Dyskusja o planowanych przetargach

Adrian14
Ekspert
Posty: 814
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Adrian14 » 19 paź 2023, 14:13

A używając słowa trolejbusy nie miał na myśli autobusów elektrycznych?

Awatar użytkownika
pawel200020
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 26 sie 2020, 0:08

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: pawel200020 » 20 paź 2023, 19:16

Adrian14 pisze: 19 paź 2023, 14:13 A używając słowa trolejbusy nie miał na myśli autobusów elektrycznych?
Raczej nie, Autobus elektryczny nie potrzebuje sieci trakcyjnej do kursowania trolejbus już tak.

dwaeuro
Miłośnik
Posty: 50
Rejestracja: 17 sie 2022, 22:21

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: dwaeuro » 20 paź 2023, 20:56

Kaszmir pisze: 19 paź 2023, 11:48 Z tego co mi mówili ludzie siedzący w środowisku, wodór uważany jest za przyszłość, bardziej obiecującą niż elektryki - choć jego technologia potrzebuje jeszcze przynajmniej parę lat.
Potwierdzam, najnowsze badania, artykuły naukowe uznają paliwo wodorowe jako najbardziej przyszłościowe. Nawet Wiedeń zamienia mini elektryki, które przez pewien czas testowaliśmy w Krk na autobusy wodorowe. Kolej wodorowa bardzo dobrze sobie radzi w Kolonii, w Polsce już za rok powinna na Mazowszu ruszyć linia kolejowa przy współpracy województwa, Alstoma i Orlenu. Paliwo to też jest przymierzane do lotnictwa, już za 12 lat ma być finalizowany projekt Zero 2035 od Airbusa. I serio, ma to szanse się udać. Także powinniśmy się cieszyć, że MPK idzie w tę stronę i żałować, że Mobilis wybrał CNG.

Kojak
Znawca
Posty: 156
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Kojak » 20 paź 2023, 21:01

Ydhflx pisze: 19 paź 2023, 13:34 Z tym się zgodzę, ale komentarz pisał, że wodorowe lepsze od trolejbusów, a nie od Diesela. A obecnie koszt energii w wodorze jest 3x jak w prądzie, a baterie do elektrycznych też drogie i mają problem z żywotnością, i trzeba zbudować ładowarki. Do trolejbusów trzeba wprawdzie powiesić sieć, ale jak linie się pokrywają to sieć wspólna, i będzie wisieć lata (a w zasadzie to nawet dekady), a sam trolejbus wytrzyma sporo więcej niż baterie czy nawet autobus Diesela.
Adrian14 pisze: 19 paź 2023, 14:13 A używając słowa trolejbusy nie miał na myśli autobusów elektrycznych?
pawel200020 pisze: 20 paź 2023, 19:16 Raczej nie, Autobus elektryczny nie potrzebuje sieci trakcyjnej do kursowania trolejbus już tak.
Słowa trolejbus użyłem ironiecznie w odniesieniu do eletryków 8-)
Adrian14 pisze: 19 paź 2023, 12:00 No i najważniejsze, nie musisz zwiększać ilości brygad, kierowców i nie masz ograniczeń związanych z koniecznością ładowania. Do tego dla elektryków musisz budować ładowarki. Pytanie jak całkowite koszty obsługi elektryków, zwiększonej ilości autobusów i kierowców, budowaniem infrastruktury do ładowania w skali np 10 lat maja się do wodorowców.
O i to jest kwintesencja.
Będziemy mieć jedną zajezdnię np. Wolę Duchacką wyłącznie elektryczną, Płaszów wyłącznie wodorowy, Bieńczyce w ropie albo mix jakiś. Wówczas będziemy mogli porównać rzeczywiste koszty.
Bo koszt zakupu to jedno, a koszty o których wspomniał kolega to drugie. Dodatkowe brygady, czas przestoju, w którym pojazd nie jest wykorzystywany bo się ładuje, wiec fizycznie musisz ich mieć więcej.
Ciekawy jestem czy faktycznie te elektryki są takie tańsze od wodorowych jak prześledzimy np 5 - cio 10 - cio letni okres eksploatacji. Pewnie jakiś ekonom by to oszacował, ale praktyka najlepiej pokazuje.
dwaeuro pisze: 20 paź 2023, 20:56 Potwierdzam, najnowsze badania, artykuły naukowe uznają paliwo wodorowe jako najbardziej przyszłościowe. Nawet Wiedeń zamienia mini elektryki, które przez pewien czas testowaliśmy w Krk na autobusy wodorowe. Kolej wodorowa bardzo dobrze sobie radzi w Kolonii, w Polsce już za rok powinna na Mazowszu ruszyć linia kolejowa przy współpracy województwa, Alstoma i Orlenu. Paliwo to też jest przymierzanie do lotnictwa, już za 12 lat ma być finalizowany projekt Zero 2035 od Airbusa. I serio, ma to szanse się udać. Także powinniśmy się cieszyć, że MPK idzie w tę stronę i żałować, że Mobilis wybrał CNG.
A to dobrze jak Mobilis wybrał gazioki. Będziemy mieli lepsze porównanie. Ciekawe jakiej marki będą to pojazdy.

Adrian14
Ekspert
Posty: 814
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Adrian14 » 20 paź 2023, 21:05

pawel200020 pisze: 20 paź 2023, 19:16 Raczej nie, Autobus elektryczny nie potrzebuje sieci trakcyjnej do kursowania trolejbus już tak.
Ja to wiem, Ty to wiesz ale wielokrotnie słyszałem takie określenie na nasze elektryki.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Ydhflx » 20 paź 2023, 22:36

Kojak pisze: 20 paź 2023, 21:01 Słowa trolejbus użyłem ironiecznie w odniesieniu do eletryków 8-)
I wszystko jasne, po prostu nigdy wcześniej nie słyszałem takiego określenia. Swoją drogą, ciekawe czy miasto analizowało faktyczne trolejbusy, bo tak jak pisałem, niektóre miasta takie sieci rozwijają.

Kojak
Znawca
Posty: 156
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Kojak » 21 paź 2023, 9:00

Ydhflx pisze: 20 paź 2023, 22:36

I wszystko jasne, po prostu nigdy wcześniej nie słyszałem takiego określenia. Swoją drogą, ciekawe czy miasto analizowało faktyczne trolejbusy, bo tak jak pisałem, niektóre miasta takie sieci rozwijają.
Wydaje się, że byłoby to wyważanie otwartych drzwi.
Trolejbusy powstały głownie dlatego, że wtedy gdy ta myśl dojrzewała, nie było takiej technologii w zakresie akumulatorów jaką mamy teraz. Rozwijanie sieci trolejbusowej wydaje się być wstecznictwem. Skoro możemy na końcówkach zamontować ładowarki do prądu, to tworzenie sieci trakcyjnej jest niezasadne.
Jedyne co bym zmienił - ale to są już kwestie organizacyjne - to kwestia rotowania kierowców na końcach.
Kierowca przyjeżdża, podłącza się "do kontaktu" zostawia autobus na czas wymagany do pełnego naładowania i bierze pojazd już naładowany, uprzednio zostawiony przez kierowcę z wcześniejszej brygady.
Przy brakach kadrowych, a także w celu lepszego wykorzystania czasu pracy kierowców jest to rozwiązania dobre, chociaż wśród samych kierowców zapewno okazałoby się mocno niepopularne z uwagi na owe zmiany.

Karol1994
Miłośnik
Posty: 74
Rejestracja: 22 sie 2022, 16:54

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Karol1994 » 06 gru 2023, 13:27

👉W odpowiedzi na pytania dotyczące zakupów nowych tramwajów, które zapowiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski na sesji Rady Miasta Krakowa informujemy, że MPK SA jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na ich dostawę.
👉Krakowski przewoźnik chce zamówić do 90 sztuk niskopodłogowych wagonów, w tym o długości ponad 30 m (zarówno jednokierunkowe jak i dwukierunkowe, typu Lajkonik) oraz wagonów o długości ponad 40 m (typu Krakowiak). Zakup nowych tramwajów spowoduje, że wszystkie tramwaje jeżdżące po Krakowie w 2026 roku będą niskopodłogowe i z klimatyzacją.
👉To jednak, jak dużo nowych tramwajów ostatecznie uda się zamówić będzie zależało od możliwości finansowych oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych (m.in. KPO).
👉Przypomnijmy, że do tego przetargu MPK SA w Krakowie przygotowywało się już od ponad roku prowadząc wstępne konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru.
👉Zmiany będą dotyczyć także taboru autobusowego. W 2024 roku MPK SA wycofa wszystkie autobusy z silnikami Euro 5. To oznacza, że mieszkańców Krakowa będą przewozić wyłącznie autobusy zeroemisyjne zasilane energią elektryczną, autobusy hybrydowe, wodorowe oraz te spełniające normę Euro 6 i EEV.
Źródło: FB MPK

Edit: Szybszy byłem. :)
Ostatnio zmieniony 06 gru 2023, 13:32 przez Karol1994, łącznie zmieniany 1 raz.

suchy
Ekspert
Posty: 775
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: suchy » 06 gru 2023, 13:28

No to szykujemy się na nowe wagony - i to nie 60 ale 90 sztuk :D

Dobrze, że dwukierunki planują zamówić o długości 30m+, a nie jak pierwotnie było mówione 26m.
👉W odpowiedzi na pytania dotyczące zakupów nowych tramwajów, które zapowiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski na sesji Rady Miasta Krakowa informujemy, że MPK SA jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na ich dostawę.
👉Krakowski przewoźnik chce zamówić do 90 sztuk niskopodłogowych wagonów, w tym o długości ponad 30 m (zarówno jednokierunkowe jak i dwukierunkowe, typu Lajkonik) oraz wagonów o długości ponad 40 m (typu Krakowiak). Zakup nowych tramwajów spowoduje, że wszystkie tramwaje jeżdżące po Krakowie w 2026 roku będą niskopodłogowe i z klimatyzacją.
👉To jednak, jak dużo nowych tramwajów ostatecznie uda się zamówić będzie zależało od możliwości finansowych oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych (m.in. KPO).
👉Przypomnijmy, że do tego przetargu MPK SA w Krakowie przygotowywało się już od ponad roku prowadząc wstępne konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru.
👉Zmiany będą dotyczyć także taboru autobusowego. W 2024 roku MPK SA wycofa wszystkie autobusy z silnikami Euro 5. To oznacza, że mieszkańców Krakowa będą przewozić wyłącznie autobusy zeroemisyjne zasilane energią elektryczną, autobusy hybrydowe, wodorowe oraz te spełniające normę Euro 6 i EEV.

https://www.facebook.com/mpkkrakow/post ... %2CO%2CP-R

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Bayer2003 » 06 gru 2023, 13:39

90 nowych tramwajów, podczas gdy składów wysokopodłogowych jest dziś 31. Zapowiada się solidne powiększenie ilostanu, oby była to zapowiedź wzmocnień i nowych linii w przyszłych latach.

Pytanie też ile tramwajów z tych 90 będzie 33-metrowych, ale ile ponad 40-metrowych. Mam nadzieję, że tych dłuższych będzie przynajmniej 60, co pozwoli na obsługę wyłącznie najdłuższym taborem wszystkich brygad linii "4", "18", "24", "50" i "52" (obecnie tylko pierwsza z nich ma najdłuższe tramwaje na wszystkich brygadach), przy jednoczesnym wycofaniu ufoków.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

PKPfan
Miłośnik
Posty: 86
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: PKPfan » 06 gru 2023, 13:43

W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i zrezygnował z zakupu wagonów 26m - BRAWO!

A w tym komunikacie widzę jeszcze zapowiedź montażu klimy w pierwszej serii wagonów NGT6 :)
Bayer2003 pisze: 06 gru 2023, 13:39 90 nowych tramwajów, podczas gdy składów wysokopodłogowych jest dziś 31. Zapowiada się solidne powiększenie ilostanu, oby była to zapowiedź wzmocnień i nowych linii w przyszłych latach.
to raczej oznacza też chęć wycofania EU8N oraz N8S/N8C i prawdopodobnie części GT8S, które już dzisiaj się o to proszą, więc aż tak wielkiego powiększenia ilostanu bym się nie spodziewał. Zresztą te dodatkowe i tak będzie ciężko już zmieścić w obecnych zajezdniach.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Bayer2003 » 06 gru 2023, 13:53

PKPfan pisze: 06 gru 2023, 13:43 a w tym komunikacie widzę jeszcze zapowiedź montażu klimy w pierwszej serii wagonów NGT6 :)
To akurat było już zapowiadane od jakiegoś czasu, jednak kolejne potwierdzenie cieszy.
PKPfan pisze: 06 gru 2023, 13:43 to raczej oznacza też chęć wycofania EU8N oraz N8S/N8C i prawdopodobnie części GT8S, które już dzisiaj się o to proszą, więc aż tak wielkiego powiększenia ilostanu bym się nie spodziewał. Zresztą te dodatkowe i tak będzie ciężko już zmieścić w obecnych zajezdniach
EU8N oraz N8C są tramwajami gruntowanie zmodernizowanymi kilka/kilkanaście lat temu, więc ich kasacja jest mało prawdopodobna, chociaż z pewnością ich rola zostanie ograniczona (nie będą obsługiwać głównych linii). Wycofanie GT8 jest zupełnie nierealne, ponieważ kolejne egzemplarze ciągle są modernizowane, więc MPK widzi w tym taborze jakąś przyszłość. Najbardziej prawdopodobne jest wycofanie dwukierunkowych N8, jednak nie jest ich dużo, a pojedyncze dwukierunkowce 26m w zajezdni Nowa Huta mogą się przydać.

Co do zajezdni - w ciągu najbliższych kilku lat powinny się one nieznacznie powiększyć, jednak rozpoczęcie budowy trzeciej jak najszybciej byłoby zdecydowanie dobrym pomysłem przy planach rozwoju sieci tramwajowej.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

PKPfan
Miłośnik
Posty: 86
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: PKPfan » 06 gru 2023, 14:07

^^EU8N to już praktycznie jeżdżące trupy (szczególnie te najwcześniej zmodernizowane), mocno trącące myszką a N8C są mocno awaryjne i mało liczne - trzymanie tych serii do momentu dostaw z kolejnego przetargu, czyli prawdopodobnie aż do okolic roku 2030 byłoby wielkim nieporozumieniem. Poza tym jeśli ten przetarg dojdzie do skutku, to dostawy aż 90szt. taboru (+ wcześniej homologacje, odbiory itp.) też sporo potrwa... Więc EU8N i tak co najmniej do 2027 jeszcze pojeżdżą - wystarczająco długo, by się godnie zestarzeć i by nie było szkoda ich złomować

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1400
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: Bayer2003 » 06 gru 2023, 14:11

PKPfan pisze: 06 gru 2023, 14:07 ^^EU8N to już praktycznie jeżdżące trupy (szczególnie te najwcześniej zmodernizowane), mocno trącące myszką a N8C są mocno awaryjne i mało liczne - trzymanie tych serii do momentu dostaw z kolejnego przetargu, czyli prawdopodobnie aż do okolic roku 2030 byłoby wielkim nieporozumieniem. Poza tym jeśli ten przetarg dojdzie do skutku, to dostawy aż 90szt. taboru (+ wcześniej homologacje, odbiory itp.) też sporo potrwa... Więc EU8N i tak co najmniej do 2027 jeszcze pojeżdżą - wystarczająco długo, by się godnie zestarzeć i by nie było szkoda ich złomować
Pomimo tego MPK ciągle te tramwaje remontuje i chce utrzymywać przy życiu. Wycofanie wszystkich tramwajów wysokopodłogowych oznaczało będzie, że cały tabor został wymieniony i kolejny przetarg może nie zostać ogłoszony nawet przez kilkanaście lat. Jeżeli w tym czasie mają być otwierane nowe odcinki sieci, nieco starsze tramwaje trzeba będzie zachować i w ograniczonym zakresie utrzymać w ruchu chociażby tam, gdzie obecnie jeździ tabor wiedeński ("16", "21", "44", "49").
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 775
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Dyskusja o planowanych przetargach

Post autor: suchy » 06 gru 2023, 14:37

PKPfan pisze: 06 gru 2023, 13:43 W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i zrezygnował z zakupu wagonów 26m - BRAWO!
Tego wprost nie napisali, że rezygnują z 26m - pierwsze zdanie można przecież zinterpretować tak, że zamawiają do 90 wagonów, W TYM CZĘŚĆ z nich będzie 30+ oraz 40+ (a pozostałe mogą być 26m). Trzeba poczekać do ogłoszenia i zobaczyć co się pojawi.
A w tym komunikacie widzę jeszcze zapowiedź montażu klimy w pierwszej serii wagonów NGT6 :)
Nie w pierwszej, a w drugiej serii (615 - 626), przetarg był już ogłoszony jakoś na jesieni, realizacja chyba przez najbliższe 1,5 roku ma być.

Co do serii pierwszej "pierwszej" (czyli 601-614) to tam podobno będą potrzebne jakieś przeróbki konstrukcyjne wewnątrz przedziału pasażerskiego (chyba chodzi o kanały wentylacyjne) - i tutaj najdłużej będzie trzeba czekać na montaż klimy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 31 gości