Strona 1 z 7
Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 30 wrz 2020, 19:17
autor: Łukasz
Informacja pasażerska po nowemu
https://www.krakow.pl/aktualnosci/24313 ... 1575476226
Zaktualizowana została Księga Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Opracowano również zupełnie nową Księgę Informacji Pasażerskiej Komunikacji Miejskiej w Krakowie – informuje Zarząd Transportu Publicznego.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie
Inicjatywę aktualizacji KIW oraz opracowania KIP podjął ZTP w trosce o uporządkowanie elementów informacji pasażerskiej oraz o poprawę jej estetyki i czytelności w pojazdach i na przystankach KMK.
Operatorzy świadczący usługi przewozowe w ramach KMK oraz podmioty zajmujące się utrzymaniem infrastruktury przystankowej są zobowiązani do wprowadzenia zapisów z obu ksiąg.
Księga Identyfikacji Wizualnej obowiązuje w Krakowie od 2014 r. Zawiera zasady dotyczące malowania pojazdów i tapicerki w nowo wprowadzanych pojazdach, a także oznakowanie w postaci piktogramów dla wszystkich pojazdów.
Aktualizacja księgi dopuściła jednobarwne malowanie tramwajów, a także uporządkowała zestaw piktogramów. Oznaczenie w postaci naklejek z piktogramami, zgodnie z zapisami Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa, musi zostać dostosowane do zapisów KIW we wszystkich pojazdach w ciągu 12 miesięcy.
Druga z ksiąg stanowi uzupełnienie KIW i jest odpowiedzią na panujący wizualny chaos w informacji pasażerskiej na przystankach i w pojazdach KMK. Mowa o cennikach biletów, przepisach porządkowych, schematach komunikacyjnych czy informacjach o przystankach podwójnych i numerach alarmowych, które widnieją w gablotach przystankowych i w ramkach ekspozycyjnych w pojazdach.
KIP zawiera pełen zestaw informacji pasażerskiej z określeniem jej ułożenia w gablotach i ramkach w pojazdach.
Nowy wzór jest minimalistyczny i bazuje na szaro-czarnym layoucie z logo Zarządu Transportu Publicznego. Operatorzy świadczący usługi przewozowe w ramach KMK oraz podmioty zajmujące się utrzymaniem przystanków KMK mają sześć miesięcy na wprowadzenie nowego wzoru.
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 30 wrz 2020, 19:43
autor: pasazer_mobilisu
Aktualizacja księgi dopuściła jednobarwne malowanie tramwajów
Czyli dostosowano księgę pod dyktando MPK
I to już w 6 miesięcy informacja pasażerka po nowemu
no i nie ma nic o DSIP więc zostanie dziadostwo po staremu.
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 30 wrz 2020, 19:49
autor: mkm3
A może by tak zapisali w tej księdze, żeby zrobić to samo co w Tarnowie, czyli na telewizorkach wyświetlanie odjazdów/przyjazdów pociągów w pobliżu przystanków kolejowych. Chyba to nie problem, żeby autobus podjeżdżający na Bronowice SKA czy Łobzów czy Teatr Słowackiego itd. wyświetlał coś takiego?
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 30 wrz 2020, 19:54
autor: Lw25
mkm3 pisze: ↑30 wrz 2020, 19:49
A może by tak zapisali w tej księdze, żeby zrobić to samo co w Tarnowie, czyli na telewizorkach wyświetlanie odjazdów/przyjazdów pociągów w pobliżu przystanków kolejowych. Chyba to nie problem, żeby autobus podjeżdżający na Bronowice SKA czy Łobzów czy Teatr Słowackiego itd. wyświetlał coś takiego?
Zrobić się da, ale pewnie MPK nie umie.
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 30 wrz 2020, 20:10
autor: pasazer_mobilisu
mkm3 pisze: ↑30 wrz 2020, 19:49
Chyba to nie problem, żeby autobus podjeżdżający na Bronowice SKA czy Łobzów czy Teatr Słowackiego itd. wyświetlał coś takiego?
To jest jednocześnie i proste i trudne.
1. Mamy taką stronę
https://portalpasazera.pl/KatalogStacji ... +Bronowice
Prawdopodobnie jest gdzieś dostępna bardziej przystępna do przetworzenia i wyświetlenia na tablicy w autobusie wersja, ale od biedy można by skorzystać nawet z tej.
2. W autobusach mamy SIP różnych producentów, a w ramach rozwiązań jednego producenta np. w Citaro C2 wyświetlacz podsufitowy działa w oparciu o Windowsa, a boczna tablica o Linuksa (można to zauważyć gdy oba się uruchamiają po starcie autobusu).
3. Modyfikacja oprogramowania (tego które wyświetla choinkę, e-korale zwał jak zwał) raz że jest skomplikowana bez kodu źródłowego (który prawdopodobnie ma tylko producent), dwa jest niezgodna z licencją. MPK nie może tego zrobić samemu, więc koszty poszłyby sporo w górę gdyby zgłosić się z tym do producentów.
4. Wciąż dość sporo autobusów nie ma GPSów, a więc najprawdopodobniej też Internetu, którym mogłyby pobierać na żywo dane o pociągach. Co prawda niedawno był przetarg na usługi lokalizacji autobusów, ale bez montażu wyświetlaczy SIPu w pojazdach. Do tego dochodzi Mobilis, któremu nic kazać zrobić nie można, więc podsumowując nie jest tak łatwo
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 01 paź 2020, 14:07
autor: Lw25
A czy przypadkiem nie jest tak, że SIP to jeden modem, GPS drugi, a automat trzeci? Coś kojarzę, że pojazdy mają po 2-3 simy, a rozkłady już teraz dociągają ze wspólnego serwera.
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 01 paź 2020, 14:44
autor: pasazer_mobilisu
Lw25 pisze: ↑01 paź 2020, 14:07
A czy przypadkiem nie jest tak, że SIP to jeden modem, GPS drugi, a automat trzeci? Coś kojarzę, że pojazdy mają po 2-3 simy, a rozkłady już teraz dociągają ze wspólnego serwera.
Może tak być, ale np. taki BU851 nie ma żadnego z tych trzech. W pojazdach tej serii też chyba najczęściej jest problem z niezmienionymi nazwami przystanków, więc wygląda na to że z automatu tego nie robią, część wozów może też je aktualizować przez WiFi na zajezdni (chociaż nie mam pewności czy w Krakowie gdzieś jest używane takie rozwiązanie), ale to nie pozwoli na informowanie o pociągach "na żywo".
W sumie to czemu miałyby służyć 2-3 karty? Miałoby to sens gdyby były one różnych operatorów i cała trójka SIP+GPS+automat przełączałaby się na inną "kartę" w momencie gdy jedna byłaby poza zasięgiem sieci (wcale nie rzadki przypadek).
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 01 paź 2020, 15:12
autor: prezes
pasazer_mobilisu pisze: ↑30 wrz 2020, 19:43
Aktualizacja księgi dopuściła jednobarwne malowanie tramwajów
Czyli dostosowano księgę pod dyktando MPK
To jest moim zdaniem na plus. Niektóre tramwaje, jak np. NGT8 wyglądają o wiele lepiej w jednolitym malowaniu, niż jak miałyby być pomalowane według odgórnego wzoru.
Druga z ksiąg stanowi uzupełnienie KIW i jest odpowiedzią na panujący wizualny chaos w informacji pasażerskiej na przystankach i w pojazdach KMK. Mowa o cennikach biletów, przepisach porządkowych, schematach komunikacyjnych czy informacjach o przystankach podwójnych i numerach alarmowych, które widnieją w gablotach przystankowych i w ramkach ekspozycyjnych w pojazdach.
Ja mam nadzieję, że schematy komunikacyjne na przystankach zostaną w końcu zaktualizowane. Bo w większości przypadków ich ważność skończyła się jakieś 2 lata temu, przez co taka informacja pasażerska może wprowadzać innych w błąd.
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 01 paź 2020, 17:21
autor: kucyk
prezes pisze:
Ja mam nadzieję, że schematy komunikacyjne na przystankach zostaną w końcu zaktualizowane. Bo w większości przypadków ich ważność skończyła się jakieś 2 lata temu, przez co taka informacja pasażerska może wprowadzać innych w błąd.
Nie tylko na przystankach. W pojazdach jest to samo. Schematy ze stycznia 2018.
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 01 paź 2020, 18:02
autor: mkm3
No i te schematy w wiatach powinny być wielkości obecnego regulaminu przewozów, żeby to było czytelne.
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 09 paź 2020, 19:53
autor: lolek-12
Nowa księga jest gdzieś dostępna w internecie?
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 09 paź 2020, 21:34
autor: lukov
Na stronie BIPu, notabene całkiem ładnie ostatnio odświeżonej:
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/do ... 5019/karta
Na plus dodanie angielskiego do niektórych informacji, np. o przystankach podwójnych. Szkoda, że nie udało się przy okazji zmienić stylu rozkładów, wprowadzając chociażby czas jazdy do następnych przystanków, nie wspominając o ich unifikacji z ogólnym systemem identyfikacji KMK.
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 08 sty 2021, 23:39
autor: Jamnik
Od kilku tygodni MPK prowadzi wymianę piktogramów w/na autobusach z Woli Duchackiej i Bieńczyc. Jako pierwsze (lub jedne z pierwszych) nowe naklejki dostały BU867 i BU881 (te również dostały nową czcionkę numerów taborowych). Od tego czasu sporo Solarisów IV generacji i Mercedesów Citaro C2 je dostało. Dziś zauważyłem je też w DC726. Myślę, że wymieniając te piktogramy, głównie w starszych pojazdach, MPK dyskretnie informuje, które zostaną po dostawie nowych elektryków (te z nowymi naklejkami zostaną, z niewymienionymi - nie). Autobusy, w których zostały one wymienione można poznać z zewnątrz - z przodu zamiast dotychczasowej jednej naklejki wózka inwalidzkiego są trzy - wózek dziecięcy, inwalidzki i starsza osoba z laską. W środku natomiast pojawiły się m.in. zielone naklejki "Wyjście bezpieczeństwa", czerwone "Nie opierać się o drzwi" i "Po sygnale odjazdu nie wysiadać". Oczywiście fajnie, że można dowiedzieć się, co zostanie, a co będzie wycofane, ale pytanie - po co MPK wymienia te piktogramy? Kasy za dużo mają?
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 09 sty 2021, 6:06
autor: pasazer_mobilisu
Dla mnie to porażka, żeby w mieście gdzie od 5 lat nie ma autobusów bez choćby kawałka niskiej podłogi bawić się w tego typu oznaczenia:
(wrzucam bo może ktoś nie widział lub po prostu nie zwrócił uwagi).
Re: Malowanie pojazdów, Księga Identyfikacji Wizualnej
: 09 sty 2021, 12:06
autor: kucyk
MPK nie ma się w tej chwili czym chwalić - ostatnia akcja podlizywania się Stadlerami "jakie to one cudowne" nagle upadło to wymyśliło sobie piktogramy na pojazdach.
Ciekawe czy na tramwajach typu Konstale 105Na, składy wiedeńców też znajdą się odpowiednie naklejki?
Zgadzam się z Tobą. Zabawa w takie "pierdoły" z pojazdami które w Krakowie są od kilku lat tylko niskopodłogowe to tylko wywalanie kasy jaką się posiada (jakby nie patrzeć dzięki pasażerom i ich biletom) tym bardziej w ciężkich czasach pandemii gdzie każdą złotówkę ogląda się kilka razy zanim się ją wyda. Ale kto zabroni bogatemu MPK bawić się w takie klocki?