Węgrzce, Michałowice, Iwanowice, agloekspres do Słomnik

- Linie, trasy, rozkłady
obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Węgrzce, Michałowice, Iwanowice, agloekspres do Słomnik

Post autor: obserwator » 27 lis 2020, 14:21

Jak możemy przeczytać na stronie Gminy Michałowice, została podpisana umowa na budowę P+R na 110 miejsc postojowych, z miejscami dla rowerów i toaletą:
Umowa na budowę Parkingu P&R w Michałowicach podpisana‼️
➡️ Parking powstanie przy ulicy Jana Pawła II, na działce 653 (powyżej kościoła)
➡️ Gmina pozyskała na tą inwestycje dotację w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego – Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. 👌
➡️ Wartość dotacji to 1 129 379 zł, ale jest szansa na podwyższenie jej do 85% kosztów inwestycji, które wynoszą blisko 2 200 000 zł.
➡️ W ramach projektu powstanie 1️⃣1️⃣0️⃣ miejsc parkingowych,
wiata na rowery, toaleta oraz oświetlenie parkingu.
➡️ W zakresie inwestycji znajduje się budowa pętli autobusowej, na której będzie w przyszłości zatrzymywał się autobus metropolitarny
➡️ Już w przyszłym roku planowane jest uruchomienie linii autobusowej na trasie: 🚌
🔹Górna Wieś – Michałowice – Więcławice – Łuczyce,
która pozwoli skorzystać naszym mieszkańcom z przystanku kolei aglomeracyjnej w Łuczycach,
🔹 a także w większym stopniu z linii 227 kursującej
na trasie Górna Wieś – Zielonki - Kraków Krowodrza Górka.
To nie koniec nowości, oprócz tego w przyszłym roku ma zostać uruchomiona linia autobusowa na trasie: Górna Wieś- Michałowice, Więcławice- Łuczyce. Linia ta ma być dowozówką do linii "227" w Górnej Wsi oraz do SKA w Łuczycach.

Źródło: https://www.michalowice.malopolska.pl/ ... si1eKZE9o

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Michałowice

Post autor: mkm3 » 28 lis 2020, 21:03

Te linie będzie obsługiwać MPK?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Michałowice

Post autor: Kaszmir » 30 lis 2020, 12:13

Dowozówka do dowozówki? Zgaduję, że nie było możliwości po prostu przedłużyć "227"?

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Michałowice

Post autor: prezes » 30 lis 2020, 14:38

obserwator pisze: 27 lis 2020, 14:21 To nie koniec nowości, oprócz tego w przyszłym roku ma zostać uruchomiona linia autobusowa na trasie: Górna Wieś- Michałowice, Więcławice- Łuczyce. Linia ta ma być dowozówką do linii "227" w Górnej Wsi oraz do SKA w Łuczycach.
Pytanie jak wyżej: Czy linia ta będzie obsługiwana przez MPK?

Jeśli będzie, to zastanawiam się czy jest sens, aby tworzyć taką linię, której oba punkty początkowo-końcowe znajdują się poza Krakowem. Tak, zdaję sobie sprawę, że już mamy w krakowskiej komunikacji przykład takiej linii, którą jest "273", lecz według mnie to kompletnie inny przypadek, gdyż w Skawinie kursuje wiele innych linii aglomeracyjnych i bez problemu można zrobić łączenia z którąś z nich. Swego czasu pamiętam, że brygada kursująca na "273" jednego dnia jeździła na czterech innych liniach. W Górnej Wsi kończy tylko jedno "227", które zresztą kursuje dosyć regularnie, więc mógłby być kłopot ze zrobieniem łączeń z tą nową linią, a pokonywanie przez autobus sporego dystansu na pusto przy wjazdach i zjazdach mogłoby być kosztowne. Jestem zdania, że taka linia jeśli byłaby obsługiwana przez MPK, powinna mieć swój punkt startowy w Krakowie, więc myślę, że lepszą opcją byłaby albo nowa linia zaczynająca w Krakowie (chociaż mogłoby to być bardziej kosztowne) lub wydłużenie istniejącej linii. Opcja wydłużenia "227" zapewne wypada z tego względu, iż kursuje często, a na trasie planowanej nowej linii nie jest potrzebny aż tak częsty autobus. Osobiście jestem ciekaw jak zostałoby to rozwiązane.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Michałowice

Post autor: Kaszmir » 30 lis 2020, 15:08

prezes pisze: 30 lis 2020, 14:38Opcja wydłużenia "227" zapewne wypada z tego względu, iż kursuje często, a na trasie planowanej nowej linii nie jest potrzebny aż tak częsty autobus. Osobiście jestem ciekaw jak zostałoby to rozwiązane.
Podejrzewam że nie będzie MPK ze względu na koszty. Gdyby była MPK, to raczej by jechała do Krakowa - nawet jako wydłużenie części kursów "227". Żaden problem zrobić warianty (tak jak np. z "221") albo rozdzielić linię na dwie (jak "204+244" czy "250+270").

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Michałowice

Post autor: prezes » 30 lis 2020, 15:30

Kaszmir pisze: 30 lis 2020, 15:08 Żaden problem zrobić warianty (tak jak np. z "221") albo rozdzielić linię na dwie (jak "204+244" czy "250+270").
Obawiam się, że w przypadku "227" mógłby być większy problem. Trasa do Łuczyc byłaby sporo dłuższa od obecnej, więc taki krok mógłby prowadzić do zajeżdżania się brygad, zwłaszcza, że "227" kursuje dosyć często jak na aglomeracyjne standardy, bo co około 30 minut. Przykłady, które podałeś nie odzwierciedlają tej sytuacji jaka jest z "227". W przypadku "204"/"244" mamy do czynienia z zaledwie 4-minutową różnicą czasów przejazdu, więc nie jest to wielka przeszkoda w synchronizacji tych linii. Pasażerowie nie odczują tego w znacznym stopniu. Jeśli chodzi o "250"+"270" linie te kursują jednak z dużo mniejszą częstotliwością od "227", a i trasa "270" nie jest o wiele dłuższa od "250", więc tu także ten problem nie występuje. Jeśli chodzi o "221", linia ta ma zaledwie jeden kurs poranny rozpoczynający się w Brzegach, więc tutaj to już w ogóle nie ma on raczej nic wspólnego z sytuacją z nową linią w Michałowicach. Jeśli chodziło ci o "264", ono akurat z tego co wiem, nie ma łączeń z "221", więc ta sytuacja także nie oddaje tej z linią "227".

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Michałowice

Post autor: Adrian14 » 01 gru 2020, 9:15

Wyjazdy i zjazdy zawsze można zrobić jako kurs 227 lub 232. Pytanie też jeśli MPK co z punktem socjalnym. Jeśli chodzi o koszta to chyba linie poza gminą Kraków w całości opłaca zamawiający.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Michałowice

Post autor: Kaszmir » 03 gru 2020, 10:57

Adrian14 pisze: 01 gru 2020, 9:15Jeśli chodzi o koszta to chyba linie poza gminą Kraków w całości opłaca zamawiający.
Chyba nie bo Kraków ma wciąż zysk z biletów. Obstawiałbym dopłaty takie same jak w przypadku regularnych linii aglo, czyli 50%.
prezes pisze: 30 lis 2020, 15:30Przykłady, które podałeś nie odzwierciedlają tej sytuacji jaka jest z "227". W przypadku "204"/"244" mamy do czynienia z zaledwie 4-minutową różnicą czasów przejazdu, więc nie jest to wielka przeszkoda w synchronizacji tych linii. Pasażerowie nie odczują tego w znacznym stopniu. Jeśli chodzi o "250"+"270" linie te kursują jednak z dużo mniejszą częstotliwością od "227", a i trasa "270" nie jest o wiele dłuższa od "250", więc tu także ten problem nie występuje. Jeśli chodzi o "221", linia ta ma zaledwie jeden kurs poranny rozpoczynający się w Brzegach, więc tutaj to już w ogóle nie ma on raczej nic wspólnego z sytuacją z nową linią w Michałowicach.
"204" i "244" różnią się znacznie bardziej bo jedna przecież jedzie do Czerwonych Maków, podczas gdy druga kończy w Borku Fałęckim ;)

Nie doprecyzowałem co do "221" - chodziło mi o zeszłe lata, był chyba taki czas że sporo kursów kończyło wariantowo w Brzegach.

Przykładów jest więcej, wiele linii algo powstało z rozdzielania innych, czy to miejskich, czy aglo. Z tego co pamiętam tak było w Kocmyrzowie ("202" rozdzielone), Skawinie ("201" oddało część kursów gdy "233" wydłużono do Borku) Balicach (dawny układ "192+292") czy Niepołomicach ("211" przejęło część kursów "111").

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Michałowice

Post autor: obserwator » 03 gru 2020, 11:25

Niestety Gmina Michałowice zbytnio nie wie co to jest synchronizacja kursów. Przykładowo, w dni powszednie o godzinie 16, linie "257" i "277" odjeżdżają z Kleparza z 10 minutowym odstępem. Następnie, na kolejny kurs jednej z tych linii trzeba czekać godzinę. O godzinie 17 sytuacja się powtarza, obie linie jadą z 15 minutowym odstępem.

Co do linii między Górną Wsią a Łuczycami, nie jest wspomniane kto miałby być przewoźnikiem. Jednak chciałem zaznaczyć, że jeśli chodzi o wyjazdy to przykładowo linia "277" już ma wyjazd do Iwanowic "na pusto", więc nie zdziwiłbym się gdyby w nowej linii zastosowano takie same rozwiązanie. Jest to trochę ze szkodą dla pasażerów. Linia "257" na szczęście wyjazd na linię ma wpisany w rozkład, lecz nie jest on użyteczny dla pasażerów. Dlaczego? Odjeżdża on z przystanku Opolska Estakada o 4:05, natomiast linia "610" przyjeżdża o 4:08. Gdyby opóźnić ten kurs chociaż o 6 minut, mieszkańcy aglomeracji mogliby się dostać do siebie ze zlotu na Teatrze Słowackiego o godzinie 4:00. Proponowałem to w innym wątku.

Jeśli chodzi o zasadność nowej linii to nie widzę potrzeby jej uruchamiania. Jej potoki pasażerskie można by obsłużyć w następujący sposób:
Linię "227" wydłużyć do P+R (jeśli nie wszystkimi kursami to częścią)
Linię "260" przekierować z Pielgrzymowic do Łuczyc- mieszkańcy Michałowic zyskają połączenie z tą stacją
W ramach rekompensaty dla Pielgrzymowic, wydłużyć linię "270" do Łuczyc.

W artykule oprócz linii łączących gminę z Górką Narodową, zostało wspomniane o linii łączącej z przyszłymi stacjami SKA Mistrzejowice i SKA Prądnik Czerwony. Tyle że taka linia już istnieje i jest nią "260". Dzięki proponowanym wyżej zmianom linia "260" byłaby dowozówką do 3 stacji SKA.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Michałowice

Post autor: prezes » 03 gru 2020, 13:11

Kaszmir pisze: 03 gru 2020, 10:57 "204" i "244" różnią się znacznie bardziej bo jedna przecież jedzie do Czerwonych Maków, podczas gdy druga kończy w Borku Fałęckim ;)
Ok, tu masz rację, jednak linie te funkcjonują jako dwie osobne linie oraz z tego co wiem, nie mają łączonych brygad ze sobą.
Kaszmir pisze: 03 gru 2020, 10:57 Przykładów jest więcej, wiele linii algo powstało z rozdzielania innych, czy to miejskich, czy aglo. Z tego co pamiętam tak było w Kocmyrzowie ("202" rozdzielone), Skawinie ("201" oddało część kursów gdy "233" wydłużono do Borku) Balicach (dawny układ "192+292") czy Niepołomicach ("211" przejęło część kursów "111").
Podane przez ciebie przykłady pokazują, iż jeśli takowa linia miałaby powstać, najlepszym rozwiązaniem byłoby po prostu utworzenie nowej linii zaczynającej na Krowodrzy i pokrywającej się z "227", a następnie jadącej do Łuczyc. Jednak co do wydzielenia jej z części kursów "227" mam takie obawy, iż "227" kursuje obecnie mniej więcej ze stałą częstotliwością co około 30 minut. Obawiam się, że może być ciężko logistycznie zaplanować zgrany rozkład tych dwóch linii, gdyby wydzielić z "227" część kursów, bo trasa do Łuczyc jest za długa, by można było ją objechać w ten czas, kiedy "227" miałoby postój w Górnej Wsi. Ewentualnie, aby zachować koordynację, nowa linia musiałaby mieć co najmniej dwie brygady i albo zwiększoną częstotliwość albo długie postoje w Łuczycach. Średnio wyobrażam sobie wydzielanie części kursów "227" na nową linię.
obserwator pisze: 03 gru 2020, 11:25 Jeśli chodzi o zasadność nowej linii to nie widzę potrzeby jej uruchamiania. Jej potoki pasażerskie można by obsłużyć w następujący sposób:
Linię "227" wydłużyć do P+R (jeśli nie wszystkimi kursami to częścią)
Linię "260" przekierować z Pielgrzymowic do Łuczyc- mieszkańcy Michałowic zyskają połączenie z tą stacją
W ramach rekompensaty dla Pielgrzymowic, wydłużyć linię "270" do Łuczyc.
Ten pomysł wydaje się chyba lepszy i na pewno tańszy niż tworzenie nowej linii. Jedynie, stratnymi byliby mieszkańcy okolic pętli w Pielgrzymowicach, bowiem zamiast dwóch autobusów, tak jak obecnie, mieliby jeden i to jeszcze rzadziej kursujący, "270". Tak samo straciliby mieszkańcy odcinka Pielgrzymowic, który obsługuje obecnie "260", właśnie z powodu mniejszej ilości kursów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Michałowice

Post autor: Kaszmir » 03 gru 2020, 19:19

prezes pisze: 03 gru 2020, 13:11Ok, tu masz rację, jednak linie te funkcjonują jako dwie osobne linie oraz z tego co wiem, nie mają łączonych brygad ze sobą.
Nie wiem jak jest teraz, kilka lat temu miały łączenia w Wieliczce. No i obie powstały z dawnej mocnej "204", a jeszcze wcześniej pod numerem "104".
prezes pisze: 03 gru 2020, 13:11Jednak co do wydzielenia jej z części kursów "227" mam takie obawy, iż "227" kursuje obecnie mniej więcej ze stałą częstotliwością co około 30 minut. Obawiam się, że może być ciężko logistycznie zaplanować zgrany rozkład tych dwóch linii, gdyby wydzielić z "227" część kursów, bo trasa do Łuczyc jest za długa, by można było ją objechać w ten czas, kiedy "227" miałoby postój w Górnej Wsi. Ewentualnie, aby zachować koordynację, nowa linia musiałaby mieć co najmniej dwie brygady i albo zwiększoną częstotliwość albo długie postoje w Łuczycach. Średnio wyobrażam sobie wydzielanie części kursów "227" na nową linię.
W ogólnym przypadku bywa to problemem, tu wg mnie na szczęście dałoby się to ogarnąć. Z tego co liczę, przejazd od Górnej Wsi do Łuczyc i z powrotem zająłbym jakoś maksymalnie do godziny. Czyli w sam raz, by obsłużyć co drugi kurs. Obecnie "227" jest na pętli w Górnej Wsi koło x:00 i x:30 (plus parę minut postoju). Można więc zrobić tak że np. nowa linia przyjeżdżałaby koło 14:00, 15:00, itd., w ciągu godziny robiła kółko do Łuczyc i wracała tak by z Górnej Wsi odjechać o 15:00, 16:00 itp. A "227" miałoby dalej przyjazdy i odjazdy koło 14:30, 15:30, itd. :)

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Michałowice

Post autor: ant_sm » 04 gru 2020, 3:25

Kaszmir pisze: 03 gru 2020, 19:19 W ogólnym przypadku bywa to problemem, tu wg mnie na szczęście dałoby się to ogarnąć. Z tego co liczę, przejazd od Górnej Wsi do Łuczyc i z powrotem zająłbym jakoś maksymalnie do godziny. Czyli w sam raz, by obsłużyć co drugi kurs. Obecnie "227" jest na pętli w Górnej Wsi koło x:00 i x:30 (plus parę minut postoju). Można więc zrobić tak że np. nowa linia przyjeżdżałaby koło 14:00, 15:00, itd., w ciągu godziny robiła kółko do Łuczyc i wracała tak by z Górnej Wsi odjechać o 15:00, 16:00 itp. A "227" miałoby dalej przyjazdy i odjazdy koło 14:30, 15:30, itd. :)
A teraz jeszcze dodaj koordynację z SKA2. Jak dla mnie w tym miejscu się wszystko posypie przy takiej linii, bo póki co rozkłady kolejowe zmieniają się zbyt często.

Myślę że sama idea linii dowodowej nie jest zła i może warto dać szansę i zobaczyć jak to będzie funkcjonować. Słyszałem natomiast, że na północy takich linii będzie więcej chociaż nie wiem czy będą organizowane na zasadach jak ALD w Wieliczce czy inaczej.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Michałowice

Post autor: prezes » 04 gru 2020, 19:57

Kaszmir pisze: 03 gru 2020, 19:19 Nie wiem jak jest teraz, kilka lat temu miały łączenia w Wieliczce. No i obie powstały z dawnej mocnej "204", a jeszcze wcześniej pod numerem "104".
Owszem, dawniej linie te miały ze sobą łączenia, jednak z tego co wiem, było to jeszcze przed wydłużeniem "244" do Czerwonych Maków.
Kaszmir pisze: 03 gru 2020, 19:19 W ogólnym przypadku bywa to problemem, tu wg mnie na szczęście dałoby się to ogarnąć. Z tego co liczę, przejazd od Górnej Wsi do Łuczyc i z powrotem zająłbym jakoś maksymalnie do godziny. Czyli w sam raz, by obsłużyć co drugi kurs. Obecnie "227" jest na pętli w Górnej Wsi koło x:00 i x:30 (plus parę minut postoju). Można więc zrobić tak że np. nowa linia przyjeżdżałaby koło 14:00, 15:00, itd., w ciągu godziny robiła kółko do Łuczyc i wracała tak by z Górnej Wsi odjechać o 15:00, 16:00 itp. A "227" miałoby dalej przyjazdy i odjazdy koło 14:30, 15:30, itd. :)
Jeżeli rzeczywiście dałoby się ułożyć rozkład w ten sposób razem z odpowiednimi przerwami dla kierowców, byłoby to jakieś rozwiązanie. Pozostaje jeszcze pytanie ile kursów w ciągu dnia ma mieć ta nowa linia, bo wyżej wspomniane rozwiązanie zmuszałoby do ułożenia rozkładu pod odpowiednie pory obecnych odjazdów "227".

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Michałowice

Post autor: zubrzyk111 » 05 gru 2020, 8:28

W 2014 roku na pewno między "204" a "244" funkcjonowały łączenia, osobiście wykonywałem wówczas na tej trasie pomiary frekwencji i pamiętam, że każdorazowo w Wieliczce następowała zmiana numeru linii ("244" już wtedy oczywiście dojeżdżało do Maków) Natomiast z tego, co nie tak dawno słyszałem od znajomego kierowcy, obecnie faktycznie tych łączeń już nie ma.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Michałowice

Post autor: yosujiro » 12 cze 2021, 10:28

Kolejna gmina, która uruchamia własną komunikację:

https://www.facebook.com/32173721132560 ... 541168452/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 13 gości