Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

- Linie, trasy, rozkłady
Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Jaky » 08 kwie 2023, 12:35

kbieniu7 pisze: 08 kwie 2023, 0:35 Moim zdaniem nie pomieścilibyśmy się, za duży ruch kolejowy, za małą przepustowość na torach mamy, zwłaszcza na LK8. Chyba, że rozbudowalibyśmy od razu wylot do czterech torów, co też uważam, że kiedyś by się przydało przynajmniej do os. Piastów lub Zastowa.
Z jednej strony tak, chociaż w mojej opinii nie byłoby takiej konieczności, zakładając że raczej na pewno przed budową tej linii, powstałaby planowana przez CPK - LK113 do WMŚ. Czyli w zasadzie cały ruch dalekobieżny w stronę Wa-wy i Trójmiasta byłby przeniesiony z LK8 na LK113. Skutkowałoby to zwolnieniem luk czasowych na LK8.
kbieniu7 pisze: 08 kwie 2023, 0:35 Co więc można by zrobić?
- Uruchomić agloekspresy lub ALD do Proszowic oraz linię do Buska na dobrym taborze i dobrym takcie.
- Rozważyć buspas na wlocie do Krakowa. Zgłaszałem to jako uwagę przy okazji audytu dot. poszerzenia Kocmyrzowskiej, ale stwierdzili, że nie będzie takiego ruchu, by się korkowało, a poza tym inwestor nie przewidział tego :|
- Poprawić standard i wygodę dworców/przystanków oraz okolicznej infrastruktury pieszej w Kocmyrzowie, Proszowicach, Kazimierzy Wlk, Wiślicy i Busku. Generalnie dworce tam to bida, betonozo-parkingozy, kostka bauma i małe wiaciki. One powinny zachęcać do wyboru autobusu, a nie zniechęcać.
- Wspólna taryfa z Krakowem: włączenie Proszowic jako III strefa.
- Może rozważenie w przyszłości jakiejś dodatkowej linii wjeżdżającej na MDA po S52 i od 29 Listopada? Albo przez Okulickiego i Opolską? Proszowice są niestety kierunkiem, które ma najdalej do centrum, gdzie trzeba się przez całą Nową Hutę przebić.
Problem Proszowic jest następujący. Obecny burmistrz jasno powiedział, że nie ma szans na jakąkolwiek linię MPK ze względu na brak pieniędzy oraz problemy z dogadaniem się z Gminą Koniusza, która to chciałaby, aby autobus w Posądzy zjeżdżał z DW776 w kierunku Koniuszy i dojeżdżał do Proszowic DW775. Natomiast to byłoby nieakceptowalne z perspektywy Proszowic, ponieważ trasa wiodłaby naokoło. Nadal bardziej atrakcyjne byłyby busy, które jadą bezpośrednio i co 10-15 min w szczytach.
Kolejnym problemem jest silne lobby jednego z przewoźników busowych, który jak się okazuje, prawdopodobnie ma silny wpływ w gminie, ale nie tylko, bo również w powiecie. Nie ma szans na dopuszczenie MPK z częstotliwością większą niż co 1h.
Natomiast co do linii do MDA. Według mnie nie ma aż tak pilnej potrzeby. Wystarczyłby silny autobus do Czyżyny Dworzec. Potoki w stronę centrum Krakowa z Proszowic, jak i z Kazimierzy Wielkiej, są niewielkie - średnio 80% osób dociera do NH. Nie ma oczywiście pomiarów, tylko moje codzienne spostrzeżenia na przestrzeni 6 lat, ale mimo wszystko uważam je za celne :)
Szansę na zmianę upatruje się w Proszowicach dopiero na wiosnę 2024 r. ;)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: kbieniu7 » 08 kwie 2023, 13:22

Jaky pisze: 08 kwie 2023, 12:35 Z jednej strony tak, chociaż w mojej opinii nie byłoby takiej konieczności, zakładając że raczej na pewno przed budową tej linii, powstałaby planowana przez CPK - LK113 do WMŚ. Czyli w zasadzie cały ruch dalekobieżny w stronę Wa-wy i Trójmiasta byłby przeniesiony z LK8 na LK113. Skutkowałoby to zwolnieniem luk czasowych na LK8.
O ile doczekamy tego WMŚ. To byłoby bardzo dobre rozwiązanie pod względem zwiększenia przepustowości, ale mam obawy, czy tego doczekamy. Teren trudny i drogi, a moim zdaniem z punktu widzenia KDP i kolei dalekobieżnej są ważniejsze elementy sieci do realizacji. Pod względem czasu przejazdu do Warszawy i Gdańska obecna LK8+CMK daje dość dobry czas przejazdu (mimo mniejszej prędkości dystans jest krótszy).
Jaky pisze: 08 kwie 2023, 12:35 Problem Proszowic jest następujący. Obecny burmistrz jasno powiedział, że nie ma szans na jakąkolwiek linię MPK ze względu na brak pieniędzy oraz problemy z dogadaniem się z Gminą Koniusza, która to chciałaby, aby autobus w Posądzy zjeżdżał z DW776 w kierunku Koniuszy i dojeżdżał do Proszowic DW775. Natomiast to byłoby nieakceptowalne z perspektywy Proszowic, ponieważ trasa wiodłaby naokoło. Nadal bardziej atrakcyjne byłyby busy, które jadą bezpośrednio i co 10-15 min w szczytach.
Kolejnym problemem jest silne lobby jednego z przewoźników busowych, który jak się okazuje, prawdopodobnie ma silny wpływ w gminie, ale nie tylko, bo również w powiecie. Nie ma szans na dopuszczenie MPK z częstotliwością większą niż co 1h.
Natomiast co do linii do MDA. Według mnie nie ma aż tak pilnej potrzeby. Wystarczyłby silny autobus do Czyżyny Dworzec. Potoki w stronę centrum Krakowa z Proszowic, jak i z Kazimierzy Wielkiej, są niewielkie - średnio 80% osób dociera do NH. Nie ma oczywiście pomiarów, tylko moje codzienne spostrzeżenia na przestrzeni 6 lat, ale mimo wszystko uważam je za celne :)
Szansę na zmianę upatruje się w Proszowicach dopiero na wiosnę 2024 r. ;)
Eh... busy, busiki :( A jak w ogóle wygląda finansowanie ALD? To opłaca województwo, tak jak pociągi?

Co do MDA: może z punktu widzenia dojeżdżających codziennie z Proszowic i Czyżyny są ok. Przydałoby się poprawić wygodę przystanków autobusowych i tramwajowych na Rondzie Czyżyńskim i wyznaczyć tam przejścia naziemne. Linie z Buska-Zdroju jednak dobrze by były skierowane do MDA. Generalnie jestem zwolennikiem, by jednak koncentrować autobusy dalekobieżne na naszym głównym węźle komunikacyjnym, za to ograniczać ich postoje na zwykłych przystankach, gdzie kolidują z KMK.

Też zastanawiam się nad ul. Mogilską - ona w obecnej formie jest tragiczna: za wąskie przystanki, za wąskie chodniki, brak zieleni, betonoza, ściek komunikacyjny. Do tego po otwarciu tramwaju na Meissnera dostanie dodatkowe obciążenie tramwajami. Ona powinna się zamienić w 2x1 z miejscami postojowymi. Mam nawet pewien pomysł, jak można by to przeorganizować tam. Obawy mam tylko właśnie wobec autobusów dalekobieżnych dojeżdżających do MDA, ale te z Buska może by można przekierować przez Opolską i 29-listopada po oddaniu POK?

anty_wiedenczyk
Pasażer
Posty: 44
Rejestracja: 25 lut 2023, 22:26

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: anty_wiedenczyk » 10 kwie 2023, 19:08

W dzisiejszym wydaniu serwisu "Kronika" z godz. 18:30, na antenie TVP Kraków, wyemitowano materiał dotyczący propozycji tramwaju do Kocmyrzowa. Wypowiadali się m.in. wójt, sołtys Wilkowa oraz członek komitetu tej inicjatywy.

Materiał wideo jest dostępny tutaj: https://krakow.tvp.pl/69085011/tramwajem-do-kocmyrzowa

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: tomek_m » 10 kwie 2023, 20:49

Wszystko pięknie ładnie, ale aglomeracja łódzka pokazała że tramwaj aglomeracyjny się "nie sprawdza". Wybudowanie torowiska to jedno, a kto później weźmie na plecy utrzymanie infrastruktury itp...? Z czasem torowisko będzie wymagać remontów. Czy gmina to udźwignie finansowo, czy po 15-20 latach tramwaj się będzie wlókł 5km/h i szybciej będzie pieszo? Bo gminy nie będzie stać wyłożyć 10mln zł na remont torowiska.

W mediach to się tak pięknie mówi że chcemy tramwaj. Ale czy ktoś bierze pod uwagę późniejsze koszty związane z utrzymaniem infrastruktury?

tomaszep42
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: tomaszep42 » 10 kwie 2023, 20:58

Trzeba było próbować wyremontować tor dawnej kolei kocmyrzowskiej - wtedy można było tam tramwaj pociągnąć czyli przed 2006. Teraz to już "nie ma tematu"

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Adrian14 » 10 kwie 2023, 21:52

W sumie ciekawe jaki to koszt takiej nawet jednotorowej linii z mijankami do Kocmyrzowa.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Tramwajolog14 » 11 kwie 2023, 11:52

Tam potrzeba mocnego połączenia autobusowego i buspasu na rozbudowanej Kocmyrzowskiej, a nie tramwaju.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: kbieniu7 » 11 kwie 2023, 13:27

Tramwajolog14 pisze: 11 kwie 2023, 11:52 Tam potrzeba mocnego połączenia autobusowego i buspasu na rozbudowanej Kocmyrzowskiej, a nie tramwaju.
Jak był projekt przebudowy Kocmyrzowskiej od granic miasta do okolic pętli tramwajowej na Wzgórzach na audytach, projektowany jako 2x2. Zgłaszałem uwagi i pisałem maile, by uwzględniono również trzeci pas w stronę miasta, gdyż jest potencjał na obsługę tego większą liczbą autobusów (i być może agloekspresami), dodatkowo są też prywatni przewoźnicy.

Odpowiedź? Wg ZIM i ich analiz nie będzie takiego natężenia ruchu, by powstawały korki i by była konieczność buspasa. ;/

NowaHutaWschód
Specjalista
Posty: 217
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:49

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: NowaHutaWschód » 11 kwie 2023, 20:06

kbieniu7 pisze: 11 kwie 2023, 13:27 Jak był projekt przebudowy Kocmyrzowskiej od granic miasta do okolic pętli tramwajowej na Wzgórzach na audytach, projektowany jako 2x2. Zgłaszałem uwagi i pisałem maile, by uwzględniono również trzeci pas w stronę miasta, gdyż jest potencjał na obsługę tego większą liczbą autobusów (i być może agloekspresami), dodatkowo są też prywatni przewoźnicy.

Odpowiedź? Wg ZIM i ich analiz nie będzie takiego natężenia ruchu, by powstawały korki i by była konieczność buspasa. ;/
Bo u nas infrastruktura jest zawsze dostosowana na "dziś", a nie z myślą o tym co może być za 10-15 lat, Igołomska też ładnie wszystko wygląda, ale w szczycie widać jak pasy są zatłoczone autami.
fuck upa!

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Tramwajolog14 » 11 kwie 2023, 20:58

kbieniu7 pisze: 11 kwie 2023, 13:27 Jak był projekt przebudowy Kocmyrzowskiej od granic miasta do okolic pętli tramwajowej na Wzgórzach na audytach, projektowany jako 2x2. Zgłaszałem uwagi i pisałem maile, by uwzględniono również trzeci pas w stronę miasta, gdyż jest potencjał na obsługę tego większą liczbą autobusów (i być może agloekspresami), dodatkowo są też prywatni przewoźnicy.
Nie wiem czy budowa po trzy pasy byłaby odpowiednia. Przed skrzyżowaniami, gdzie pewnie byłyby dodatkowe lewoskręty byłoby wtedy 7 pasów...
Jakby po prostu przebudowa polegała na dobudowie buspasa, to byłby możliwy szybki korytarz dla autobusów, bez ogromnej zajętości terenu.
kbieniu7 pisze: 11 kwie 2023, 13:27 Odpowiedź? Wg ZIM i ich analiz nie będzie takiego natężenia ruchu, by powstawały korki i by była konieczność buspasa. ;/
Jeśli wg nich dobudowa kolejnych pasów nie oznacza zwiększenia liczby aut no to tak. Ale chyba wszyscy wiemy, że to tak nie działa. Wszyscy oprócz urzędu?... :roll:

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: kbieniu7 » 11 kwie 2023, 21:53

Tramwajolog14 pisze: 11 kwie 2023, 20:58 Nie wiem czy budowa po trzy pasy byłaby odpowiednia. Przed skrzyżowaniami, gdzie pewnie byłyby dodatkowe lewoskręty byłoby wtedy 7 pasów...
Jakby po prostu przebudowa polegała na dobudowie buspasa, to byłby możliwy szybki korytarz dla autobusów, bez ogromnej zajętości terenu.
Nie takie rzeczy przechodziły w Krakowie pośród gęstej zabudowy :P A tu w sumie chodzi o obszar słabo zabudowany. Bez wydzielonych prawoskrętów, to by było 6 pasów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Kaszmir » 24 maja 2023, 20:51

"117" niebawem zmieni się w "272" i pojedzie do gminy Kocmyrzów-Luborzyca, przy okazji zapewniając dostęp do autobusu mieszkańcom Dojazdowa :) Infrastruktura przystankowa została już wykonana. Swoją drogą, podobnie w 2009 część kursów "117" została wydłużona jako "242" do Krzysztoforzyc.

„117” pojedzie przez Dojazdów do Kocmyrzowa jako „272”
https://krabok.wordpress.com/2023/05/24 ... ocmyrzowa/
„272” wchłonie obecne „117” i pojedzie trasą: Kombinat – … – Łuczanowice (pętla) – Glinik – Dojazdów: Krakowska – Kocmyrzowska – Kocmyrzów-Luborzyca Urząd Gminy.
Po drugie obsługę komunikacyjną zyska Dojazdów, dotychczas w większości pozbawiony dostępu do autobusów aglomeracyjnych. W Dojazdowie powstały trzy nowe pary przystanków gdzie będzie się zatrzymywać „272”:
* w rejonie styku ulic Glinik i Krakowskiej (koło przedszkola samorządowego),
* w rejonie skrzyżowania ulic Krakowskiej i Galicyjskiej (przy sklepie),
* w rejonie skrzyżowania ulic Krakowskiej i Na Górce.

Linia ma wykonywać 10 par kursów w dni powszednie i po 5 w soboty i święta.
Wg deklaracji które padły na posiedzeniu Komisji Planowania i Inicjatyw Społecznych gminy Kocmyrzów-Luborzyca, możliwe że „272” ruszy jeszcze na przełomie maja i czerwca.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: judash » 24 maja 2023, 22:14

"252" pewnie wróci do Czulic za jakiś czas :D.
Podobno pozostałe kursy pozostaną jako "117", ale ile prawdy w pantoflowej poczcie to nie wiem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Kaszmir » 05 cze 2023, 20:19

Krabok pisze:Nowa linia 272 przez Dojazdów do Kocmyrzowa-Luborzycy ma ruszyć 17 czerwca.
https://www.facebook.com/blogkrabok/pos ... jMwNGds9El

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: kucyk » 07 cze 2023, 16:55

Oficjalny komunikat:
https://ztp.krakow.pl/transport-publicz ... y/234-2023
Zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych
od 17.06.2023
Linie: 117, 242, 272

Szanowni Pasażerowie,

Uprzejmie informujemy, że na wniosek Gminy Kocmyrzów-Luborzyca oraz w uzgodnieniu z Zarządem Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie , od dnia 17.06.2023 r. (sobota) zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych:

linia 117 – zostanie zlikwidowana (w zamian będzie kursować linia 272);
linia 242:
trasa pozostanie bez zmian;
zostanie wprowadzona zmiana godzin odjazdów we wszystkie dni tygodnia – linia będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 90 minut a w dni wolne co 180 minut;
zostanie zlikwidowany kurs wariantowy realizowany tylko w dni powszednie w godzinach wieczornych na trasie Krzysztoforzyce Pętla – Elektromontaż (bez wjazdu do Łuczanowic);
linia 272 – zostanie uruchomiona nowa linia aglomeracyjna kursująca po następującej trasie: Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Blokowa – Lubocka – Wadowska – Glinik – Bystronia – Łuczanowice – Bystronia – Glinik – Dojazdów: Krakowska – DW 776 – Kocmyrzów: Jagiellońska – Kocmyrzów-Luborzyca Urząd Gminy;
na odcinku Kombinat – Łuczanowice przystanki będą funkcjonować jak obecnie dla linii 117;
przystanki Łuczanowice Skrzyżowanie i Bystronia będą funkcjonować w taki sam sposób jak dla linii 242 (w kierunku Kocmyrzowa słupki o numerze 01 przy wjeździe do Łuczanowic, w kierunku Kombinatu słupki o numerze 02 przy wyjeździe z Łuczanowic);
na odcinku trasy dotychczas nieobsługiwanym przez Komunikację Miejską w Krakowie (ul. Krakowska w miejscowości Dojazdów) zostaną uruchomione następujące nowe pary przystanków:
Dojazdów Przedszkole n/ż – w rejonie granicy z Krakowem i skrzyżowania z ul. Pankiewicza;
Dojazdów Plac św. Stanisława n/ż – w rejonie skrzyżowania ul. Krakowskiej i Galicyjskiej;
Dojazdów Na Górce n/ż – w rejonie skrzyżowania z ul. Na Górce;
przystanki Dojazdów PKS i Dojazdów Działki będą funkcjonować w obu kierunkach w istniejących lokalizacjach, w ciągu DW 776;
przystanek końcowo-początkowy Kocmyrzów-Luborzyca Urząd Gminy będzie zlokalizowany na ul. Jagiellońskiej w Kocmyrzowie, na słupku w kierunku Łososkowic, Słomnik, Goszczy i Rawałowic (przed zawróceniem na rondzie), ponadto po zawróceniu linia będzie obsługiwać przystanek przelotowy w kierunku Krakowa;
linia będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 90 minut a w dni wolne co 180 minut.
Zasady zachowania ważności biletów
Bilety okresowe wykupione na linię 117 zachowują ważność (do końca okresu ich obowiązywania) na trasie linii 272 na odcinku Kombinat – Łuczanowice.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] i 12 gości