Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: Łukasz » 30 wrz 2020, 19:17

Informacja pasażerska po nowemu
https://www.krakow.pl/aktualnosci/24313 ... 1575476226
Zaktualizowana została Księga Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Opracowano również zupełnie nową Księgę Informacji Pasażerskiej Komunikacji Miejskiej w Krakowie – informuje Zarząd Transportu Publicznego.

Obrazek
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Inicjatywę aktualizacji KIW oraz opracowania KIP podjął ZTP w trosce o uporządkowanie elementów informacji pasażerskiej oraz o poprawę jej estetyki i czytelności w pojazdach i na przystankach KMK.

Operatorzy świadczący usługi przewozowe w ramach KMK oraz podmioty zajmujące się utrzymaniem infrastruktury przystankowej są zobowiązani do wprowadzenia zapisów z obu ksiąg.

Księga Identyfikacji Wizualnej obowiązuje w Krakowie od 2014 r. Zawiera zasady dotyczące malowania pojazdów i tapicerki w nowo wprowadzanych pojazdach, a także oznakowanie w postaci piktogramów dla wszystkich pojazdów.

Aktualizacja księgi dopuściła jednobarwne malowanie tramwajów, a także uporządkowała zestaw piktogramów. Oznaczenie w postaci naklejek z piktogramami, zgodnie z zapisami Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa, musi zostać dostosowane do zapisów KIW we wszystkich pojazdach w ciągu 12 miesięcy.

Druga z ksiąg stanowi uzupełnienie KIW i jest odpowiedzią na panujący wizualny chaos w informacji pasażerskiej na przystankach i w pojazdach KMK. Mowa o cennikach biletów, przepisach porządkowych, schematach komunikacyjnych czy informacjach o przystankach podwójnych i numerach alarmowych, które widnieją w gablotach przystankowych i w ramkach ekspozycyjnych w pojazdach.

KIP zawiera pełen zestaw informacji pasażerskiej z określeniem jej ułożenia w gablotach i ramkach w pojazdach.

Nowy wzór jest minimalistyczny i bazuje na szaro-czarnym layoucie z logo Zarządu Transportu Publicznego. Operatorzy świadczący usługi przewozowe w ramach KMK oraz podmioty zajmujące się utrzymaniem przystanków KMK mają sześć miesięcy na wprowadzenie nowego wzoru.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: pasazer_mobilisu » 30 wrz 2020, 19:43

Aktualizacja księgi dopuściła jednobarwne malowanie tramwajów
Czyli dostosowano księgę pod dyktando MPK :shock:

I to już w 6 miesięcy informacja pasażerka po nowemu :shock: no i nie ma nic o DSIP więc zostanie dziadostwo po staremu.
Ostatnio zmieniony 30 wrz 2020, 19:49 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: mkm3 » 30 wrz 2020, 19:49

A może by tak zapisali w tej księdze, żeby zrobić to samo co w Tarnowie, czyli na telewizorkach wyświetlanie odjazdów/przyjazdów pociągów w pobliżu przystanków kolejowych. Chyba to nie problem, żeby autobus podjeżdżający na Bronowice SKA czy Łobzów czy Teatr Słowackiego itd. wyświetlał coś takiego?

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: Lw25 » 30 wrz 2020, 19:54

mkm3 pisze: 30 wrz 2020, 19:49 A może by tak zapisali w tej księdze, żeby zrobić to samo co w Tarnowie, czyli na telewizorkach wyświetlanie odjazdów/przyjazdów pociągów w pobliżu przystanków kolejowych. Chyba to nie problem, żeby autobus podjeżdżający na Bronowice SKA czy Łobzów czy Teatr Słowackiego itd. wyświetlał coś takiego?
Zrobić się da, ale pewnie MPK nie umie. :roll:

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: pasazer_mobilisu » 30 wrz 2020, 20:10

mkm3 pisze: 30 wrz 2020, 19:49 Chyba to nie problem, żeby autobus podjeżdżający na Bronowice SKA czy Łobzów czy Teatr Słowackiego itd. wyświetlał coś takiego?
To jest jednocześnie i proste i trudne.

1. Mamy taką stronę https://portalpasazera.pl/KatalogStacji ... +Bronowice
Prawdopodobnie jest gdzieś dostępna bardziej przystępna do przetworzenia i wyświetlenia na tablicy w autobusie wersja, ale od biedy można by skorzystać nawet z tej.

2. W autobusach mamy SIP różnych producentów, a w ramach rozwiązań jednego producenta np. w Citaro C2 wyświetlacz podsufitowy działa w oparciu o Windowsa, a boczna tablica o Linuksa (można to zauważyć gdy oba się uruchamiają po starcie autobusu).

3. Modyfikacja oprogramowania (tego które wyświetla choinkę, e-korale zwał jak zwał) raz że jest skomplikowana bez kodu źródłowego (który prawdopodobnie ma tylko producent), dwa jest niezgodna z licencją. MPK nie może tego zrobić samemu, więc koszty poszłyby sporo w górę gdyby zgłosić się z tym do producentów.

4. Wciąż dość sporo autobusów nie ma GPSów, a więc najprawdopodobniej też Internetu, którym mogłyby pobierać na żywo dane o pociągach. Co prawda niedawno był przetarg na usługi lokalizacji autobusów, ale bez montażu wyświetlaczy SIPu w pojazdach. Do tego dochodzi Mobilis, któremu nic kazać zrobić nie można, więc podsumowując nie jest tak łatwo ;)

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: Lw25 » 01 paź 2020, 14:07

A czy przypadkiem nie jest tak, że SIP to jeden modem, GPS drugi, a automat trzeci? Coś kojarzę, że pojazdy mają po 2-3 simy, a rozkłady już teraz dociągają ze wspólnego serwera.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: pasazer_mobilisu » 01 paź 2020, 14:44

Lw25 pisze: 01 paź 2020, 14:07 A czy przypadkiem nie jest tak, że SIP to jeden modem, GPS drugi, a automat trzeci? Coś kojarzę, że pojazdy mają po 2-3 simy, a rozkłady już teraz dociągają ze wspólnego serwera.
Może tak być, ale np. taki BU851 nie ma żadnego z tych trzech. W pojazdach tej serii też chyba najczęściej jest problem z niezmienionymi nazwami przystanków, więc wygląda na to że z automatu tego nie robią, część wozów może też je aktualizować przez WiFi na zajezdni (chociaż nie mam pewności czy w Krakowie gdzieś jest używane takie rozwiązanie), ale to nie pozwoli na informowanie o pociągach "na żywo".
W sumie to czemu miałyby służyć 2-3 karty? Miałoby to sens gdyby były one różnych operatorów i cała trójka SIP+GPS+automat przełączałaby się na inną "kartę" w momencie gdy jedna byłaby poza zasięgiem sieci (wcale nie rzadki przypadek).

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: prezes » 01 paź 2020, 15:12

pasazer_mobilisu pisze: 30 wrz 2020, 19:43
Aktualizacja księgi dopuściła jednobarwne malowanie tramwajów
Czyli dostosowano księgę pod dyktando MPK :shock:
To jest moim zdaniem na plus. Niektóre tramwaje, jak np. NGT8 wyglądają o wiele lepiej w jednolitym malowaniu, niż jak miałyby być pomalowane według odgórnego wzoru.
Druga z ksiąg stanowi uzupełnienie KIW i jest odpowiedzią na panujący wizualny chaos w informacji pasażerskiej na przystankach i w pojazdach KMK. Mowa o cennikach biletów, przepisach porządkowych, schematach komunikacyjnych czy informacjach o przystankach podwójnych i numerach alarmowych, które widnieją w gablotach przystankowych i w ramkach ekspozycyjnych w pojazdach.
Ja mam nadzieję, że schematy komunikacyjne na przystankach zostaną w końcu zaktualizowane. Bo w większości przypadków ich ważność skończyła się jakieś 2 lata temu, przez co taka informacja pasażerska może wprowadzać innych w błąd.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: kucyk » 01 paź 2020, 17:21

prezes pisze: Ja mam nadzieję, że schematy komunikacyjne na przystankach zostaną w końcu zaktualizowane. Bo w większości przypadków ich ważność skończyła się jakieś 2 lata temu, przez co taka informacja pasażerska może wprowadzać innych w błąd.
Nie tylko na przystankach. W pojazdach jest to samo. Schematy ze stycznia 2018. :lol:

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: mkm3 » 01 paź 2020, 18:02

No i te schematy w wiatach powinny być wielkości obecnego regulaminu przewozów, żeby to było czytelne.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: lolek-12 » 09 paź 2020, 19:53

Nowa księga jest gdzieś dostępna w internecie?

lukov
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 lut 2020, 22:38

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: lukov » 09 paź 2020, 21:34

Na stronie BIPu, notabene całkiem ładnie ostatnio odświeżonej:
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/do ... 5019/karta

Na plus dodanie angielskiego do niektórych informacji, np. o przystankach podwójnych. Szkoda, że nie udało się przy okazji zmienić stylu rozkładów, wprowadzając chociażby czas jazdy do następnych przystanków, nie wspominając o ich unifikacji z ogólnym systemem identyfikacji KMK.

Jamnik
Ekspert
Posty: 1117
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: Jamnik » 08 sty 2021, 23:39

Od kilku tygodni MPK prowadzi wymianę piktogramów w/na autobusach z Woli Duchackiej i Bieńczyc. Jako pierwsze (lub jedne z pierwszych) nowe naklejki dostały BU867 i BU881 (te również dostały nową czcionkę numerów taborowych). Od tego czasu sporo Solarisów IV generacji i Mercedesów Citaro C2 je dostało. Dziś zauważyłem je też w DC726. Myślę, że wymieniając te piktogramy, głównie w starszych pojazdach, MPK dyskretnie informuje, które zostaną po dostawie nowych elektryków (te z nowymi naklejkami zostaną, z niewymienionymi - nie). Autobusy, w których zostały one wymienione można poznać z zewnątrz - z przodu zamiast dotychczasowej jednej naklejki wózka inwalidzkiego są trzy - wózek dziecięcy, inwalidzki i starsza osoba z laską. W środku natomiast pojawiły się m.in. zielone naklejki "Wyjście bezpieczeństwa", czerwone "Nie opierać się o drzwi" i "Po sygnale odjazdu nie wysiadać". Oczywiście fajnie, że można dowiedzieć się, co zostanie, a co będzie wycofane, ale pytanie - po co MPK wymienia te piktogramy? Kasy za dużo mają?

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: pasazer_mobilisu » 09 sty 2021, 6:06

Dla mnie to porażka, żeby w mieście gdzie od 5 lat nie ma autobusów bez choćby kawałka niskiej podłogi bawić się w tego typu oznaczenia:
Obrazek
(wrzucam bo może ktoś nie widział lub po prostu nie zwrócił uwagi).

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej

Post autor: kucyk » 09 sty 2021, 12:06

MPK nie ma się w tej chwili czym chwalić - ostatnia akcja podlizywania się Stadlerami "jakie to one cudowne" nagle upadło to wymyśliło sobie piktogramy na pojazdach. :D
Ciekawe czy na tramwajach typu Konstale 105Na, składy wiedeńców też znajdą się odpowiednie naklejki? :lol:
Zgadzam się z Tobą. Zabawa w takie "pierdoły" z pojazdami które w Krakowie są od kilku lat tylko niskopodłogowe to tylko wywalanie kasy jaką się posiada (jakby nie patrzeć dzięki pasażerom i ich biletom) tym bardziej w ciężkich czasach pandemii gdzie każdą złotówkę ogląda się kilka razy zanim się ją wyda. Ale kto zabroni bogatemu MPK bawić się w takie klocki? :x

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości