Dyskusja o planowanych przetargach
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
A używając słowa trolejbusy nie miał na myśli autobusów elektrycznych?
- pawel200020
- Specjalista
- Posty: 217
- Rejestracja: 26 sie 2020, 0:08
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
Potwierdzam, najnowsze badania, artykuły naukowe uznają paliwo wodorowe jako najbardziej przyszłościowe. Nawet Wiedeń zamienia mini elektryki, które przez pewien czas testowaliśmy w Krk na autobusy wodorowe. Kolej wodorowa bardzo dobrze sobie radzi w Kolonii, w Polsce już za rok powinna na Mazowszu ruszyć linia kolejowa przy współpracy województwa, Alstoma i Orlenu. Paliwo to też jest przymierzane do lotnictwa, już za 12 lat ma być finalizowany projekt Zero 2035 od Airbusa. I serio, ma to szanse się udać. Także powinniśmy się cieszyć, że MPK idzie w tę stronę i żałować, że Mobilis wybrał CNG.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
Ydhflx pisze: ↑19 paź 2023, 13:34 Z tym się zgodzę, ale komentarz pisał, że wodorowe lepsze od trolejbusów, a nie od Diesela. A obecnie koszt energii w wodorze jest 3x jak w prądzie, a baterie do elektrycznych też drogie i mają problem z żywotnością, i trzeba zbudować ładowarki. Do trolejbusów trzeba wprawdzie powiesić sieć, ale jak linie się pokrywają to sieć wspólna, i będzie wisieć lata (a w zasadzie to nawet dekady), a sam trolejbus wytrzyma sporo więcej niż baterie czy nawet autobus Diesela.
Słowa trolejbus użyłem ironiecznie w odniesieniu do eletrykówpawel200020 pisze: ↑20 paź 2023, 19:16 Raczej nie, Autobus elektryczny nie potrzebuje sieci trakcyjnej do kursowania trolejbus już tak.
O i to jest kwintesencja.Adrian14 pisze: ↑19 paź 2023, 12:00 No i najważniejsze, nie musisz zwiększać ilości brygad, kierowców i nie masz ograniczeń związanych z koniecznością ładowania. Do tego dla elektryków musisz budować ładowarki. Pytanie jak całkowite koszty obsługi elektryków, zwiększonej ilości autobusów i kierowców, budowaniem infrastruktury do ładowania w skali np 10 lat maja się do wodorowców.
Będziemy mieć jedną zajezdnię np. Wolę Duchacką wyłącznie elektryczną, Płaszów wyłącznie wodorowy, Bieńczyce w ropie albo mix jakiś. Wówczas będziemy mogli porównać rzeczywiste koszty.
Bo koszt zakupu to jedno, a koszty o których wspomniał kolega to drugie. Dodatkowe brygady, czas przestoju, w którym pojazd nie jest wykorzystywany bo się ładuje, wiec fizycznie musisz ich mieć więcej.
Ciekawy jestem czy faktycznie te elektryki są takie tańsze od wodorowych jak prześledzimy np 5 - cio 10 - cio letni okres eksploatacji. Pewnie jakiś ekonom by to oszacował, ale praktyka najlepiej pokazuje.
A to dobrze jak Mobilis wybrał gazioki. Będziemy mieli lepsze porównanie. Ciekawe jakiej marki będą to pojazdy.dwaeuro pisze: ↑20 paź 2023, 20:56 Potwierdzam, najnowsze badania, artykuły naukowe uznają paliwo wodorowe jako najbardziej przyszłościowe. Nawet Wiedeń zamienia mini elektryki, które przez pewien czas testowaliśmy w Krk na autobusy wodorowe. Kolej wodorowa bardzo dobrze sobie radzi w Kolonii, w Polsce już za rok powinna na Mazowszu ruszyć linia kolejowa przy współpracy województwa, Alstoma i Orlenu. Paliwo to też jest przymierzanie do lotnictwa, już za 12 lat ma być finalizowany projekt Zero 2035 od Airbusa. I serio, ma to szanse się udać. Także powinniśmy się cieszyć, że MPK idzie w tę stronę i żałować, że Mobilis wybrał CNG.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
Ja to wiem, Ty to wiesz ale wielokrotnie słyszałem takie określenie na nasze elektryki.pawel200020 pisze: ↑20 paź 2023, 19:16 Raczej nie, Autobus elektryczny nie potrzebuje sieci trakcyjnej do kursowania trolejbus już tak.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
Wydaje się, że byłoby to wyważanie otwartych drzwi.
Trolejbusy powstały głownie dlatego, że wtedy gdy ta myśl dojrzewała, nie było takiej technologii w zakresie akumulatorów jaką mamy teraz. Rozwijanie sieci trolejbusowej wydaje się być wstecznictwem. Skoro możemy na końcówkach zamontować ładowarki do prądu, to tworzenie sieci trakcyjnej jest niezasadne.
Jedyne co bym zmienił - ale to są już kwestie organizacyjne - to kwestia rotowania kierowców na końcach.
Kierowca przyjeżdża, podłącza się "do kontaktu" zostawia autobus na czas wymagany do pełnego naładowania i bierze pojazd już naładowany, uprzednio zostawiony przez kierowcę z wcześniejszej brygady.
Przy brakach kadrowych, a także w celu lepszego wykorzystania czasu pracy kierowców jest to rozwiązania dobre, chociaż wśród samych kierowców zapewno okazałoby się mocno niepopularne z uwagi na owe zmiany.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
Źródło: FB MPKW odpowiedzi na pytania dotyczące zakupów nowych tramwajów, które zapowiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski na sesji Rady Miasta Krakowa informujemy, że MPK SA jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na ich dostawę.
Krakowski przewoźnik chce zamówić do 90 sztuk niskopodłogowych wagonów, w tym o długości ponad 30 m (zarówno jednokierunkowe jak i dwukierunkowe, typu Lajkonik) oraz wagonów o długości ponad 40 m (typu Krakowiak). Zakup nowych tramwajów spowoduje, że wszystkie tramwaje jeżdżące po Krakowie w 2026 roku będą niskopodłogowe i z klimatyzacją.
To jednak, jak dużo nowych tramwajów ostatecznie uda się zamówić będzie zależało od możliwości finansowych oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych (m.in. KPO).
Przypomnijmy, że do tego przetargu MPK SA w Krakowie przygotowywało się już od ponad roku prowadząc wstępne konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru.
Zmiany będą dotyczyć także taboru autobusowego. W 2024 roku MPK SA wycofa wszystkie autobusy z silnikami Euro 5. To oznacza, że mieszkańców Krakowa będą przewozić wyłącznie autobusy zeroemisyjne zasilane energią elektryczną, autobusy hybrydowe, wodorowe oraz te spełniające normę Euro 6 i EEV.
Edit: Szybszy byłem.
Ostatnio zmieniony 06 gru 2023, 13:32 przez Karol1994, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
No to szykujemy się na nowe wagony - i to nie 60 ale 90 sztuk
Dobrze, że dwukierunki planują zamówić o długości 30m+, a nie jak pierwotnie było mówione 26m.
Dobrze, że dwukierunki planują zamówić o długości 30m+, a nie jak pierwotnie było mówione 26m.
W odpowiedzi na pytania dotyczące zakupów nowych tramwajów, które zapowiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski na sesji Rady Miasta Krakowa informujemy, że MPK SA jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na ich dostawę.
Krakowski przewoźnik chce zamówić do 90 sztuk niskopodłogowych wagonów, w tym o długości ponad 30 m (zarówno jednokierunkowe jak i dwukierunkowe, typu Lajkonik) oraz wagonów o długości ponad 40 m (typu Krakowiak). Zakup nowych tramwajów spowoduje, że wszystkie tramwaje jeżdżące po Krakowie w 2026 roku będą niskopodłogowe i z klimatyzacją.
To jednak, jak dużo nowych tramwajów ostatecznie uda się zamówić będzie zależało od możliwości finansowych oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych (m.in. KPO).
Przypomnijmy, że do tego przetargu MPK SA w Krakowie przygotowywało się już od ponad roku prowadząc wstępne konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru.
Zmiany będą dotyczyć także taboru autobusowego. W 2024 roku MPK SA wycofa wszystkie autobusy z silnikami Euro 5. To oznacza, że mieszkańców Krakowa będą przewozić wyłącznie autobusy zeroemisyjne zasilane energią elektryczną, autobusy hybrydowe, wodorowe oraz te spełniające normę Euro 6 i EEV.
https://www.facebook.com/mpkkrakow/post ... %2CO%2CP-R
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
90 nowych tramwajów, podczas gdy składów wysokopodłogowych jest dziś 31. Zapowiada się solidne powiększenie ilostanu, oby była to zapowiedź wzmocnień i nowych linii w przyszłych latach.
Pytanie też ile tramwajów z tych 90 będzie 33-metrowych, ale ile ponad 40-metrowych. Mam nadzieję, że tych dłuższych będzie przynajmniej 60, co pozwoli na obsługę wyłącznie najdłuższym taborem wszystkich brygad linii "4", "18", "24", "50" i "52" (obecnie tylko pierwsza z nich ma najdłuższe tramwaje na wszystkich brygadach), przy jednoczesnym wycofaniu ufoków.
Pytanie też ile tramwajów z tych 90 będzie 33-metrowych, ale ile ponad 40-metrowych. Mam nadzieję, że tych dłuższych będzie przynajmniej 60, co pozwoli na obsługę wyłącznie najdłuższym taborem wszystkich brygad linii "4", "18", "24", "50" i "52" (obecnie tylko pierwsza z nich ma najdłuższe tramwaje na wszystkich brygadach), przy jednoczesnym wycofaniu ufoków.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i zrezygnował z zakupu wagonów 26m - BRAWO!
A w tym komunikacie widzę jeszcze zapowiedź montażu klimy w pierwszej serii wagonów NGT6
A w tym komunikacie widzę jeszcze zapowiedź montażu klimy w pierwszej serii wagonów NGT6
to raczej oznacza też chęć wycofania EU8N oraz N8S/N8C i prawdopodobnie części GT8S, które już dzisiaj się o to proszą, więc aż tak wielkiego powiększenia ilostanu bym się nie spodziewał. Zresztą te dodatkowe i tak będzie ciężko już zmieścić w obecnych zajezdniach.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
To akurat było już zapowiadane od jakiegoś czasu, jednak kolejne potwierdzenie cieszy.
EU8N oraz N8C są tramwajami gruntowanie zmodernizowanymi kilka/kilkanaście lat temu, więc ich kasacja jest mało prawdopodobna, chociaż z pewnością ich rola zostanie ograniczona (nie będą obsługiwać głównych linii). Wycofanie GT8 jest zupełnie nierealne, ponieważ kolejne egzemplarze ciągle są modernizowane, więc MPK widzi w tym taborze jakąś przyszłość. Najbardziej prawdopodobne jest wycofanie dwukierunkowych N8, jednak nie jest ich dużo, a pojedyncze dwukierunkowce 26m w zajezdni Nowa Huta mogą się przydać.
Co do zajezdni - w ciągu najbliższych kilku lat powinny się one nieznacznie powiększyć, jednak rozpoczęcie budowy trzeciej jak najszybciej byłoby zdecydowanie dobrym pomysłem przy planach rozwoju sieci tramwajowej.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
^^EU8N to już praktycznie jeżdżące trupy (szczególnie te najwcześniej zmodernizowane), mocno trącące myszką a N8C są mocno awaryjne i mało liczne - trzymanie tych serii do momentu dostaw z kolejnego przetargu, czyli prawdopodobnie aż do okolic roku 2030 byłoby wielkim nieporozumieniem. Poza tym jeśli ten przetarg dojdzie do skutku, to dostawy aż 90szt. taboru (+ wcześniej homologacje, odbiory itp.) też sporo potrwa... Więc EU8N i tak co najmniej do 2027 jeszcze pojeżdżą - wystarczająco długo, by się godnie zestarzeć i by nie było szkoda ich złomować
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
Pomimo tego MPK ciągle te tramwaje remontuje i chce utrzymywać przy życiu. Wycofanie wszystkich tramwajów wysokopodłogowych oznaczało będzie, że cały tabor został wymieniony i kolejny przetarg może nie zostać ogłoszony nawet przez kilkanaście lat. Jeżeli w tym czasie mają być otwierane nowe odcinki sieci, nieco starsze tramwaje trzeba będzie zachować i w ograniczonym zakresie utrzymać w ruchu chociażby tam, gdzie obecnie jeździ tabor wiedeński ("16", "21", "44", "49").PKPfan pisze: ↑06 gru 2023, 14:07 ^^EU8N to już praktycznie jeżdżące trupy (szczególnie te najwcześniej zmodernizowane), mocno trącące myszką a N8C są mocno awaryjne i mało liczne - trzymanie tych serii do momentu dostaw z kolejnego przetargu, czyli prawdopodobnie aż do okolic roku 2030 byłoby wielkim nieporozumieniem. Poza tym jeśli ten przetarg dojdzie do skutku, to dostawy aż 90szt. taboru (+ wcześniej homologacje, odbiory itp.) też sporo potrwa... Więc EU8N i tak co najmniej do 2027 jeszcze pojeżdżą - wystarczająco długo, by się godnie zestarzeć i by nie było szkoda ich złomować
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
Tego wprost nie napisali, że rezygnują z 26m - pierwsze zdanie można przecież zinterpretować tak, że zamawiają do 90 wagonów, W TYM CZĘŚĆ z nich będzie 30+ oraz 40+ (a pozostałe mogą być 26m). Trzeba poczekać do ogłoszenia i zobaczyć co się pojawi.
Nie w pierwszej, a w drugiej serii (615 - 626), przetarg był już ogłoszony jakoś na jesieni, realizacja chyba przez najbliższe 1,5 roku ma być.A w tym komunikacie widzę jeszcze zapowiedź montażu klimy w pierwszej serii wagonów NGT6
Co do serii pierwszej "pierwszej" (czyli 601-614) to tam podobno będą potrzebne jakieś przeróbki konstrukcyjne wewnątrz przedziału pasażerskiego (chyba chodzi o kanały wentylacyjne) - i tutaj najdłużej będzie trzeba czekać na montaż klimy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 1 gość