Dyskusja o planowanych przetargach

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: kot_feliks » 15 wrz 2020, 22:50

Kolejne 70 tramwajów dla Krakowa?

https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,444 ... tdnXnKABJQ
Ale Krakowowi zależy najbardziej na inwestycjach komunikacyjnych, nie sportowych, dlatego tu też mamy gwarancje rządowej pomocy. Kraków miałby dostać pieniądze na zakup kilkudziesięciu, może nawet 70 nowych wagonów tramwajowych. Pochodziłyby one z dzielonej centralnie dotacji unijnej, o którą Kraków stara się od kilku lat, dotąd bezskutecznie.
Czy ktoś pamięta, jak wygląda finansowanie obecnych zakupów (50 szt. Lajkoników z pierwszej puli i potwierdzone już 35 z drugiej)? Bo w zależności od tego, może to oznaczać, że miasto stara się albo o kasę na kolejne 70 wagonów (czyli zapewne drugą transzę z drugiego przetargu - 25 szt. + ok. 50 kolejnych) - I opcja, albo chce dzięki IE sfinansować obecne już zakupy - II opcja ;)

Natomiast gdyby faktycznie chodziło o kolejne 70 nowych wagonów (lub II pulę z przetargu na Lajkoniki i nowy przetarg na+/- 50 szt.) - a wbrew pozorom wcale nie jest to wykluczone, tzn. to, że miasto stara się właśnie o taką dotację, to oznaczałoby to w nie tak długiej perspektywie wycięcie nie tylko całości E1+c3, E1 solo i 2x105Na, ale też całości GT8S/N/C i EU8N :twisted: I gdyby te wagony również miały min. 32 m, to oznaczałoby to w końcu faktyczny skok jakościowy dla KMK :) Na mniej obciążone linie zostałoby 50 szt. NGT6 i w końcu również te wagony byłyby sensownie wykorzystane :)

Trzeba też przyznać, że mielibyśmy również niesamowite tempo wymiany taboru, bo w ciągu ok. półtorej dekady wymienilibyśmy.... 2/3 posiadanych pociągów (24 NGT8, 36 Pes, 110 Lajkoników, 50-70 kolejnych wagonów, razem 210-230 wagonów przy ilostanie ok. 300...). Przypominam, że jeszcze kilka lat temu po mieście liniowo kursowały wagony GT6...

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: STADLER Tango Lajkonik Kraków

Post autor: pasazer_mobilisu » 16 wrz 2020, 6:29

kot_feliks pisze: 15 wrz 2020, 22:50 E1+c3, E1 solo i 2x105Na, ale też całości GT8S/N/C i EU8N
Jeśli dobrze pamiętam to po tych 110 Lajkonikach miało jeszcze zostać kilka sztuk składów wiedeńskich lub Konstali a dodatkowo:
40 EU8N
28 GT8
12 N8
+jeszcze planowane nowe trasy i związane z tym zwiększenie ilości wykorzystywanych brygad tramwajowych. Ale nawet gdyby po dostawie tych siedemdziesięciu tramwajów o których mówi artykuł zostało 20-30 EU8N/GT8 jeżdżących tylko w szczycie to byłoby super.
Proszę moderatora Zieleńczanina o przeniesienie postów do ogólnej dyskusji o tramwajach.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Zieleńczanin » 16 wrz 2020, 7:01


Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Lw25 » 16 wrz 2020, 17:56

Z GT8 jest ten problem, że to jedyne dwukierunki MPK. No chyba, że MPK przy remontach podmieni człon środkowy z EU8N na te z GT8N i ponownie odtworzy kabiny i drzwi w nich, bo przecież już miały. Jest co prawda różnica 2.5 cm między EU8N a GT8, ale nie wiem jaki to może mieć wpływ na eksploatację. No chyba, że faktycznie chodzi o 70 kolejnych wagonów, czyli jeszcze 25 Lajkoników 2 (tam chyba jest umowa ramowa na 60 sztuk) i przetarg na kolejne, ale bardziej luźny? Np. 12-14 sztuk wagonów dwukierunkowych 20-26 metrowych z możliwością jazdy w składach (26 metrowe zastąpiłyby 1:1 GT8, 20 metrowe lepiej by się nadały na remonty dużych ciągów, bo można by z nich zrobić pociągi 40 metrowe a i między remontami by jeździły albo na liniach w stylu "16", "2", albo by jeździły na stałe w pociągach, wspierając obciążone linie, bo jednak mamy dla obdarowania "2", "16" i "21" jeszcze NGT6-1). Pozostałe 31-33 tramwajów powinno być 45 metrowych. No albo 45 tramwajów 45 metrowych i z nich np. 10 dwukierunków.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Zieleńczanin » 16 wrz 2020, 18:32

Osobiście ja bym te 70 tramwajów widział następująco:
- 25 Lajkoników 2 z opcji - wycinka niedobitków wysokopodłogowych + pierwszych N8S;
- kolejny przetarg na 20-30 (może 17+13 z opcji?) 32-metrowych dwukierunkowców + na 10 26-metrowych dwukierunkowców - na "3" i "5" po otwarciu Azorów i w razie sytuacji awaryjnej - wycofujemy wszystkie GT8 i N8C;
- przetarg dopełniający do 70 wagonów - 32-metrowce - wycofujemy EU8N.
Bardzo przyjemna perspektywa - ale czy w jakimkolwiek stopniu realna? Dowiemy się za maksymalnie kilka lat ;)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Bayer2003 » 16 wrz 2020, 18:35

W Waszych rozważaniach widzę pewną niespójność - dlaczego twierdzicie że po realizacji tego przetargu wycofane zostaną GT8x, skoro MPK właśnie modernizuje te wagony? Tramwajów chyba nie modernizuje się w celu ich złomowania za kilka lat, czyż nie ;)?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: pasazer_mobilisu » 16 wrz 2020, 19:24

Bayer2003 pisze: 16 wrz 2020, 18:35 W Waszych rozważaniach widzę pewną niespójność - dlaczego twierdzicie że po realizacji tego przetargu wycofane zostaną GT8x, skoro MPK właśnie modernizuje te wagony? Tramwajów chyba nie modernizuje się w celu ich złomowania za kilka lat, czyż nie ;)?
To samo można napisać o EU8N, "najnowsze" miały modernizacje dopiero 4 lata temu.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: kot_feliks » 16 wrz 2020, 19:32

Ja tu nie widzę żadnej niespójności :)

Remontują GT8x, bo zakładają, że pojeżdżą jeszcze x lat. Nikt nie wie, jak będzie wyglądać sprawa dofinansowań itd. Natomiast jeśli uda się pozyskać dodatkowe środki, to pewnie nikt nie będzie po GT8x płakał. I w sumie nie zdziwiłbym się, gdyby kolejny przetarg był również na wagony dwukierunkowe.

To tak jakbyś, nie wiem, nie remontował mieszkania, bo zapisałeś się do loterii i masz szansę wygrać nowe (albo nie) w perspektywie x lat ;)

Zresztą gdyby było dodatkowe finansowanie, to przecież tych wagonów wcale nie trzeba złomować, obstawiam, że co najmniej kilka miast w PL by je chętnie przygarnęło. A jak nie w PL, to choćby na Ukrainie, czy w Rumunii.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Lw25 » 16 wrz 2020, 19:46

Bayer2003 pisze: 16 wrz 2020, 18:35 W Waszych rozważaniach widzę pewną niespójność - dlaczego twierdzicie że po realizacji tego przetargu wycofane zostaną GT8x, skoro MPK właśnie modernizuje te wagony? Tramwajów chyba nie modernizuje się w celu ich złomowania za kilka lat, czyż nie ;)?
Dlatego pomyślałem o podmianie członów środkowych z GT8 do EU8N.
kot_feliks pisze: 16 wrz 2020, 19:32 Ja tu nie widzę żadnej niespójności :)

Remontują GT8x, bo zakładają, że pojeżdżą jeszcze x lat. Nikt nie wie, jak będzie wyglądać sprawa dofinansowań itd. Natomiast jeśli uda się pozyskać dodatkowe środki, to pewnie nikt nie będzie po GT8x płakał. I w sumie nie zdziwiłbym się, gdyby kolejny przetarg był również na wagony dwukierunkowe.

To tak jakbyś, nie wiem, nie remontował mieszkania, bo zapisałeś się do loterii i masz szansę wygrać nowe (albo nie) w perspektywie x lat ;)

Zresztą gdyby było dodatkowe finansowanie, to przecież tych wagonów wcale nie trzeba złomować, obstawiam, że co najmniej kilka miast w PL by je chętnie przygarnęło. A jak nie w PL, to choćby na Ukrainie, czy w Rumunii.
Ukraina odpada, tam jest rozstaw rosyjski lub wąski. Prędzej Rumunia. Chociażby Timișoara już miała GT6 z Duesseldorfu. Gałacz i Braiła też mają Duewagi. Z Polski tylko Katowice mogłyby być chętne. No chyba, że Łódź ma wózki z Duewagów w magazynie.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: kot_feliks » 16 wrz 2020, 20:19

Wszystko zależy od tego, czy opłacałoby się podmienić wózki. Lwów (1000 mm) chciał przecież kupować tatry z Berlina (bez niskiej podłogi), w Odessie (1524 mm) jeżdżą tramwaje z Pragi ;) Tam jednak koszty "remontów" i tego typu zabawy są zdecydowanie inne, niż w PL.

Z Rumunią zastanawiałbym się o tyle, że oni mają dofinansowanie do nówek na poziomie bodajże... 98% (!), więc tu może być sytuacja taka, jak z 405N. Wagon niby tańszy od Pesy, ale biorąc pod uwagę wkład UE już niekoniecznie. Chociaż oczywiście wszystko zależy też od wielkości parku taborowego.

Z Polski imho spokojnie GOP (tak, jak wspominałeś), ale też Wrocław, czy Szczecin. Może ew. Częstochowa, ale tu jest spora szansa, że wytną 2x105Na jakimś kolejnym przetargiem na nowe wagony. Ew faktycznie Łódź, ale tu znowuż podmiana wózków, a to już w polskich warunkach może być zabawa zdecydowanie droższa, niż na UA ;)

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Lw25 » 16 wrz 2020, 20:39

kot_feliks pisze: 16 wrz 2020, 20:19 Wszystko zależy od tego, czy opłacałoby się podmienić wózki. Lwów (1000 mm) chciał przecież kupować tatry z Berlina (bez niskiej podłogi), w Odessie (1524 mm) jeżdżą tramwaje z Pragi ;) Tam jednak koszty "remontów" i tego typu zabawy są zdecydowanie inne, niż w PL.
Ostatnio słyszałem, w czym tkwi sekret. Tatra ma wózki dostosowane do przebudowy na 1524. Wymienia się osie i tyle.
Z Rumunią zastanawiałbym się o tyle, że oni mają dofinansowanie do nówek na poziomie bodajże... 98% (!), więc tu może być sytuacja taka, jak z 405N. Wagon niby tańszy od Pesy, ale biorąc pod uwagę wkład UE już niekoniecznie. Chociaż oczywiście wszystko zależy też od wielkości parku taborowego.

Z Polski imho spokojnie GOP (tak, jak wspominałeś), ale też Wrocław, czy Szczecin. Może ew. Częstochowa, ale tu jest spora szansa, że wytną 2x105Na jakimś kolejnym przetargiem na nowe wagony. Ew faktycznie Łódź, ale tu znowuż podmiana wózków, a to już w polskich warunkach może być zabawa zdecydowanie droższa, niż na UA ;)
Wrocław nie kupuje używek, ew. Szczecin, ale oni raczej ściągali Tatry. Łódź może mieć jeszcze wózki z Duewagów używek, które ściągała kiedyś i część skasowali.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: kot_feliks » 16 wrz 2020, 21:00

No ale to nie znaczy, że nie kupi (Wro), bo jednak takie EU8N / GT8 z niską wstawką, do tego zadbane, to mogłaby być dosyć ciekawa opcja na przeczekanie kilku lat w kontekście przetargu na kolejne nowe wagony. I o ile klasyczne stopiątki Wrocław raczej wytnie nowymi moderusami, o tyle oni mają przecież jeszcze prawie 90(!) składów 105NWr, z których niektóre niebawem zaczną dochodzić do 20 lat od modernizacji i coraz mocniej się sypią. A tego już tak łatwo i szybko nie zastąpią. Plus budowa nowych linii tramwajowych.

Generalnie Wrocław to jest taki, hmm.., niezbyt dobry przykład, jak prowadzić politykę taborową ;)

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Lw25 » 16 wrz 2020, 21:26

Wrocław w sumie może pójść podobną drogą jak Praga ostatnio i podmienić pudła w części zmodernizowanych wagonów na te z Bety dla Elbląga. Mają dobre kontakty z Modertransem, a Modertrans współpracuje z Czechami. Duewagi to dla nich jednak całkowita nowość.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Łukasz » 22 mar 2021, 21:16

Dzięki organizacji Igrzysk Europejskich pojawia się szansa na uzyskanie dofinansowania do zakupu 60 nieskopodłogowych tramwajów. Czy chodzi o tramwaje już zamówione, czy być może czeka nas kolejny przetarg na nowe tramwaje?

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: obserwator » 22 mar 2021, 23:06

Jeśli czeka nas kolejny przetarg to musiałby on chyba zostać ogłoszony już w tym tygodniu. Nie wiem czy byłaby szansa na dostarczenie taboru przez Igrzyskami.
Myślę że dobrym rozwiązaniem byłoby rozdzielenie tego na dwa przetargi, aby była jakakolwiek szansa że uda się zdążyć. Jeden byłby akurat na 30 zwykłych pojazdów, natomiast drugi na 30 dwukierunkowych ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości