Budżet KMK
Budżet KMK
Krótki wywiad. Z komunikacją miejską nie będzie lepiej, ale nie będzie też gorzej
https://dziennikpolski24.pl/krotki-wywi ... 1-14796332
Wywiad z dyr. Frankiem. Z ważniejszych rzeczy:
- podwyżka cen biletów przyniosła między wrześniem a grudniem 2019 dodatkowe 14 mln zł,
- szacuje się, że w całym 2020 podwyżka przyniesie dodatkowe 30-40 mln zł,
- koszty komunikacji miejskiej to ok. 450 mln zł, rocznie wzrosły o ok. 40 mln więc zyski z podwyżki akurat starczą by utrzymać obecny stan,
- bilety na dwie linie są już bardzo rzadko kupowane, większość osób przerzuciła się na niewiele droższe sieciówki,
- maleje również sprzedaż biletów na jedną linię, tu również osoby przerzucają się na sieciówki,
- również sprzedaż biletów jednorazowych maleje, ogólnie sieciówek przybywa więcej niż ubywa sprzedaży wszystkich pozostałych biletów,
- krakowska sieciówka za 69 zł jest bardzo tania, średnia cena w innych miastach Polski wynosi ok. 100 zł.
https://dziennikpolski24.pl/krotki-wywi ... 1-14796332
Wywiad z dyr. Frankiem. Z ważniejszych rzeczy:
- podwyżka cen biletów przyniosła między wrześniem a grudniem 2019 dodatkowe 14 mln zł,
- szacuje się, że w całym 2020 podwyżka przyniesie dodatkowe 30-40 mln zł,
- koszty komunikacji miejskiej to ok. 450 mln zł, rocznie wzrosły o ok. 40 mln więc zyski z podwyżki akurat starczą by utrzymać obecny stan,
- bilety na dwie linie są już bardzo rzadko kupowane, większość osób przerzuciła się na niewiele droższe sieciówki,
- maleje również sprzedaż biletów na jedną linię, tu również osoby przerzucają się na sieciówki,
- również sprzedaż biletów jednorazowych maleje, ogólnie sieciówek przybywa więcej niż ubywa sprzedaży wszystkich pozostałych biletów,
- krakowska sieciówka za 69 zł jest bardzo tania, średnia cena w innych miastach Polski wynosi ok. 100 zł.
Re: Budżet kmk
Nie chce mi się w tym momencie grzebać i szukać, ale pamiętam dość dobrze, że jeszcze kilka lat temu, gdy częściej się wzmacniało niż cięło (i powstało między innymi mocne "503" jakie dziś znamy), koszty KMK przekraczały 500 mln. Jeśli więc mówimy o 410 mln które wzrosły do 450 mln i uwzględnimy inflację, to tu nieźle zostało pocięte . I to nawet mając na względzie wieczne remonty, zaplanowane tak, by zawsze coś było rozkopane, bo przy wszystkich czynnych torowiskach MPK nie wystarczyłoby taboru ni motorniczych.
Re: Budżet kmk
Wydaje mi się, że tu musi być mowa o różnych budżetach. Podejrzewam że to 450 odnosi się tylko do kosztów wzkm i pockm (i pomija różne inne koszty związane z kmk). Przez ostatnie kilka lat praca przewozowa rzeczywiście się zwiększyła - teraz niestety trochę maleje, jednak bilans za ostatnie parę lat wciąż jest mocno na plus.Cukier pisze: ↑18 lut 2020, 20:53Nie chce mi się w tym momencie grzebać i szukać, ale pamiętam dość dobrze, że jeszcze kilka lat temu, gdy częściej się wzmacniało niż cięło (i powstało między innymi mocne "503" jakie dziś znamy), koszty KMK przekraczały 500 mln. Jeśli więc mówimy o 410 mln które wzrosły do 450 mln i uwzględnimy inflację, to tu nieźle zostało pocięte . I to nawet mając na względzie wieczne remonty, zaplanowane tak, by zawsze coś było rozkopane, bo przy wszystkich czynnych torowiskach MPK nie wystarczyłoby taboru ni motorniczych.
Re: Budżet KMK
Straty w budżecie km z powodu pandemii wyniosą ok. 100 mln zł.
Ogromne straty z powodu małej sprzedaży biletów. Kto uratuje krakowską komunikację po pandemii?
https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,444 ... kacje.html
https://www.facebook.com/lmaslona/photo ... =3&theater
Ogromne straty z powodu małej sprzedaży biletów. Kto uratuje krakowską komunikację po pandemii?
https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,444 ... kacje.html
Klub Radnych "Kraków dla Mieszkańców" złożył projekt rezolucji w której chcą, aby Rada Miasta Krakowa zaapelowała do Rządu o pomoc w pokryciu strat:Dyrektor szacuje, że z powodu zmniejszonej sprzedaży biletów straty w tym roku wyniosą więc ok. 100 mln zł. Ale nawet pomniejszenie tej dziury przez drastyczne ograniczenie liczby kursów (co zrobiono z ciężkim sercem, bo przecież urzędnicy od lat zachęcają krakowian do przesiadki na komunikację miejską) może nie wystarczyć i jesienią miasta nie będzie stać na odtworzenie siatki połączeń sprzed pandemii. Zwłaszcza że i tak w tegorocznym budżecie zaplanowano ponad 300 mln zł straty na organizacji transportu publicznego.
https://www.facebook.com/lmaslona/photo ... =3&theater
Re: Budżet KMK
Na stronie 9 poniższego opracowania jest zestawienie dopłat do transportu zbiorowego w 2019, w przeliczeniu na mieszkańca. Kraków na końcu stawki - z Budżetu Miasta dopłaty są blisko 3-krotnie niższe niż w Warszawie, i tak średnio z 1,5-krotnie mniejsze niż w innych polskich miastach.
https://wspolnota.org.pl/fileadmin/news ... w_2019.pdf
Gdyby Kraków wydawał tyle co Gdańsk czy Poznań, to budżet na km byłby większy o jakieś 100-200 mln zł. Możemy tylko pomarzyć, jak funkcjonowałby wtedy krakowski transport zbiorowy.
https://wspolnota.org.pl/fileadmin/news ... w_2019.pdf
Gdyby Kraków wydawał tyle co Gdańsk czy Poznań, to budżet na km byłby większy o jakieś 100-200 mln zł. Możemy tylko pomarzyć, jak funkcjonowałby wtedy krakowski transport zbiorowy.
- pasazer_mobilisu
- Ekspert
- Posty: 1402
- Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Re: Budżet KMK
No właśnie, wcale na funkcjonowanie KM Kraków nie wydaje tak dużo jak żaliło się niedawno ZTP
Można by też nie robić podwyżek
Re: Bilety, kontrole
Proszę o przeniesienie, jeśli wybrałem zły wątek.
Jak wygląda sprawa z opłacaniem linii aglomeracyjnej? Tzn. gmina płaci za wzkm na swoim terenie, i dalej co? Dokąd trafia przychód z biletów, jaka część z nich trafia do gminy podkrakowskiej a jaka do Krakowa? Jak wygląda sprawa z liniami rentowymi i tymi z małym obłożeniem. Są gdzieś dostępne statystyki dot. liczby pasażerów poszczególnych linii?
Z góry dzięki za pomoc
Przeniosłem do tematu o budżecie kmk - adm. K
Jak wygląda sprawa z opłacaniem linii aglomeracyjnej? Tzn. gmina płaci za wzkm na swoim terenie, i dalej co? Dokąd trafia przychód z biletów, jaka część z nich trafia do gminy podkrakowskiej a jaka do Krakowa? Jak wygląda sprawa z liniami rentowymi i tymi z małym obłożeniem. Są gdzieś dostępne statystyki dot. liczby pasażerów poszczególnych linii?
Z góry dzięki za pomoc
Przeniosłem do tematu o budżecie kmk - adm. K
Re: Bilety, kontrole
Gminy i Kraków finansują wszystkie linie aglomeracyjne na podstawie zawartych porozumień (są one dostępne w dzienniku urzędowym województwa małopolskiego), gdzie jest określony poziom dofinansowania poszczególnych linii. Dofinansowanie dotyczy tylko odcinka poza Krakowem, gdzie podział kosztów jest właśnie pomiędzy konkretną gminą, a Krakowem. Na terenie Krakowa 100% kosztów pokrywa miasto. Oczywiście są od tego wyjątki, ale to wszystko jest określone w porozumieniu.Michał pisze: ↑28 kwie 2022, 22:19 Proszę o przeniesienie, jeśli wybrałem zły wątek.
Jak wygląda sprawa z opłacaniem linii aglomeracyjnej? Tzn. gmina płaci za wzkm na swoim terenie, i dalej co? Dokąd trafia przychód z biletów, jaka część z nich trafia do gminy podkrakowskiej a jaka do Krakowa? Jak wygląda sprawa z liniami rentowymi i tymi z małym obłożeniem. Są gdzieś dostępne statystyki dot. liczby pasażerów poszczególnych linii?
Z góry dzięki za pomoc
Wszystkie wpływy z biletów trafiają do budżetu Krakowa i nie ma dzielenia się nimi z gminami.
Ostatnie pomiary robione przez ZTP (wtedy jeszcze ZIKiT) są z 2013 roku. Później pomiary robiło Stowarzyszenie Metropolia Krakowska w 2018 roku oraz planują robić w tym roku.
Re: Bilety, kontrole
Dzięki za odpowiedź.
Nie dziwię się więc, że podkrakowskie gminy nie są zbyt chętne do rozwoju linii aglomeracyjnych. Sprawiedliwie by było gdyby gminy dostawały premie za linie z dużymi potokami pasażerów.
Re: Bilety, kontrole
Tylko ile takich linii realnie jest? Bo np. 304 to nie tylko pasażerowie z Wieliczki, a jednak w większości z Krakowa. A Kraków za cały swój odcinek i jak dobrze pamiętam połowę poza miastem płaci, więc dlaczego miałby dopłacać jeszcze więcej?
Według mnie gminy są niechętne bo muszą wyłożyć kasę. I bez względu jaki byłby system rozliczania kasę trzeba wyciągnąć, tylko raz mniej, raz więcej.
Re: Budżet KMK
Słaby powrót pasażerów do komunikacji miejskiej:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rapor ... 46309.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rapor ... 46309.html
Re: Budżet KMK
Przy czym porównanie dotyczy 2021 vs wcześniejsze:kucyk pisze: ↑02 cze 2022, 12:54Słaby powrót pasażerów do komunikacji miejskiej:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rapor ... 46309.html
W zeszłym roku dwóch operatorów (MPK oraz firma Mobilis) obsługiwało łącznie 192 linie autobusowe (w 2020 roku było 181). Przejechali w sumie 42,7 mln km (wzrost o ponad 2,7 mln km). O ponad 2 mln wzrosła również liczba przejechanych kilometrów (do 15,3 mln km) na 28 liniach tramwajowych.
Chętnie poznałbym wyniki za pierwsze miesiące tego roku.W 2019 roku z usług przewoźników skorzystało 416 mln osób, w 2020 roku zaledwie 220 mln, a w zeszłym – tylko 256 mln osób.
Re: Budżet KMK
Wyniki z 2021 roku są nie miarodajne, ponieważ pół roku trwał lockdown. W tym roku wyniki powinny być lepsze, chociażby ze względu na uchodźców.
-
- Ekspert
- Posty: 781
- Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
- Lokalizacja: Zielonki
Re: Budżet KMK
Kontynuując z tematu o Skale: viewtopic.php?p=24831#p24831
Pod kątem dopłat per capita w 2019 (nowszych danych brak) byliśmy również za Łodzią, wśród ujętych miast wyprzedziliśmy jedynie Lublin.
Jedynie pod kątem budżetu per capita na 2022 jesteśmy na czwartym miejscu - Warszawa wydaje ok. 1750 zł, Gdańsk i Poznań ok. 1100 zł, Kraków i Wrocław ok. 850 zł, a Łódź ok. 750 zł (Gdańsk i Kraków wydają nieco więcej niż odpowiednio Poznań i Wrocław). Przy czym trzeba uwzględnić, że na przykład w 2021 Kraków wydał więcej niż zaplanowano, więc też trzeba to uzupełnić w kolejnym roku.
Patrząc na wzkm per capita w 2021 jesteśmy za Łodzią, w której wykonano 27% większą pracę przewozową w przeliczeniu na mieszkańca i delikatnie przed Bydgoszczą - jedynym na razie miastem z gorszym wynikiem. Cały ranking zostanie zapewne opublikowany w przyszłości, gdy zostanie skończony
Pod kątem dopłat per capita w 2019 (nowszych danych brak) byliśmy również za Łodzią, wśród ujętych miast wyprzedziliśmy jedynie Lublin.
Jedynie pod kątem budżetu per capita na 2022 jesteśmy na czwartym miejscu - Warszawa wydaje ok. 1750 zł, Gdańsk i Poznań ok. 1100 zł, Kraków i Wrocław ok. 850 zł, a Łódź ok. 750 zł (Gdańsk i Kraków wydają nieco więcej niż odpowiednio Poznań i Wrocław). Przy czym trzeba uwzględnić, że na przykład w 2021 Kraków wydał więcej niż zaplanowano, więc też trzeba to uzupełnić w kolejnym roku.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości