się tym że wsm ta numeracja jest w każdym rejonie miasta i nie jest ukonkretyzowane na konkretny rejon (być może poza 196 które jeździ przez Skotniki, Kobierzyn jak każda 1x6).
Wręcz odwrotnie:
- "1x1" to Kliny ("191" pasowało idealnie),
- "1x2" to Wola Justowska ("192"),
- "1x3" to Mogiła ("193"),
- "1x4" to linie z Łobzowa w stronę centrum ("194"),
- "1x6" to Skotniki, Ruczaj ("196"),
- "1x8" to Mistrzejowice ("198"),
- "1x9" to linie z Miasteczka Studenckiego w stronę centrum i al. 29 Listopada ("199").
judash pisze: 29 lut 2024, 21:45"197" chyba tylko zostanie.
Jeszcze "190" i "195".

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Numeracja linii

Post autor: scyzor663 » 01 mar 2024, 9:41

Też uważam, że z dostępnych lepszy byłby nr 190.

judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Numeracja linii

Post autor: judash » 01 mar 2024, 9:46

Kaszmir pisze: 01 mar 2024, 8:52 Jeszcze "190" i "195".
"195" ponoć na Złocień?

kucyk
Ekspert
Posty: 1860
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Numeracja linii

Post autor: kucyk » 01 mar 2024, 10:15

judash pisze: 01 mar 2024, 9:46 "195" ponoć na Złocień?
Pytam się: po "kija" taka zmiana? :o
Aby ludziom robić mętlik co roku? Uważam, że powinni zostawić już to "125" które jest od półtora roku. To nowe "195" jak tak bardzo chcą robić na siłę niech zrobią do Złocienia jako nową linię. A nie takie ciągłe zamienianie tras i numerków. :twisted:

Im się naprawdę nudzi. :evil:

Karol1994
Miłośnik
Posty: 74
Rejestracja: 22 sie 2022, 16:54

Re: Numeracja linii

Post autor: Karol1994 » 01 mar 2024, 10:40

Kaszmir pisze: 01 mar 2024, 8:52 Wręcz odwrotnie:
- "1x1" to Kliny ("191" pasowało idealnie),
- "1x2" to Wola Justowska ("192"),
- "1x3" to Mogiła ("193"),
- "1x4" to linie z Łobzowa w stronę centrum ("194"),
- "1x6" to Skotniki, Ruczaj ("196"),
- "1x8" to Mistrzejowice ("198"),
- "1x9" to linie z Miasteczka Studenckiego w stronę centrum i al. 29 Listopada ("199").
1x3 to jeszcze Bieżanów ("133", "143", "153", "163", "173", "503").

Tak z drugiej strony, dla mnie przypisywanie numerów do konkretnych rejonów w mieście jest dla mnie częściowo śmieszne. Skoro np. linie tramwajowe z trójkami na końcu zawsze "kojarzą" się z Bieżanowem, to dlaczego nocna linia "69" nie jest "63"? Bo z "9" ta linia niewiele ma wspólnego. Podobnie z "1x1". Ten zakres mają również linie "pleszowskie". A skoro "1x6" mają Skotniki, to takowy zakres mogłyby mieć i Kliny (mamy "136" na Pod Fortem), to każda linia jadąca w stronę tej części (Kliny, Skotniki, Tyniec) mogłaby śmiało taki zakres posiadać, a tu w tamtych okolicach mamy jeszcze "112", "162". Podobnych przypadków jest więcej.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Numeracja linii

Post autor: Kaszmir » 01 mar 2024, 11:39

Karol1994 pisze: 01 mar 2024, 10:401x3 to jeszcze Bieżanów ("133", "143", "153", "163", "173", "503").
Tak, a "1x4" to Wola Duchacka ("24", "164", "174", dawniej "184"), "1x2" to Huta ("122/422", "132", "142", "152", "172/572", "182") itd. Raczej nikt nie twierdzi, że dany zakres pasuje tylko do jednego rejonu, tylko że te numery które są, w miarę wkomponowują się w istniejące kryteria.
Karol1994 pisze: 01 mar 2024, 10:40Skoro np. linie tramwajowe z trójkami na końcu zawsze "kojarzą" się z Bieżanowem, to dlaczego nocna linia "69" nie jest "63"? Bo z "9" ta linia niewiele ma wspólnego.
Nocny tramwaj do Bieżanowa na etapie projektowania miał mieć numer "63". Dopiero pod koniec zdecydowano że będzie "69". Czemu? Pewnie to niewybredny żart ówczesnego ZIKiT, acz jakieś uzasadnienie to miało bo w tamtym czasie linia dublowała się z "9" od N. Bieżanowa do Starowiślnej, a z "19" od centrum do Krowodrzy Górki.
Karol1994 pisze: 01 mar 2024, 10:40A skoro "1x6" mają Skotniki, to takowy zakres mogłyby mieć i Kliny (mamy "136" na Pod Fortem), to każda linia jadąca w stronę tej części (Kliny, Skotniki, Tyniec) mogłaby śmiało taki zakres posiadać, a tu w tamtych okolicach mamy jeszcze "112", "162". Podobnych przypadków jest więcej.
Tak, acz wszystko trzeba analizować w kontekście historycznym. Kliny i Zawiłą historycznie od strony Borku łączyły "xx1" ("151/451", "201"). "136" (a wcześniej "116", to w wersji przez Kobierzyńską) są nawiązaniem do "106" na Kobierzyńskiej, zresztą "136" to połowa dawnych kursów "106" skierowana do Pod Fortem.

Tyniecka to historycznie "xx2" ("112", "162", "412", "462") i trudno zmieniać nagle numer wszystkich linii na "1x6", to by tylko wywołało zamieszanie. "176" pewnie też dostałoby jakieś "1x2" lecz w tym czasie wszystkie były zajęte.

rumcajs
Pasażer
Posty: 44
Rejestracja: 28 lut 2020, 0:50

Re: Numeracja linii

Post autor: rumcajs » 01 mar 2024, 15:53

Tak w zasadzie to mamy w Krakowie 3 koncepcje oznaczeń, które ze względów historycznych się jeszcze utrzymały.
Pierwszy - to linie numerowane po kolei x01, x02, itd. Z numerem z przodu informującym o rodzaju linii: 1-miejska, 2-podmiejska, 3-przyspieszona. Dlatego gdy chciano 117 przedłużyć do Nowej Huty musiano wybrać kolejny wolny numer x32, bo sama 17 linia autobusowa miała wersję miejską 117 i podmiejską 217. Nieco wcześniej po 128 powstała 229, a potem 130. Nieco przez przypadek powstały pierwsze "grupy" wzmocnione drugą koncepcją.
Druga koncepcja to dodanie do numeru zwykle 50/60, aby zrezygnować z bisów, które nie były po prostu krótszą wersją linii podstawowej (powodem było też poszerzanie granic miasta). Stąd wzięła się np. 101 i 161 w Swoszowicach, 102 i 152 na Woli, 108 i 158 na Płaszowie, 123 i 153 w Nowej Hucie, 112 i 162 na Tynieckiej. To też moment kiedy zrezygnowano z pierwszej koncepcji i 342 zmienił się na 138 (wcześniej zajęte na Bronowicach). Ale numery dalej nadawano w miarę po kolei.
Trzecia to właśnie koncepcja końcówek, którą mamy teraz. W miedzyczasie się rozjechała i stąd ten bałagan. Linie miejskie poszły swoją drogą, a podmiejskie swoją.

Są miasta na świecie, które postanowiły takie kwestie uporządkować - Bratysława - od lat 90 porządkowała stopniowo numerację rejonami, rezygnując z rozróżniania trolejbusów od autobusów, czy linii przyspieszonych.
Także to miasto etapami prowadziło remarszrutyzację tramwajów - mimo rozrostu sieci zmniejszyli liczbę linii z 15 do 9, a ostatecznie do 5 (z bardzo wysokimi częstotliwościami).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości