Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

- Linie, trasy, rozkłady
judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: judash » 05 lis 2023, 19:40

Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.

miloszkasperczyk
Specjalista
Posty: 362
Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
Lokalizacja: Cianowice

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: miloszkasperczyk » 05 lis 2023, 19:46

judash pisze: 05 lis 2023, 19:40 Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.
Fajnie byłoby żeby Kocmyrzów zwrócił uwagę poza gęstością sieci także na jej jakość. Częstotliwości na ich liniach aglomeracyjnych to jest porażka zwłaszcza w weekendy.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.

RoversKrk97
Pasażer
Posty: 44
Rejestracja: 26 gru 2020, 11:58

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: RoversKrk97 » 05 lis 2023, 20:50

Ta linia by była pewnie obsługiwana Autosanami, bo skręcić z ul. Dworskiej w ul. Królowej Jadwigi 12-metrowcem by było ciężko, wręcz niewykonalnie.

Kacper
Miłośnik
Posty: 66
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Kacper » 05 lis 2023, 20:57

Na razie i tak jest obsługiwana Autosanami, ze względu na mostek na ul Reduta.
Na pewno dyskusyjnym jest, czy linia z Kocmyrzowa powinna omijać przystanek Powstańców Wiadukt cieszący się dużą popularnością - na pewno znaleźliby się pasażerowie z Kocmyrzowa dojeżdżający na Piastów (chociażby do szkoły, znam osobiście sporo takich osób).

tiross
Miłośnik
Posty: 56
Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: tiross » 05 lis 2023, 23:26

Myślę, że łatwiejszym na początek byłoby przetrasowanie autobusu linii 270, który jest całotygodniowy w stosunku do ogryzka jakim stała się linia 250.

"270" obsługuje przystanek "Zastów Działki", kolejnym jest dopiero "Wiktorowice Skrzyżowanie", dlatego bez pomijania żadnego przystanku, linia ta mogłaby na Kościuszki w Zastowie po minięciu przejazdu kolejowego pokierować się nową drogą (Głowackiego) i dalej wzdłuż linii kolejowej aż do ul. Pod Tor na granicy Sulechowa i Baranówki, dalej w stronę Maciejowic do pętli przy remizie jak do tej pory, nawrotka i zjazd w dół do Wiktorowic, i dalej do Pielgrzymowic obecną trasą.

Dzięki temu większa część Maciejowic, Wiktorowic i Sulechowa zyskałaby cywilizowany dojazd. Dodatkowo przez Maciejowice autobus przejeżdżałby w obie strony, a nie tylko w kierunku Pielgrzymowic jak obecnie.

Awatar użytkownika
stefan
Znawca
Posty: 156
Rejestracja: 10 sie 2022, 13:57
Lokalizacja: WNH

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: stefan » 07 lis 2023, 14:39

Czy są jakieś techniczne przesłanki dla których linia 212 mija centrum wsi i szkołę na górce, jadąc dołem gdzie liczba zabudowań jest dużo mniejsza?

Awatar użytkownika
stefan
Znawca
Posty: 156
Rejestracja: 10 sie 2022, 13:57
Lokalizacja: WNH

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: stefan » 07 lis 2023, 15:29

Oczywiście chodziło mi o Karniów, zapomniałem dopisać, mój błąd.

tiross
Miłośnik
Posty: 56
Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: tiross » 07 lis 2023, 15:51

stefan pisze: 07 lis 2023, 14:39 Czy są jakieś techniczne przesłanki dla których linia 212 mija centrum wsi i szkołę na górce, jadąc dołem gdzie liczba zabudowań jest dużo mniejsza?
Zapewne chodzi o parametry samej drogi. Wg znaków ma ograniczenie do 7t. Wydaje się też nieco węższa, niż ta, którą porusza się autobus. Gdybyś zadał to pytanie tydzień temu, to sprawdziłbym w rzeczywistości jak jest. Kilka lat temu powstał przystanek "Głęboka Zakręt", o który wiele czasu walczono, który patrząc w kierunku Karniowa jest obecnie usytuowany ok. 400 metrów za skrzyżowaniem z drogą przez centrum miejscowości. To też jest przeszkoda by go usuwać/przenosić, chociaż obłożenie ma raczej nieduże.

Awatar użytkownika
stefan
Znawca
Posty: 156
Rejestracja: 10 sie 2022, 13:57
Lokalizacja: WNH

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: stefan » 07 lis 2023, 16:02

Przy szkole zawsze stoją dwie turystyczne Bovy, stąd też moje zastanowienie, no i jak jadę tamtędy to tylko "przez wieś" bo "dołem" to marny asfalt jest. ;-)

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: scyzor663 » 10 lis 2023, 9:53

Witam wszystkich po długiej przerwie ;) Tak się akurat moje życie potoczyło, że zostałem mieszkańcem gminy K-L więc postaram się kilka kwestii wyjaśnić.
judash pisze: 05 lis 2023, 19:40 Droga od przejazdu kolejowego w Zastowie, obok peronów aż do istniejącej w kierunku Luborzycy przez Baranówkę jest w dużym stopniu gotowa. W tej sytuacji gmina K-L powinna poważnie rozważyć przedłużenie "250" z obecnego krańca przez Zastów PKP, Sulechów, Baranówkę, Luborzycę do centrum Kocmyrzowa. Kolejna część podkrakowskiego powiatu zyskałaby km. A patrząc na historię "262" i "272" władze gminy przychylnie patrzą na rozwój sieci połączeń.
Zaproponowałem rozwiązanie wydłużenia linii 250 i gmina "podłapała" pomysł - bo nie sądzę, że wymyślili to sami. Do projektu budżetu podobno zostało zgłoszone zapotrzebowanie na przedłużenie tej linii. Czy środki będą uwzględnione w budżecie? Nie sądzę, chociaż przed wyborami to mogą się różne cuda zdarzać.

Co do przychylności - gmina K-L wydaje bardzo mało na komunikację, około 2% budżetu, ilość kursów jest żałosna, w urzędzie panuje betonoza i niedasizm, wszystko robione pod publikę.
tiross pisze: 05 lis 2023, 23:26 Myślę, że łatwiejszym na początek byłoby przetrasowanie autobusu linii 270, który jest całotygodniowy w stosunku do ogryzka jakim stała się linia 250.

"270" obsługuje przystanek "Zastów Działki", kolejnym jest dopiero "Wiktorowice Skrzyżowanie", dlatego bez pomijania żadnego przystanku, linia ta mogłaby na Kościuszki w Zastowie po minięciu przejazdu kolejowego pokierować się nową drogą (Głowackiego) i dalej wzdłuż linii kolejowej aż do ul. Pod Tor na granicy Sulechowa i Baranówki, dalej w stronę Maciejowic do pętli przy remizie jak do tej pory, nawrotka i zjazd w dół do Wiktorowic, i dalej do Pielgrzymowic obecną trasą.

Dzięki temu większa część Maciejowic, Wiktorowic i Sulechowa zyskałaby cywilizowany dojazd. Dodatkowo przez Maciejowice autobus przejeżdżałby w obie strony, a nie tylko w kierunku Pielgrzymowic jak obecnie.
Nie ma innej trasy do centrum gminy na przejazd autobusu niż przez nową drogę przy PKP Zastów i dołem przez Sulechów. Wydłużenie 250 to jedyne sensowne rozwiązanie.
stefan pisze: 07 lis 2023, 14:39 Czy są jakieś techniczne przesłanki dla których linia 212 mija centrum wsi i szkołę na górce, jadąc dołem gdzie liczba zabudowań jest dużo mniejsza?
Chodzi o obsługę przystanku "Głęboka Zakręt" i ogólnego przeświadczenia, że jak od zawsze tak jeździ to po co zmieniać ;)

judash
Ekspert
Posty: 612
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: judash » 10 lis 2023, 10:02

scyzor663 pisze: 10 lis 2023, 9:53 Co do przychylności - gmina K-L wydaje bardzo mało na komunikację, około 2% budżetu, ilość kursów jest żałosna, w urzędzie panuje betonoza i niedasizm, wszystko robione pod publikę.
Zależy przez jaki pryzmat na to spojrzeć. Porównując z Igołomią-Wawrzeńczyce, gdzie nie ma w ogóle cywilizowanej komunikacji, to jednak K-L jest niemal pionierem :D.
A wybory - to idealny argument stymulujący, niemal afrodyzjak :D.

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: scyzor663 » 10 lis 2023, 10:37

judash pisze: 10 lis 2023, 10:02 Zależy przez jaki pryzmat na to spojrzeć. Porównując z Igołomią-Wawrzeńczyce, gdzie nie ma w ogóle cywilizowanej komunikacji, to jednak K-L jest niemal pionierem :D.
A wybory - to idealny argument stymulujący, niemal afrodyzjak :D.
Można tak stwierdzić, ale jednak porównuje się zawsze "w górę", a nie "w dół" ;)

K-L to prawie 2-krotny wzrost ilości mieszkańców przez ostatnie 20 lat. Myślę, ze I-W pod tym względem dalej pozostaje gminą bardziej "rolniczą" i trzeba K-L porównywać do Michałowic (gdzie na komunikację idzie 5% budżetu) czy Zielonek (4,3%).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Kaszmir » 10 lis 2023, 10:38

scyzor663 pisze: 10 lis 2023, 9:53Witam wszystkich po długiej przerwie ;) Tak się akurat moje życie potoczyło, że zostałem mieszkańcem gminy K-L więc postaram się kilka kwestii wyjaśnić.
Cześć scyzor663!
Dla nowszych Użytkowników info, scyzor663 to dawny moderator pkk, świetny człowiek :)

Ostatnio wrzuciłeś na grupie K-L wyczerpujące opracowanie, porównujące stan km z innymi gminami. Dasz radę napisać to też tutaj?

scyzor663
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: scyzor663 » 10 lis 2023, 12:08

Kaszmir pisze: 10 lis 2023, 10:38 Cześć scyzor663!
Dla nowszych Użytkowników info, scyzor663 to dawny moderator pkk, świetny człowiek :)

Ostatnio wrzuciłeś na grupie K-L wyczerpujące opracowanie, porównujące stan km z innymi gminami. Dasz radę napisać to też tutaj?
Dzięki Kaszmir za takie przywitanie! ;)

Poniżej opracowanie które udostępniłem na grupie mieszkańców gminy K-L

#kącik_komunikacyjny

Na ostatniej Komisji Planowania i Incjatyw Społecznych od Pana Wicewójta dowiedzieć się można było, że w przyszłym roku w budżecie nie planuje się środków na rozwój transportu publicznego (planowane jest tylko zwiększenie środków wynikające z prawdopodobnego wzrostu kosztów wozokilometra oraz całorocznego kursowania linii 272).

Wspomina się o uruchomieniu w ostatnich latach lini 262 i 272. Rozwój oczywiście cieszy, ale czy jest na tyle dobrze, że powinniśmy zaprzestać rozwoju komunikacji? Postanowiłem to sprawdzić porównując transport publiczny w naszej Gminie do sąsiednich g. Zielonki i Michałowice.

1. Spostrzeżenia początkowe:

Na pierwszy rzut oka, bez głębszej analizy widać, że w g. Zielonki i g. Michałowice komunikacja zbiorowa stoi na wyższym poziomie. Linie kursują częściej, gminy mają tzw. 'agloekspresy' czyli często kursujące przyspieszone linie w okolice centrum Krakowa, czy nawet linie nocne. Do tego obie gminy posiadają komunikację gminną. Na plus g. Kocmyrzów-Luborzyca przemawia jedynie dostęp do PKP który niejako dostajemy gratis (gmina nie finansuje bezpośrednio kursów kolejowych) natomiast jego wykorzystanie jest i tak mocno lokalne ze względu na brak możliwości dojazdu do stacji i przystanków kolejowych autobusem komunikacji zbiorowej.

2. Wydatki na komunikację:

Jednym z współczynników określających jakość transportu publicznego jest na pewno kwota którą gminy dofinanowują ten transport. Na rok 2023 wygląda to następująco:

- g. Zielonki - 6,1 mln zł
- g. Michałowice - 3,4 mln zł
- g. K-L - 2,3 mln zł

W przeliczeniu na jednego mieszkańca odpowiednio:

- Zielonki - ok. 220 zł
- Michałowice - ok. 260 zł
- Kocmyrzów-Luborzyca - ok. 140 zł

I teraz większość czytających powinna się oburzyć - ale co to za porównanie jak tamte gminy są bogatsze (większy budżet na jednego mieszkańca) niż nasza gmina!
Tak, zgadza się, więc jeszcze jeden wskaźnik:

Procentowe wydatki budżetu na transport publiczny:

- Zielonki - ok. 4,3 %
- Michałowice - ok. 5 %
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 2,3 %

3. Dostęp do komunikacji zbiorowej:

Czytając powyższe można pomyśleć: może i nie mamy za dużo kursów ale za to dostęp do komunikacji ze względu na dużą ilość przystanków i linii jest dobry. Niestety - też nie. Tutaj przypominam grafikę z dostępem do przystanków w naszej gminie którą kiedyś już udostępniałem (uwaga - grafika tworzona przed powstaniem linii 272 więc obecnie Dojazdów będzie "na niebiesko") (tutaj nie wrzucam bo plik za dużo waży).
Poniżej dwa współczynniki określające w przybliżeniu dostępność transportu publicznego.

Ilość zespołów przystankowych na kilometr kwadratowy powierzchni gminy:

- Zielonki - ok. 1,3 szt/km2
- Michałowice - ok. 0,82 szt/km2
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 0,76 szt/km2

Długość "tras" (dróg) po których kursują autobusy ZTP Kraków:

- Zielonki - ok. 0,98 km/km2
- Michałowice - ok. 0,70 km/km2
- Kocmyrzów - Luborzyca - ok. 0,56 km/km2

Z powyższych współczynników wynika też to co wynika z grafiki: w naszej gminie występuje dużo tzw. białych plam komunikacyjnych w których odległość do najbliższego przystanku jest bardzo duża. W gminie Zielonki problem ten praktycznie nie występuje, a w gminie Michałowice "białe plamy" obsługuje komunikacja gminna.

Podsumowując:

W porównaniu do średniej z dwóch wyżej wymienionych gmin w naszej gminie:

- dostępność przystanków jest gorsza o około 30%

- dostępność tras gorsza o około 34%

- wydatki na transport publiczny w porównaniu do budżetu niższe o około 50%

- wydatki na transport publiczny na jednego mieszkańca niższe o około 46%

Zachęcam do zapoznania się ze szczegółami na poniższych grafikach.

Wnioski pozostawiam Państwu.

Wkrótce ciąg dalszy kącika komunikacyjnego.
Załączniki
Przechwytywanie1.PNG
Przechwytywanie1.PNG (31.84 KiB) Przejrzano 921 razy
Przechwytywanie.PNG
Przechwytywanie.PNG (19.68 KiB) Przejrzano 921 razy

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki

Post autor: Kaszmir » 17 lis 2023, 10:44

Chyba opracowanie scyzor663 wybrzmiało gdzie trzeba, bo Gmina Kocmyrzów-Luborzyca wrzuciła post, w którym deklaruje rozwój km. Acz wieści trzeba traktować z rezerwą:
- "232" do WIlkowa super, jednak miało to być w tym roku (były zarezerwowane pieniądze),
- dodatkowe pojedyncze kursy "202", "212" czy "232" raczej nie przejdą bo zawsze w takich sytuacjach przewoźnik wymagał minimum dwóch kółek by się to opłacało, do tego może być ciężko znaleźć brygady (chyba że jesienią 2024, gdy Mobilis przejmie część kursów).

https://www.facebook.com/photo/?fbid=67 ... 2727015613
Szanowni Mieszkańcy,

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom i sugestiom w sprawie poprawienia dostępności transportu publicznego dzielimy się tutaj naszymi działaniami, które w ostatnim czasie zrealizowaliśmy, planujemy i chcemy wdrożyć, aby żyło się wszystkim nam lepiej.

* Uruchomiliśmy linię 272 przez Dojazdów do Kocmyrzowa, która jest wydłużeniem linii 117,

* Jesteśmy w trakcie finalizacji wydłużenia linii 232 do Wilkowa ( została uruchomiona procedura zamiany działek z Parafią Luborzyca w celu wykonania pętli autobusowej)

* Zawnioskowaliśmy do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie w sprawie uruchomienia dodatkowych kursów MPK (pismo w załączeniu),

* w kasie urzędu gminy można zakupić bilety komunikacji MPK, docelowo na budynku urzędu gminy zostanie zamontowany biletomat ( czekamy na stosowne działania TAURON w tym zakresie )

* Chcąc zwiększyć ilość miejsc parkingowych przy park and ride w Baranówce zostały w tym celu zakupione działki. Jednak tu musimy wykazać się cierpliwością, bowiem konieczne są zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego gminy.

* W najbliższych dniach zostanie otwarty Park and Ride w Zastowie na 51 miejsc postojowych.

Dziękujemy Wam wszystkim za liczne głosy i sugestie w sprawie komunikacji MPK i wielu innych pokrewnych tematów. Nie wszystko można załatwić i zmienić „od ręki” jednak sukcesywne działania i wymiana spostrzeżeń są niezbędne i mamy nadzieję że doprowadzą nas do zamierzonych celów.

Obrazek

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Majestic-12 [Bot] i 26 gości