Infrastruktura rowerowa

Jamnik
Ekspert
Posty: 1117
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Jamnik » 14 sie 2021, 0:20

Tramwajolog14 pisze: 13 sie 2021, 21:33Rozumiem problem... w takim razie musimy podpisać petycję przeciwko likwidacji oraz nagłaśniać sprawę. Może coś to da...
I niech auta dalej blokują tramwaje. Super. To według Was ten priorytet dla KM? Rozumiem stawianie na ruch rowerowy, ale nie kosztem autobusów i tramwajów. Wszędzie autobus, czy tramwaj powinien mieć pierwszeństwo przed rowerzystami. Choćby przy Prandoty (przystanek przy BP), gdzie rowery wjeżdżają przed autobusy wjeżdżające i wyjeżdżające z przystanku. Tam powinien być ustąp pierwszeństwa dla rowerzystów, a nie że kierowca musi się wręcz zatrzymać, żeby upewnić się, czy żaden rower mu nagle nie wjedzie przed maskę.

Bardzo irytujące jest też, jak się wlecze taki przed autobusem 15 na godzinę na jednopasmówce. Osobówki bez problemu go mogą wyprzedzić nawet bez zjeżdżania na przeciwległy pas, a jak ma to zrobić autobus, gdy z przeciwka cały czas jadą? Czasem znajdzie się jakiś ogarnięty i zjedzie na chwilę, żeby autobus przejechał, ale to rzadkość...

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Łukasz » 14 sie 2021, 8:15

Dostaliśmy na skrzynkę filmik jak gość z pyszne.pl jechał po torowisku rowerem okolo 10 km/h ul św. Gertrudy i blokował tramwaj linii "8". Na sygnał dzwonka tramwaju rowerzysta nawet nie zaregował. Tramwaj złapał przez to opóźnienie.

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: pjetrek » 14 sie 2021, 10:44

Łukasz pisze: 14 sie 2021, 8:15 Na sygnał dzwonka tramwaju rowerzysta nawet nie zaregował. Tramwaj złapał przez to opóźnienie.
Bo pewnie miał słuchawki w uszach... :/

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Tramwajolog14 » 14 sie 2021, 11:31

Jamnik pisze:I niech auta dalej blokują tramwaje. Super. To według Was ten priorytet dla KM? Rozumiem stawianie na ruch rowerowy, ale nie kosztem autobusów i tramwajów.
Można rozważyć przyspieszenie likwidacji ruchu samochodowego w kierunku ronda Grzegórzeckiego, albo wprowadzenie tam strefy ograniczonego ruchu (tylko w kierunku ronda).
Jamnik pisze:Wszędzie autobus, czy tramwaj powinien mieć pierwszeństwo przed rowerzystami. Choćby przy Prandoty (przystanek przy BP), gdzie rowery wjeżdżają przed autobusy wjeżdżające i wyjeżdżające z przystanku. Tam powinien być ustąp pierwszeństwa dla rowerzystów, a nie że kierowca musi się wręcz zatrzymać, żeby upewnić się, czy żaden rower mu nagle nie wjedzie przed maskę.
Zgadzam się.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 14 sie 2021, 15:13

Jamnik pisze: 14 sie 2021, 0:20I niech auta dalej blokują tramwaje. Super. To według Was ten priorytet dla KM? Rozumiem stawianie na ruch rowerowy, ale nie kosztem autobusów i tramwajów.
Rozumiem Cię, acz wg mnie trzeba też uwzględnić bilans strat. Dla tramwajów dotychczasowy układ oznaczał w miarę normalny ruch, czasem narażony na pewne opóźnienia - acz nie były one aż tak częste jak urósł wokół tego mit. Natomiast po zmianie, dla rowerów będzie to całkowite przerwanie ciągu, i skazanie prawie wszystkich na jazdę naokoło.

Do tego taki układ miał trwać jeszcze tylko pół roku, potem i tak cała trasa idzie do zamknięcia, a gdy wróci - w planach ma być jednokierunkowa dla aut. Parę miesięcy można było jakoś przetrzymać, skoro trzymało się to półtora roku. Planowane cofnięcie zmian może działać jak zapalnik dla aktywistów samochodowych, którzy dostaną teraz "wiatr w żagle" i będą tym bardziej zmotywowani by blokować kolejne rozwiązania. Zresztą już są wątpliwości czy planowana droga dla rowerów zostanie przywrócona bo część wspomnianych aktywistów deklaruje że "Grzegórzecka pierwsza, a teraz uwalimy plac Grzegórzecki".
Jamnik pisze: 14 sie 2021, 0:20Wszędzie autobus, czy tramwaj powinien mieć pierwszeństwo przed rowerzystami. Choćby przy Prandoty (przystanek przy BP), gdzie rowery wjeżdżają przed autobusy wjeżdżające i wyjeżdżające z przystanku. Tam powinien być ustąp pierwszeństwa dla rowerzystów, a nie że kierowca musi się wręcz zatrzymać, żeby upewnić się, czy żaden rower mu nagle nie wjedzie przed maskę.
Masz rację, dla autobusów jest to pewne spowolnienie, acz tam i tak już zwalniają bo są dwa łuki i potem przystanek. A z punktu widzenia rowerzysty? Gdyby przepuścił autobus, to będzie musiał za nim stać na przystanku co oznacza pół lub minutę do tyłu. Albo przeciskać między lewym bokiem pojazdu a separatorem - o ile się zmieści. Nie twórzmy konfliktów na drodze.

Zresztą, gdzieś kiedyś czytałem artykuł naukowy wg którego jednak to rowery powinny mieć priorytet nr 1 w miastach, a km - dopiero na miejscu 2.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: tomta1 » 14 sie 2021, 19:45

Jamnik pisze: 14 sie 2021, 0:20 I niech auta dalej blokują tramwaje. Super. To według Was ten priorytet dla KM? Rozumiem stawianie na ruch rowerowy, ale nie kosztem autobusów i tramwajów.
Na ul. Grzegórzeckiej czas przejazdu tramwajem pomiędzy rondem Grunwaldzkim a rondem Grzegórzeckim po wprowadzeniu zmian na całym ciągu nie zmienił się i to wynika z danych publikowanych przez inżyniera ruchu. Sam czasem tamtędy jeździłem w godzinach szczytu popołudniowego (między 15:30 a 17:00) i nigdy mi się nie zdarzyło tam stać w korku – czasem były drobne spowolnienia (jezdnia z torowiskiem jest w kiepskim stanie – jazda za samochodem jadącym wolno z uwagi na chęć nieuszkodzenia swojego wozu jest bardzo częsta), ale ogólnie przejazd był poprawny i nigdy nie był większy niż 5 minut (wiem, próba nie jest reprezentatywna i mało liczna ;) ). Często też obserwowałem dane z TTSS-a dla przystanków „Rondo Grzegórzeckie” oraz losowych przystanków na al. Pokoju, ale nie zaobserwowałem, by średnie opóźnienie linii „1” czy też „22” odbiegało od normy (ergo: przejazd tego odcinka nie powoduje wydłużenia czasu przejazdu w sposób statystycznie istotny).

Tak więc pomimo swojej niestandardowości promowania niesamochodowych form przemieszczania się po centrum miasta, pomysł z wpuszczeniem ruchu samochodowego na torowisko wydaje się pozornie beznadziejny, jednak gdy przyjrzymy się szczegółom (np. towarzysząca zmiana przekroju ul. Dietla czy też zmiana długości cyklu na rondzie Grzegórzeckim) to wychodzi na to, że pomysł był dobry. A 3k rowerzystów dziennie na tej drodze tylko to potwierdza.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: kot_feliks » 15 sie 2021, 21:16

Jamnik pisze: 14 sie 2021, 0:20 I niech auta dalej blokują tramwaje. Super. To według Was ten priorytet dla KM?
A w którym miejscu i kiedy auta niby blokowały tramwaje na Grzegórzeckiej? Bo poza bodajże jednym zdjęciem* "korka" i jakimś filmikiem, z totalnie ŻADNYCH źródeł nie wynika, aby tam tramwaje miały jakiekolwiek opóźnienia...

Więc możesz nam pls napisać, kiedy te auta blokowały tramwaje na Grzegórzeckiej? :) Bo z TTSS wynika, że nie blokowały, a osobiście również nigdy nie udało mi się czegoś takiego zaobserwować. Za to widziałem setki wpisów w necie "jak to jest źle".

* Sam z ciekawości zrobiłem kilka tego typu zdjęć "olbrzymiego korka do Grzegórzeckiego". Wystarczyło się ustawić na wysokości PdP w połowie Grzegórzeckiej, poczekać, aż ktoś tam zacznie przechodzić i "pyk", stoi np. 5 aut do PdP od strony Hali, robisz zdjęcie i info "korek do Grzegórzeckiego" :mrgreen: Tyle, że za Twoimi plecami... pusto. No ale bandy debili w necie od razu zaczynają zagrać zęby z pianą na ustach, jakie to tam korki nie są :mrgreen:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 20 sie 2021, 15:23

Droga rowerowa na Grzegórzeckiej prawdopodobnie pozostanie. Powód? Ubieganie się Miasta o tytuł Zielonej Stolicy. Szkoda, że motywacją jest konkurs a nie realne potrzeby mieszkańców, jednak najważniejszy jest efekt końcowy. Oby rzeczywiście droga została :)

Droga dla rowerów najprawdopodobniej nie zniknie z ulicy Grzegórzeckiej
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/droga ... 42417.html
Teraz okazuje się, że jego postanowienie we wtorek ma zmodyfikować prezydent Jacek Majchrowski. Skąd taka zmiana stanowiska? Kraków ubiega się o tytuł Zielonej Stolicy 2023, a zdjęcia ścieżki rowerowej na ulicy Grzegórzeckiej oraz opis zmian znalazły się w dokumentacji przesłanej jury.

W ocenie części urzędników likwidacja drogi dla rowerów mogłaby pozbawić miasto szans w walce o to wyróżnienie.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Łukasz » 27 sie 2021, 18:06

Droga dla rowerów na ul. Grzegórzeckiej będzie zlikwidowana dopiero 15 września
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/droga ... 42515.html
Od 15 września ruch samochodowy zostanie oddzielony od torowiska i przeniesiony na pas ruchu, w miejsce obecnie funkcjonującej czasowej drogi dla rowerów.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: kot_feliks » 01 wrz 2021, 22:53

Przyszedł 1.09. Tramwaje na Grzegórzeckiej miały padać jak muchy, a MPK przygotowując się do Armageddonu poustawiało nawet pierwsze wozy już za pętlą na CM, na ulicy Bunscha. Tak więc można powiedzieć, że tramwaj coraz większymi krokami zbliża się do Skawiny.

<sarkazm off>

A na poważnie:
- przyszedł 1.09, a mimo deszczu na Grzegórzeckiej nie było jakichkolwiek problemów. Zgodnie z przewidywaniami, nawet przy znacznie zwiększonym ruchu, samochody zwyczajnie nie mają się tam skąd pojawić w większej ilości :)
- problemy są za to np. na Kalwaryjskiej, gdzie auta jadą wraz z tramwajami torowiskiem (parkowanie na prawym pasie), a korki dzisiaj skutecznie utrudniały przejazd KMK.

Patrząc na powyższe, "trochę" dziwne jest, z jakim uporem MPK i miasto dążyło(?) do zmian na Grzegórzeckiej w sytuacji, gdy w innych miejscach faktycznie występują problemy, ale tam nikogo one najwyraźniej nie interesują.

Czy tutaj faktycznie chodzi o płynność ruchu KMK, czy może jednak o coś innego...?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 12 lis 2021, 21:46

Rowerzyści przejadą ścieżką wzdłuż ul. Nawojki
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rower ... 43535.html
Miasto przygotowuje projekt drogi dla rowerów wzdłuż ul. Nawojki. Ma przebiegać na całym odcinku od skrzyżowania z ul. Piastowską do ul. Miechowskiej.
Na liście opublikowanej przez miasto pod koniec sierpnia znalazły się również takie ulice jak Powstańców, 29 Listopada, Bunscha, Stojałowskiego, Jancarza, Sławka czy al. Pokoju.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Tramwajolog14 » 14 lut 2022, 15:36

Między jezdnią a łącznicą kolejową zmieści się kładka dla rowerzystów

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/miedz ... 44728.html
Znane są już pierwsze efekty prac projektantów, których zadaniem jest wymyślenie sposobu, jak w łatwy sposób pokonywać rowerem węzeł u zbiegu ulic Wielickiej, Limanowskiego, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich.
Obecnie projekt przechodzi audyt rowerowy. Wszystkie dokumenty i plany można znaleźć TUTAJ.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 14 lut 2022, 15:46

Dzięki za link! W komentarzach znalazłem szkic dla wariantu 3, rekomendowanego przez projektantów (grafika ma standardową orientację, północ jest na górze) ->

Obrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 11 kwie 2022, 9:01

Sezon rowerowy się rozpędza. Gdzie w tym roku powstaną nowe ścieżki?
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/sezon ... 45571.html
Jak informuje nas Zarząd Dróg Miasta Krakowa, planowane w tym roku prace pozwolą na oddanie do użytku ok. 6900 m nowej infrastruktury rowerowej. W części to zadania, które rozpoczęły się jeszcze w minionym roku i teraz czekają na zakończenie. Na liście są:

- Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż alei 29 Listopada na odcinku od Żelaznej do Opolskiej etap I
- Budowa ścieżki rowerowej na odcinkach: od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta
- Budowa ścieżki rowerowej od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady
- Budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. Conrada na odcinku od wiaduktu nad torami kolejowymi do połączenia z istniejącą infrastrukturą rowerową w rejonie stacji Shell.
Do listy należałoby doliczyć też tę infrastrukturę, której nie buduje zarząd dróg. Największą zmianą będzie oddanie do użytku nowych tras na wałach Wisły w rejonie Tyńca, budowanych przez Wody Polskie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Infrastruktura rowerowa

Post autor: Kaszmir » 14 kwie 2022, 13:18

Na ul. Wrocławskiej rowerzyści pojadą wydzielonymi pasami
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/na-ul ... 45641.html
Pasy dla rowerzystów o szerokości półtora metra po obydwu stronach jezdni – to nowy pomysł dla fragmentu ul. Wrocławskiej, na odcinku między ul. Poznańską a al. Kijowską.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości