Projekt Bayera v3 [T]
: 28 lut 2021, 17:20
Przedstawiam wszystkim kolejną wersję mojego projektu, który ma na celu dopasować tabor na poszczególnych liniach do potrzeb pasażerów. Względem poprzedniej wersji (oprócz licznych zmian na niektórych liniach) został dodany jeszcze projekt rozdziału weekendowego, co dla wielu pasażerów również ma spore znaczenie . Przypomnę jeszcze podstawowe założenia projektu, które zostały względem poprzedniej wersji nieco zmienione i rozszerzone:
- Stały układ linii tramwajowych jak obecnie (http://kmkrakow.pl/schemat_sieci/img/tr210201.png)
- Brak zmian tras linii tramwajowych, zmieniających w znaczącym stopniu liczbę brygad na nich,
- Brak remontów, wymuszających użycie dwustronnych tramwajów na niektórych liniach,
- Wszystkie tramwaje GT8x są niskopodłogowe,
- Wycofanie z eksploatacji wszystkich solówek E1, pewnej części składów E1+c3 oraz kilku najgorszych wagonów Konstali,
- Połączenie większej ilości (na potrzeby projektu założyłem czternaście) trójskładów 105Na,
- Dostarczenie wszystkich 50 sztuk tramwajów Stadler Tango Lajkonik,
- Wyremontowanie torowiska na Ptaszyckiego i zniesienie tam zakazów taborowych
Założeń jest sporo, jednak powinny one moim zdaniem być możliwe do zrealizowania. Wspomnę tu jeszcze o jednej rzeczy - w moim projekcie tramwaje STL, NGT8 oraz 126N zakwalifikowałem do ogólnej grupy "32m", a Krakowiaki oraz Protram 405N oznaczone będą ogólnie jako "MEGA". Jest to spowodowane tym, że dla pasażerów nie ma to większego znaczenia, a tabor ten po prostu łatwiej przedstawić w projekcie grupowo. Przejdźmy więc do rzeczy, czyli do proponowanego przeze mnie rozdziału taboru w dni powszednie:
1: 10xEU8N, 6xNGT6
2: 4xGT8x
3: 14x32m
4: 10xMEGA
5: 5xN8C, 2xEU8N
6: 7xGT8x
8: 15xNGT6
9: 9x32m
10: 10x32m
11: 7xGT8x
12: 6xGT8x
13: 8xNGT6, 7xE1+c3
14: 9x32m
16: 4x2x105Na
17: 7xNGT6
18: 15x32m
19: 4xNGT6, 2xEU8N
20: 8xEU8N, 4xNGT6
21: 4xN8S/HK462, 2xEU8N
22: 10xEU8N
24: 8x32m
44: 7xE1+c3
49: 6xE1+c3
50: 13xMEGA
52: 12x3x105Na, 7xMEGA
2x105Na: 4/?
3x105Na: 12/14
32m: 65/75
MEGA: 30/37
E1+c3: 20/?
EU8N: 34/40
GT8x: 24/28
N8C: 5/6
N8S/HK462: 4/6
NGT6: 44/50
Wyjaśnienia:
"1": Obecny tabor (NGT6 oraz EU8N) jest moim zdaniem dobry na tą linię i nie ma potrzeby jego zmiany. Pytanie o proporcje, jednak moim zdaniem 10 brygad z Nowej Huty oraz 6 z Podgórza jest optymalnym rozwiązaniem.
"2": Moim zdaniem zarówno NGT6 jak i EU8N będą marnować się na tej linii. Moim zdaniem optymalne będzie przejęcie jej obsługi w pełni przez Podgórze oraz wysłanie tam najmniej pojemnych 26m, czyli GT8x.
"3": Linia o bardzo solidnych napełnieniach i chyba nikt nie ma wątpliwości, że powinien na nią trafić wyłącznie tabor 32m.
"4": Zdecydowanie najbardziej napełniona linia ze wszystkich f~15. Ze względu na częstotliwość oraz wysokie zapotrzebowanie, jedyną akceptowalną tam opcją jest niskopodłogowy tabor MEGA (Krakowiaki).
"5": Również pozostawiam tutaj tabor obecny, czyli zmodernizowane N8C dopełnione przez EU8N. Osobiście zakładam wyjazd pięciu egzemplarzy pierwszego typu oraz dwóch EU8N.
"6": Na linii tej z powodu niskich napełnień idealnie będą spisywać się wyłącznie GT8x. Jest to moim zdaniem jedyna dobra opcja i właśnie taki tabor tam zakładam.
"8": Linia z wysokimi napełnieniami, jednak na sporych częściach swojej trasy dublowana przez inne linie ("10", "13"). W najbliższych latach tabor 26m będzie musiał tam wystarczyć, przy czym w przypadku tej linii powinny być to wyłącznie NGT6 z przedziału RP615-RP650.
"9": Przez wiele lat linia ta była dyskryminowana pod względem taboru. Po dostawie STL powinny moim zdaniem na nią trafić właśnie one (oznaczone w projekcie jako 32m).
"10": Na linię tą przez długi czas wysłanie dobrego taboru utrudniał stan torowiska na Ptaszyckiego. Po jego remoncie powinny moim zdaniem trafić tam niskopodłogowe tramwaje 32m.
"11": Niewątpliwie linia ta ma swoich pasażerów, jednak w szczytach na kluczowym odcinku jest ona odciążana przez "17". Moim zdaniem tabor wyłącznie GT8x poradzi tam sobie bez większych problemów.
"12": Bez wątpienia jedna z najgorzej napełnionych linii tramwajowych w Krakowie. Z pewnością GT8x wystarczą tam bez najmniejszego problemu.
"13": Jedna z dziwniejszych propozycji w moim projekcie, jednak moim zdaniem ma ona pewien sens. Proponuję na brygady całodzienne wysłać NGT6 (oczywiście pięciodrzwiowe), a na szczytowe składy E1+c3. Jest to oczywiście tabor o różnej pojemności, jednak E1+c3 często lubią łapać opóźnienia i w praktyce zabierałyby one w szczycie więcej pasażerów niż NGT6 (opóźniony kurs zabiera również pasażerów, czekających na następny). Nie jest to pewnie rozwiązanie idealne, jednak moim zdaniem funkcjonowałoby to lepiej niż chociażby stan obecny.
"14": Na ciągu bronowickim w dalszym ciągu brakuje trochę linii "44", więc tabor 32m moim zdaniem może być tam potrzebny. Moim zdaniem powinny być to głównie STL z obydwóch zajezdni.
"16": Niestety, na linii tej będzie musiał przez pewien czas pozostać jeszcze tabor wysokopodłogowy. Niestety, ale niskopodłogowców na tą linię już nie starczyło, a składy 2x105Na są jednak dla pasażerów lepsze i pojemniejsze od solówek E1.
"17": Linia szczytowa, wspomagająca "11" oraz "19" na ich najbardziej napełnionych odcinkach. Swoich pasażerów oczywiście ma, jednak raczej NGT6 powinny jeszcze przez wiele lat bezproblemowo obsłużyć potoki na tej linii. Dodatkowo uważam, że powinny tam być kierowane raczej najstarsze NGT6/1 z powodu małej ilości drzwi.
"18": W ostatnich latach linia ta straciła wprawdzie trochę pasażerów, jednak mimo wszystko uważam, że tabor 32m to tam konieczność. Obsługuje ona w końcu olbrzymie osiedla na obydwóch końcach jej trasy i tramwaje 26m mogłyby się tam okazać trochę za małe.
"19": Linia ze swoimi pasażerami, jednak na większości trasy posiada ona wsparcie "17" w szczycie. Moim zdaniem tabor 26m w postaci czterch brygad NGT6 oraz dwóch EU8N powinien tam dać radę.
"20": Znacząca linia f~7,5, jednak tabor 26m powinien w zupełności tam wystarczyć. Osobiście proponowałbym tam 8 brygad obsadzonych EU8N oraz 4 brygady pięciodrzwiowych NGT6.
"21": Linia wewnątrzdzielnicowa, od lat również poszkodowana taborowo. Osobiście proponowałbym tam cztery brygady obsadzone dwustronnymi tramwajami N8S/HK462 (myślę, że jest to możliwe do wykonania) oraz dwie brygady EU8N.
"22": Od niedawna linia ta posiada wsparcie "12", więc sądzę że tabor 32m nie będzie tam potrzebny. Osobiście proponuję skierowanie na wszystkie jej brygady niskowejściowych tramwajów EU8N z Zajezdni Nowa Huta.
"24": Tutaj chyba nie ulega wątpliwości - kiedyś na tej linii z dużymi napełnieniami kursowały E1+c3, więc powinny zostać one zamienione na niskopodłogowe 32m.
"44": Linia ta w szczycie na sporym odcinku wspomaga "4", więc jej napełnienia raczej są duże. Tabor 26m może tam moim zdaniem nie wystarczyć, więc powinny zostać tam skierowane dłuższe składy E1+c3.
"49": Tutaj akurat może tabor 26m by wystarczył, jednak E1+c3 na pewno nie zaszkodzi (zwłaszcza, że i tak skierować je gdzieś trzeba).
"50": Linia ta od zawsze miała wysokie napełnienia i moim zdaniem przy f~7,5 docelowo Lajkoniki tam nie wystarczą. Idealną opcją wydają się tutaj w zasadzie tylko Krakowiaki (tabor MEGA).
"52": Kolejny kontrowersyjny pomysł w moim projekcie, jednak patrząc na rozdział taboru całościowo, jest to moim zdaniem najlepsze rozwiązanie. Linia ta powinna moim zdaniem zostać zdominowana przez 3x105Na, a tramwaj niskopodłogowy (Krakowiak/Protram) pojawiałby się na niej co 22,5 minuty. Nie jest to może idealne rozwiązanie, ale Konstale i tak będą musiały gdzieś jeździć, a takim rozwiązaniem chociaż uwalniamy tabor 40m+ na linię "50". Ponadto na Osiedlu Piastów oraz Czerwonych Makach z pozostałych linii znika w moim projekcie wysoka podłoga, więc generalnie straty dla pasażerów raczej nie ma.
Warto tutaj także zauważyć, że w moim projekcie E1+c3 nie kursują w dni powszednie poza godzinami szczytu, a wykorzystanie taboru niskopodłogowego/niskowejściowego jest bardzo wysokie .
Przejdźmy teraz do weekendowego rozdziału taboru. Tutaj założenie jest bardzo proste - poza dniami powszednimi na krakowskich torowiskach nie pojawia się żaden tramwaj wysokopodłogowy . Napełnienia w tych dniach są znacząco mniejsze, więc każdego mojego pomysłu nie będę uzasadniał - w wielu przypadkach tabor będzie zresztą identyczny jak w dni powszednie. Przechodząc do rzeczy:
1: 3xEU8N, 3xNGT6
2: 3xGT8x
3: 5x32m
4: 7xMEGA
5: 3xN8C, 2xEU8N
8: 6xNGT6
9: 7x32m
10: 7x32m
11: 5xGT8x
13: 6xNGT6
14: 7x32m
18: 6x32m
19: 3xNGT6, 2xEU8N
20: 5xEU8N
21: 2xN8S/HK462, 2xEU8N
22: 8x32m
24: 6x32m
50: 10x32m
52: 14xMEGA (7xMEGA w niedzielę)
2x105Na: 0/?
3x105Na: 0/14
32m: 56/75
MEGA: 21/37 (14/37 w niedzielę)
E1+c3: 0/?
EU8N: 14/40
GT8x: 8/28
N8C: 3/6
N8S/HK462: 2/6
NGT6: 18/50
Podsumowanie: W weekendy w moim projekcie podstawę taboru stanowią niskopodłogowe 32m, które trafiają m.in. na "22" czy "50". Tabor wysoko wykorzystywany w dni powszednie w dużym stopniu "odpoczywa" w weekendy, żeby dało się przy nim wykonać podstawowe naprawy, umożliwiające bezproblemową eksploatację przy wysokim wykorzystaniu od poniedziałku do piątku.
Zachęcam do ocenienia mojego projektu i pisania ewentualnych propozycji jego poprawy. Kilka rzeczy, co do których sam miałem pewne wątpliwości jestem skłonny zmienić (m.in. rozdział NGT6 oraz EU8N na poszczególnych liniach), żeby był on jeszcze lepszy .
Pozdrawiam, Bayer2003
- Stały układ linii tramwajowych jak obecnie (http://kmkrakow.pl/schemat_sieci/img/tr210201.png)
- Brak zmian tras linii tramwajowych, zmieniających w znaczącym stopniu liczbę brygad na nich,
- Brak remontów, wymuszających użycie dwustronnych tramwajów na niektórych liniach,
- Wszystkie tramwaje GT8x są niskopodłogowe,
- Wycofanie z eksploatacji wszystkich solówek E1, pewnej części składów E1+c3 oraz kilku najgorszych wagonów Konstali,
- Połączenie większej ilości (na potrzeby projektu założyłem czternaście) trójskładów 105Na,
- Dostarczenie wszystkich 50 sztuk tramwajów Stadler Tango Lajkonik,
- Wyremontowanie torowiska na Ptaszyckiego i zniesienie tam zakazów taborowych
Założeń jest sporo, jednak powinny one moim zdaniem być możliwe do zrealizowania. Wspomnę tu jeszcze o jednej rzeczy - w moim projekcie tramwaje STL, NGT8 oraz 126N zakwalifikowałem do ogólnej grupy "32m", a Krakowiaki oraz Protram 405N oznaczone będą ogólnie jako "MEGA". Jest to spowodowane tym, że dla pasażerów nie ma to większego znaczenia, a tabor ten po prostu łatwiej przedstawić w projekcie grupowo. Przejdźmy więc do rzeczy, czyli do proponowanego przeze mnie rozdziału taboru w dni powszednie:
1: 10xEU8N, 6xNGT6
2: 4xGT8x
3: 14x32m
4: 10xMEGA
5: 5xN8C, 2xEU8N
6: 7xGT8x
8: 15xNGT6
9: 9x32m
10: 10x32m
11: 7xGT8x
12: 6xGT8x
13: 8xNGT6, 7xE1+c3
14: 9x32m
16: 4x2x105Na
17: 7xNGT6
18: 15x32m
19: 4xNGT6, 2xEU8N
20: 8xEU8N, 4xNGT6
21: 4xN8S/HK462, 2xEU8N
22: 10xEU8N
24: 8x32m
44: 7xE1+c3
49: 6xE1+c3
50: 13xMEGA
52: 12x3x105Na, 7xMEGA
2x105Na: 4/?
3x105Na: 12/14
32m: 65/75
MEGA: 30/37
E1+c3: 20/?
EU8N: 34/40
GT8x: 24/28
N8C: 5/6
N8S/HK462: 4/6
NGT6: 44/50
Wyjaśnienia:
"1": Obecny tabor (NGT6 oraz EU8N) jest moim zdaniem dobry na tą linię i nie ma potrzeby jego zmiany. Pytanie o proporcje, jednak moim zdaniem 10 brygad z Nowej Huty oraz 6 z Podgórza jest optymalnym rozwiązaniem.
"2": Moim zdaniem zarówno NGT6 jak i EU8N będą marnować się na tej linii. Moim zdaniem optymalne będzie przejęcie jej obsługi w pełni przez Podgórze oraz wysłanie tam najmniej pojemnych 26m, czyli GT8x.
"3": Linia o bardzo solidnych napełnieniach i chyba nikt nie ma wątpliwości, że powinien na nią trafić wyłącznie tabor 32m.
"4": Zdecydowanie najbardziej napełniona linia ze wszystkich f~15. Ze względu na częstotliwość oraz wysokie zapotrzebowanie, jedyną akceptowalną tam opcją jest niskopodłogowy tabor MEGA (Krakowiaki).
"5": Również pozostawiam tutaj tabor obecny, czyli zmodernizowane N8C dopełnione przez EU8N. Osobiście zakładam wyjazd pięciu egzemplarzy pierwszego typu oraz dwóch EU8N.
"6": Na linii tej z powodu niskich napełnień idealnie będą spisywać się wyłącznie GT8x. Jest to moim zdaniem jedyna dobra opcja i właśnie taki tabor tam zakładam.
"8": Linia z wysokimi napełnieniami, jednak na sporych częściach swojej trasy dublowana przez inne linie ("10", "13"). W najbliższych latach tabor 26m będzie musiał tam wystarczyć, przy czym w przypadku tej linii powinny być to wyłącznie NGT6 z przedziału RP615-RP650.
"9": Przez wiele lat linia ta była dyskryminowana pod względem taboru. Po dostawie STL powinny moim zdaniem na nią trafić właśnie one (oznaczone w projekcie jako 32m).
"10": Na linię tą przez długi czas wysłanie dobrego taboru utrudniał stan torowiska na Ptaszyckiego. Po jego remoncie powinny moim zdaniem trafić tam niskopodłogowe tramwaje 32m.
"11": Niewątpliwie linia ta ma swoich pasażerów, jednak w szczytach na kluczowym odcinku jest ona odciążana przez "17". Moim zdaniem tabor wyłącznie GT8x poradzi tam sobie bez większych problemów.
"12": Bez wątpienia jedna z najgorzej napełnionych linii tramwajowych w Krakowie. Z pewnością GT8x wystarczą tam bez najmniejszego problemu.
"13": Jedna z dziwniejszych propozycji w moim projekcie, jednak moim zdaniem ma ona pewien sens. Proponuję na brygady całodzienne wysłać NGT6 (oczywiście pięciodrzwiowe), a na szczytowe składy E1+c3. Jest to oczywiście tabor o różnej pojemności, jednak E1+c3 często lubią łapać opóźnienia i w praktyce zabierałyby one w szczycie więcej pasażerów niż NGT6 (opóźniony kurs zabiera również pasażerów, czekających na następny). Nie jest to pewnie rozwiązanie idealne, jednak moim zdaniem funkcjonowałoby to lepiej niż chociażby stan obecny.
"14": Na ciągu bronowickim w dalszym ciągu brakuje trochę linii "44", więc tabor 32m moim zdaniem może być tam potrzebny. Moim zdaniem powinny być to głównie STL z obydwóch zajezdni.
"16": Niestety, na linii tej będzie musiał przez pewien czas pozostać jeszcze tabor wysokopodłogowy. Niestety, ale niskopodłogowców na tą linię już nie starczyło, a składy 2x105Na są jednak dla pasażerów lepsze i pojemniejsze od solówek E1.
"17": Linia szczytowa, wspomagająca "11" oraz "19" na ich najbardziej napełnionych odcinkach. Swoich pasażerów oczywiście ma, jednak raczej NGT6 powinny jeszcze przez wiele lat bezproblemowo obsłużyć potoki na tej linii. Dodatkowo uważam, że powinny tam być kierowane raczej najstarsze NGT6/1 z powodu małej ilości drzwi.
"18": W ostatnich latach linia ta straciła wprawdzie trochę pasażerów, jednak mimo wszystko uważam, że tabor 32m to tam konieczność. Obsługuje ona w końcu olbrzymie osiedla na obydwóch końcach jej trasy i tramwaje 26m mogłyby się tam okazać trochę za małe.
"19": Linia ze swoimi pasażerami, jednak na większości trasy posiada ona wsparcie "17" w szczycie. Moim zdaniem tabor 26m w postaci czterch brygad NGT6 oraz dwóch EU8N powinien tam dać radę.
"20": Znacząca linia f~7,5, jednak tabor 26m powinien w zupełności tam wystarczyć. Osobiście proponowałbym tam 8 brygad obsadzonych EU8N oraz 4 brygady pięciodrzwiowych NGT6.
"21": Linia wewnątrzdzielnicowa, od lat również poszkodowana taborowo. Osobiście proponowałbym tam cztery brygady obsadzone dwustronnymi tramwajami N8S/HK462 (myślę, że jest to możliwe do wykonania) oraz dwie brygady EU8N.
"22": Od niedawna linia ta posiada wsparcie "12", więc sądzę że tabor 32m nie będzie tam potrzebny. Osobiście proponuję skierowanie na wszystkie jej brygady niskowejściowych tramwajów EU8N z Zajezdni Nowa Huta.
"24": Tutaj chyba nie ulega wątpliwości - kiedyś na tej linii z dużymi napełnieniami kursowały E1+c3, więc powinny zostać one zamienione na niskopodłogowe 32m.
"44": Linia ta w szczycie na sporym odcinku wspomaga "4", więc jej napełnienia raczej są duże. Tabor 26m może tam moim zdaniem nie wystarczyć, więc powinny zostać tam skierowane dłuższe składy E1+c3.
"49": Tutaj akurat może tabor 26m by wystarczył, jednak E1+c3 na pewno nie zaszkodzi (zwłaszcza, że i tak skierować je gdzieś trzeba).
"50": Linia ta od zawsze miała wysokie napełnienia i moim zdaniem przy f~7,5 docelowo Lajkoniki tam nie wystarczą. Idealną opcją wydają się tutaj w zasadzie tylko Krakowiaki (tabor MEGA).
"52": Kolejny kontrowersyjny pomysł w moim projekcie, jednak patrząc na rozdział taboru całościowo, jest to moim zdaniem najlepsze rozwiązanie. Linia ta powinna moim zdaniem zostać zdominowana przez 3x105Na, a tramwaj niskopodłogowy (Krakowiak/Protram) pojawiałby się na niej co 22,5 minuty. Nie jest to może idealne rozwiązanie, ale Konstale i tak będą musiały gdzieś jeździć, a takim rozwiązaniem chociaż uwalniamy tabor 40m+ na linię "50". Ponadto na Osiedlu Piastów oraz Czerwonych Makach z pozostałych linii znika w moim projekcie wysoka podłoga, więc generalnie straty dla pasażerów raczej nie ma.
Warto tutaj także zauważyć, że w moim projekcie E1+c3 nie kursują w dni powszednie poza godzinami szczytu, a wykorzystanie taboru niskopodłogowego/niskowejściowego jest bardzo wysokie .
Przejdźmy teraz do weekendowego rozdziału taboru. Tutaj założenie jest bardzo proste - poza dniami powszednimi na krakowskich torowiskach nie pojawia się żaden tramwaj wysokopodłogowy . Napełnienia w tych dniach są znacząco mniejsze, więc każdego mojego pomysłu nie będę uzasadniał - w wielu przypadkach tabor będzie zresztą identyczny jak w dni powszednie. Przechodząc do rzeczy:
1: 3xEU8N, 3xNGT6
2: 3xGT8x
3: 5x32m
4: 7xMEGA
5: 3xN8C, 2xEU8N
8: 6xNGT6
9: 7x32m
10: 7x32m
11: 5xGT8x
13: 6xNGT6
14: 7x32m
18: 6x32m
19: 3xNGT6, 2xEU8N
20: 5xEU8N
21: 2xN8S/HK462, 2xEU8N
22: 8x32m
24: 6x32m
50: 10x32m
52: 14xMEGA (7xMEGA w niedzielę)
2x105Na: 0/?
3x105Na: 0/14
32m: 56/75
MEGA: 21/37 (14/37 w niedzielę)
E1+c3: 0/?
EU8N: 14/40
GT8x: 8/28
N8C: 3/6
N8S/HK462: 2/6
NGT6: 18/50
Podsumowanie: W weekendy w moim projekcie podstawę taboru stanowią niskopodłogowe 32m, które trafiają m.in. na "22" czy "50". Tabor wysoko wykorzystywany w dni powszednie w dużym stopniu "odpoczywa" w weekendy, żeby dało się przy nim wykonać podstawowe naprawy, umożliwiające bezproblemową eksploatację przy wysokim wykorzystaniu od poniedziałku do piątku.
Zachęcam do ocenienia mojego projektu i pisania ewentualnych propozycji jego poprawy. Kilka rzeczy, co do których sam miałem pewne wątpliwości jestem skłonny zmienić (m.in. rozdział NGT6 oraz EU8N na poszczególnych liniach), żeby był on jeszcze lepszy .
Pozdrawiam, Bayer2003