Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kaszmir » 04 paź 2020, 12:46

Wg mnie interesujący wywiad o tym jak działa zarządzanie sygnalizacjami świetlnymi w Krakowie.

Kto rządzi krakowskimi drogami? Algorytm [Rozmowa, cz. II]
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kto-r ... 37701.html
Do miasta wjeżdża tyle samochodów, ile układ drogowy jest w stanie przyjąć. Łatwiej jest wyprowadzić ruch z miasta, niż go wtłoczyć. Dla przykładu, dlaczego na ulicy Kamieńskiego oraz Wielickiej buspas jest tylko w stronę centrum, a już w kierunku Wieliczki go nie ma? Układ drogowy poza miastem jest pojemniejszy i dlatego system może inaczej ustawić sygnalizację świetlną. Takie rozwiązania są sterowane przez system sterowania ruchem. Tego nie widać, ale to algorytm „sam wie lepiej”, że skoro wydłużanie sygnału zielonego nie powoduje że więcej pojazdów wjeżdża, to może lepiej ułatwić wyjazd, bo w tym kierunku jest możliwe zoptymalizowanie przepustowości.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kaszmir » 10 lis 2021, 13:49

Skrzyżowanie ulic Dietla, Krakowskiej i Stradomskiej bez sygnalizacji świetlnej?
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... -swietlnej
Jest pomysł, by wyłączyć światła na skrzyżowaniu ulic Dietla, Krakowskiej i Stradomskiej w Krakowie. Miałoby to poprawić warunki ruchu na skrzyżowaniu, utrzymać priorytetowy przejazd dla pojazdów transportu zbiorowego i usprawnić ruch pieszo-rowerowy.
Skoro na bardziej skomplikowanym skrzyżowaniu Dietla ze Starowiślną się dało, to i tu pewnie przejdzie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kaszmir » 23 gru 2021, 15:45

Ostatnie sekundniki znikną z krakowskich skrzyżowań
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... skrzyzowan
Biuro miejskiego inżyniera ruchu wyjaśnia, że decyzję o demontażu sekundników podjęto w oparciu o liczne badania. "Większość badań pokazuje, że nie ma pozytywnych efektów jeśli chodzi o wzrost przepustowości. Ewentualnie wzrost przepustowości jest krótki i potem wszystko wraca do normy. Było za to kilka zagrożeń. Ludzie przyspieszali na końcu sygnału zielonego lub ruszali jeszcze na czerwonym. Dlatego na krakowskich sekundnikach sygnał jest wygaszany tuż przed zmianą sygnału, żeby do takich sytuacji nie dochodziło" - wyjaśnia Łukasz Gryga.
Dobrze? Źle? Wydaje mi się, że w wielu innych miastach sekundniki się przyjęły.

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: fistaszek » 23 gru 2021, 16:38

Mnie jest ich szkoda - zawsze to było jakieś urozmaicenie :) . Ale jeśli zagrażało to bezpieczeństwu - słuszna decyzja.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: tomta1 » 23 gru 2021, 18:37

Kaszmir pisze: 23 gru 2021, 15:45 Dobrze? Źle? Wydaje mi się, że w wielu innych miastach sekundniki się przyjęły.
Ale w wielu innych miastach jest sygnalizacja stałoczasowa ;) Sekundniki nie mogą funkcjonować na sygnalizacji akomodacyjnej – zabraniają tego przepisy. A nawet, gdyby nie zabraniały, to i tak nie są one dobrym rozwiązaniem. Płynność ruchu poprawiają w stopniu znikomym, nieistotnym statystycznie (jeśli w ogóle), a przyczyniają się do pogorszenia bezpieczeństwa ruchu.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Łukasz » 23 gru 2021, 19:22

tomta1 pisze: 23 gru 2021, 18:37
Ale w wielu innych miastach jest sygnalizacja stałoczasowa ;) Sekundniki nie mogą funkcjonować na sygnalizacji akomodacyjnej – zabraniają tego przepisy. A nawet, gdyby nie zabraniały, to i tak nie są one dobrym rozwiązaniem. Płynność ruchu poprawiają w stopniu znikomym, nieistotnym statystycznie (jeśli w ogóle), a przyczyniają się do pogorszenia bezpieczeństwa ruchu.
Dokładnie to samo dzisiaj na antenie Radiofonii 100,5 FM i Rmf Maxxx potwierdził Łukasz Gryga.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kaszmir » 04 sty 2022, 9:33

W nawiązaniu do dyskusji z tematu o rozdziale taboru tramwajowego.

Swoją drogą, te priorytety przy np. Wieczystej są bardzo irytująco zorganizowane dla innych uczestników ruchu, w tym pieszych i rowerzystów. Stoi człowiek już kilkadziesiąt sekund na czerwonym, a tu jedzie tramwaj, dostaje przejazd, a całe skrzyżowanie stoi - nawet my, choć poruszamy się równolegle do tramwaju i moglibyśmy przejść/przejechać w jego cieniu. Po kilkunastu sekundach tramwaj zjeżdża, a człowiek... dalej stoi.

Rozumiem, że w kilkanaście sekund piesi nie zdążą przejść. Jednak rowerzyści już spokojnie mogliby przejechać, z nikim by nie kolidowali, a tak to stoją i stoją. Rozumiem założenia, jednak efekt jest denerwujący i nie jestem przekonany czy to tak powinno działać.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: fysztof » 04 sty 2022, 12:18

Popieram przedmówcę, bo na wielu skrzyżowaniach tak działa. Najdziwniejsze jest to, że czasem zdarza się (np. na Klimeckiego), że tramwaj dostaje swoją priorytetową (OK!), a po jej zgaśnięciu następuje... zielone ogólne dla równoległego do tramwaju przelotu. Więc przez kilkanaście sekund wszyscy stoją i patrzą - może na zasadzie "patrzcie jak ten tramwaj pomyka;-)"?

Z innej beczki, w ubiegłym już roku były wprowadzane te zapowiadane jako hiper-turbo-przyjazne zmiany pieszo-rowerowe na ciągu Nowosądeckiej. No i ten efekt "przyjazności" jest taki, że na przykład na przystanku Dauna:
- dawniej było tak: światło dla pieszych zapalało się po podjechaniu tramwaju na przystanek, dzięki czemu po wyjściu z tramwaju po kilku sekundach można było przejść w poprzek całej jezdni
- teraz jest tak: tramwaj podjeżdża, pasażer wysiada, naciska przycisk i czeka... czeka... czeka... przy czym najczęściej przechodzi na czerwonym, bo w ramach przyjaznych zmian raz postoi 30 sekund, raz 60 sekund...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kaszmir » 04 sty 2022, 12:31

fysztof pisze: 04 sty 2022, 12:18Popieram przedmówcę, bo na wielu skrzyżowaniach tak działa. Najdziwniejsze jest to, że czasem zdarza się (np. na Klimeckiego), że tramwaj dostaje swoją priorytetową (OK!), a po jej zgaśnięciu następuje... zielone ogólne dla równoległego do tramwaju przelotu. Więc przez kilkanaście sekund wszyscy stoją i patrzą - może na zasadzie "patrzcie jak ten tramwaj pomyka;-)"?
O taaak :D Zastanawiałem się czy tylko mi się tak wydaje, czy tak rzeczywiście jest. Czyli wychodzi, że zaprogramowano to na zasadzie: idzie sobie cykl świateł -> nadjeżdża tramwaj -> wstrzymuje aktualną fazę sygnalizacji -> tramwaj dostaje pionową szczelinę i przejeżdża -> kontynuowanie cyklu świateł od tego momentu, gdzie się zatrzymał.

A przecież tak jak piszesz, jeśli tramwaj dostaje przejazd w relacji która i tak za chwilę dostanie zielone, to ta relacja powinna od razu też je dostać. Wszyscy by na tym skorzystali, piesi by mniej czekali, korki byłyby mniejsze, prostopadłe relacje też potem szybciej dostałyby swoje zielone itd.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1230
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: GoMeZz391 » 04 sty 2022, 20:26

Po ostatnim moim przejeździe, przez centrum miasta — na trasie NCN-NCK, to mam tylko jedno pytanie, po co na skrzyżowaniu Daszyńskiego/Metalowców/Grzegórzecka wyłączono sygnalizację? Przy obecnej koncepcji ruchu, że mamy dwukierunkową ścieżkę rowerową na Grzegórzeckiej, jest to niebezpieczne i tym samym popieram stanowisko p. Dworaka (odc. 875), aby włączyć sygnalizację na tym skrzyżowaniu oraz dodać sygnalizator dla rowerzystów. Istnieje również inne rozwiązanie — a mianowicie przeniesienie ścieżki na Daszyńskiego.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kaszmir » 04 sty 2022, 20:50

GoMeZz391 pisze: 04 sty 2022, 20:26Istnieje również inne rozwiązanie — a mianowicie przeniesienie ścieżki na Daszyńskiego.
Nawet nie strasz!

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1230
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: GoMeZz391 » 04 sty 2022, 20:57

Kaszmir pisze: 04 sty 2022, 20:50 [...]
Nawet nie strasz!
Dlatego najlepsze byłoby przywrócenie sygnalizacji ;)

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: tomta1 » 04 sty 2022, 21:38

GoMeZz391 pisze: 04 sty 2022, 20:26 Po ostatnim moim przejeździe, przez centrum miasta — na trasie NCN-NCK, to mam tylko jedno pytanie, po co na skrzyżowaniu Daszyńskiego/Metalowców/Grzegórzecka wyłączono sygnalizację?
Żeby upłynnić i uspokoić ruch. Tramwaje na tym mocno zyskały, a i dzięki temu możliwe było zrobienie drogi dla rowerów.

Przy obecnej (stałej) organizacji ruchu, objęcie tego skrzyżowania sygnalizacją będzie skutkowało baaardzo długim cyklem (z uwagi na choćby dwukierunkowy ruch na ddrze), co spowoduje mocne pogorszenie warunków ruchu tramwajów (będzie gorzej niż przed zmianami), samochodów, rowerzystów i pieszych, zwłaszcza przekraczających Grzegórzecką. Ogólnie nikt nie zyska, wszyscy stracą, a najmocniej tramwaje i rowerzyści. A tego chyba nikt nie chce.

Co do wyjazdu z Daszyńskiego, to on rzeczywiście jest dość upierdliwy, ale czy faktycznie taki niebezpieczny? Rowerzyści z prawej strony to tylko jedna grupa więcej, której trzeba ustąpić pierwszeństwo. A na „normalnym” skrzyżowaniu i tak trzeba by ustąpić pierwszeństwa (gdyby to nie była droga dla rowerów, tylko przejazd). No i nikt nie każe nikomu jechać akurat przez to skrzyżowanie. Jak ktoś jedzie do Grzegórzeckiego, to zawsze ma Podgórską, względnie Chodkiewicza/Rzeźniczą. A jak ktoś jedzie do centrum… to takim chyba nie musimy ułatwiać wyjazdu? ;) Bo wykonanie sygnalizacji na tym skrzyżowaniu od nowa będzie miało jedynie pozytywny efekt właśnie dla tej grupy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: Kaszmir » 04 sty 2022, 21:40

GoMeZz391 pisze: 04 sty 2022, 20:57Dlatego najlepsze byłoby przywrócenie sygnalizacji ;)
Wg mnie nie ma potrzeby. Ruch i tak jest tam teraz ograniczony przez prace kolejowe, potem będzie budowa placu Grzegórzeckiego, a docelowo sytuacja się uspokoi dzięki rozcięciu tranzytu.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1230
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Sygnalizacje świetlne, Obszarowy System Sterowania Ruchem

Post autor: GoMeZz391 » 04 sty 2022, 22:17

tomta1 pisze: 04 sty 2022, 21:38 [...]

Przy obecnej (stałej) organizacji ruchu, objęcie tego skrzyżowania sygnalizacją będzie skutkowało baaardzo długim cyklem (z uwagi na choćby dwukierunkowy ruch na ddrze), co spowoduje mocne pogorszenie warunków ruchu tramwajów (będzie gorzej niż przed zmianami), samochodów, rowerzystów i pieszych, zwłaszcza przekraczających Grzegórzecką. Ogólnie nikt nie zyska, wszyscy stracą, a najmocniej tramwaje i rowerzyści. A tego chyba nikt nie chce.

[...]
Jak na razie Grzegórzecka jest jedną z ważniejszych ulic tranzytowych, a zarazem najszybszych, aby z rejonów NCN dostać się do Huty w szczycie. Dlatego gdy jest mały ruch nie ma problemu, ale jak następują godziny szczytu, to już nie jest tak łatwo, bez współpracy, której wielu polskim kierowcom brakuje, wyjechać z Daszyńskiego.
A co do sygnalizacji, istnieje coś takiego jak inteligenta sygnalizacja z relacjami kolizyjnymi (sygnalizacja ogólna + strzałki warunkowe do prawoskrętu). Przy objęciu sygnalizacją, wystarczy aby przy prawym krawężniku, jak mamy pole wyłączone, zrobić pas do prawoskrętu.
Czas oczekiwania nie będzie ogromnie długi dzięki zastosowaniu sygnalizatora ogólnego i strzałki warunkowej.
Kaszmir pisze: 04 sty 2022, 21:40 [...]
Wg mnie nie ma potrzeby. Ruch i tak jest tam teraz ograniczony przez prace kolejowe, potem będzie budowa placu Grzegórzeckiego, a docelowo sytuacja się uspokoi dzięki rozcięciu tranzytu.
Może i masz rację, ale to jest tylko chwilowe, ale nie zapominajmy, że obecnie jest to jedna z najważniejszych dróg tranzytowych w mieście i dlatego powinien być priorytet dla niej cały czas zachowany, ale jednocześnie z zachowaniem rozsądnego czasu oczekiwania dla wyjeżdżających ze dróg dolotowych do niej.
Pożyjemy, zobaczymy co im wyjdzie z zmian planowanych.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości