Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: fistaszek » 09 gru 2020, 15:07

lukov pisze: 09 gru 2020, 13:14 Przepraszam za post pod postem, nie mam już możliwości edycji.
Pojawił się zarys proponowanej organizacji ruchu w okolicy Placu:
Obrazek
- jednokierunkowa Grzegórzecka
- od ICE w stronę ronda Grzegórzeckiego przez Kopernika
- podkreślenie trasy przez Halicką na północ (czyżby już z pomyśleniem o jednokierunkowej Starowiślnej od centrum?)
- trochę niejasne rozwiązanie przejazdu od wiaduktu w stronę Daszyńskiego, ale wygląda, że ruch będzie objeżdżał część targową od tyłu.
Wiem, że powinniśmy dbać o poprawne, grzeczne słownictwo, ale wg mnie, mieszkańca okolic Daszyńskiego ten pomysł jest idiotyczny. Mam nadzieję, że łącznik pomiędzy Rzeźniczą a Rondem Grzegórzeckim pozostanie chociaż w formie takiego kikuta, bo w przeciwnym razie mieszkańcy Rzeźniczej i okolicznych ulic będą musieli jechać do Ronda Grzegórzeckiego przez ulicę... Kopernika i Powstania Warszawskiego :lol: . Podobnie, uważam że jednokierunkowy ciąg Podgórska - Daszyńskiego to jakieś nieporozumienie: jeszcze jakby była jednokierunkowa w drugą stronę, aby mógł się tamtędy odbywać ruch w stronę ronda Grzegórzeckiego, wtedy bym to zrozumiał: ale w stronę centrum? Podobnie jeżeli Halicka by była jednokierunkowa w przeciwnym kierunku co Daszyńskiego: wtedy miałoby to sens, a tymczasem Halicka to (dosłownie) dubel Daszyńskiego, kto będzie jeździł tą ulicą? I jeszcze jedno: jeżeli Podgórska mająca 2+1 pasów, (mało tego, jeszcze przecież jest przestrzeń pomiędzy kierunkami ruchu) będzie jednokierunkowa, to czy będzie to trzypasmowa ulica jednokierunkowa? Jeżeli nie, to co zrobić z nadmiarem miejsca na tej ulicy? Przecież nie wybudują tam ścieżki rowerowej, bo jest tuż obok, na Bulwarach, chociaż... kto wie :lol: ? Co im przeszkadza drugi kierunek? Mam też nadzieję, że to, że Masarska jest przewidziana ze ścieżką rowerową, nie spowoduje, że tą ulicę zamkną bądź utworzą jednokierunkową: to kompletnie sparaliżowałoby okolicę.

Dochodzi do kuriozum: mamy cztery/pięć ścieżek prowadzących do centrum (Grzegórzecka, Podgórska-Daszyńskiego, przedłużona Halicka, Dietla i zapewne też Starowiślna), równocześnie mając tylko dwie/trzy ścieżki z centrum!! (nieszczęsna Kopernika, Pawia i zapewne Starowiślna, może też czwarta Dietla, co prawda na planie jest zaznaczona tylko w jedną stronę, ale może będzie i drugi kierunek?). Co to będzie oznaczać? Oczywiście to, że samochody będą miały którędy wjechać, ale nie będą miały jak wyjechać! I to ma być to "zielone centrum"? Zanieczyszczone spalinami z zakorkowanych samochodów?!

Jako mieszkaniec tych okolic mogę powiedzieć, że jeżeli ten projekt przejdzie, wywoła on masę protestów na ogromną skalę, gdyż ta organizacja ruchu jest bezsensowna i po prostu krzywdzi mieszkańców, w zamian dając bezsensowne ścieżki rowerowe na każdej ulicy.

Na koniec, żeby nie było, że tylko jadę po projekcie, a nie daję nic w zamian, chciałbym dać propozycję organizacji ruchu w tym rejonie: co powiecie, aby pozostawić Daszyńskiego, Dietla, Starowiślną, Podgórską, Kopernika, Rzeźniczą, Masarską czy Wielopole jak jest (razem z tym kikutem Rzeźnicza - Rondo Grzegórzeckie), Halicką zaś uruchomić jako ulicę dwukierunkową (ewentualnie zrobić ją jednokierunkową w stronę wylotu z centrum bądź zrobić ją jednokierunkową w dowolną stronę, ale oprócz tego Daszyńskiego lub Starowiślną jako jednokierunkową w przeciwnym kierunku), a ulicę Blich uczynić jako jednokierunkową w stronę Kopernika, a Śniadeckich jako jednokierunkową w stronę Grzegórzeckiej. Wówczas mielibyśmy takie "rondo" wzdłuż ulic: Grzegórzeckiej, Blich, Kopernika, Śniadeckich; wtedy mieszkaniec tych okolic bez dużego paraliżu mógłby dojechać w każde miejsce tylko orbitując wokół takiego "rondka". Jeżeli by się dało, to super by było, aby Kopernika od Blichu do Śniadeckich była dwupasmowa (miejsce raczej jest, ale kosztem parkingu i kontrapasa rowerowego, który byłby przecież "przeniesiony" na Grzegórzecką), znacznie usprawniłoby to ruch w tej okolicy ;) .

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Kaszmir » 09 gru 2020, 15:17

Na grafice powyżej zaznaczone są tylko wybrane ciągi i kierunki jazdy. O ile Grzegórzecka faktycznie ma być jednokierunkowa, to Dietla też tak jest zaznaczone a przecież ruch tam na bank będzie w dwie strony. Podobnie z Podgórską - która zresztą wg mnie może przejąć część ruch w stronę r. Grzegórzeckiego.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: kot_feliks » 09 gru 2020, 15:24

Jeśli chodzi o Dietla, to nie wiem, czy tam nie miało być nakazu skrętu w prawo, w Wielopole(?), nie dotyczącego mieszkańców (czyli pewnie na odstawie abo na SPP).

Swoją drogą, z artykułu na LK:
Do nowego węzła mają też dojeżdżać autobusy, przy czym szczegółowe rozwiązanie nie jest jeszcze znane. Nie jest to równoznaczne z przywróceniem połączenia autobusowego przez ul. Dietla – linie byłyby tu kierowane raczej od strony ronda Grzegórzeckiego.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-z- ... KuKZ__eQvY

A, i imho całkiem sensownym pomysłem, byłoby również połączenie dachu nad placem targowym z peronem SKA :mrgreen: To nie musi być zrobione jako zadaszenie dociągnięte aż do estakady kolejowej ale jakieś 2-3 łączniki znacząco rozwiązałyby kwestię idiotycznego wejścia na perony (przynajmniej z punktu widzenia peronu kolejowego w kierunku dworca głównego) :)

lukov
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 lut 2020, 22:38

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: lukov » 09 gru 2020, 15:46

fistaszek pisze: 09 gru 2020, 15:07 Mam nadzieję, że łącznik pomiędzy Rzeźniczą a Rondem Grzegórzeckim pozostanie chociaż w formie takiego kikuta
Z pewnością. Na wylocie Grzegórzeckiej w rondo mamy zbyt rozbudowaną infrastrukturę, żeby ją po prostu zamknąć.
fistaszek pisze: 09 gru 2020, 15:07 Jeżeli nie, to co zrobić z nadmiarem miejsca na tej ulicy? Przecież nie wybudują tam ścieżki rowerowej, bo jest tuż obok, na Bulwarach, chociaż... kto wie :lol: ?
Przypomnę, że ta okolica może się zmienić przy okazji ogłaszanej przez ZZM przebudowy bulwarów w tamtej okolicy, która jest perspektywą całkiem nieodległą. Co do budowy DDR w tamtym miejscu -- co z tego że tuż obok jest DDR na bulwarach? Ruch rowerowy tam to nie tylko tranzyt wzdłuż bulwarów i temu, kto będzie chciał przejechać np. z mostu Piłsudskiego do Hali Targowej (czyli ruch z szeroko pojętego południa miasta) nie będzie opłacało się wjeżdżać na bulwary, gdzie wjazdy i zjazdy na dolny poziom są niezbyt fortunnie ulokowane, w złym stanie, pełne turystów i wymagające wspinaczki przy powrocie na górę.
fistaszek pisze: 09 gru 2020, 15:07 Masarska jest przewidziana ze ścieżką rowerową
Nie jest, źle interpretujesz mapę. Puszczenie po niej ruchu rowerowego, jak na mapie, oznacza po prostu, że infrastruktura (w tym przypadku dzielona z samochodami) będzie projektowana tak, żeby rowerzystom było wygodnie z niej tam korzystać, co ma na celu zachęcenie ich do pokonywania określonych relacji ulicami takimi, a nie innymi. Tam, gdzie jest na to miejsce i sens, można zaprojektować DDR, w reszcie miejsc wystarczy uspokoić ruch. 'Zmiana organizacji ruchu rowerowego' na mapie to nie projekt sieci DDR, tylko wszystkich sugerowanych tras, a patrząc na to, które ulice są tam zaznaczone, większość z nich to będą prawdopodobnie kontraruchy, kontrapasy i ruch ogólny.
fistaszek pisze: 09 gru 2020, 15:07 kosztem parkingu i kontrapasa rowerowego, który byłby przecież "przeniesiony" na Grzegórzecką
Nie byłby, bo te dwa ciągi z perspektywy rowerowej obsługują dwie różne relacje. Przez Kopernika odbywa się ruch w relacji centrum <> Mogilskie <> północ/Mogilska, a przez Grzegórzecką Ruczaj/centrum <> Grzegórzeckie <> Bulwary/Al. Pokoju. Kopernika stanowi obecnie alternatywę dla najkrótszej trasy do Mogilskiego (przez niewygodną do jazdy rowerem Lubicz) i przez pozbawienie rowerzystów możliwości jazdy nią nie ma jak się wygodnie poruszać w tej popularnej relacji.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Kaszmir » 09 gru 2020, 16:30

lukov pisze: 09 gru 2020, 15:46Co do budowy DDR w tamtym miejscu -- co z tego że tuż obok jest DDR na bulwarach? Ruch rowerowy tam to nie tylko tranzyt wzdłuż bulwarów i temu, kto będzie chciał przejechać np. z mostu Piłsudskiego do Hali Targowej (czyli ruch z szeroko pojętego południa miasta) nie będzie opłacało się wjeżdżać na bulwary, gdzie wjazdy i zjazdy na dolny poziom są niezbyt fortunnie ulokowane, w złym stanie, pełne turystów i wymagające wspinaczki przy powrocie na górę.
Sam jeżdżę Podgórską, od kładki do Stachowskiego :) Nie miałbym nic przeciwko pasom rowerowym na tej ulicy, w obie strony. Tak jak napisałeś, bulwary to średnia alternatywa bo trzeba zjechać i wyjechać, do tego w(y)jazd pod kładką jest fatalny ze względu na kostkę. A ostatecznie i tak się zjedzie na ulicę bo Stachowskiego nie ma bezpośredniego przejazdu dla rowerów na bulwary.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: fysztof » 11 gru 2020, 8:29

Bulwary są dobrą opcją na dalszym dystansie - jeśli ktoś z Podgórza/Kazimierza jedzie co najmniej pod Wawel. Dla lokalnego przemieszczania się w ramach Kazimierza nie mają racji bytu. Tu też przyłączam się do głosów, że pasy rowerowe na Podgórskiej byłyby w porządku.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: tomta1 » 11 gru 2020, 20:42

Na waszym miejscu bym absolutnie do strzałek oznaczających kierunki ruchu nie przywiązywał żadnej wagi. Projekt został opublikowany przez ZZM i to powinno dla wszystkich oznaczać, iż głównym celem opublikowania wizualizacji placu Grzegórzeckiego jest pokazanie samego placu, funkcji, jaką miasto dla tego miejsca przewiduje, ogólnego wyglądu i przeznaczenia. Organizacja ruchu jest tu wtórna. No chyba że ktoś wierzy, że na tym etapie jest już określona organizacja ruchu dla czegoś, co jeszcze nie istnieje i nieprędko się zmaterializuje; organizacja ruchu, która jest pewna jak amen w pacierzu i absolutnie nie ulegnie żadnym zmianom. Gratuluję tym, którzy na podstawie takich rysunków decydują o docelowej organizacji ruchu.

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Jopek36 » 12 gru 2020, 22:49

SUCHĄ STOPĄ Z TRAMWAJU DO POCIĄGU NA PLACU GRZEGÓRZECKIM - propozycja przedłużenia zielonych dachów
https://www.facebook.com/PKKinfo/posts/3902213076496861
Pomysł zagospodarowania przestrzeni wokół Hali Targowej podoba nam się, ale mamy sugestię, która poprawi komfort przesiadki między pociągami a tramwajami podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych. Proponujemy połączenie wyjścia z przystanku kolejowego do przystanku tramwajowego ciągłym dachem, który będzie chronił przed deszczem przesiadających się podróżnych. Może on stanowić przedłużenie projektowanego zielonego zadaszenia placu targowego. Prosimy o uwzględnienie naszego pomysłu, bo skoro już projektuje się przestrzeń na nowo, to zróbmy ją tak, aby była również w pełni praktyczna. Obrazek

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: tomta1 » 13 gru 2020, 15:17

Część trzecia i być może część druga wchodzi w teren kolejowy – to już trzeba by uzgadniać z PKP PLK, a chyba wszyscy wiedzą, jak postępowa jest to spółka. Niemniej, mocno kibicuję projektowi :)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Kaszmir » 26 sty 2021, 9:12

W artykule kolejne wizualizacje placu Grzegórzeckiego po zmianach. Przy okazji pada potwierdzenie, że obecna hala targowa zostaje, do tego będzie miała zielony dach na który będzie można wejść po schodach :)

Kraków. W 2022 roku ogromne zmiany na Grzegórzkach. Zobacz, jak ma wyglądać nowa ulica Grzegórzecka i plac targowy [WIZUALIZACJE]
https://dziennikpolski24.pl/krakow-w-20 ... 1-15402562
Dojazd do targowiska pod Halą Targową ma zostać zapewniony albo od ul. Śniadeckich, albo od al. Daszyńskiego.
Do końca 2021 r. ma powstać projekt budowlany dotyczący placu Grzegórzeckiego (I etap), jak i placu targowego (II etap).
Do grudnia 2021 r. Zarząd Zieleni Miejskiej chce wyłonić wykonawcę dla I etapu. W 2022 r. mają się z kolei rozpocząć prace naziemne, związane z tworzeniem placu Grzegórzeckiego. Po ich zakończeniu nadejdzie czas na przebudowę zadaszenia placu targowego.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: kucyk » 18 maja 2021, 15:37

Mamy 7 wariantów. Są już plany placu:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/sa-ju ... 41165.html

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Kaszmir » 29 wrz 2021, 18:26

6 października rozpoczynamy konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania ulicy Grzegórzeckiej i okolic Hali Targowej, które potrwają do 29 października 2021 r.

W ramach konsultacji zostanie przeprowadzone spotykanie on-line z mieszkańcami oraz spotkanie z pozostałymi interesariuszami projektu, a także zostaną uruchomione dwa punkty konsultacyjne w tym rejonie. Przez cały okres trwania konsultacji będzie pełniony telefoniczny i mailowy dyżur ekspercki, a w dniach 13-29 października uruchomiona zostanie geonkieta, której celem będzie zebranie informacji nt. potrzeb i oczekiwań mieszkańców oraz użytkowników przestrzeni Placu.
https://ztp.krakow.pl/wszystkie-aktualn ... 021-r.html

Szczegóły konsultacji w linku. Chyba warto zabrać głos ;)

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Jopek36 » 06 paź 2021, 22:22

W ostatecznym kształcie ulicy Grzegórzeckiej nie wyobrażam sobie, aby tramwaje nie miały pełnego priorytetu. Torowisko tramwajowe powinno zostać w pełni wydzielone, pozbawione ruchu samochodowego, jeśli mamy z odpowiedzialnością zachęcać do zostawienia samochodu na rzecz tramwaju. Ponadto Grzegórzecka stanowi też ważny korytarz dla Pogotowia Ratunkowego z św. Łazarza czy Straży Pożarnej z Westerplatte.
Stąd poniższa moja propozycja przekroju tej ulicy na odcinku Metalowców-Rzeźnicza:
Obrazek

Tancin
Miłośnik
Posty: 82
Rejestracja: 26 lut 2020, 20:11

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Tancin » 07 paź 2021, 18:17

Skąd się wziął po prawej ten samochód na chodniku i dlaczego chcesz spowalniać rowery ograniczeniem do 20 km/h?

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Jopek36 » 07 paź 2021, 19:07

Bo jest to strefa zamieszkania, a podpis chodnika został ze streetmix'a. Przeciętnie i tak rowerem szybciej się nie jeździ, w dodatku większość rowerów nie jest wyposażona w licznik, więc ciężko tu mówić o jakimś spowolnieniu. Powyższa propozycja to odpowiedź na ostatnie zamieszanie wokół Grzegórzeckiej i brak zdecydowanego stanowiska pozostawienia w pełni wydzielonego torowiska tramwajowego.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości