Re: Praca motorniczych i kierowców
: 27 cze 2022, 16:42
Na piątek kierowcy zapowiadają włoski strajk.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kiero ... 46657.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kiero ... 46657.html
www.forum.pkk.net.pl
https://forum.pkk.net.pl/
To tłumaczenie się wskaźnikiem inflacji to jest bardzo naiwne, przecież jak rośnie inflacja to wszystko drożeje, również kary w taryfikatorzeW związku z ogłoszonym 1 lipca 2022 wskaźnikiem inflacji wynoszącym 15,6% podejmuję decyzję o redukcji o 50% wszystkich kar za poszczególne naruszenia
No nie do końca - bo np. wielu prowadzących ma kredyt hipoteczny, za który rok temu płacili ratę 1.5tys, a teraz po podwyżkach oprocentowania mają 3 - 3.5tys.
Pobita motornicza dopiero po kilkunastu miesiącach - i po dwóch operacjach - mogła wrócić do pracy. Podobne wydarzenia każdego miesiąca notują zakłady komunikacji miejskiej w całej Polsce. Nowa decyzja Sejmu ma to zmienić. Posłowie zgodzili się, by kierowcy autobusów, motorniczowie, maszyniści i konduktorzy chronieni byli przez prawo jak policjanci. Materiał magazynu "Polska i Świat".
https://tvn24.pl/polska/pracownicy-tran ... ta-7139153Nowe przepisy czekają już tylko na podpis prezydenta.
I bardzo dobrze bo wielokrotnie dochodziło do sytuacji w których agresywny pasażer dobijał się do kabiny kierowcy. Z rodzinnej rozmowy z wujkiem motorniczym wychodzi na to że takie sytuacje zdążają się dosyć często. Miejmy nadzieję że większe kary odstraszą potencjalnych agresorów i będzie bezpieczniej w transporcie publicznym.Kaszmir pisze: ↑23 maja 2023, 11:28 Jeśli Prezydent podpisze nowe przepisy, prowadzący pojazdy będą prawnie chronieni tak jak policjanci.
https://tvn24.pl/polska/pracownicy-tran ... ta-7139153
Już ponad rok temu weszły w życie nowe przepisy związane z tym tematem – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 125)
W skrócie: prowadzący musi mieć dostęp do toalety co najmniej raz na 3 godziny pracy, a do punktu socjalnego – raz na 4 godziny pracy. Każde z nich nie może być dalej niż 250 m od pętli. Do tego toaleta ma być faktycznie toaletą, a nie tojtojem, bo wymagane jest podłączenie do wodociągów i kanalizacji. Muszą być oświetlone, ma być umywalka. Czyli przepisy wymagają toalety o jakimkolwiek przyzwoitym standardzie.§ 46. 1. Pracodawca będący operatorem lub przewoźnikiem publicznego transportu zbiorowego współfinansowanego za pośrednictwem rekompensaty, o której mowa w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, zapewnia kierującym pojazdami na liniach komunikacyjnych możliwość skorzystania z:
1) toalety podstawowej – nie rzadziej niż co 180 min pracy;
2) pomieszczenia socjalnego – nie rzadziej niż co 240 min pracy.
2. Toaleta podstawowa powinna:
1) być zlokalizowana w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdu, mierzonej po najkrótszej trasie dojścia od pojazdu do toalety;
2) być wyposażona we właściwe środki higieny osobistej i oświetlenie;
3) mieć zapewnioną obsługę w zakresie zachowania czystości;
4) być przyłączona do sieci energetycznej, kanalizacyjnej oraz wodociągowej, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065 oraz z 2020 r. poz. 1608 i 2351);
5) mieć ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.
3. Liczba toalet powinna być dostosowana do planowanej liczby pracowników przebywających na krańcu linii komunikacyjnej w taki sposób, aby jedna umywalka, miska ustępowa i pisuar przypadały na każde 10 miejsc postojowych, lecz nie mniej niż po jednym urządzeniu w przypadku mniejszej liczby miejsc postojowych.
4. Jeżeli na krańcu linii komunikacyjnej planuje się przebywanie jednocześnie więcej niż 10 osób, powinny być zapewnione oddzielne toalety damska i męska.
5. Dopuszcza się stosowanie tymczasowych, nieskanalizowanych ustępów wyłącznie okresowo w sytuacjach, gdy ze względów technicznych nie jest możliwe zapewnienie ich w inny sposób.
6. Na krańcach linii komunikacyjnych, na których są zlokalizowane obiekty posiadające pomieszczenie socjalne, toalety powinny być wyposażone w bieżącą wodę, powinny posiadać przyłączenie do sieci kanalizacyjnej lub zbiornika oraz powinny być ogrzewane i wentylowane, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
7. Pomieszczenie socjalne powinno:
1) być zlokalizowane w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdu, mierzonej po najkrótszej trasie dojścia od pojazdu do pomieszczenia socjalnego;
2) być ogrzewane, oświetlone i wentylowane;
3) być wyposażone w:
a) umywalkę i zlewozmywak z bieżącą wodą, ciepłą i zimną,
b) wodę zdatną do picia,
c) środki higieny osobistej,
d) urządzenie do zagotowania wody,
e) urządzenie do podgrzewania posiłku,
f) miejsca siedzące dla pracowników,
g) toaletę, o której mowa w ust. 6;
4) mieć ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.
8. Na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni wolnej.
9. W przypadku kiedy umieszczanie na krańcu linii komunikacyjnej odrębnej toalety podstawowej lub pomieszczenia socjalnego jest niemożliwe, dopuszcza się możliwość zawarcia przez pracodawcę umowy z innym podmiotem, która umożliwi korzystanie przez kierujących pojazdami z toalety lub pomieszczenia socjalnego wraz z toaletą w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdów.