Jeszcze w nawiązaniu do
tego postu:
fysztof pisze: ↑19 maja 2020, 10:23Ze wspomnianymi 163 i 502 też historia była taka, że je wycięto a potem pod presją mieszkańców i rad dzielnic przywracano w jeszcze lepszej formie.
To duża zasługa nas i Was (pkk) oraz jednego Radnego Dzielnicowego, który interesował się km. Gdzieś znalazł kontakt do mnie i tak zaczęla się współpraca między pkk/krabokiem a Radą Dzielnicy XII.
Z "502/503" było trudno. W 2010 wyrzucono "502" z Bieżanowa (
Plac Centralny - centrum - Wielicka - Nowy Bieżanów), skracając je do Cracovii. I choć po paru dniach wróciło jako "522" na tej samej trasie, to miało mniej kursów, a później jeszcze je pocięto, zostawiając ~f=30/40 (dni powszednie / weekend). Zaproponowałem Radnemu pomysł o którym dyskutowaliśmy na forum - by puścić "522" przez Kamieńskiego. Rozmowa z dyr. ds. Transportu, H. Kamskim była jednak absurdalna: "522" musi zostać na Wielickiej bo ludzie nie chcą zmian. Jednocześnie ten sam ZIKiT ciął "522" na Wielickiej bo dublowało tramwaje. Czuć było, że trasa przez Wielicką jest zasłoną dla ZIKiT by zlikwidować linię, a na Kamieńskiego się nie zgadzają bo mogłoby ją odratować.
Dopiero zmiana dyrektora wiosną 2012 na G. Saponia zmieniła rzeczy o 180 stopni. Saponiowi od początku spodobał się pomysł "pięćsetki" na Kamieńskiego i wprowadził go na Euro 2012 (czerwiec), zmieniając "522" w "503"
Plac Centralny - centrum - Kamieńskiego - Nowy Bieżanów. Potem przy małej marszrutyzacji (listopad 2012) rozdzielono "502" od "503" - wszystkie "502" pojechały do Cracovii, a "503" połączono z ówczesnym "114" (
Nowy Bieżanów - Górka Narodowa). Zwiększono też liczbę kursów, choć nie było idealnie bo mała marszrutyzacja oznaczała szukanie środków na tramwaj do Czerwonych Maków. Mimo to "503" odzyskało sporo kursów i pojechało z f=12/24/40 (szczyt / międzyszczyt / weekend). To Sapoń przygotował też plan by, gdy znajdą się środki, skierować "503" do Górki Narodowej Wschód, zwiększając mu częstotliwość. Środki na ten plan znalazły się dopiero w 2016, kiedy to dyr. Franek dał linii ~f=7,5/15/20. I tak autobus który miał zniknąć z Bieżanowa, stał się najmocniejszym w mieście.
Ze "163" też było źle. Mimo zabrania "502" z Nowego Bieżanowa, ZIKiT ciął tam dalej. W 2011 roku skrócił "163" (
Kombinat - Nowohucka - Wielicka - Nowy Bieżanów) do dworca na Powstańców Wlkp. Po miesiącu uruchomił "463" na starej trasie "163", które wykonywało... trzy kursy dziennie: dwa rano z Bieżanowa i jeden powrotny wieczorem. Wspomniany Radny wymyślił trasę "163" przez Rybitwy. Podobnie jak z "503" przez Kamieńskiego, taka marszruta wytrącała ZIKiT argument o dublowaniu tramwajów. Dodatkowo wzmacniała Rybitwy, Złocień i stary Bieżanów. Jednak odzew był podobny: nie da się, nie ma pieniędzy. I tak samo, dopiero zmiana dyr. na Saponia odwróciła sprawę. Linię uruchomiono przy małej marszrutyzacji (
Rżąka - Rybitwy - Plac Centralny - Kombinat). Planowano jednak by "163" omijało Złocień, jadąc cały czas Półłanki. Wspomniany Radny walczył by obsłużyło też to osiedle i się udało. Wg mnie to dobra decyzja - raz, że wzmocniono Złocień, dwa że zapewniono dodatkowych pasażerów "163". I choć trasa wydłużyła się o parę minut, to wciąż była szybsza niż dawna przez Nowohucką. Co więcej, "163" skoordynowano ze "183".
Tak samo jak z "503", zabrakło jednak pieniędzy na taki rozkład jaki planowano, więc nowe "163" kursowało tylko w godzinach zmian na Kombinacie (szczyt poranny, szczyt popołudniowy, oraz kilka kursów wieczorem). Jednak i tu Sapoń planował by linia stała się całodzienna - miało to być w 2014, kiedy wskutek przetargu na linie który rozpisał, znalazłyby się dodatkowe środki. I tak się stało, jednak i tu dokończył to już inny dyrektor.