Projekt Bayera v2 [T]
: 10 paź 2020, 21:38
Pod koniec czerwca opublikowałem na forum "Projekt Bayera", zakładający zmiany w rozkładzie taboru oraz jego ujednolicenie na poszczególnych liniach. Założenia projektu w dalszym ciągu pozostały takie same, jednak od tamtej pory w krakowskiej komunikacji miejskiej zaszło kilka zmian. Najważniejsze z nich to: skrócenie "49" do TAKW, uruchomienie "44" oraz połączenie kilku trójskładów, co nieznacznie "wydłużyło" krakowski tabor tramwajowy. Są to moim zdaniem na tyle znaczące zmiany, że warto poświęcić im nowy wątek, w którym na dodatek tabor na kilku liniach będzie się różnił od poprzednich moich propozycji . Przejdźmy więc do podstawowych założeń drugiej wersji mojego projektu:
- Wszystkie ciągi tramwajowe są otwarte/trasa niektórych linii jest w bardzo niewielkim stopniu zmieniona,
- Brak remontów, wymuszających użycie dwustronnych tramwajów na określonych liniach,
- Zmodernizowanie ostatnich GT8S na wersję niskowejściową (GT8C/N),
- Zezłomowanie większości E1+c3, niektórych E1 solo oraz Konstali w stanie technicznym niepozwalającym na dalszą eksploatację,
- Połączenie większej ilości trójskładów 105Na,
- Dostarczenie wszystkich 50 Stadlerów Tango Lajkonik
Założenia myślę jak najbardziej realne, można więc śmiało przejść do proponowanego przeze mnie rozdziału taboru na poszczególnych liniach:
1: 13xEU8N, 3xGT8C/N
2: 4xN8S/HK462
3: 13xNGT8, 1x126N
4: 10x2014N
5: 5xN8C, 2xEU8N
6: 7xGT8C/N
8: 15xNGT6
9: 9xSTL
10: 10xE1+c3
11: 7xNGT6
12: 7xGT8C/N
13: 15xSTL
14: 6xSTL, 3xNGT6
16: 5xE1
17: 7xGT8C/N
18: 15xSTL
19: 6xNGT6
20: 12xEU8N
21: 6xEU8N
22: 10xNGT6
24: 8xNGT8
44: 7xE1+c3
49: 6x2x105Na
50: 13x2014N
52: 11x3x105Na, 7x2014N, 1x405N
Przejdźmy teraz do wyjaśnień, dotyczących proponowanego przeze mnie taboru:
"1": Jako podstawę taboru na linii proponowałbym 13 wozów EU8N. Dopełniłbym je ponadto trzema wozami GT8C/N, ponieważ obecnie kilka takich brygad kursuje na tej linii i radzą sobie moim zdaniem całkiem nieźle.
"2": Linia potrzebuje moim zdaniem możliwie najkrótszego niskowejściowego taboru. Patrząc na zajezdnię Nowa Huta, najrozsądniejszym rozwiązaniem wydają się tu dwustronne tramwaje N8S oraz HK462.
"3": Linia potrzebuje moim zdaniem wyłącznie taboru 32m. Uważam, że powinny pozostać nim wozy NGT8, wspomagane na dodatek przez 126N z powodu ich małego ilostanu (jeżeli oczywiście nie ma co do tego przeciwwskazań).
"4": Jedna z ważniejszych linii w mieście z częstotliwością f~15. W takiej sytuacji moim zdaniem akceptowalny jest tylko jeden rodzaj taboru - tak jak obecnie wyłącznie 2014N.
"5": Linia o przeciętnych napełnieniach, w zupełności wystarczy tam 5 wozów N8C (w przypadku wysokiej sprawności możliwe wysłanie sześciu) oraz dwóch tramwajów EU8N.
"6": Również linia z niezbyt wysokimi napełnieniami, w pełni wystarczą tam GT8C/N.
"8": Linia nieco bardziej oblegana, jednak o trasie pokrywającej się w dużym stopniu z innymi. Moim zdaniem powinny wystarczyć tam tramwaje NGT6, oczywiście pod warunkiem ich pięciodrzwiowości (unikania NGT6/1).
"9": Linia po latach degradacji taborowej moim zdaniem zasługuje na najnowsze wozy Stadler Tango Lajkonik. Z pewnością ucieszą one zarówno mieszkańców Bieżanowa, jak i Mistrzejowic.
"10": Niestety, E1+c3 będą musiały w dalszym ciągu gdzieś jeździć. Ze względu na oficjalny stan torowiska na Ptaszyckiego pozostaną one w moim projekcie na linii "10".
"11": Linii tej w dalszym ciągu w zupełności wystarczy tabor 26m. Proponuję tutaj wyłącznie tramwaje NGT6, które powinny zapewnić odpowiednią pojemność.
"12": Jak w przypadku "6" - linia zdobywa coraz większą popularność, jednak wątpię żeby przy obecnej trasie kiedykolwiek GT8C/N przestały tam wystarczać.
"13": Obecne napełnienia często świadczą o tym, że linii przydałby się tabor 32m. Moim zdaniem powinny nim być najnowsze tramwaje Stadler Tango Lajkonik.
"14": Linia z wysokimi napełnieniami, więc zdecydowanie przyda jej się tabor 32m. Z powodu ograniczonej ilości Lajkoników nie jest to jednak możliwe na wszystkich brygadach, dlatego poza STL proponuję co trzecią brygadę obsługiwaną pięciodrzwiowymi NGT6.
"16": Niestety, również ze względu ograniczeń na Ptaszyckiego, na linii tej muszą pozostać solówki E1.
"17": Linia szczytowa, z napełnieniami stałymi, jednak stosunkowo niewielkimi. Moim zdaniem od kiedy został obalony mit o zakazie taborowym w tunelu, idealnie sprawdzą się tam GT8C/N.
"18": Jako rekompensatę za nieznaczną degradację taborową na "52", na "18" wysłałbym wyłącznie nieznacznie lepsze od NGT8 oraz 126N najnowsze tramwaje Stadler Tango Lajkonik.
"19": Linia o stałych napełnieniach, dodatkowo w szczytach wspierana przez "17". Spokojnie wystarczy na niej tabor NGT6.
"20": Osobiście powróciłbym do obsługi tej linii wyłącznie przez zajezdnię w Nowej Hucie i skierował tam tylko tamtejsze wozy EU8N (co już zresztą niegdyś się zdarzało).
"21": Jako rekompensatę dla osiedla Piastów za większość wysokopodłogowych brygad "52" oraz w celu zwiększenia ilości niskowejściowców we wschodnich dzielnicach miasta, skierowałbym tam wyłącznie tramwaje EU8N. Niech "niskopodłogowy tramwaj dla Nowej Huty" nareszcie stanie się tym, czym miał być z założenia.
"22": Linia z napełnieniami średnimi, dodatkowo od niedawna mająca na dużym odcinku wsparcie "12". Moim zdaniem w zupełności wystarczą tam wyłącznie 26m NGT6.
"24": Na linię skierowałbym niskopodłogowe tramwaje NGT8, co moim zdaniem w zauważalnym stopniu poprawiłoby komfort podróży na tej linii.
"44": Z pomiarów napełnień wynika, że linia po powrocie na nowej trasie trochę się już "rozkręciła" i powinny tam zostać skierowane wyłącznie dosyć pojemne tramwaje E1+c3.
"49": Obecne brygady E1+c3 trochę marnują się na skróconej trasie tej linii. Proponuję tutaj zmianę taboru wyłącznie na 2x105Na.
"50": Chcąc lub nie chcąc - obecnie najważniejsza linia tramwajowa w Krakowie. Brak f~5 mocno wpłynął na jej napełnienia w szczycie - moim zdaniem jedynym rozwiązaniem jest skierowanie tam wyłącznie 2014N.
"52": Najbardziej kontrowersyjna propozycja w moim projekcie. Większość z nas zapewne myśli, że nie da się zapewnić wyłącznie najdłuższego taboru zarówno na "4", "50" oraz "52" - okazuje się, że jednak się da . W ostatnim czasie MPK połączyło sześć trójskładów, więc moim zdaniem realne wydaje się złącznie jeszcze kilku sztuk (uwzględniając pewną rezerwę taborową, powinno to być moim zdaniem łącznie 14 ufoków). Osobiście widziałbym na tej linii 11 trójskładów, 7 Krakowiaków oraz jednego Protrama 405N. W przypadku braku możliwości wysłania tylu Krakowiaków lub awarii Protrama (obydwóch opcji nie można niestety wykluczyć), na linię zastępczo powinien być kierowany jeszcze jeden trójskład. Moja propozycja dotycząca tej linii będzie wprawdzie dla niektórych degradacją taborową, jednak należy pamiętać o tym, że jej pojemność znacznie by wówczas wzrosła, a Czerwone Maki oraz osiedle Piastów dostałyby za to zauważalną rekompensatę w taborze na innych liniach.
Planowanie wykorzystanie poszczególnych rodzajów taboru:
2x105Na: 6/?
3x105Na: 11/14
126N: 1/1
405N: 1/1
2014N: 30/36
E1: 5/?
E1+c3: 17/?
EU8N: 33/40
GT8C/N: 24/28
N8C: 5/6
N8S/HK462: 4/6
NGT6: 41/50
NGT8: 21/24
STL: 45/50
Zachęcam do komentowania mojego projektu - w przypadku wielu uwag jestem skłonny do podjęcia w nim pewnych zmian .
Pozdrawiam, Bayer2003
- Wszystkie ciągi tramwajowe są otwarte/trasa niektórych linii jest w bardzo niewielkim stopniu zmieniona,
- Brak remontów, wymuszających użycie dwustronnych tramwajów na określonych liniach,
- Zmodernizowanie ostatnich GT8S na wersję niskowejściową (GT8C/N),
- Zezłomowanie większości E1+c3, niektórych E1 solo oraz Konstali w stanie technicznym niepozwalającym na dalszą eksploatację,
- Połączenie większej ilości trójskładów 105Na,
- Dostarczenie wszystkich 50 Stadlerów Tango Lajkonik
Założenia myślę jak najbardziej realne, można więc śmiało przejść do proponowanego przeze mnie rozdziału taboru na poszczególnych liniach:
1: 13xEU8N, 3xGT8C/N
2: 4xN8S/HK462
3: 13xNGT8, 1x126N
4: 10x2014N
5: 5xN8C, 2xEU8N
6: 7xGT8C/N
8: 15xNGT6
9: 9xSTL
10: 10xE1+c3
11: 7xNGT6
12: 7xGT8C/N
13: 15xSTL
14: 6xSTL, 3xNGT6
16: 5xE1
17: 7xGT8C/N
18: 15xSTL
19: 6xNGT6
20: 12xEU8N
21: 6xEU8N
22: 10xNGT6
24: 8xNGT8
44: 7xE1+c3
49: 6x2x105Na
50: 13x2014N
52: 11x3x105Na, 7x2014N, 1x405N
Przejdźmy teraz do wyjaśnień, dotyczących proponowanego przeze mnie taboru:
"1": Jako podstawę taboru na linii proponowałbym 13 wozów EU8N. Dopełniłbym je ponadto trzema wozami GT8C/N, ponieważ obecnie kilka takich brygad kursuje na tej linii i radzą sobie moim zdaniem całkiem nieźle.
"2": Linia potrzebuje moim zdaniem możliwie najkrótszego niskowejściowego taboru. Patrząc na zajezdnię Nowa Huta, najrozsądniejszym rozwiązaniem wydają się tu dwustronne tramwaje N8S oraz HK462.
"3": Linia potrzebuje moim zdaniem wyłącznie taboru 32m. Uważam, że powinny pozostać nim wozy NGT8, wspomagane na dodatek przez 126N z powodu ich małego ilostanu (jeżeli oczywiście nie ma co do tego przeciwwskazań).
"4": Jedna z ważniejszych linii w mieście z częstotliwością f~15. W takiej sytuacji moim zdaniem akceptowalny jest tylko jeden rodzaj taboru - tak jak obecnie wyłącznie 2014N.
"5": Linia o przeciętnych napełnieniach, w zupełności wystarczy tam 5 wozów N8C (w przypadku wysokiej sprawności możliwe wysłanie sześciu) oraz dwóch tramwajów EU8N.
"6": Również linia z niezbyt wysokimi napełnieniami, w pełni wystarczą tam GT8C/N.
"8": Linia nieco bardziej oblegana, jednak o trasie pokrywającej się w dużym stopniu z innymi. Moim zdaniem powinny wystarczyć tam tramwaje NGT6, oczywiście pod warunkiem ich pięciodrzwiowości (unikania NGT6/1).
"9": Linia po latach degradacji taborowej moim zdaniem zasługuje na najnowsze wozy Stadler Tango Lajkonik. Z pewnością ucieszą one zarówno mieszkańców Bieżanowa, jak i Mistrzejowic.
"10": Niestety, E1+c3 będą musiały w dalszym ciągu gdzieś jeździć. Ze względu na oficjalny stan torowiska na Ptaszyckiego pozostaną one w moim projekcie na linii "10".
"11": Linii tej w dalszym ciągu w zupełności wystarczy tabor 26m. Proponuję tutaj wyłącznie tramwaje NGT6, które powinny zapewnić odpowiednią pojemność.
"12": Jak w przypadku "6" - linia zdobywa coraz większą popularność, jednak wątpię żeby przy obecnej trasie kiedykolwiek GT8C/N przestały tam wystarczać.
"13": Obecne napełnienia często świadczą o tym, że linii przydałby się tabor 32m. Moim zdaniem powinny nim być najnowsze tramwaje Stadler Tango Lajkonik.
"14": Linia z wysokimi napełnieniami, więc zdecydowanie przyda jej się tabor 32m. Z powodu ograniczonej ilości Lajkoników nie jest to jednak możliwe na wszystkich brygadach, dlatego poza STL proponuję co trzecią brygadę obsługiwaną pięciodrzwiowymi NGT6.
"16": Niestety, również ze względu ograniczeń na Ptaszyckiego, na linii tej muszą pozostać solówki E1.
"17": Linia szczytowa, z napełnieniami stałymi, jednak stosunkowo niewielkimi. Moim zdaniem od kiedy został obalony mit o zakazie taborowym w tunelu, idealnie sprawdzą się tam GT8C/N.
"18": Jako rekompensatę za nieznaczną degradację taborową na "52", na "18" wysłałbym wyłącznie nieznacznie lepsze od NGT8 oraz 126N najnowsze tramwaje Stadler Tango Lajkonik.
"19": Linia o stałych napełnieniach, dodatkowo w szczytach wspierana przez "17". Spokojnie wystarczy na niej tabor NGT6.
"20": Osobiście powróciłbym do obsługi tej linii wyłącznie przez zajezdnię w Nowej Hucie i skierował tam tylko tamtejsze wozy EU8N (co już zresztą niegdyś się zdarzało).
"21": Jako rekompensatę dla osiedla Piastów za większość wysokopodłogowych brygad "52" oraz w celu zwiększenia ilości niskowejściowców we wschodnich dzielnicach miasta, skierowałbym tam wyłącznie tramwaje EU8N. Niech "niskopodłogowy tramwaj dla Nowej Huty" nareszcie stanie się tym, czym miał być z założenia.
"22": Linia z napełnieniami średnimi, dodatkowo od niedawna mająca na dużym odcinku wsparcie "12". Moim zdaniem w zupełności wystarczą tam wyłącznie 26m NGT6.
"24": Na linię skierowałbym niskopodłogowe tramwaje NGT8, co moim zdaniem w zauważalnym stopniu poprawiłoby komfort podróży na tej linii.
"44": Z pomiarów napełnień wynika, że linia po powrocie na nowej trasie trochę się już "rozkręciła" i powinny tam zostać skierowane wyłącznie dosyć pojemne tramwaje E1+c3.
"49": Obecne brygady E1+c3 trochę marnują się na skróconej trasie tej linii. Proponuję tutaj zmianę taboru wyłącznie na 2x105Na.
"50": Chcąc lub nie chcąc - obecnie najważniejsza linia tramwajowa w Krakowie. Brak f~5 mocno wpłynął na jej napełnienia w szczycie - moim zdaniem jedynym rozwiązaniem jest skierowanie tam wyłącznie 2014N.
"52": Najbardziej kontrowersyjna propozycja w moim projekcie. Większość z nas zapewne myśli, że nie da się zapewnić wyłącznie najdłuższego taboru zarówno na "4", "50" oraz "52" - okazuje się, że jednak się da . W ostatnim czasie MPK połączyło sześć trójskładów, więc moim zdaniem realne wydaje się złącznie jeszcze kilku sztuk (uwzględniając pewną rezerwę taborową, powinno to być moim zdaniem łącznie 14 ufoków). Osobiście widziałbym na tej linii 11 trójskładów, 7 Krakowiaków oraz jednego Protrama 405N. W przypadku braku możliwości wysłania tylu Krakowiaków lub awarii Protrama (obydwóch opcji nie można niestety wykluczyć), na linię zastępczo powinien być kierowany jeszcze jeden trójskład. Moja propozycja dotycząca tej linii będzie wprawdzie dla niektórych degradacją taborową, jednak należy pamiętać o tym, że jej pojemność znacznie by wówczas wzrosła, a Czerwone Maki oraz osiedle Piastów dostałyby za to zauważalną rekompensatę w taborze na innych liniach.
Planowanie wykorzystanie poszczególnych rodzajów taboru:
2x105Na: 6/?
3x105Na: 11/14
126N: 1/1
405N: 1/1
2014N: 30/36
E1: 5/?
E1+c3: 17/?
EU8N: 33/40
GT8C/N: 24/28
N8C: 5/6
N8S/HK462: 4/6
NGT6: 41/50
NGT8: 21/24
STL: 45/50
Zachęcam do komentowania mojego projektu - w przypadku wielu uwag jestem skłonny do podjęcia w nim pewnych zmian .
Pozdrawiam, Bayer2003