Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5737
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 23 kwie 2023, 13:00

tomta1 pisze: 21 kwie 2023, 18:26Jeśli chodzi o minimalną długość czasu zielonego, to dla grup pieszych wynosi ona 100% czasu przejścia przez jezdnię z prędkością 1,4 m/s plus 4 s sygnału zielonego migającego.
Kojarzę, że spotykałem w Krakowie sygnalizacje piesze które zaczynały migać dosłownie od razu po zaświeceniu zielonego. Czy coś tu się zmieniło, czy jest to nowy przepis?
tomta1 pisze: 21 kwie 2023, 18:26Ile wynosi minimalna długość zielonego dla pieszych na wlocie ul. Meissnera? Mamy 4 pasy ruchu po 3,25 m, razem 13 m szerokości jezdni (i zarazem długości przejścia dla pieszych), przy prędkości 1,4 m/s mamy minimalnie 9,3 s, co zaokrąglamy do 10 s (zawsze w górę) plus 4 s zielonego migającego. Wszystko to przy założeniu przejścia tylko przez jednią jezdnię (dla całego przekroju jest to min. 19 s + 4 s). Czyli łącznie zielone dla pieszych na wlocie ul. Meissnera umożliwiające przejście tylko przez jedną jezdnię musi się świecić min. 14 s.
tomta1 pisze: 21 kwie 2023, 18:26Czyli podsumowując. Drugie otwarcie tramwaju skutkuje powstaniem „okienka” o długości między 14 a 20 sekund, w trakcie którego można by spróbować zmieścić sygnał zielony dla pieszych wraz z czasami międzyzielonymi. Tylko że ci piesi potrzebują okienka o długości minimalnie 24 sekund.
Dzięki za szczegółowe i jak zwykle wyczerpujące wyjaśnienia! Uważam, że warto by kiedyś siąść i przemyśleć temat. Tramwaj powinien mieć priorytet, z drugiej strony sytuacja w której wszyscy poruszający się równolegle do niego stoją, jest niesamowicie irytująca. Może udałoby się znaleźć jakieś rozwiązanie.

Trochę też niefortunnie wybrałem jako pierwszy przykład Wieczystą bo to duże skrzyżowanie, wszystko jest bardziej skomplikowane. Może zatem wrócę do przykładu skrzyżowania Monte Cassino / Szwedzka. Tu, jeśli dobrze liczę, pieszym wystarczyłoby 18 sek (7+7+4). Jeśli tramwaj dostaje kilkanaście, może rozwiązaniem byłoby wydłużyć je o te parę sek tak, by piesi i rowerzyści (a może i kierowcy) mogli jednak też się przemieścić?

A może rozwiązaniem byłoby, gdy już tramwaj dostanie szczelinę, zostawić zielone w tej relacji na dłużej, np. na 25-30 sek? Sporą część strat czasowych powodują zmiany kierunków, więc skoro jeden już dostał przejazd, może lepiej dołożyć te parę-paręnaście sekund by nie się "marnował" dla innych uczestników?

A może to kwestia innego rozmieszczenia detektorów tak by wcześniej wiedziały o przejeździe tramwaju i nie wyłączały zielonego tylko po to, by zaraz dać tramwajowi szczelinę w tej samej relacji?

To przykładowe pomysły, tak na szybko. Pewnie da się ich znaleźć więcej, i pewnie lepszych. Tylko głośno myślę ;)

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Buspasy

Post autor: tomta1 » 23 kwie 2023, 17:06

Kaszmir pisze: 23 kwie 2023, 13:00 Kojarzę, że spotykałem w Krakowie sygnalizacje piesze które zaczynały migać dosłownie od razu po zaświeceniu zielonego. Czy coś tu się zmieniło, czy jest to nowy przepis?
Ten przepis jest od bardzo dawna, co najmniej od 2003 roku, odkąd obowiązuje obecne rozporządzenie.

W kontekście tego, co piszesz, to są jeszcze dwie istotne rzeczy w przepisach. Pierwsza z nich to dopuszczenie, by długość sygnału zielonego wynosiła 75% czasu potrzebnego na przejście (zamiast 100%), ale w Krakowie raczej z tego dopuszczenia co do zasady się nie korzysta. Druga – nawet przy bardzo wąskich jezdniach oraz stosując to „75-procentowe dopuszczenie” minimalny zielony dla pieszych, w każdych okolicznościach, wynosi 4 s ciągłego plus 4 s migającego. Taki krótki zielony mógł się trafić np. pod Politechniką przy jeszcze jakiś czas temu działającej sygnalizacji przy wyjściu z głównego budynku (na wlocie ul. Warszawskiej z ul. Pawiej) – przy 5,0-metrowej jezdni minimalny zielony stały to 5,0 m / 1,4 m/s = 3,6 s, co po zaokrągleniu w górę daje nam 4 s. Jak doliczymy do tego czas reakcji człowieka, to faktycznie może się wydawać, że trwa to nawet nie 4 s, tylko np. 2 s. Na szczęście tamta sygnalizacja przeszła do historii. Oczywiście nie wykluczam, że są gdzieś inne takie miejsca, gdzie zielone dla pieszych świeci się krótko, ale w tej mierze przepisy dopuszczają niewielkie manewry co do czasu zielonego.

Ogólnie trzeba pamiętać przy tym, że zielony migający dla pieszych to też sygnał zielony, a więc pieszy ma prawo wejść na jezdnię nawet w ostatniej sekundzie jego nadawania.

Co do reszty Twojej wypowiedzi – pewnie dałoby się coś z tym zrobić, ale to wymaga gruntownych zmian w algorytmie. Zresztą, nie wiem, jak daleko idące zmiany są możliwe. W kontekście sygnalizacji jestem tylko teoretykiem – nigdy nie zajmowałem się ani programowaniem, ani tworzeniem/zatwierdzaniem/implementacją projektów sygnalizacyjnych, ani bieżącym nadzorem nad ruchem. A co do skrzyżowania przy Wieczystej, to wątpię, by do czasu realizacji Krakowskiego Tramwaju z Szybami do Mistrzejowic miasto chciało grzebać w tym miejscu. Jeśli chodzi o inne miejsca – też mi trudno coś powiedzieć, trzeba by spytać praktyków, ale wiem, że ci nie próżnują :P

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości