Prowadzący pojazdy KMK

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Praca motorniczych i kierowców

Post autor: Kowalik » 27 cze 2022, 16:42

Na piątek kierowcy zapowiadają włoski strajk.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kiero ... 46657.html

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Praca motorniczych i kierowców

Post autor: yosujiro » 01 lip 2022, 21:35

MPK się trochę ugięło po ostatniej nagonce i obniżają kary:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-o ... 46751.html

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Praca motorniczych i kierowców

Post autor: tomek_m » 01 lip 2022, 22:06

Jednak media potrafią zdziałać cuda. :lol:
W związku z ogłoszonym 1 lipca 2022 wskaźnikiem inflacji wynoszącym 15,6% podejmuję decyzję o redukcji o 50% wszystkich kar za poszczególne naruszenia
To tłumaczenie się wskaźnikiem inflacji to jest bardzo naiwne, przecież jak rośnie inflacja to wszystko drożeje, również kary w taryfikatorze :twisted:

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Praca motorniczych i kierowców

Post autor: suchy » 02 lip 2022, 7:41

tomek_m pisze: 01 lip 2022, 22:06 Jednak media potrafią zdziałać cuda. :lol:

To tłumaczenie się wskaźnikiem inflacji to jest bardzo naiwne, przecież jak rośnie inflacja to wszystko drożeje, również kary w taryfikatorze :twisted:
No nie do końca - bo np. wielu prowadzących ma kredyt hipoteczny, za który rok temu płacili ratę 1.5tys, a teraz po podwyżkach oprocentowania mają 3 - 3.5tys.

Wypłata jednak nie podskoczyła o tyle samo czyli ponad 100% - więc gdyby kary miały również zdrożeć, to masz problem, z czego zapłacić kredyt.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Praca motorniczych i kierowców

Post autor: tomta1 » 02 lip 2022, 11:22

Wskazanie przez MPK, iż podstawą do obniżenia kar jest inflacja, jest przyznaniem się do tego, iż taryfikator kar miał na celu przede wszystkim wyciśnięcie od prowadzących jak najwięcej pieniędzy, a nie faktyczne ich dyscyplinowanie.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: yosujiro » 26 sty 2023, 10:44

Na Cracovii w starym kiosku na rogu Kałuży i Focha zrobili pseudo punkt socjalny dla kierowców. No cóż. Lepsze to niż nic ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Kaszmir » 26 sty 2023, 10:58

O, super! Dobrze, że powoli rośnie liczba punktów socjalnych (Cracovia, Miejskie Centrum Opieki). Raz, że poprawi to warunki pracy prowadzących, a do tego ułatwi planowanie tras linii.

Inna sprawa, że ten punkt to chyba konieczność. Jeśli wiosną ruszy remont Kościuszki/Zwierzynieckiej, to autobusy z Salwatora pewnie będą wydłużone do Cracovii.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: yosujiro » 26 sty 2023, 11:03

Na razie tam ani wody nie ma, ani toi toiów nie przenieśli w tamto miejsce, ale może kiedyś to dopracują. Przynajmniej jest gdzie się schować w cieple na kawę

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: pjetrek » 26 sty 2023, 16:28

Ale czy w przypadku Cracovii naprawdę nie ma miejsca gdzieś w "budynku" stadionu, żeby zrobić jakiś punkt socjalny? Przecież sam budynek jest miejski... O ile dobrze pamiętam, to dawniej kierowcy mieli toaletę dostępną w budynku Hotelu Cracovia, kiedy ten jeszcze był otwarty. Ktoś to może potwierdzić?

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: yosujiro » 26 sty 2023, 16:47

Tak, kiedyś się szło do ochroniarza i wpuszczał do środka.

Ja dziś usłyszałem informację od jednego kierowcy, że ten punkt na Cracovii to sobie Mobilis zorganizował

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Kaszmir » 23 maja 2023, 11:28

Jeśli Prezydent podpisze nowe przepisy, prowadzący pojazdy będą prawnie chronieni tak jak policjanci.
Pobita motornicza dopiero po kilkunastu miesiącach - i po dwóch operacjach - mogła wrócić do pracy. Podobne wydarzenia każdego miesiąca notują zakłady komunikacji miejskiej w całej Polsce. Nowa decyzja Sejmu ma to zmienić. Posłowie zgodzili się, by kierowcy autobusów, motorniczowie, maszyniści i konduktorzy chronieni byli przez prawo jak policjanci. Materiał magazynu "Polska i Świat".
Nowe przepisy czekają już tylko na podpis prezydenta.
https://tvn24.pl/polska/pracownicy-tran ... ta-7139153

miloszkasperczyk
Specjalista
Posty: 352
Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
Lokalizacja: Cianowice

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: miloszkasperczyk » 23 maja 2023, 11:43

Kaszmir pisze: 23 maja 2023, 11:28 Jeśli Prezydent podpisze nowe przepisy, prowadzący pojazdy będą prawnie chronieni tak jak policjanci.
https://tvn24.pl/polska/pracownicy-tran ... ta-7139153
I bardzo dobrze bo wielokrotnie dochodziło do sytuacji w których agresywny pasażer dobijał się do kabiny kierowcy. Z rodzinnej rozmowy z wujkiem motorniczym wychodzi na to że takie sytuacje zdążają się dosyć często. Miejmy nadzieję że większe kary odstraszą potencjalnych agresorów i będzie bezpieczniej w transporcie publicznym.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Kaszmir » 25 maja 2023, 13:57

Podpisane. A zatem prowadzący pojazdy zyskają dodatkową ochronę prawną, i bardzo dobrze.

Prezydent podpisał ustawę zaostrzającą kary za ataki na kierowców transportu zbiorowego
https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktua ... transportu

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: mkm3 » 25 maja 2023, 15:28

Szkoda, że od razu nie pomyśleli o kontrolerach biletów.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: tomta1 » 02 cze 2023, 20:09

Kontynuując dyskusję z innego tematu:
edek3253 pisze: 02 cze 2023, 13:12 Nie mówię o kontenerze z bieda wyposażeniem, bo można zamówić naprawdę coś fajnego. I nie pisałem o ToyToyu. W XXI nawet kontenerowe punkty socjalne mogą wyglądać niczym letniskowy domek.
Już ponad rok temu weszły w życie nowe przepisy związane z tym tematem – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 125)
§ 46. 1. Pracodawca będący operatorem lub przewoźnikiem publicznego transportu zbiorowego współfinansowanego za pośrednictwem rekompensaty, o której mowa w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, zapewnia kierującym pojazdami na liniach komunikacyjnych możliwość skorzystania z:
1) toalety podstawowej – nie rzadziej niż co 180 min pracy;
2) pomieszczenia socjalnego – nie rzadziej niż co 240 min pracy.
2. Toaleta podstawowa powinna:
1) być zlokalizowana w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdu, mierzonej po najkrótszej trasie dojścia od pojazdu do toalety;
2) być wyposażona we właściwe środki higieny osobistej i oświetlenie;
3) mieć zapewnioną obsługę w zakresie zachowania czystości;
4) być przyłączona do sieci energetycznej, kanalizacyjnej oraz wodociągowej, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065 oraz z 2020 r. poz. 1608 i 2351);
5) mieć ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.
3. Liczba toalet powinna być dostosowana do planowanej liczby pracowników przebywających na krańcu linii komunikacyjnej w taki sposób, aby jedna umywalka, miska ustępowa i pisuar przypadały na każde 10 miejsc postojowych, lecz nie mniej niż po jednym urządzeniu w przypadku mniejszej liczby miejsc postojowych.
4. Jeżeli na krańcu linii komunikacyjnej planuje się przebywanie jednocześnie więcej niż 10 osób, powinny być zapewnione oddzielne toalety damska i męska.
5. Dopuszcza się stosowanie tymczasowych, nieskanalizowanych ustępów wyłącznie okresowo w sytuacjach, gdy ze względów technicznych nie jest możliwe zapewnienie ich w inny sposób.
6. Na krańcach linii komunikacyjnych, na których są zlokalizowane obiekty posiadające pomieszczenie socjalne, toalety powinny być wyposażone w bieżącą wodę, powinny posiadać przyłączenie do sieci kanalizacyjnej lub zbiornika oraz powinny być ogrzewane i wentylowane, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
7. Pomieszczenie socjalne powinno:
1) być zlokalizowane w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdu, mierzonej po najkrótszej trasie dojścia od pojazdu do pomieszczenia socjalnego;
2) być ogrzewane, oświetlone i wentylowane;
3) być wyposażone w:
a) umywalkę i zlewozmywak z bieżącą wodą, ciepłą i zimną,
b) wodę zdatną do picia,
c) środki higieny osobistej,
d) urządzenie do zagotowania wody,
e) urządzenie do podgrzewania posiłku,
f) miejsca siedzące dla pracowników,
g) toaletę, o której mowa w ust. 6;
4) mieć ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.
8. Na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni wolnej.
9. W przypadku kiedy umieszczanie na krańcu linii komunikacyjnej odrębnej toalety podstawowej lub pomieszczenia socjalnego jest niemożliwe, dopuszcza się możliwość zawarcia przez pracodawcę umowy z innym podmiotem, która umożliwi korzystanie przez kierujących pojazdami z toalety lub pomieszczenia socjalnego wraz z toaletą w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdów.
W skrócie: prowadzący musi mieć dostęp do toalety co najmniej raz na 3 godziny pracy, a do punktu socjalnego – raz na 4 godziny pracy. Każde z nich nie może być dalej niż 250 m od pętli. Do tego toaleta ma być faktycznie toaletą, a nie tojtojem, bo wymagane jest podłączenie do wodociągów i kanalizacji. Muszą być oświetlone, ma być umywalka. Czyli przepisy wymagają toalety o jakimkolwiek przyzwoitym standardzie.

No właśnie, standardzie. Przepisy dopuszczają jednak rozwiązania substandardowe. Pierwszy z nich dotyczy tojtojów, dopuszczonych „wyłącznie okresowo w sytuacjach, gdy ze względów technicznych nie jest możliwe zapewnienie ich w inny sposób”. Wydaje mi się, że ten zapis to wytrych, by obecne bieda-punkty jakie są np. na Złocieniu, dalej funkcjonowały, bo nigdzie nie jest sprecyzowane, jak długo może być ta „okresowość” i jak określić, czy te „względy techniczne” są wystarczającą przesłanką do skorzystania z opcji ubogium. Drugi z nich to możliwość podpisania umowy z innym podmiotem, byleby prowadzący mieli zapewnione te wszystkie wskazywane elementy toalety/socjalki o parametrach wskazywanych w przepisach.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości