Prowadzący pojazdy KMK

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: damian_krk2 » 23 maja 2022, 0:27

Mateusz399 pisze: 22 maja 2022, 22:15 Czy w tym tygodniu były nieobsadzone brygady?
W sobotę 21.05 ponoć 32 brygady z PB nie wyjechało. Dziś natomiast był okres, że przez ponad godzinę nie odjechało żadne 502 z Salwatora.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: yosujiro » 23 maja 2022, 1:08

Ciekawe czy ZTP wytrzyma w związku z tym z cięciami do wakacji, czy nie uda się tego problemu przez miesiąc zamiatać pod dywan. Coś czuję, że częstotliwości wakacyjne w tym roku będą najgorsze od lat

Mateusz399
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 22 maja 2022, 13:45

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Mateusz399 » 23 maja 2022, 6:08

damian_krk2 pisze: 23 maja 2022, 0:27 W sobotę 21.05 ponoć 32 brygady z PB nie wyjechało. Dziś natomiast był okres, że przez ponad godzinę nie odjechało żadne 502 z Salwatora.
W środę popołudniu na mapie TTSS były tylko trzy sztuki 511, ale na mieście widziałem dwa razy pojazd bez GPS, więc samemu trudno ustalić ile wozów brakuje.

A co do umowy MPK-ZTP, to za niewykonany kurs z winy przewoźnika są kary?

A co do karania pracowników, to bardzo się zdziwiłem, że jeden motorniczy miał oddać 1200 zł z wypłaty za jakiś raport. Takie są teraz stawki?

Michajlo
Specjalista
Posty: 391
Rejestracja: 05 lip 2021, 10:34

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Michajlo » 23 maja 2022, 6:27

Mateusz399 pisze: W środę popołudniu na mapie TTSS były tylko trzy sztuki 511, ale na mieście widziałem dwa razy pojazd bez GPS, więc samemu trudno ustalić ile wozów brakuje.

A co do umowy MPK-ZTP, to za niewykonany kurs z winy przewoźnika są kary?

A co do karania pracowników, to bardzo się zdziwiłem, że jeden motorniczy miał oddać 1200 zł z wypłaty za jakiś raport. Takie są teraz stawki?
Przykręcają śrubkę pracownikom strasznie, trzeba uważać co się robi, już nawet na start za skargę na Ciebie jest kara, czy jest ona prawdziwa czy nie pracodawcy to nie obchodzi.
yosujiro pisze:Ciekawe czy ZTP wytrzyma w związku z tym z cięciami do wakacji, czy nie uda się tego problemu przez miesiąc zamiatać pod dywan. Coś czuję, że częstotliwości wakacyjne w tym roku będą najgorsze od lat Obrazek
Jeżeli nie przestaną wariować to będzie słabo, pracownik też człowiek, MPK się nie ugnie, pracownicy także, więc jeżeli nie osiągną kompromisu sytuacja wakacyjna z brygadami może wyglądać nie ciekawie. A co do zamiatania pod dywan, nie powiedzą wprost tego publicznie tylko powiedzą "czas urlopów" wymyśla wymówkę by wyszli oni z twarzą.

Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: yosujiro » 23 maja 2022, 7:55

Mateusz399- podobno cennik kar zaczyna się od 500zł.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: damian_krk2 » 23 maja 2022, 8:00

yosujiro pisze: 23 maja 2022, 7:55 Mateusz399- podobno cennik kar zaczyna się od 500zł.
A nie od 200zł?

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: yosujiro » 23 maja 2022, 8:22

Nie powiem na pewno, wszystko co w tym wątku mówię to są rzeczy zasłyszane na pętlach, ale temat podwyżek kar był kilkukrotnie poruszany, a kwotę "od 500" słyszałem może ze dwa razy. Ogólnie kierowcy MPK jakoś nie mówią o stawkach czy to za pracę, czy kar tylko najczęściej narzekają "ogólnie", jakby się bali, że zbyt długi język też może się dla nich źle skończyć.

Jorg
Miłośnik
Posty: 58
Rejestracja: 03 paź 2021, 19:58

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Jorg » 23 maja 2022, 9:42

Kary są różne od 100 zł za jazdę w niezapiętych pasach w Autosanie (LOL) do 500 za palenie czy telefon. Kwota 1200 to chyba musiałoby się zsumować kilka tematów. Trochę ludzi poszło teraz do flixa, zaczął się sezon na turystyce, trochę wozi Ukrainę po Europie. Przyjdzie jesień to wszystko wróci do normy. Chociaż mogłyby podwyżki jakieś wjechać bo za 21,53 brutto wyżyć można, jak się mieszka z rodzicami :)

Mateusz399
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 22 maja 2022, 13:45

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Mateusz399 » 23 maja 2022, 10:05

MPK ogłasza się gdzie tylko może: https://oferty.praca.gov.pl/portal/inde ... 75032ffd56

https://www.pracuj.pl/praca/motorniczy- ... 90d7ee5c13

https://www.jobs.pl/prowadzacy-pojazdy- ... ta-3551763

Dodatkowo na płotach zajezdni, co jest świadectwem problemów kadrowych.

A co do kar, to dawniej można było stracić maksymalnie połowę premii.
yosujiro pisze: 23 maja 2022, 8:22 Ogólnie kierowcy MPK jakoś nie mówią o stawkach czy to za pracę, czy kar tylko najczęściej narzekają "ogólnie", jakby się bali, że zbyt długi język też może się dla nich źle skończyć.
Można iść do kierownika za posty w internecie. A co do zarobków, to nieco ponad 3700 na rękę na umowę o pracę na początek. Czy to dużo? Na pewno zarząd MPK uważa, że typowy kierowca ma ich całować po rękach za taką pracę.

A wielu kierowców, czy motorniczych bez problemu znalazło podobnie lub lepiej płatne zajęcie.

kamw89
Pasażer
Posty: 10
Rejestracja: 28 mar 2022, 17:39

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: kamw89 » 23 maja 2022, 14:37

Obecnie pracuję we Wrocławiu. Znam sytuację w kilku innych miastach. Np. Poznań ma braki na poziomie ok 10 brygad tramwajowych i ok 20 autobusowych (po zatrudnieniu ludzi z wolnego!). Wszyscy tzw. dwuzawodowcy (kierowca i motorniczy) zostali przerzuceni na autobusy. Od czerwca ma się zacząć remont PST więc ubędzie kilka brygad tramwajowych ale w zamian pojawia się autobusowa komunikacja zastępcza. Pytanie ile wozów będzie potrzebne ale więcej niż pewne jest to, że więcej brygad nie wyjedzie z zajezdni z powodów kadrowych. A raczej płacowych. Skoro pracownik z np. 15 stażem zarobi ok 3600 zł do ręki w Poznaniu, a we Wrocławiu z 10-letnim stażem 4300 zł do ręki.
We Wrocławiu zdarzają się przypadki niewyjeżdżania brygad. Powody są dwa: albo brak człowieka albo brak taboru. Ale są to minimalne ilości.
Lublin też ma braki kadrowe, ale rzadko się zdarza żeby brygady nie wyjeżdżały. Pensje na poziomie minimalnej krajowej.
Tramwaje Warszawskie czy MZA Warszawa też borykają się z brakami kadrowymi. Ratują się nadgodzinami. Pensje na różnym poziomie. Obie spółki miejskie a różnica w zarobkach to nawet tysiąc złotych.
Reasumując: póki zarządy przewoźników nie zrozumieją, że zawód kierowcy i motorniczego jest pracą odpowiedzialną i należy się godne wynagrodzenie dopóty będzie problem w obsadzie brygad. I nie należy patrzeć na pensje z wszystkimi dodatkami (głównie z nadgodzinami) bo nie jest to miarodajne. Zarówno nadgodziny jak i premie są dodatkami do pensji a nie częściami stałymi.
Pomyłki w trasie mogą się zdarzyć każdemu. We Wrocławiu jeżeli pomylisz trasę zgłaszasz do dyżurnego Centrali Ruchu i albo sam mówisz jak wrócisz na trasę albo dyżurny decyduje. Konsekwencji w postaci utraty premii nie ma jeśli to zgłosisz. Jeśli liczysz, że się uda "po cichu" może być różnie.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: tomta1 » 25 maja 2022, 20:24

Kierowcy MPK Kraków są przepracowani, a w spółce brakuje rąk do pracy? Przewoźnik odpowiada na zarzuty
Monika Waluś 25 maja 2022 | 18:02 pisze:Nawet 230 godzin miesięcznie za kierownicą mają spędzać pracownicy krakowskiego MPK, a zmęczenie powoduje, że wielu z nich rezygnuje z pracy - twierdzi w liście rozesłanym do mediów osoba zatrudniona u przewoźnika. Przedstawiciele miejskiej spółki odpowiadają na zarzuty.
Spoiler
"Chciałabym zainteresować Państwa dość niepokojącym tematem, jakim jest czas pracy motorniczych oraz ogromne braki kadrowe w MPK" - tymi słowami zaczyna się list, który we wtorek 24 maja trafił do kilku krakowskich redakcji. Z jego treści wynika, że autorem bądź autorką jest osoba zatrudniona lub pracująca na zlecenie miejskiego przewoźnika w Krakowie.

Kierowcy MPK przemęczeni?
Jak twierdzi, kierowcy bądź motorniczowie wykonujący pracę na zlecenie MPK (ajenci) pracują ponad siły, nawet przez 230 godzin w miesiącu. "Przemęczeni, pracujący ponad normy są zagrożeniem dla siebie i dla pasażerów" - czytamy w liście. Autor/-ka przypomina przy tym dwa niebezpieczne zdarzenia, do których doszło na krakowskich ulicach. Podczas prowadzenia tramwaju motorniczy na ul. Teligi dostał prawdopodobnie zawału serca. "Do tej pory leży w śpiączce, kilka dni wcześniej skarżył się dyspozytorom na przemęczenie" - twierdzi źródło.

Kolejnym tragicznym zdarzeniem było zderzenie tramwajów na ul. Dekerta, do którego doszło w minioną środę 18 maja.

"Pracownicy etatowi ciągną tyle godzin, że liczba nadgodzin dawno przekroczyła zapewne limity czasów pracy kierowców. Skandaliczne zaniedbania. Ale to nie koniec!" - czytamy w liście, z którego dowiadujemy się, że MPK ma borykać się z brakami kadrowymi.

"Tydzień temu, w sobotę, nie wyjechało ponad 60 autobusów! Później, dziennie około 30 autobusów. Wszystko to MPK ukrywało przed ZTP i kazało dyspozytorom wpisywać korki jako powody braków kursów. Ile pieniędzy traci miasto? Chyba strach liczyć… W ostatnim czasie z powodu napiętej atmosfery z MPK zwolnił się kierownik zajezdni Bieńczyce oraz planista z tej samej zajezdni. To właśnie z tej zajezdni nie wyjechało blisko 60 autobusów! Przypadek? Chyba nie" - pisze do mediów autor/-ka listu.

MPK Kraków: Przestrzegamy wymogów
Zarzuty są bardzo poważne, dlatego poprosiliśmy MPK w Krakowie o odniesienie się do nich. Odpowiedzi otrzymaliśmy w środę. Rzecznik spółki Marek Gancarczyk przypomina, że czas pracy kierowców i motorniczych jest ściśle określony w ustawie. I zapewnia: - MPK S.A. w Krakowie bezwzględnie się do tych wymogów stosuje.

Rzecznik podaje też, że w przypadku ajentów świadczących usługi prowadzenia autobusów w tym roku przez cztery miesiące od stycznia do kwietnia ich średni czas pracy wyniósł 184 godziny w miesiącu.

Rzecznika zapytaliśmy, czy przemęczenie motorniczego mogłoby być przyczyną zeszłotygodniowego wypadku na ul. Dekerta i czy w tym kierunku prowadzone jest wewnętrzne postępowanie w firmie. W odpowiedzi słyszymy: - Postępowanie dotyczące wyjaśnienia przyczyn wypadku prowadzi policja i prokuratura. MPK S.A. w Krakowie ściśle współpracuje z tymi służbami.

Brak autobusów na trasach
MPK przyznaje, że pojawił się problem z brakiem wyjazdów autobusów na swoje trasy. Do takiej sytuacji doszło w dwóch zajezdniach i informacja o tym trafiła do Zarządu Transportu Publicznego. Dlaczego autobusy nie rozpoczęły swoich kursów?

- Było to spowodowane przede wszystkim koniecznością zapewnienia dodatkowych autobusów w związku z remontami i przebudową torów tramwajowych - odpowiada Marek Gancarczyk. Przypomnijmy, że po długim majowym weekendzie w Krakowie mieliśmy kumulację zmian w organizacji ruchu spowodowaną remontami. Tramwaje nie kursowały m.in. ul. Basztową, a komunikacja zastępcza kierowana była także w północne rejony miasta, gdzie trwa budowa tramwaju do Górki Narodowej.

W chwili obecnej do obsługi linii zastępczych oraz linii miejskich kierowanych na wyłączone ciągi tramwajowe, a także weekendowych wzmocnień w postaci linii sezonowych potrzeba średnio ok. 40 kierowców każdego dnia. Należy także zwrócić uwagę, że w ostatnim czasie sukcesywnie rosła praca przewozowa w trakcji autobusowej i związana z tym liczba pojazdów wykonujących pracę przewozową - zaznacza rzecznik MPK.

I podaje przykład: - W ciągu tylko ostatniego roku liczba autobusów kierowanych do ruchu wzrosła o ok. 60 w dni powszednie, ok. 40 w soboty oraz ok. 50 w dni świąteczne. Jeżeli szacunkowo założyć, że każdy autobus jest obsługiwany przez dwóch kierowców, oznacza to, że w ciągu roku zapotrzebowanie na prowadzących zwiększyło się o 120 kierowców w dzień powszedni, 80 w soboty oraz 100 w dni świąteczne.

Rzecznik nie ukrywa też, że podobnie jak w innych miastach Polski także krakowski przewoźnik boryka się z niewystarczającą liczbą chętnych do pracy na stanowisku kierowcy. - Potrzeba uzupełnienia braków nie oznacza jednak, że możemy zmniejszyć nasze wymagania w stosunku do kandydatów. Prowadzący tramwaj czy autobus odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów, a więc m.in. nie może mieć problemów z alkoholem, narkotykami czy agresją - zastrzega Marek Gancarczyk.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: yosujiro » 25 maja 2022, 23:58

Jak widać MPK twierdzi, że winne jest miasto zwiększające zapotrzebowanie i sytuacja na rynku pracy, ale ogólnie jest wszystko spoko przecież Ale jakby ZTP chciało rozpisać przetarg na kolejne linie, żeby ich "odciążyć", to pewnie byłby płacz i skargi w mediach

Jorg
Miłośnik
Posty: 58
Rejestracja: 03 paź 2021, 19:58

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Jorg » 26 maja 2022, 1:07

Ajencja to rak tej firmy. Za mało źle, za dużo też źle, nie dogodzisz :D a to wcale nie jest tak że kierowców brakuje na rynku jakoś bardziej niż zawsze. Brakuje ludzi którzy chcą pracować za takie drobniaki... Swoją drogą jak ktoś jest tak przemęczony pracą po 10h dziennie i dostawaniem za to 7 tysięcy no to tylko pogratulować... Esencja ajencji.

szakal
Miłośnik
Posty: 87
Rejestracja: 19 lut 2020, 15:15

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: szakal » 26 maja 2022, 7:45

Tyle, że z tych 7 tysięcy, musisz wydać parę złotych na opłaty. Kolorowo nie jest.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: yosujiro » 26 maja 2022, 9:09

Taki rak, że bez tej formy zatrudnienia to już by chyba ze 150 brygad jak nie więcej nie wyjeżdżało. Ogólnie mam wrażenie, że piszący artykuł jest zatrudniony na UoP i żal mu du*ę ściska, że ktoś może pracować i zarabiać więcej, a on nie bo nie można przejść z UoP na B2B Ajenci z którymi gadałem są zadowoleni, że mogą jeździć ile mają ochotę, bo ich MPK nie ogranicza. Ostatnio gadałem z jednym, który jeździ od pn do sb i w miesiącu ma po 250h, nie narzekał na przemęczenie, ale tak jak inni ajenci, że strasznie się trzeba pilnować, bo MPK szuka na nich haka, żeby jak najwięcej im uwalić karami ze stawki.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości