Tramwaj na Kliny

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: kucyk » 09 lis 2023, 8:25

Radni jednocześnie za tramwajem:
Wątpliwości co do konieczności szybkiej budowy linii na Kliny nie miał natomiast radny Grzegorz Stawowy. – Powiem więcej: uważam, że linia tramwajowa powinna być wybudowana dawno temu. Kraków ma duży problem z planowaniem na przyszłość rozwiązań komunikacji zbiorowej i widać to na każdym osiedlu, które powstało na obrzeżach miasta – podkreślał. W jego ocenie błędem było skupienie się przed laty na wizji budowy metra do os. Kliny, a nie zadbanie o rezerwę terenu pod tramwaj.
Źródło:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/tramw ... 53766.html

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: kbieniu7 » 09 lis 2023, 10:59

Było w ogóle rozważane kiedykolwiek metro? Do Klinów?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Kaszmir » 09 lis 2023, 11:19

kbieniu7 pisze: 09 lis 2023, 10:59Było w ogóle rozważane kiedykolwiek metro? Do Klinów?
Tak, jeszcze w czasach gdy proponowano trzy linie metra. Trzecia miała biec właśnie z Klin przez r. Matecznego do Korony. Od Korony miała się łaczyć z drugą linią i biec przez Stradom, Filharmonię do AGH gdzie jej trasa by się kończyła albo włączała w linię pierwszą.

Tu artykuły z dawnych lat:
2012: https://gazetakrakowska.pl/tak-ma-wygla ... /ar/699891
2014: https://dziennikpolski24.pl/francuzi-ch ... c3-3324301

Boss
Pasażer
Posty: 6
Rejestracja: 05 sty 2021, 16:38

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Boss » 09 lis 2023, 17:07

Wrzuciłem na SSC mapę z orientacyjnymi czterema wariantami linii tramwajowej na Kliny o których wspominała ostatnio m.in. Gazeta Krakowska. Wrzucam i tu na forum.
Tak na szybko z moich wniosków:
1. Najłatwiejszy w realizacji wariant zielony jako wydłużenie istniejącego torowiska z pętli Czerwone Maki.
2. Wspólny odcinek wariantu czerwonego i żółtego na odcinku Torfowa - Zawiła mało realny do realizacji z uwagi na brak odpowiedniej szerokości tak aby zmieścić zarówno torowisko jak i jezdnię 8PU z przekrojem 1x2.
3. Wariant niebieski, najkrótszy ze wszystkich czterech, zahacza o Las Borkowski więc z uwagi na duży zakres wycinki drzew też może być problemem.
Obrazek

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: kbieniu7 » 09 lis 2023, 17:45

Boss pisze: 09 lis 2023, 17:07 Wrzuciłem na SSC mapę z orientacyjnymi czterema wariantami linii tramwajowej na Kliny o których wspominała ostatnio m.in. Gazeta Krakowska. Wrzucam i tu na forum.
Tak na szybko z moich wniosków:
1. Najłatwiejszy w realizacji wariant zielony jako wydłużenie istniejącego torowiska z pętli Czerwone Maki.
2. Wspólny odcinek wariantu czerwonego i żółtego na odcinku Torfowa - Zawiła mało realny do realizacji z uwagi na brak odpowiedniej szerokości tak aby zmieścić zarówno torowisko jak i jezdnię 8PU z przekrojem 1x2.
3. Wariant niebieski, najkrótszy ze wszystkich czterech, zahacza o Las Borkowski więc z uwagi na duży zakres wycinki drzew też może być problemem.
Dzięki :)

Ad.2. Na początku roku w tym wątku właśnie dyskutowaliśmy o tym. Miejsca tam na drogę i tramwaj nie ma. Miejsce by było, gdyby dać tam tylko tramwaj z dojazdową uliczką, nawet mniejsze zajęcie terenu możliwe niż przy obecnym projekcie drogowym. Szkoda, że w tym starciu wygrywa droga, a nie linia tramwajowa. Niby priorytetem Krakowa jest sprawny transport publiczny z głównymi korytarzami opartymi o tramwaj, ale w praktyce zawsze jest coś na przeszkodzie :(

Obrazek

grasol
Pasażer
Posty: 6
Rejestracja: 13 lip 2023, 10:30

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: grasol » 09 lis 2023, 20:22

kbieniu7 pisze: 09 lis 2023, 10:59 Było w ogóle rozważane kiedykolwiek metro? Do Klinów?
Tak, jeszcze na schematach od Krystiana Seiberta z tego co kojarzę... W latach 90 zamieniono na tramwaj znany dzisiaj jako na Czerwone Maki. I tu właśnie wychodzi cała jego bezmyślność i głupota. Nie dość, że po złej stronie jezdni; to z pętlą za małą a przy okazji umiejscowioną w ten sposób, żeby nijak się to miało do kierunków zabudowy. A całość mogłaby wyglądać przykładowo tak:
Obrazek
I wzdłuż przykładowej takiej trasy prawdziwego szybkiego tramwaju, trzeba było wiele lat temu zaprojektować nową siatkę ulic, osiedla, szpitale, przychodnie, szkoły, uczelnie, parki, sklepy i inne usługi (swoją drogą brzmi to jak "Nowy Krakowski Developer District" dla niepoznaki nazwany nowym miastem; dla którego władze po 30 latach wydawania pozwoleń na budowę na prawo i lewo, teraz sobie znalazły tereny - już zabudowane na Rybitwach...) A potencjalnie może połączyć sieć tramwajową i kolejową...

Czyli jak zwykle, w Polsce jak w republiczce bananowej. Przyznajmy sobie to szczerze, żadna dzisiejsza propozycja nie jest dobra. Albo kołem bo nie ma rezerw terenu, albo trasa która przejeżdża przez dosłownie las i omija np kampus... Porażka...

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Tramwajolog14 » 09 lis 2023, 21:15


Boss pisze:Wrzuciłem na SSC mapę z orientacyjnymi czterema wariantami linii tramwajowej na Kliny...
Obrazek
Najbardziej sensowny wydaje się być wariant czerwony - przez środek osiedla i prosto do centrum. No ale albo tramwaj, albo kolejna droga...

outofrange
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: outofrange » 09 lis 2023, 21:51

Pytanie czy trasę o tym pochyleniu pokona tramwaj. Wprawdzie projekt koncepcyjny zakłada na Bartla rezerwę terenu pod tramwaj ale jestem w stanie wyobrazić sobie krakowskich urzędników budujących torowisko, które następnie przez dekadę jest nieczynne bo... brak odpowiedniego taboru.

fysztof
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: fysztof » 09 lis 2023, 21:58

Wariant czerwony jest zdecydowanie najatrakcyjniejszy. Również przez to, że blokuje budowę ulicy:-) W tej sytuacji tramwaj naprawdę może być najatrakcyjniejszym środkiem transportu i preferowaną opcją dojazdu. Może wręcz trzeba pomyśleć o "odwróconym" P+R przy takim tramwaju - to znaczy zostawiasz samochód na P+R i dalej do punktu docelowego przy tej linii dojeżdżasz już właśnie tramwajem:-)?
Każdy inny wariant z przedstawionych będzie drogą okrężną i znacznie wydłużoną czasowo. Dodatkowo trasa zielona - mimo że najprostsza w relacji - de facto pomija niemal wszystkie obecne zabudowania... I właściwie nikomu na obecną chwilę nie służy.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Ydhflx » 09 lis 2023, 22:08

Jeżeli Kraków chce stawiać na transport publiczny, to musi budować tramwaj do szybko roubudowujących się osiedli. Jeżeli 8PU powstanie jako ulica bez tramwaju, to będzie to jasny sygnał (a także praktycznie wygodniej) dla ludzi, żeby wybrali samochód w dojeździe do centrum.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5814
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Kaszmir » 09 lis 2023, 23:58

Podzielam Wasze odczucia co do wariantów tras. Ta przez Czerwone Maki jest najłatwiejsza lecz naokoło. Choć z zalet to świetne połączenie z Kampusem. Wariant wzdłuż 8. Pułku Ułanów jest najbardziej atrakcyjny w dojeździe do centrum choć trudny do budowy. Trudne są również propozycje przez Borek Fałęcki.

Mam natomiast obawy, że wariant przez 8. Pułku Ułanów doprowadzi do cięć linii tramwajowych w Borku Fałęckim. Po pierwsze dlatego, że centrum się zapycha i może nie pomieścić dodatkowych linii. Zresztą wtedy linia na Kliny przejmie część pasażerów z Borku (m.in. tych dojeżdżających "121/151/191", albo "204/293", a także podchodzących z Żywieckiej na Zakopiańską). Podobnie niestety pocięto Borek gdy otwierano trasę do Czerwonych Maków - z 21 poc/h zostało 15.

Warianty nowej trasy przez Zakopiańską wydają się o tyle bezpieczniejsze, że mogą częściowo wykorzystać istniejące linie borkowskie poprzez ich wydłużenie, oczywiście z ew. wzmocnieniami. Do tego zapewniłyby dobre połączenie z punktami handlowymi w Borku, a także z torowiskiem na Trasie Łagiewnickiej. A dojazd do centrum może nie wyszedłby aż tak dłuższy.

Choć zaznaczę, też uważam że trasa przez 8. Pułku Ułanów jest dla Klin najbardziej atrakcyjna.

festence
Pasażer
Posty: 19
Rejestracja: 13 paź 2023, 0:16

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: festence » 10 lis 2023, 0:58

Jeśli chodzi o warianty, to najlepszy wydaje się wariant czerwony:
- szybki, alternatywny dojazd do centrum nową trasą
- tramwaj jedzie prosto, nie zawija po trasie krajoznawczej
- przecina osiedle, umożliwiając bliższy dostęp do km
- uniemożliwia budowę kolejnej autostrady 2x2 z uwagi na brak miejsca

Nie mam jednak wątpliwości, że jakby dziś miała zapaść decyzja w UMK, to wybrany zostałby wariant zielony:
- prostota w terenie, nieskomplikowana budowa tramwaju
- poszerzenie ul. Bunscha do 2x2 (przedłużenie autostrady Skawina, być może i do A4)
- dostęp do tramwaju dla terenów niezabudowanych, co przyspieszy zabudowę tamtych obszarów

Wielkim plusem wariantu zielonego jest niewątpliwie konieczność przebudowy pętli na Makach. Do dziś nie potrafię zrozumieć jak to się stało, że ktoś to zaprojektował i zaakceptował....

kucyk
Ekspert
Posty: 1859
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: kucyk » 29 gru 2023, 16:55

Jest przetarg na budowę ulicy VIII Pułku Ułanów. Jest rezerwa terenowa na nową pętlę tramwajową do os. Kliny:
W związku z dynamicznym rozwojem tej części miasta przygotowujemy się do realizacji nowej linii, która usprawni przemieszczanie się mieszkańców z południowych dzielnic Krakowa. Rozważane są dwie opcje: wzdłuż ulic Bunscha i Humboldta i tunelowa pod przyszłą ulicą 8 Pułku Ułanów. Mamy już rezerwę terenową pod przyszłą pętlę tramwajową – zapowiedział.

Źródło:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jest- ... 54482.html

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: kot_feliks » 29 gru 2023, 21:08

Ale, że budują ulicę, a potem ją dobiorą, aby zbudować pod nią tunel? :mrgreen: :roll:

Awatar użytkownika
Zorza Polarna
Znawca
Posty: 159
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kobierzyn

Re: Tramwaj na Kliny

Post autor: Zorza Polarna » 30 gru 2023, 1:06

kot_feliks pisze: 29 gru 2023, 21:08 Ale, że budują ulicę, a potem ją dobiorą, aby zbudować pod nią tunel? :mrgreen: :roll:
Nie sądzę że są aż tak głupi aby najpierw myśleć o samochodach robiąc dla nich ulice a potem ryć nią aby zrobić premetro....prawda??....prawda???????

Ale sądzę że najpierw powinien powstać tramwaj. Wszyscy w tym temacie są zgodni.
Kobierzyn im my <3

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości