Bieżanów, Prokocim, Rżąka

- Linie, trasy, rozkłady
Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Adrian14 » 10 lip 2021, 16:51

Kaszmir pisze: 10 lip 2021, 13:33
Adrian14 pisze: 10 lip 2021, 11:29Myślicie, że chciałoby im się bawić w takie zmiany na 2 miesiące. Myślę, że gdyby 284 miało być kosztem 153 nikt by się nie spieszył z podziałem na wakacje.
Pewnie nie. Z drugiej strony, jeśli ma być układ "133+153+284", to mogli już poczekać ze zmianami do uruchomienia "284", a nie wprowadzać je tak na pół gwizdka, tak że wszyscy (wszyscy!) to krytykują.
Może stwierdzili, że na wakacje (które i tak trwają miesiąc) nic się nie stanie.

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: pjetrek » 16 lip 2021, 22:43

Tak sobie uświadomiłem, że uruchamiane od jutra 153 w bieżanowskiej odsłonie, jest właściwie powrotem do pierwotnej wersji 183, które na tej trasie (choć wtedy jeszcze nie przez Dwór Czeczów, a prosto Drożdżową) kursowało w latach 90.

Był kiedyś taki epizod, właśnie w pierwszej połowie lat 90., kiedy niektóre linie MPK oddano ajentom, to na tej linii kursował zwykły turystyczny Autosan H9. A potem, po powrocie do MPK, śmigały melony z jednymi drzwiami :D

tomaszep42
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: tomaszep42 » 17 lip 2021, 21:06

pjetrek pisze: 16 lip 2021, 22:43
Był kiedyś taki epizod, właśnie w pierwszej połowie lat 90., kiedy niektóre linie MPK oddano ajentom, to na tej linii kursował zwykły turystyczny Autosan H9. A potem, po powrocie do MPK, śmigały melony z jednymi drzwiami :D
Oj pamiętam bardzo dobrze! Autosana H9-35 na 120, Jelcza L11 na 237, rozklekotanego starego Jelcza PR110 na kieleckich tablicach na 217 a nieco wcześniej w latach 1993-94 TAM-a na 250 :D

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kaszmir » 08 wrz 2021, 12:08

W sprawie "133" i "153":

Docelowo ZTP planował "133" na trasie Łagiewniki - ... - Prokocim Szpital - Nowy Bieżanów Południe, w zamian wydłużając "153" do Miejskiego Centrum Opieki i dając mu rozkład jak "133", tj. co 15/30/40 minut (szczyt / międzyszczyt / weekendy). Ponieważ na razie linia nie zmieści się przy MCO (dopiero po przebudowaniu układu drogowego), dano jej tę słabą trasę do Nowego Bieżanowa Południa, omijającą m.in. węzeł przesiadkowy "Prokocim Szpital".

Zaproponowałem ZTP, by w takim razie tymczasowo (póki MCO odpada) zmienić trasę "153" tak by dojeżdżało do Prokocimia Szpitala, a potem kierowało się do najbliższej wolnej końcówki, czyli przez Wielicką i Aleksandry z powrotem do Nowego Bieżanowa Południa. Jasne, taka trasa będzie pokręcona, jednak chodzi o dojazd do węzła w Prokocimiu, a Rżąka odpada z racji braku zaplecza socjalnego.

ZTP i dyr. Franek się zgodzili. Zmiana wejdzie w życie od 18 września, przy okazji "133" wyląduje na docelowej trasie.

Zmiany stałych tras „133” i „153”
https://krabok.wordpress.com/2021/09/08 ... 133-i-153/
Od 18 września nastąpi zmiana przebiegu "153", a przy okazji ZTP skieruje "133" na swoją docelową trasę:

- „133”: Nowy Bieżanów Południe – Teligi – … – Łagiewniki, częstotliwość jak obecnie,
- „153”: Bieżanów Potrzask – … – Ćwiklińskiej – Teligi – Prokocim Szpital – Wielicka – Aleksandry – Nowy Bieżanów Południe, częstotliwość jak obecne „133+153”, czyli co 15/30/40 minut (szczyt / międzyszczyt / weekendy).

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kitek » 09 wrz 2021, 10:30

Kaszmir pisze: 08 wrz 2021, 12:08 ZTP i dyr. Franek się zgodzili. Zmiana wejdzie w życie od 18 września, przy okazji "133" wyląduje na docelowej trasie.
Gratuluję determinacji, zawsze to lepiej mieć jedną częstszą linię (w przypadku Potrzasku). Jeszcze wspomniałeś w artykule, że warto byłoby skoordynować ze sobą "133"/"135"/"433" między Kurdwanowem a Łagiewnikami, jakbyś to widział i czy korekta na "135" nie pociągnęłaby całej kaskady zmian na liniach swoszowickich?
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kaszmir » 10 wrz 2021, 10:10

Kitek pisze: 09 wrz 2021, 10:30Gratuluję determinacji, zawsze to lepiej mieć jedną częstszą linię (w przypadku Potrzasku).
Dzięki, to jedynie przyspieszenie tego co i tak ZTP planowało. Czekali na możliwość skierowania "153" do MCO, a że to potrwa, nie było co czekać ;)
Kitek pisze: 09 wrz 2021, 10:30Jeszcze wspomniałeś w artykule, że warto byłoby skoordynować ze sobą "133"/"135"/"433" między Kurdwanowem a Łagiewnikami, jakbyś to widział i czy korekta na "135" nie pociągnęłaby całej kaskady zmian na liniach swoszowickich?
Dobre pytanie, może Wy macie pomysł? W pierwszej połowie 2022 i tak szykuje się otwarcie Trasy Łagiewnickiej więc będę roszady autobusów w rejonie, pewnie też swoszowickich.

Na tę chwilę (oraz gdyby "133/433" i "135" zostały bez zmian?), zastanawia mnie takie coś:
- "133" f20 zamiast f30
- "433" f40 zamiast f20 i takt ze "135", dając f20
- łączny takt "133/135/433", dając f10

Tylko czy to by przeszło? Wtedy "133" i "433" byłyby skoordynowane połowicznie więc dla końcowego odcinka na Wysłouchów byłoby gorzej, nawet mimo drobnego zwiększenia liczby kursów (takt 10+10+20 zamiast 15+15). Z drugiej strony, wzmocniono by połączenie z Kosocicką i Wielicką (f30 na "133" to chyba mało, zwłaszcza jeśli po otwarciu TŁ rozetną "204/244"), na Fredry byłby równy takt, a i dla Kurdwanowa może nie tak źle bo "135" pokrywa się ze "133/433" więc jest w zasięgu nawet części Wysłouchów.

Co sądzicie? Hit czy kit?

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: WDZ » 10 wrz 2021, 14:31

Więcej namieszają IMO działania okołokolejowe:
- budowa P+R wraz z pętlą autobusową przy przystanku kolejowym w Swoszowicach
- pełnoskalowe uruchomienie SKA spowoduje, że jakakolwiek regularna komunikacja przez przejazdy naziemne na Fredry i Kąpielowej zdecydowanie straci na sensowności.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kitek » 13 wrz 2021, 11:51

Na fb ZTP uzasadnienie zmian na "133"/"153":
👉Od 18 września linia 133 będzie kursować po nowej trasie z Łagiewnik do Nowego Bieżanowa Południe z dotychczasową częstotliwością a linia 153 zostanie wydłużona do węzła Prokocim Szpital a następnie pojedzie ulicą Wielicką i ulicą Aleksandry do pętli w Nowym Bieżanowie Południe.
🕑Niestety wcześniejsza koordynacja linii 133 i 153 na wspólnym odcinku trasy, z uwagi na korki, długość trasy a także brakiem możliwości wyrównania czasu przejazdu na przystanku Bieżanów Potrzask, ze względu na przystanek w ruchu ulicznym w praktyce nie działała, na co zwracali nam uwagę pasażerowie.
👉W związku ze zmianą linii 133 do nowej pętli autobusowej w zamian linia 153 zostanie wydłużona do węzła przesiadkowego Prokocim Szpital i wzmocniona do 15 min w godzinach szczytu i 30 minut poza godzinami szczyt.
🚍🚌🚋Zmiana trasy na linii 153 pozwoli na wygodną przesiadkę do komunikacji tramwajowej w kierunku centrum i Nowej Huty, a także autobusowej w kierunku alej.
#ZTP będzie kontynuować kontrole funkcjonowania autobusów w tym rejonie i wprowadzał ewentualne korekty tak aby jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność KMK. Mamy nadzieję, że najbliższe zmiany na liniach 133 i 153 po pierwszych dniach funkcjonowania zostaną pozytywnie odebrane przez pasażerów.
https://www.facebook.com/photo?fbid=178 ... 4596809494
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kaszmir » 18 lis 2021, 9:14

Swoją drogą, od soboty będzie dość nietypowy układ tras między Nowym Bieżanowem a Bieżanowem Pomnikiem:
- "234", "284" pojadą w obie strony przez Małą Górę,
- "163", "183" będą dalej kursować jak obecnie, czyli w stronę B. Pomnika przez Małą Górę, a z powrotem przez Barbary.

Zgaduję, że chciano by w stronę N. Bieżanowa "163/183", mające razem w miarę porządny rozkład, obsłużyły jeszcze przystanki "Duża Góra" i "Bieżanów Szkoła". Jednocześnie, chciano zapewnić przystankowi "Korepty" jakiekolwiek połączenie w stronę tramwaju, stąd przesunięcie tam "234/284".

W drugą stronę natomiast i tak nie ma przystanków na Barbary, więc wszystkie linie mogą jechać przez Małą Górę i obsłużyć przystanek "Korepty".

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kucyk » 18 lis 2021, 11:46

Kaszmir pisze: 18 lis 2021, 9:14 Swoją drogą, od soboty będzie dość nietypowy układ tras między Nowym Bieżanowem a Bieżanowem Pomnikiem:
- "234", "284" pojadą w obie strony przez Małą Górę,
- "163", "183" będą dalej kursować jak obecnie, czyli w stronę B. Pomnika przez Małą Górę, a z powrotem przez Heleny.

Zgaduję, że chciano by w stronę N. Bieżanowa "163/183", mające razem w miarę porządny rozkład, obsłużyły jeszcze przystanki "Duża Góra" i "Bieżanów Szkoła". Jednocześnie, chciano zapewnić przystankowi "Korepty" jakiekolwiek połączenie w stronę tramwaju, stąd przesunięcie tam "234/284".

W drugą stronę natomiast i tak nie ma przystanków na Heleny, więc wszystkie linie mogą jechać przez Małą Górę i obsłużyć przystanek "Korepty".
Z Twojej wypowiedzi wnioskuję, że chodziło Ci raczej o przystanki na ulicy Barbary. :)
Ulicą Heleny nie jeżdżą liniowo autobusy - chociaż w okresie WŚ potrafią jeździć pojazdy 18 metrowe. Również kiedyś nocne i autobusy kursujące "Za tramwaj" i podczas remontów torów robiły kółeczko ulicami: Heleny, Mała Góra, Ćwiklińskiej. ;)
Zresztą nie rozumiem w czym jest problem? Przecież są przystanki na wylotach Ronda Republiki Słowackiej zarówno na ulicy Heleny jak i Barbary. Nie można puścić tam liniowo autobusów? :o

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kaszmir » 18 lis 2021, 12:17

Tak, chodziło o Barbary. Poprawiłem ;)
kucyk pisze: 18 lis 2021, 11:46Zresztą nie rozumiem w czym jest problem? Przecież są przystanki na wylotach Ronda Republiki Słowackiej zarówno na ulicy Heleny jak i Barbary. Nie można puścić tam liniowo autobusów? :o
Pewnie można dodać te przystanki, tylko nie było po co.

Jeśli chodzi o Heleny, jedynym kandydatem do skierowania tamże byłoby ew. "153". Tylko ono pewnie specjalnie jedzie cały czas Małą Górą, by obsłużyć jeszcze przystanek "Madejówka" (jedyna linia tamże).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kaszmir » 14 gru 2021, 13:30

Na część postów z dyskusji w temacie o Bronowicach odpiszę tutaj ;)
Kitek pisze: 12 gru 2021, 15:15Tam jeszcze było "51" w międzyczasie, ale mniejsza.
Po starcie "51" Bieżanów też miał 16 kursów/h, jednak trwało to tylko trzy miesiące więc nie ma co tego liczyć. Natomiast za czasów "3/13" o których wspomniałem, miał tyle kursów przez kilka lat.
Kaszmir pisze: 12 gru 2021, 13:10Miał nawet chyba 18/h, z czego 12/h przez Bagatelę.
Nie przypominam sobie 18/h - podaj proszę kiedy to miało być. W latach 1999-2007 było 16 kursów/h ("3", "13", "502"), potem 10 ("13", "502") i 13 ("13", "29", "502"). Jak wspomniałeś, przez chwilę było znów 16 - w 2009 ("13", "51", "502"), jednak trwało tylko trzy miesiące więc ciężko to liczyć, potem zostało 13. Był jeszcze podobnie krótki trzymiesięczny epizod z 17 kursami/h w 2010 ("13", "304", "522"). Jednak 18 nie mogę się doliczyć.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: kucyk » 14 gru 2021, 17:44

Tak serio i nawiasem. Nie pamiętam aby "51" kursowała do Dworca Głównego. Z tego co kojarzę to była wzmocnieniem "9" po jej trasie do Ronda Mogilskiego. Owszem tunelem zahaczała od przystanek Dworzec Główny Zachód - ale czy o tym samym piszemy / mówimy? ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: Kaszmir » 14 gru 2021, 18:46

kucyk pisze: 14 gru 2021, 17:44Owszem tunelem zahaczała od przystanek Dworzec Główny Zachód - ale czy o tym samym piszemy / mówimy? ;)
No... tak. Liczymy kursy do rejonu Dworca Głównego / Teatru Słowackiego.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Bieżanów, Prokocim, Rżąka

Post autor: fysztof » 18 sty 2022, 20:30

Z racji, że dotyczy dojazdu z ulicy Bieżanowskiej wrzucam tutaj. Ale jeśli to bardziej Wola Duchacka, to można i tam przerzucić.

Mianowicie, zainspirowany przeniesieniem linii 301 z Wielickiej na Kamieńskiego zastanawiam się - czy to dobry pomysł zrobić podobne przetrasowanie dla 143. To jest zamiast przez Wielicką od Bieżanowskiej linia 143 pojechałaby przez Kamieńskiego i Powstańców Śląskich do swojej obecnej pętli.
W tym momencie linia ta służy w zdecydowanej większości dojazdowi do Wielickiej i przesiadce na tramwaje lub autobusy w kierunku Alej (w drugą stronę oczywiście odwrotnie). Pierwsza bardzo duża grupa wysiada na przystanku Bieżanowska i maszeruje na przystanki autobusowe. Druga (wydaje się nawet mniejsza niż ta wcześniejsza) wysiada na Kablu i przesiada się na tramwaje. Na odcinku od Kabla do pętli Podgórze SKA ta linia wozi powietrze. Jeździ tam, bo musi.

Z plusów:
- przetrasowanie 143 z Wielickiej na Kamieńskiego da Bieżanowskiej dojazd w nowe regiony, przede wszystkim do Bonarki i tamtejszych sklepów, biur itd.
- niewiele przy tym Bieżanowska straci, bo w tym momencie bezpośredni dojazd do Wielickiej z powodu korków i tak nic nie daje
- wzmocniona zostanie także relacja z Kamieńskiego na Podgórze SKA (tu szczególnie w dni powszednie linie 143 i 174 łatwo zsynchronizować, bo obie mają f=15 w szczycie i f=20 poza), która jest całkiem interesująca
- linia przestaje wozić tlen na odcinku dublującym tramwaje
- znacząco poprawia się bardzo popularna przesiadka z linii 143 na linie w kierunku Alej i oczywiście w drugą stronę (obecnie wymagająca 300-400 m marszu - po zmianie będzie możliwa na tym samym przystanku)
- pojawia się możliwość przesiadki ze 143 na nowe bardzo atrakcyjne linie, np. 164 (choć tu tylko do centrum), 169 czy 179
- w stronę Podgórza SKA trasa powinna być bardziej przejezdna i linia mniej utykająca w korkach dzięki buspasowi na Kamieńskiego

Z minusów:
- zmiana wydłuża trasę o ~1,5 km
- pogarsza się przesiadka na tramwaje, bo nie będzie już możliwa na Kablu lecz na Bieżanowskiej (co wymaga trochę dłuższego przejścia)
- znika bezpośredni dojazd do UM na Wielickiej (ale nadal jest dość wygodny, zresztą ile osób teraz z tego korzysta...)

Co myślicie? Według mnie pomysł wart poważnego rozważenia. Plusów wydaje się więcej niż minusów, choć ten pierwszy... może być nie do przejścia:-/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości